Gå til innhold

Sjef gnåler hull i hodet på meg under sykemeldingsdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 40%, og har siste ukene fått sms eller e-post hver eneste dag jeg har fri av sjefen. Spørsmål om ting og tang, e-poster fra kunder. Kjenner jeg er skikkelig lei. SMS kan tikke inn kl 8 på morgenen. Er det ikke noe regler for dette, da man er sykemeldt? Sjefen er frekk og spydig mot meg i tillegg, og jeg kjenner jeg ikke orker være grei og hjelpsom tilbake lenger. 

Anonymkode: 23351...089

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke jobbe i sykemeldingstid. Det må du vel i tilfellet oppgi på sykemeldingen din at du har gjort, noe som ikke gavner deg og du dermed selvsagt  bør unngå. 

Ikke svar på sms og ikke les mail. Gi ryddig beskjed om dette på forhånd (selv om det burde være helt unødvendig). 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jobber 40%, og har siste ukene fått sms eller e-post hver eneste dag jeg har fri av sjefen. Spørsmål om ting og tang, e-poster fra kunder. Kjenner jeg er skikkelig lei. SMS kan tikke inn kl 8 på morgenen. Er det ikke noe regler for dette, da man er sykemeldt? Sjefen er frekk og spydig mot meg i tillegg, og jeg kjenner jeg ikke orker være grei og hjelpsom tilbake lenger. 

Anonymkode: 23351...089

Dersom du er sykemeldt 60% betyr det at du skal jobbe minst 40%. Om du har evne skal du selvsagt, med mindre legen spesifikt har sagt noe annet, jobbe mer. Det er heller intet i veien for at du bistår hjemmefra gitt igjen at dette ikke forverrer sykdommen din. 

Sjefen gjør dermed ikke noe galt - en sykemelding er et «jobbe minimum» papir, og sier intet om hvor mye du faktisk skal jobbe. Derimot står det i sykemeldingen din at du plikter starte opp jobb igjen uten opphør om du blir frisk(ere) i løpet av perioden. 

Er det slik for ditt tilfelle at å svare på små meldinger i arbeidstiden de dagene du er hjemme forverrer din helse? Gi klar melding om at du ikke svarer og at slike meldinger forlenger din sykemelding fordi det går utover bedringen. Men det er ditt ansvar å sette grenser, ikke sjefens. Hens ansvar er å få arbeidet gjort. Og det innebærer å jevnlig sjekke om syke ansatte ikke kan jobbe litt mer. Samme oppgave gjør nav.

Har du en sykemelding av ren «fysisk» art, type brukket ben eller lignende er det naturlig at arbeidsgiver kaller deg og nav inn og finner en måte du kan arbeide 100% fra hjemmet. Kun om du er utmattet eller psykisk syk vil å ikke gjøre arbeid under sykemeldingen gi umiddelbar mening.

Anonymkode: 40146...c9d

• Liker 1
Skrevet

Slå av telefonen og svar de dagene du er tilbake på jobb. Sjefen kan ikke kreve at du skal jobbe mer enn de dagene dere har avtalt, sjefen kjenner jo ikke om du klarer å jobbe mer og det er definitivt ikke opp til sjefen å ta den avgjørelsen. Det er en god grunn til at legene sykemelder og ikke sjefer;) 

Dersom han eller hun har et veldig ønske om at du skal være tilstede hver dag så må du jo heller fordele disse 40 prosentene over fem dager. Men dette avhenger jo av hva som feiler deg og hva du trenger. 

Høres ut som du har en maktsyk sjef som prøver å utnytte deg. Aldri opplevd noe slikt på en arbeidsplass. 

Anonymkode: c0345...ea4

Skrevet

Si tydelig ifra én gang om at du ikke er tilgjengelig disse og disse dagene, og så lar du være å svare på alt disse dagene. Er han sur, tar du det opp med hans leder, eller kontakter verneombudet der du jobber. 

Anonymkode: b5473...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dersom du er sykemeldt 60% betyr det at du skal jobbe minst 40%. Om du har evne skal du selvsagt, med mindre legen spesifikt har sagt noe annet, jobbe mer. Det er heller intet i veien for at du bistår hjemmefra gitt igjen at dette ikke forverrer sykdommen din. 

Sjefen gjør dermed ikke noe galt - en sykemelding er et «jobbe minimum» papir, og sier intet om hvor mye du faktisk skal jobbe. Derimot står det i sykemeldingen din at du plikter starte opp jobb igjen uten opphør om du blir frisk(ere) i løpet av perioden. 

Er det slik for ditt tilfelle at å svare på små meldinger i arbeidstiden de dagene du er hjemme forverrer din helse? Gi klar melding om at du ikke svarer og at slike meldinger forlenger din sykemelding fordi det går utover bedringen. Men det er ditt ansvar å sette grenser, ikke sjefens. Hens ansvar er å få arbeidet gjort. Og det innebærer å jevnlig sjekke om syke ansatte ikke kan jobbe litt mer. Samme oppgave gjør nav.

Har du en sykemelding av ren «fysisk» art, type brukket ben eller lignende er det naturlig at arbeidsgiver kaller deg og nav inn og finner en måte du kan arbeide 100% fra hjemmet. Kun om du er utmattet eller psykisk syk vil å ikke gjøre arbeid under sykemeldingen gi umiddelbar mening.

Anonymkode: 40146...c9d

Nei, det er ikke opp til sjefen din å bestemme/teste hvor mye du faktisk klarer å jobbe. De har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt engang. De kan spørre deg om du er bedre, det er ikke det samme som å mase hver dag.

Kun utmattelse eller psykisk syk? Eh nei, det finnes veldig mange fysiske grunner til å ikke klare å jobbe 100%. Og nei, ikke alle jobber kan tilrettelegges for å jobbe 100% hjemme. Du antar veldig mange ting her.

Anonymkode: 5c222...2aa

• Liker 3
Skrevet

Har dere hatt oppfølgingsmøte angående tilrettelegging av arbeidet i sykmeldingsperioden? Hvis ikke, så kan du si at du ønsker et slikt møte. Og der vil det være naturlig å ha temaet tilgjengelighet på agendaen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke svar. så enkelt er det.

Anonymkode: 94792...d21

Skrevet
3 hours ago, Elle Melle said:

Du skal ikke jobbe i sykemeldingstid. Det må du vel i tilfellet oppgi på sykemeldingen din at du har gjort, noe som ikke gavner deg og du dermed selvsagt  bør unngå. 

Ikke svar på sms og ikke les mail. Gi ryddig beskjed om dette på forhånd (selv om det burde være helt unødvendig). 

Helt enig, hvis man jobber under sykemelding, som det høres ut som skjer her (lese jobbmail er jobbing!), så skal man rapportere det inn til NAV (ved søknadene om sykepenger).

Jeg er selv i noe av samme situasjon, og jeg setter fraværsmelding på e-post og teams, samt setter status til offline eller fraværende de dagene jeg er borte (gradert sykemelding). Det aksepteres, selv om jeg ser det kommer inn meldinger - de får vente til jeg har en arbeidsdag.

Hos oss er slikt relativt vanlig, vi har en del som jobber utenfor normale arbeidstider og som kan da skrive meldinger til litt rare tider, eller i helg. Alle aksepterer om det ikke kommer svar, særlig med fraværsmeldingen som jo kommer opp hver gang de nevner meg eller prøver å skrive til meg.

Anonymkode: 9a39a...c0d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...