Gå til innhold

Mareritt når 4-åringen skal pusse tenner…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt hater å pusse tenner og har alltid gjort det, men likevel har det ofte gått greit likevel. Hvertfall etter vi var over det første året hvor tannpuss var helvete hver gang. 

Nå er vi inne i, og har ganske lenge vært inne i, en periode hvor han nekter. Tar hånda foran munnen og lar meg ikke slippe til. Noen ganger når jeg får nok og vi har det travelt, tar jeg bestemt vekk hånda hans, holder fast og pusser, gjerne mens han gråter. Innimellom er jeg nok brutal, da han har blitt ganske sterk. 

Men å overtale han til å pusse, er ikke bare, bare, så da blir det noen ganger sånn. Da skal han selvfølgelig ikke sitte stille, tannbørsten treffer kanskje litt feil inni munnen og han begynner å hyle for full hals. Jeg prøver å si han må sitte rolig, men hjelper ikke. 

Hva gjør man? Jeg kan jo ikke la han velge å ikke pusse tennene sine, og han er for liten til å pusse helt selv..

Anonymkode: 9c774...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han kan velge tannkost selv? Evnt en elektrisk tannbørste som han får velge seg, de er ofte «gøy» å pusse med.

La han velge tannkrem selv, og til slutt så kan du lokke med fluortabletter/vitaminbjørner. 

Kanskje premiering fungerer? Hvis han er flink å pusse tenner morgen/kveld en hel uke så venter en liten premie på lørdagene? 

Regner med dere har prøvd alt, men her er et par forslag hvertfall. Så kan man alltids kontakte helsesøster, dere er nok hverken de første eller siste som sliter med tannpuss.

Anonymkode: 4b9de...eae

• Liker 2
Skrevet

Jeg lærte et triks av helsesykepleier. 
Kanskje det føles brutalt, men heller dette enn hull i tennene på små barn.. 

legg barnet på rygg på gulvet. 
sett deg så barnets hode er mellom dine lår. 
Fikser barnets armer under dine lår 

EVT barnets bein under dine legger. 

da har du fri tilgang til å pusse. 
Ikke vondt for barnet, men de er fiksert og du får pusset uten smerter. 

Min erfaring er at det faktisk er mindre brutalt enn hvis du holder barnets ansikt fast med hendene/armene. 

Først presenterte jeg metoden under lek så de erfarte hvordan det var på en god måte. 
Hvis de ikke frivillig ville pusse sa jeg ganske rolig at ok, men da må de ligge på gulvet og jeg må sitte og holde dem fast med mine bein. 
Min minste endte med å VILLE ligge på gulvet fordi hun likte det bedre enn å stå. 

Anonymkode: e0d3a...50d

Skrevet

Lat som du ikke er interessert en periode? Trekk på skuldrene og si at han kommer til å få veldig vondt i tennene om han ikke pusser. Ikke som en trussel, bare totalt uinteressert. 

Så får det gå noen dager, så kan du se om han endrer oppfatning. 

Anonymkode: 21204...bf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at det faktisk er mindre brutalt enn hvis du holder barnets ansikt fast med hendene/armene. 

Først presenterte jeg metoden under lek så de erfarte hvordan det var på en god måte. 
Hvis de ikke frivillig ville pusse sa jeg ganske rolig at ok, men da må de ligge på gulvet og jeg må sitte og holde dem fast med mine bein. 
Min minste endte med å VILLE ligge på gulvet fordi hun likte det bedre enn å stå. 

Overhodet ikke greit. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat dette gjorde mamma med min lillebror på 80-tallet. Han var rabiat ved tannpuss og ingenting annet fungerte, alternativet er jo da tannråte og alt det medfører. Han er dag et velfungerende, ikke-traumatisert menneske med sterke tenner ;) 

Anonymkode: de6a1...64e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Når jeg var liten brukte vi alltid å ligge på moren mitt sitt fang i sofaen på stua. Kan ikke huske at noen av oss lagde et styr av tannpuss. Tenker også det kan hjelpe at ungen får velge tannbørste og tannkrem. Går vel også an å spørre lege/tannlege/helsesøster om råd.

Anonymkode: f13fd...1e8

Skrevet

Har du forsøkt å google "tooth decay" og vise ungen bildene? Forklare at sånn ser tennene ut på de som ikke pusser dem. Vil du ha sånne tenner? Og husk, det gjør fryktelig vondt å ha sånne tenner...!

