AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #41 Skrevet 10. november 2022 ti10 skrev (9 timer siden): Jeg skjønner at det kan fungere i enkelte bransjer, men det er uansett ofte en fordel å vite om folk faktisk klarer å formulere en forståelig setning, for ikke å snakke om en hel tekst. En ting er formuleringsevne, det er også mye man kan lese mellom linjene i en søknad. Jeg selekterer ut fra cver, alt jeg trenger å vite ellers kommer frem på intervjuene Anonymkode: f6754...a2f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #42 Skrevet 10. november 2022 I morgen skal jeg ha 1 intervju. Til neste uke skal jeg ha 10 intervjuer... Har fortsatt ikke lest et søknadsbrev! folkens! Skriv gode cver! Anonymkode: f6754...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #43 Skrevet 10. november 2022 NAV stiller krav om er bestemt antall sendte søknader. Pga det er 90% av søknadene som kommer inn dritt og plikt-søknader. De har en ferdig søknad som sendes uten tilpasning, ikke fordi de ønsker jobben, men for å tilfredsstille NAV sine krav. På det verste fikk jeg en søknad med kun "Ser du har jobb ledig, kan jeg få den?" Anonymkode: b88ce...855 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #44 Skrevet 10. november 2022 Daria skrev (9 timer siden): Genialt - hadde det vært opp til meg, hadde han kommet på intervju... Han ble kalt inn til intervju, og så vidt jeg vet fikk han jobben, også - han var i alle fall en seriøs kandidat. Om man trenger en jævlig flink snekker, så kaller man jo inn en jævlig flink snekker til intervju. Anonymkode: 36b58...02e 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #45 Skrevet 10. november 2022 Jeg er ung, tidlig 20-årene, og har ikke høyere utdanning. Har lite erfaring og hatt et friør uten noe jobb. Likevel finner jeg det ikke umulig å skrive en relevant søknad. Selvfølgelig blir det noen tomme ord hvis man ikke har så mye å skrive om. Likevel føler jeg ikke det egentlig finns noe unnskyldning for å ta med totalt urelevante ting som barn og sivilstatus i søknad, et enkelt google søk og du finner 100 artikler om hva som er lurt/ikke lurt å skrive. Jeg vil også legge til at jeg har søkt på en del jobber jeg ikke egentlig var kvalifisert til, men fikk napp og tilbud hos samtlige til tross for det. Mye kan ligge i søknaden, spesielt mtp formulering og det å gjøre det beste ut av den erfaringen man har. Kvinner er generelt mer beskjedene når det kommer til å søke på jobber en ikke føler seg 100% kvalifiserte til enn menn. Det gjør at man oftere går glipp av gode sjanser. Litt avsporing men noe å tenke over. Anonymkode: 11bda...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #46 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 13.18): Jeg må innrømme at jeg reagerer på formateringen i innleggene dine Der er du åpenbart ikke stødig. Anonymkode: 0170a...527 Vet ikke hvorfor du er så ute etter å ta ts i denne tråden, men kjære 0179a...527; du fremstår ikke som noe geni du heller, så slapp av. Du er på et diskusjonsforum, hvis du ikke har noe fornuftig å meddele så er mitt råd at du går til en annen tråd, en tråd der du kanskje har noe å bidra med. Og formateringen? Mener du formuleringen kanskje? Eller mener du at vedkommende skal være like nøye på oppsett i et innlegg på kvinneguiden, som han eller hun ville vært i en jobbsøknad? Bare nysgjerrig altså;) Anonymkode: 61262...947 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #47 Skrevet 10. november 2022 On 11/9/2022 at 1:28 PM, AnonymBruker said: Svar på det det spørres etter i annonsen. Forklar hvorfor du passer til den jobben. Søker det etter en effektiv medarbeider til å sitte i kassa på Kiwi så skriver du hvorfor du mener at du er effektiv og hva du kan tilføre arbeidsplassen. Du bruker ikke plass på å skrive at du elsker hunder og har tre kjempesøte barn. Skriv heller en kort og konsis søknad, enn en lang og innholdsløs søknad. Anonymkode: a0431...df8 Altså folk som elsker hunder er automatisk folk som burde kalles inn på intervju. Hundefolk er de beste folka 😍 ellers kan jeg si at jeg fikk ganske ofte søknader med kun en setning eller to og uten cv når jeg ansatte. «jeg vil ha jobb». husk også at mange er i nav og må søke på jobber uten at de kanskje egentlig vil ha de, og hvis du ikke er så kjempemotivert for jobben så er det også utrolig vanskelig å skrive en god søknad. hvis dere har mange søknader men ikke noen bra nok så hadde jeg kalt inn de som nesten når opp på speed- intervju. Dvs 5-10 minutter presentasjon for at dere skal få en quick look før dere kaller inn til «ordentlig» intervju. Anonymkode: 2f2e2...946
