Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 11/10/2022 at 9:09 PM, AnonymBruker said:

Han ble kalt inn til intervju, og så vidt jeg vet fikk han jobben, også  - han var i alle fall en seriøs kandidat. 

Om man trenger en jævlig flink snekker, så kaller man jo inn en jævlig flink snekker til intervju. 

Anonymkode: 36b58...02e

Ja, det er dette jeg tror man glemmer i dagens samfunn der man må ha all verdens diplomer på at man kan slå inn en spiker - når man trenger en snekker, trenger man ikke en som utdyper hvor flink vedkommende er i nynorsk diktanalyse, hvor mange søte hunder man har, eller hva man kan av afrikanske hovedsteder fordi man fikk en god karakter i geografi.

Man trenger rett og slett en snekker.

Anonymkode: deb92...837

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 12.40):

Jeg har ikke tidligere jobbet med rekruttering men sjefen min ønsker at jeg skal delta i en rekrutteringsprosess nå, så dette er første gang jeg får lese søknader. Ellers har jeg bare erfaring med å skrive egne søknader.
Dette er en stilling som ikke nødvendigvis krever en spesiell utdannelse og relevant erfaring veier tyngre enn teoretisk kunnskap, så jeg var forberedt på at vi ville få søkere fra flere yrkesretninger. 
Jeg er forbløffet over hvor lav kvalitet det er på disse søknadene og lurer på om det er normalt eller om vi til nå bare har fått søknader fra litt uvanlige søkere.

Dette mener jeg må modnes for deg som rekrutteringsansvarlig, spørsmålet er hvordan du legger opp til at du plukker ut de riktige til jobbintervju? hvem ønsker dere i stillingen? hva skal jobbes med? og hvilke tyngde finnes det i CV du leser? hvor mange år ser du for deg at du at kandidaten skal jobbe i stillingen? og hvilke lønn sjikt har du tillatelse til å gi til kandidaten? velger du den billigste alternativet? eller ønsker du en med erfaring og som kan gi noe tilbake til arbeidsmiljøet?

Anonymkode: 717c3...d61

• Liker 1
Skrevet

Ingen av søkerne skriver noe om hvordan de ser for seg at det er å ha jobben de søker på, og hva de kan tilføre.
Kun én av søkerne referer til noe som står i stillingsutlysningen.
Samtlige trekker frem erfaring som i liten grad er relevant for stillingen, og ingen av dem skriver hvorfor de trekker frem disse erfaringene. Jeg synes særlig dette er merkelig. Hvorfor ikke slenge på en setning om hva du lærte av den erfaringen som du ser for deg at vil bli nyttig i denne stillingen? 
Samtlige informerer om sivilstatus, antall barn og antall kjæledyr, men igjen er det ingen som skriver noe om hvorfor de mener at dette er relevant for stillingen. 

er det å tilføre som vektlegger mest i som rekrutteringsansvarlig?

hvilke forventninger har du at søkere skal svare på en jobbannonsen? blir det ikke mer at man dikterer noe som man ikke selv er?

å trekke erfaring er god ting, men å kunne se for seg i den nye stillingen de søker på er ikke lett fordi alle bedrifter har lagt til opp til sånn gjør vi det her!

Tipper alle kunne svart hva de lærte av den erfaringen de fikk ved å være i jobben de har gjort forut. 

Relevant for stillingen? familiære status forteller at de har et hjem å komme til. Og det betyr de har mye å gi til bedriften de har søkt på. 

Skrevet

Jeg synes selv at stillingsannonsen vi utformet ble god. Det er ikke en typisk innholdsløs annonse der man søker etter "fremoverlente og dynamiske" supermennesker. Synes vi forklarer stillingens innhold godt, og også hva/hvem vi ser etter. Så når så få av søkerne viser at de faktisk har lest stillingsannonsen synes jeg det er merkelig. Det får meg til å tenke at de enten er late eller generelt unøyaktige i sitt arbeid. 
Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Selv da jeg søkte min første jobb i tenårene skrev jeg en utfyllende søknad. Til nå har jeg trodd at dette er normalen. 
Kanskje jeg overtenker dette, men disse søknadene gjør at jeg lurer på hvordan det egentlig står til med samfunnet vårt, når vi tror det er så enkelt å få en jobb at vi ikke engang gidder å skrive en ordentlig søknad. Samtidig leser jeg ukentlig i pressen om hvor tøft arbeidsmarkedet er i Norge og hvor hardtarbeidende vi er, men jeg synes ikke dette rimer med de søknadene vi har fått inn.  

en jobbintervju kan vel gi mange bekreftelser på hva du trenger til svar på og det som ikke kommer til uttrykk i jobbsøknaden.