Vis han bilder, så får han se fakta.

Anonymkode: 3b0c0...fb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barnet mitt hater å pusse tenner og har alltid gjort det, men likevel har det ofte gått greit likevel. Hvertfall etter vi var over det første året hvor tannpuss var helvete hver gang. 

Nå er vi inne i, og har ganske lenge vært inne i, en periode hvor han nekter. Tar hånda foran munnen og lar meg ikke slippe til. Noen ganger når jeg får nok og vi har det travelt, tar jeg bestemt vekk hånda hans, holder fast og pusser, gjerne mens han gråter. Innimellom er jeg nok brutal, da han har blitt ganske sterk. 

Men å overtale han til å pusse, er ikke bare, bare, så da blir det noen ganger sånn. Da skal han selvfølgelig ikke sitte stille, tannbørsten treffer kanskje litt feil inni munnen og han begynner å hyle for full hals. Jeg prøver å si han må sitte rolig, men hjelper ikke. 

Hva gjør man? Jeg kan jo ikke la han velge å ikke pusse tennene sine, og han er for liten til å pusse helt selv..

Barn må pusse tennene sine, og hvis de nekter må man faktisk holde de fast. Det er ubehagelig, ja - men prøv å motivere han til dette selv. Velge egen tannbørste, glass og tannkrem? Si at Karius og Baktus ødelegger tennene hvis man ikke pusser, og da kommer heller ikke tannfeen 🤣

Anonymkode: 4e0ca...89b

Skrevet

Begge våre har blitt pusset under tvang i perioder, går heldigvis bra nå. Ingen av dem husker periodene med tvang😅 er det noe de ikke kan bestemme aå er det tannpuss og hygiene sier jeg.

Anonymkode: 7f7ae...ea3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg var liten brukte vi alltid å ligge på moren mitt sitt fang i sofaen på stua. Kan ikke huske at noen av oss lagde et styr av tannpuss. Tenker også det kan hjelpe at ungen får velge tannbørste og tannkrem. Går vel også an å spørre lege/tannlege/helsesøster om råd.

Anonymkode: f13fd...1e8

Dette gjelder ca alle barn, så ikke en særlig spesiell situasjon :P . Man må pusse tennene, og foreldre må bli kreative når barnet plent nekter og tydelig demonstrerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Overhodet ikke greit. 

? Helsesykepleier og helsepersonell har mer kunnskap enn deg. Du mener at barnet skal slippe å pusse tenner, fordi hen nekter og gråter? Barn skal pusse tenner og noen ganger må barn også gjøre ting de virkelig misliker. Men du har vel en "pedagogisk" holdning - at barnet skal få gjøre akkurat som hen vil, så lenge du forstår hvilke følelse barnet har i situasjonen? 🥴😂

• Liker 2
Skrevet

Barnet har ikke noe valg. Ikke la barnet vinne noen kamper underveis heller. 

Jeg antar at dere leser for barnet? Vel, sett på nedtelling på telefonen, eller aller helst en gammeldags kloke man hadde ved komfyren. 30 min fra han skal skifte til pysj, pusse tenner, lesing og synging. 

Gnål om tannpuss = mindre tid til lesing. 

Anonymkode: 8280c...a8e

Skrevet

Boka om karius og baktus🤣 Ellers er det jo veldig greit når ungen skriker av full hals, så kommer man til😅 neida.. 

Men min var og slik, hatet tannpuss. Men karius og baktus bok hjalp, samt den der hacky smacky på youtube. Jeg er ingen fan av å holde fast, prøv å se om du kan snakke barnet til samarbeid, det er så stort nå at det burde være mulig.

Anonymkode: afb75...7fe

Skrevet

Må du holde, så må du holde. Men det blir en ond sirkel om han får fysiske smerter fordi du bommer når han sitter urolig, fordi det vil gjøre han enda mer urolig og redd. Det må unngås. Da er det bedre med trikset til hun som hadde lært av helsesykepleier. Jeg ville også ha forberedt han på det i en annen setting enn den problematiske. «Du vet at du ofte har det vanskelig når du skal pusse tennene? Vi er nødt til å pusse selv om du synes det er vanskelig. Men nå har mamma lært et nytt triks, slik at det ikke blir vondt for deg selv om det er vanskelig.»

Tvang bør selvsagt unngås så langt det lar seg gjøre. Noen lykkes bedre ved å for eksempel telle, slik at barnet får en følelse av hvor lang tid det er igjen, ved å la en bamse pusse tennene, ved å spille en annen, f.eks bjørnis eller Franskmann med aksent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Overhodet ikke greit. 

Barnet synes sikkert ikke det er så greit å få tannverk og være gang på gang hos tannlegen heller.

Anonymkode: fbde7...36c

• Liker 2
Skrevet

Vi har aldri pusset under tvang.  Synes det høres grusomt ut!  

For det første er det om å gjøre å begynne i tidlig alder og å gjøre det til en del av legge ritualet.  Vi avvek aldri fra rekkefølgen.  Først kveldsmat, så i dusjen og pysjen, tannpuss og i senga for lesing og sang.  God natt! 

Selve tannpussen hadde også en rutine.  Ungene gapte villig da jeg pusset side for side, oppe og ned.  Det var fordi jeg telte høyt "èn, to, tre, fire" og "spytt".  Noen ganger sakte og noen ganger veldig fort.  Noen ganger helt til ti :)  

Mine foreldre gjorde det samme da jeg var liten, og jeg husker at jeg ble så opptatt av tellingen og når jeg skulle spytte at jeg glemte hele tannpussen.  

Skrevet

Det er lett å gi råd som fungerer på egne barn her, men barn er veldig ulike, men ulik grad av vilje og ulik motvilje mot å måtte stå/sitte/ligge rolig og få tennene pusset av noen andre.

Det er ikke alltid det hjelper å innføre f.eks. å innføre rutine tidlig og holde seg til den. Jeg har valgt å nesten droppe tannpuss (pusse veldig kjapt og uten å komme ordentlig til) over tvang noen ganger. Men da har det heldigvis ikke fortsatt med store protester mot tannpuss neste dag og dagen etter det. For noen blir det nettopp slik, og da skjønner jeg at det blir nødvendig med en form for tvangspuss.  

Det som har hjulpet her, ofte ikke på begge barna og sjelden i all evighet, men likevel: Dikte diverse historier om små figurer som bor i munnen, vil reise på eventyr ned i vasken og finner på mye rart. Barnet pusser mine tenner mens jeg pusser barnets tenner. Tannpussesang. Telle tenner, på norsk, engelsk, fransk, baklengs osv. "Tannpuss" lydbok (på fabel), pusse mine egne tenner og sukke og stønne og klage over hvor lite lyst jeg har til det, men jeg må vi jo så jeg ikke får hull. Nå om dagen pleier jeg å sjekke om fireåringen har noen enhjørninger i munnen (det har hun alltid, og de er veldig flotte). 

Anonymkode: 6d77b...fee

Skrevet

Takk for mange gode tips! De fleste er prøvd, noen av de skal prøves. 

Det med at barnet er urolig når vi pusser, handler om at han nekter å se på meg og skal holde på med «alt mulig» annet under tannpussen. Tegne på veggen ved siden av med fingeren sin, plukke opp deodoranten som står på vasken og holde på med den, kjøre lekebil på vasken osv. ALT for å ha fokus på tannpussen. 

Noen ganger går det greit og jeg får pusset likevel (med noen påminnelser om å sitte stille så ikke tannkosten treffer feil), noen ganger skal han absolutt ikke og holder hendene foran munnen.

Sistenevnte har det dessverre vært mest av i det siste, og jeg gleder meg til denne fasen er over. For han har jevnlig faser hvor han ikke vil, før det på et tidspunkt går greit igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for mange gode tips! De fleste er prøvd, noen av de skal prøves. 

Det med at barnet er urolig når vi pusser, handler om at han nekter å se på meg og skal holde på med «alt mulig» annet under tannpussen. Tegne på veggen ved siden av med fingeren sin, plukke opp deodoranten som står på vasken og holde på med den, kjøre lekebil på vasken osv. ALT for å ha fokus på tannpussen. 

Noen ganger går det greit og jeg får pusset likevel (med noen påminnelser om å sitte stille så ikke tannkosten treffer feil), noen ganger skal han absolutt ikke og holder hendene foran munnen.

Sistenevnte har det dessverre vært mest av i det siste, og jeg gleder meg til denne fasen er over. For han har jevnlig faser hvor han ikke vil, før det på et tidspunkt går greit igjen. 

Alt for å IKKE ha fokus på tannpussen skulke det selvfølgelig stå her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...