Gjest ti10 Skrevet 10. november 2022 #48 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg selekterer ut fra cver, alt jeg trenger å vite ellers kommer frem på intervjuene Anonymkode: f6754...a2f Men hvis du hadde tatt en titt på søknadene, kunne du grovsortert, og dermed sluppet å bruke tid på noen av intervjuene.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #49 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså folk som elsker hunder er automatisk folk som burde kalles inn på intervju. Hundefolk er de beste folka 😍 Anonymkode: 2f2e2...946 Gud bedre, ja. Jeg jobber med noen som ikke liker hunder og som ikke engang blir myke i hjertet av valper. Psykopater. Burde vært obligatorisk å ta med en valp på intervju og se hvordan de reagerer. Anonymkode: 61262...947 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #50 Skrevet 10. november 2022 On 11/9/2022 at 2:13 PM, AnonymBruker said: Vi KREVER utdannelse, men om du har relevant erfaring er det ok. Høres ut som en useriøs jobbannonse. Anonymkode: 72b59...fb4 Ser mange annonser hvor de søker noen med samfunnsvitenskapelig bachelor/ master men at relevant eller særdeles relevant erfaring veier like sterkt. Anonymkode: 2f2e2...946 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #51 Skrevet 10. november 2022 ti10 skrev (49 minutter siden): Men hvis du hadde tatt en titt på søknadene, kunne du grovsortert, og dermed sluppet å bruke tid på noen av intervjuene. Jeg bruker jo ikke søknader som seleksjonsmetode! Jeg bruker tester! Iq tester, engelsk tester og div forskjellige tester. Hadde akkurat en stilling med 60 søkere... 60 ble til 30 ved å se på cven 30 ble til 10 gjennom screening tester 10 ble til 5 gjennom førstegangsintervju nå skal jeg ha 5 abdregangsintervju med 2 tester til. Anonymkode: f6754...a2f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #52 Skrevet 11. november 2022 Har vel noe med at NAV krever at du sender en haug med søknader hver uke for å få dagpenger. Blir ikke gode søknader av slikt. Anonymkode: accc6...f28 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #53 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 12.40): Jeg har ikke tidligere jobbet med rekruttering men sjefen min ønsker at jeg skal delta i en rekrutteringsprosess nå, så dette er første gang jeg får lese søknader. Ellers har jeg bare erfaring med å skrive egne søknader. Dette er en stilling som ikke nødvendigvis krever en spesiell utdannelse og relevant erfaring veier tyngre enn teoretisk kunnskap, så jeg var forberedt på at vi ville få søkere fra flere yrkesretninger. Jeg er forbløffet over hvor lav kvalitet det er på disse søknadene og lurer på om det er normalt eller om vi til nå bare har fått søknader fra litt uvanlige søkere. Ingen av søkerne skriver noe om hvordan de ser for seg at det er å ha jobben de søker på, og hva de kan tilføre. Kun én av søkerne referer til noe som står i stillingsutlysningen. Samtlige trekker frem erfaring som i liten grad er relevant for stillingen, og ingen av dem skriver hvorfor de trekker frem disse erfaringene. Jeg synes særlig dette er merkelig. Hvorfor ikke slenge på en setning om hva du lærte av den erfaringen som du ser for deg at vil bli nyttig i denne stillingen? Samtlige informerer om sivilstatus, antall barn og antall kjæledyr, men igjen er det ingen som skriver noe om hvorfor de mener at dette er relevant for stillingen. Jeg synes selv at stillingsannonsen vi utformet ble god. Det er ikke en typisk innholdsløs annonse der man søker etter "fremoverlente og dynamiske" supermennesker. Synes vi forklarer stillingens innhold godt, og også hva/hvem vi ser etter. Så når så få av søkerne viser at de faktisk har lest stillingsannonsen synes jeg det er merkelig. Det får meg til å tenke at de enten er late eller generelt unøyaktige i sitt arbeid. Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Selv da jeg søkte min første jobb i tenårene skrev jeg en utfyllende søknad. Til nå har jeg trodd at dette er normalen. Kanskje jeg overtenker dette, men disse søknadene gjør at jeg lurer på hvordan det egentlig står til med samfunnet vårt, når vi tror det er så enkelt å få en jobb at vi ikke engang gidder å skrive en ordentlig søknad. Samtidig leser jeg ukentlig i pressen om hvor tøft arbeidsmarkedet er i Norge og hvor hardtarbeidende vi er, men jeg synes ikke dette rimer med de søknadene vi har fått inn. Er det noen som jobber med dette som kan si noe om hva som er vanlig? Har kvaliteten på søkere endret seg i nyere tid, eller har det alltid vært slik? Hvis det er vanlig med så lav kvalitet på søknadene så begynner jeg å forstå hvorfor rekrutteringsprosessene er blitt så omfattende de siste årene. Anonymkode: 9bb44...d8a Er du arbeidsgiveren som gir svar til alle kandidatene? iallfall er mitt inntrykk at arbeidsgivere som aldri gir tilbakemelding på søknadene de har fått som lavmål. Det betyr arbeidssøkere ikke får vite om listen som forventes i akkurat den arbeidsplassen de søkte til. Så mitt tilbakemelding til deg er at du blir bedre å gi tilbakemelding til alle som faktisk tok tid til å søke på jobbannonsen. Anonymkode: 717c3...d61 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #54 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 21.09): Han ble kalt inn til intervju, og så vidt jeg vet fikk han jobben, også - han var i alle fall en seriøs kandidat. Om man trenger en jævlig flink snekker, så kaller man jo inn en jævlig flink snekker til intervju. Anonymkode: 36b58...02e Så det er ikke nødvendigvis innholdet i søknad som er det viktigste. Det viktigste var at han var god i jobben sin. En arbeidsgiver trenger en som er god i jobben sin. Og for noen så er det vanskelig å formulere i søknadstekst. Anonymkode: e57eb...186
MayorSantos Skrevet 12. november 2022 #55 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 12.43): Javel, for hva da tenker du? Er vel opplagt sarkasme fra den du siterer. da Trådstarter virker å skrive startinnlegget som en dårlig skjult skryt av seg selv om hvor god TS er til å skrive søknader. newsflash; alle er ikke gode til å skrive søknader. Men det finnes fortsatt gode søkere selv om de ikke klarer å få det frem på papiret. det kreves da en god leder til å finne gullkorn inne i de grå søknadene. er dog ikke alle ledere som evner det 1
MayorSantos Skrevet 12. november 2022 #56 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 22.38): 30 ble til 10 gjennom screening tester Kan du utdype dette? sendte du ut digitale tester til deltagerne mellom søknadsfrist og 1. intervju runde? eller foregikk det på andre måter?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #57 Skrevet 12. november 2022 Jeg vil tro det har mye å gjøre med type stilling som er utlyst, og hva slags bakgrunn søkerne har. Da jeg var med i rekrutteringsprosessen til stillinger hvor det var ønskelig med en bestemt type utdanning, men hvor personer med relevant erfaring også ble oppfordret til å søke, var søknadene som kom inn veldig ulike. Og blant søkerne med høyere utdanning, var søknadene gjennomgående mer "korrekte". Det var flere som ble ansatt, blant annet en med en litt pussig søknad med masse skrivefeil. Vedkommende hadde mye relevant arbeidserfaring og gode referanser. Han var en flott arbeidstaker, som gjorde en god jobb (med beboere i en bolig). Men han kunne ikke skrive rapporter, og det skjønte vi før han ble ansatt. Anonymkode: 83a13...141
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #58 Skrevet 12. november 2022 Det er jo viktigere med faktaopplysninger (tidligere erfaring og utdanning) samt referanser enn med løse påstander i prosa i søknaden. For all del, man kan avsløre mye av måten folk skriver på, og hvordan de løser oppgaven «skrive jobbsøknad». Samtidig kan man bli grundig lurt av jobbsøknader som er velskrevne…av en annen enn søkeren selv. Anonymkode: 1534c...b75
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #59 Skrevet 13. november 2022 gode ting trådstarter vektlegger i sin opplevelse som rekrutteringsansvarlig. Greit at trådstarter kan uttrykke det her også. Anonymkode: 717c3...d61
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #60 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 21.04): I morgen skal jeg ha 1 intervju. Til neste uke skal jeg ha 10 intervjuer... Har fortsatt ikke lest et søknadsbrev! folkens! Skriv gode cver! Anonymkode: f6754...a2f ok? søknadsbrev er uting? Trodde motivasjonen kunne komme til uttrykk der og sitt ekte jeg. Da er det greit at man har kvalifisert god ordforråd. Jeg har lagt vekk korte arbeidsforhold, og kompromert cv kun de til 5-6 siste arbeidsforholdene... har også dårlig følelse at min karriere berørte bemanningsselskaper, fordi opplevelsen min som arbeidstaker via dem var helt pyton, og følelse at jeg har vært slave og egentlig utenfor ekte arbeidslivet siden det å være ansatt til direkte til bedrift er som natt og dag. Anonymkode: 717c3...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå