Gå til innhold

Hva tar du hensyn til når du kjøper julegave til partner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og partneren min kjøper julegaver til hverandre, så "vi kjøper ikke gaver vi" svar er lite relevante, så vet dere det allerede 😃

De siste tre årene har partneren spurt om jeg ønsker meg noe spesielt, og jeg ha rhvrt år sagt at jeg ønsker meg en spesifikk ting til ca 500,-

Jeg ønsker meg dette da det er en blanding mellom en hobyting, noe symbolsk og noe jeg synes er pent å se på. Siden jeg ønsket meg dette første gang har det altså gått 3 juler og 2 bursdager, og hun vet godt at dette er noe jeg hadde satt pris på å få . Likeel kjøper hun altså andre ting, ting jeg ikke har gitt uttrykk for å ønske meg, ting jeg ikke ønske meg, og ting jeg virkelig ikke kan forstå hvorfor hun tor jeg ønsket meg... 

Jeg sliter me å forstå hvorfor... Og joa jeg kan kjøpe denne tingen selv, men  nå har jeg liksom ønsket den meg så lenge at det føles nesten pasivaggressivt å kjøpe den selv ... 

Anonymkode: 4fe1b...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe hun synes et stygt å se på, som hun må se på om hun kjøper den til deg? 

Misliker hun hobbyen din?

Skrevet

Det høres litt merkelig ut, må jeg si. 

For oss er det viktig å kjøpe gaver til hverandre som passer mottakeren. På bursdagen min i dag fikk jeg f.eks nytt headset, fordi samboeren min hadde hørt jeg nevnte i forbifarten for 5 måneder siden at jeg kunne tenke meg nytt, siden det jeg har går snart i oppløsning. Det syntes jeg var veldig omtenksomt og fint, og jeg ble veldig, veldig glad. Og til hans bursdag gav jeg han en gave han har gitt uttrykk for var viktig for han, siden det ville bety bedre livskvalitet for hans sønn (som har spesielle behov), og for han selv. 

Men, hvorfor spør du henne ikke? Altså, her ville jeg kanskje spurt henne og prøvd å kommunisere med henne. Kanskje hun ikke forstår hvor mye du ønsker dette? Kanskje hun prøver å gi deg noe hun tror du trenger/ønsker deg? Kan det være hun har misforstått? Du vil jo aldri få vite om dere ikke kommuniserer.

Det sagt, jeg kan forstå din frustrasjon, siden det for meg er ganske selvsagt og legger mye tid i å finne gaver jeg vet samboeren min vil like. :) 

• Liker 2
Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Er det noe hun synes et stygt å se på, som hun må se på om hun kjøper den til deg? 

Misliker hun hobbyen din?

Hun driver med en lignende hobby selv (så nei hun misliker ikke hobbyen i seg selv) som resulterer i store ting som vises frem i huset, en typisk ting hun lager vil være ca like stort som to melposer stående ved siden av hverandre, det jeg ønsker meg er ca halvparten av den størrelsen og noe hun har sagt "ser ok ut" , så nei hun er kanskje ikke overbeeistret - men: 

Hjemmet vårt har vesentlig fler av hennes hobbyresultater hengende og stående rundt i huset, noe synes jeg er pent, noe synes jeg er direkte stygt, men det står fremme fordi det er noe hun har brukt tid på og er glad i å holde på med. I stua vår vil jeg si av at pyntegjenstander kan du dele i ca 50% kjøpt og 50% laet av oss, hvor av det som er laget er 90% laget av henne. 

Så det handler kanskje litt hos meg om en følelse av at det hun laer bare henges opp og settes frem uten å spørre hva jeg tenekr, mens når jeg vil ha noe så er det ikke "pent nok" kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun driver med en lignende hobby selv (så nei hun misliker ikke hobbyen i seg selv) som resulterer i store ting som vises frem i huset, en typisk ting hun lager vil være ca like stort som to melposer stående ved siden av hverandre, det jeg ønsker meg er ca halvparten av den størrelsen og noe hun har sagt "ser ok ut" , så nei hun er kanskje ikke overbeeistret - men: 

Hjemmet vårt har vesentlig fler av hennes hobbyresultater hengende og stående rundt i huset, noe synes jeg er pent, noe synes jeg er direkte stygt, men det står fremme fordi det er noe hun har brukt tid på og er glad i å holde på med. I stua vår vil jeg si av at pyntegjenstander kan du dele i ca 50% kjøpt og 50% laet av oss, hvor av det som er laget er 90% laget av henne. 

Så det handler kanskje litt hos meg om en følelse av at det hun laer bare henges opp og settes frem uten å spørre hva jeg tenekr, mens når jeg vil ha noe så er det ikke "pent nok" kanskje?

Nei, da er det litt rart faktisk. Tenker du bare må høre med henne? Si du vurderer å kjøpe denne til deg selv, men at du godt kan vente om hun trenger den som juøegaveønske i år?