Hva forventer du skal besvares i jobbintervju? har du allerede hatt jobbintervjuene? takker du ALLE for at de har oppdaget bedriften og brukt tid å søke på stillingen? eller uteblir det? iallfall så er det ansvarsfraskrivelse når søkere ikke får tilbakemelding. Føler det er for enkelt å slenge på en jobb utlysning uten at bedrifter har satt seg inn i at den tiden alle søkere skriver, så kunne iallfall bedrift gitt tilbake melding på mangler det søkere har gitt.

Skrevet

hvor har du fra at rekrutteringsprosess er blitt mer omfattende? du har nylig kommet i den posisjonen? 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke tidligere jobbet med rekruttering men sjefen min ønsker at jeg skal delta i en rekrutteringsprosess nå, så dette er første gang jeg får lese søknader. Ellers har jeg bare erfaring med å skrive egne søknader.
Dette er en stilling som ikke nødvendigvis krever en spesiell utdannelse og relevant erfaring veier tyngre enn teoretisk kunnskap, så jeg var forberedt på at vi ville få søkere fra flere yrkesretninger. 
Jeg er forbløffet over hvor lav kvalitet det er på disse søknadene og lurer på om det er normalt eller om vi til nå bare har fått søknader fra litt uvanlige søkere.

Ingen av søkerne skriver noe om hvordan de ser for seg at det er å ha jobben de søker på, og hva de kan tilføre.
Kun én av søkerne referer til noe som står i stillingsutlysningen.
Samtlige trekker frem erfaring som i liten grad er relevant for stillingen, og ingen av dem skriver hvorfor de trekker frem disse erfaringene. Jeg synes særlig dette er merkelig. Hvorfor ikke slenge på en setning om hva du lærte av den erfaringen som du ser for deg at vil bli nyttig i denne stillingen? 
Samtlige informerer om sivilstatus, antall barn og antall kjæledyr, men igjen er det ingen som skriver noe om hvorfor de mener at dette er relevant for stillingen. 

Jeg synes selv at stillingsannonsen vi utformet ble god. Det er ikke en typisk innholdsløs annonse der man søker etter "fremoverlente og dynamiske" supermennesker. Synes vi forklarer stillingens innhold godt, og også hva/hvem vi ser etter. Så når så få av søkerne viser at de faktisk har lest stillingsannonsen synes jeg det er merkelig. Det får meg til å tenke at de enten er late eller generelt unøyaktige i sitt arbeid. 
Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Selv da jeg søkte min første jobb i tenårene skrev jeg en utfyllende søknad. Til nå har jeg trodd at dette er normalen. 
Kanskje jeg overtenker dette, men disse søknadene gjør at jeg lurer på hvordan det egentlig står til med samfunnet vårt, når vi tror det er så enkelt å få en jobb at vi ikke engang gidder å skrive en ordentlig søknad. Samtidig leser jeg ukentlig i pressen om hvor tøft arbeidsmarkedet er i Norge og hvor hardtarbeidende vi er, men jeg synes ikke dette rimer med de søknadene vi har fått inn.  

Er det noen som jobber med dette som kan si noe om hva som er vanlig? Har kvaliteten på søkere endret seg i nyere tid, eller har det alltid vært slik?
Hvis det er vanlig med så lav kvalitet på søknadene så begynner jeg å forstå hvorfor rekrutteringsprosessene er blitt så omfattende de siste årene. 

Anonymkode: 9bb44...d8a

Jeg har erfaring med å rekruttere folk og uansett hvor tydelig annonse jeg skriver med ''vanlige'' ord og klare krav, er det alltid minst 80% av søknadene helt irrelevante til annonseteksten og kravene til stillingen. 

For eksempel står det noe sånt: ''Søkeren må ha førerkort B. Egen bil er ønskelig, men ikke et krav.'' og så får jeg søknader av folk uten førerkort, men som tenker å ta førerprøve om et par år. Eller supermotiverte å jobbe for å samle penger for å ta førerprøven. Kan de ikke lese?

Eller står det: ''Søkeren må ha fullført høyere utdanning innen X. Relevant jobberfaring på området er en fordel.'' og så får jeg søknader av folk uten utdanningen eller studenter som går 2.semester i denne utdanningen og er virkelig interessert i sommerjobb. Men stillingen er ikke for en sommerjobb? Jeg trenger ikke folk til sommerjobb. Og hvor er den fullførte utdanningen?

Det verste er nok søknader som er tydeligvis skrevet for en helt annen stilling og ikke har noe med min utlyste stilling å gjøre. Som dama som skrev en fantastisk søknad for kantinemedarbeider og hadde noen år relevant erfaring fra kantiner rundt omkring. Eller dama som skrev en fantastisk søknad og ville så gjerne jobbe som sykehjemmedarbeider for det hadde hun noen år erfaring med allerede. Men det er ikke kantine og sykehjem jeg driver med ...

Så ja, TS, mitt inntrykk er også at det kommer veldig mange helt ''tullete'' jobbsøknader, altså useriøse og irrelevante. Jeg lurer på om folk bare søker på alt i håp om å bli kalt til intervju et sted og bli ansatt. Eller om det er bare for å vise aktivitet overfor NAV at jammen er de på jobbjakt ... 

Endret av Drizzt
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (23 minutter siden):

Jeg har erfaring med å rekruttere folk og uansett hvor tydelig annonse jeg skriver med ''vanlige'' ord og klare krav, er det alltid minst 80% av søknadene helt irrelevante til annonseteksten og kravene til stillingen. 

For eksempel står det noe sånt: ''Søkeren må ha førerkort B. Egen bil er ønskelig, men ikke et krav.'' og så får jeg søknader av folk uten førerkort, men som tenker å ta førerprøve om et par år. Eller supermotiverte å jobbe for å samle penger for å ta førerprøven. Kan de ikke lese?

Eller står det: ''Søkeren må ha fullført høyere utdanning innen X. Relevant jobberfaring på området er en fordel.'' og så får jeg søknader av folk uten utdanningen eller studenter som går 2.semester i denne utdanningen og er virkelig interessert i sommerjobb. Men stillingen er ikke for en sommerjobb? Jeg trenger ikke folk til sommerjobb. Og hvor er den fullførte utdanningen?

Det verste er nok søknader som er tydeligvis skrevet for en helt annen stilling og ikke har noe med min utlyste stilling å gjøre. Som dama som skrev en fantastisk søknad for kantinemedarbeider og hadde noen år relevant erfaring fra kantiner rundt omkring. Eller dama som skrev en fantastisk søknad og ville så gjerne jobbe som sykehjemmedarbeider for det hadde hun noen år erfaring med allerede. Men det er ikke kantine og sykehjem jeg driver med ...

Så ja, TS, mitt inntrykk er også at det kommer veldig mange helt ''tullete'' jobbsøknader, altså useriøse og irrelevante. Jeg lurer på om folk bare søker på alt i håp om å bli kalt til intervju et sted og bli ansatt. Eller om det er bare for å vise aktivitet overfor NAV at jammen er de på jobbjakt ... 

men har du lest CV deres? gir ikke den bedre inntrykk? f.eks om dem har plassert nøkkelkvalifikasjoner der?

Skrevet

For et "tema" å klage på og lage tråd om. Så er det slik at hvis alle skriver "top notch" søknader, så er det angivelig "best"? Nei, det vil jeg ikke si. Da er vi like langt og da vil top notch være bare noe vanlig og noe man forventer. Vi pusher prestasjoner og annet dill dall altfor mye, at det til slutt biter oss i ræva. 

Anonymkode: c1720...ec2

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

For eksempel står det noe sånt: ''Søkeren må ha førerkort B. Egen bil er ønskelig, men ikke et krav.'' og så får jeg søknader av folk uten førerkort,....

Man bør gå naturligvis ut fra at det viktigste for din del er hvis jobbsøkeren en White Power høyreorientert jobbsøker😆 Det er egentlig det som er den "store kvalifikasjonen" i det private , når man har deg som rekrutterer, så det er viktig å være ærlig.

Førerkortet kommer i annen rekke. Det viktigste er Superior White 😂 Tror at vi trygt kan konkludere med at den plassen der du rekrutterte er nok ikke nominert til mangfoldsprisen for å si det slik.

Anonymkode: c1720...ec2

• Nyttig 1
Skrevet

Det er vel sånn nå at alle som står som arbeidssøkere må søke x antall stillinger per måned. Dere har sikkert fått søknader fra slikt. 

Anonymkode: 68781...22b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...