• Liker 1
Skrevet

Eller så liker hun å overraske deg? Kanskje hun synes det er kjedelig å kjøpe noe du har "bestilt"? Noen liker helt spesifikke ting og synes det er best, mens andre da føler hele poenget med gaven er borte, når det ikke er NOE element av overraskelse. 

Det kan være mange grunner til at hun gir noe annet enn hva du har ønsket deg. 

Jeg for min del sukker også litt over gavene fra mannen. Som regel virker det som om han tenker på hva HAN hadde blitt glad for å få, uten å tenke på hva JEG hadde blitt glad for.. 

Anonymkode: a0b79...7e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir ønskeliste til samboer, men han er faktisk ganske flink til å finne ting jeg liker, så det blir gjerne noe fra ønskelisten og noe han har funnet selv :) Jeg pleier å være oppmerksom gjennom året på hva han nevner at han ønsker seg, og/eller ser at han trenger. I år får han f.eks. et par t-skjorter med morsomme trykk (som han alltid ønsker seg og er glad for å få), en ryggsekk til dronen sin og en Tile Pro til nøklene sine, som han alltid leter etter ;) 

Skrevet

Hva de liker/ønsker og trenger, eventuelt en overraskelse eller en opplevelse. 

Hva jeg har råd til og tar meg råd til.

Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på om min mann ønsket seg noe, og hadde nok kjøpt det. Samt noe jeg hadde vridd hodet mitt for å overraske ham gledelig med. Å overhøre klare ønsker synes jeg er rart. Å gi noe den andre ikke engang ser hvorfor man trodde var en god ide er like rart. 

Angående å ha ulik smak mener jeg dessuten at et hjem må ha en blanding av hva begge liker. Det mener jeg i praksis også, i så stor grad at det er ganske mye i vårt hjem som jeg aldri ville ha valgt. Det er også min manns hjem, så det er ikke bare greit, men fint at det synes at det er begges hjem. Det er til og med greit at i jula er det mest hans ønsker og stil som preger huset, fordi han har slik glede av det. 

Synes du kan tillate deg å spørre henne om dette, og si at selv om du setter pris på at hun forsøker å overraske deg synes du det er litt rart at hun aldri gir deg det du faktisk ønsker deg. 

• Liker 1
Skrevet

Tar hensyn til ønsker, prøver iallefall, vil gjerne kjøpe noe han ønsker seg, men liker også å finne noe han kanskje ikke visste/husket at han ønsket seg, og der er vel risikoen for å bomme størst.

Ellers tenker jeg hjem bør ha preg av alle som bor der, og da må man jo snakke om det om man føler den ene "tar over" stua :)

Skrevet

Hadde blitt overlykkelig om min mann kom med et ønske 😅 i år blir det noen nye klær (fordi han trenger det) og nye sportssolbriller fordi de han har er blitt ganske ripete..

Anonymkode: 89824...299

Skrevet

Snakk sammen.

Mange får en viss avsmak av ønskelister. Da kan man like så godt kjøpe det selv. Gaver handler for mage om å overraske, det å tenke ut noe som partneren ikke en gang har tenkt på selv, som viser at man bryr seg. 

Slik vi gjør det (etter mange år) er at vi gjerne "bestiller" noe ekstra dyrt vi ønsker oss til jul. Da vet vi hva vi får. Det kan være ny Mac, sportsklokke, ny kjøkkenmaskin, ski, eller ingenting. (felles økonomi, og kjøper ikke bare for å kjøpe). I tillegg kjøper vi litt småting vi vet den andre vil like, som de ikke vet om. Han trenger alltid nye sportsklær, og liker en type bøker. Jeg får aldri nok av badesalt og oljer, parfyme, eller en viss type bøker. 

Anonymkode: 35700...236

Skrevet

Jeg tar hensyn til hva han ønsker seg og trenger. Hadde ikke kjøpt noe han ikke trengte og ikke noe som var helt tullete og heslig . Jeg tar også hensyn til miljø og bærekraft så plastdingser kommer ikke inn i mitt hus 

Anonymkode: e1f08...3ee

Skrevet

Jeg liker å få ønskeliste fra mannen, men det er sjelden han lar være å kjøpe noe selv med en gang han 'trenger' noe. Hvis han HAR ønskeliste vil jeg gjerne følge den, men noen ganger aner jeg ikke hva jeg bør se etter i produktet han ønsker seg for at det skal bli noe han er fornøyd med. Feks hvis det er noe verktøy så er han typen til å gjøre grundig research for å få tak i bedt mulig produkt utfra behov og budsjett. Han syns det er gørr hvis han må sende meg link til nettbutikk og produkt for da vet han hva han får. Jeg pleier alltid kjøpe minst en tilleggsgave han ikke vet noe om hvis jeg må få link til hovedgaven.

Så hvis jeg faktisk får en ønskeliste eller han snakker om noe han vil ha og jeg klarer å forstå hva det er, så får han det 

Gaven skal glede 😊

Anonymkode: 04fbd...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...