AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #21 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det som er så vanskelig med jobbsøknader er at hva som er en "god søknad" egentlig er ganske subjektivt. En tekst som jeg syns er god kan det godt hende at du syns er dårlig. Jeg tenker at man må ha oppsettet i orden, og teksten skal være fri for stavefeil, men utover det så får det nesten gå som det går. Målet med en søknad er å bli innkalt til intervju. Hverken mer eller mindre. Det var overraskende å lese at så mange ikke engang tar seg bryet med å prøve å svare på det som spørres etter i stillingsannonsen. Det kan jeg hvertfall, med hånda på hjertet, si at jeg gjør. Anonymkode: bc078...99b Du har et poeng. Jeg prøver selvfølgelig å gjøre det relevant og vise at jeg har lest stillingsutlysningen. Men jeg har sluttet på spikke på en tekst i mange dager og sender heller i vei raskt en grei nok søknad, før jeg mister motet og kanskje ikke sender den likevel. Anonymkode: 211af...f38 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #22 Skrevet 9. november 2022 Det er nok veldig varierende kvalitet på søknader. Jeg har sett en søknad på en stilling som snekker hvor søkeren bare skrev: Jeg er ikke flink til å skrive søknad, men er jævlig god til å snekre. Anonymkode: 36b58...02e 5 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #23 Skrevet 9. november 2022 Jeg har ikke erfaring med ansettelsesprosess, men jobber i et firma der alle ansatte har bachelor- eller master-grad. Likevel er jeg stadig overrasket over hvor dårlige folk er til å formulere seg skriftlig (i eposter, spesifikasjoner, dokumentasjon, chat osv). Har også hjulpet min samboer med jobbsøknad. Han er god på det han jobber med og har en bachelor i et ganske teknisk avansert fagfelt, men han skriver helt elendige søknader rett og slett. Han er ikke god på å uttrykke seg skriftlig på den måten, det blir enten for muntlig eller alt for pompøst. Så ja generelt er jeg ikke overrasket over at det er som du opplever Anonymkode: d3f48...986 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #24 Skrevet 9. november 2022 Samtlige opplyser om antall kjæledyr? Det må være en særdeles lite attraktiv stilling. Anonymkode: 481d0...be2 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #25 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye skryt av deg selv i HI. Hva er det egentlig du vil diskutere? Når man lyser ut en stilling i en bransje som ikke krever verken utdannelse eller relevant erfaring vil man få mange ulike søkere med ulike søknader. Anonymkode: 0170a...527 Du hoppet overraskende fort i skyttergrava. Traff det en nerve? Anbefaler deg at du får hjelp til å skrive søknader, det hjelper mye å få andre til å lese gjennom med et kritisk blikk før du sender dem. Anonymkode: c0826...ade 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #26 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke ment å skryte av meg selv. Hvis du tenker på at jeg skriver at i mine egne jobbsøknader har jeg fulgt det jeg trodde var normen, så synes jeg ikke det er skryt akkurat. Kan du peke på det du mener er skryting sånn at jeg forstår bedre? Stillingen vi har utlyst krever utdannelse men relevant erfaring veier tyngre. Det jeg ønsker å diskutere er det jeg stiller spørsmål om. Misforstår du med vilje for å prøve å være morsom? Anonymkode: 9bb44...d8a Vi KREVER utdannelse, men om du har relevant erfaring er det ok. Høres ut som en useriøs jobbannonse. Anonymkode: 72b59...fb4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #27 Skrevet 9. november 2022 Ja, det kommer masse dårlige søknader. Det kommer også mange bra. Ferdig. eller det er egentlig bare å se på offentlige søkerlister, så ser man jo fort når en på 19 søker jobb som direktør i fylkeskommunen. Så ja det er mye rart. Vi er mennesker sånn er det. Anonymkode: f2f29...946 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #28 Skrevet 9. november 2022 Det er helt utrolig hvordan man kompliserer arbeidslivet i dag, fokuser på å finne en som gjør jobben. Ikke overdriv dette, et firma trenger å få jobben gjort. Det er ikke noen koseklubb man skal inn i. Handler kun om en ting: penger. Anonymkode: 0636e...c84 1
Sciurus Skrevet 9. november 2022 #29 Skrevet 9. november 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep. Sciurus, mod
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #30 Skrevet 9. november 2022 Mange som sender jobbsøknader gjør jo det til mange og da er det fort gjort at man masseproduserer litt, selv om det ikke nødvendigvis er en god ting. Jeg har selv jobba litt som headhunter hvor vi faktisk til stillinger ikke har hatt krav om søknadstekst og bare en CV. Men dette var til ganske krevende stillinger innenfor IT bransjen hvor man da adresserer folk som er høvelig attraktive på arbeidsmarkedet. Anonymkode: f91dd...293
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #31 Skrevet 9. november 2022 Jobber som rekrutterer. Jobbet innen dette i 4 år. Høyere stillinger. jeg leser ikke søknader! Ser kun på cv Anonymkode: f6754...a2f 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #32 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samtlige opplyser om antall kjæledyr? Det må være en særdeles lite attraktiv stilling. Anonymkode: 481d0...be2 Tror jeg nemte at jeg hadde hund i min butikkledersøknad😂 Men det var bare da jeg beskrev at jeg er aktiv på fritiden. Anonymkode: d4c9a...b21
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #33 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jobber som rekrutterer. Jobbet innen dette i 4 år. Høyere stillinger. jeg leser ikke søknader! Ser kun på cv Anonymkode: f6754...a2f Smart! Enkelte er jo jævlig gode på å «selge seg» og så er de ikke brukandes i jobben. Anonymkode: d4c9a...b21 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #34 Skrevet 10. november 2022 Kjenner meg igjen i det du skriver, TS! Jeg har fått være med på rekrutteringsprosesser i vår organisasjon. Jobben var en slags trainee-stilling som ikke krevde noen spesifikk utdanning, og gud hjelpe meg så mange dårlige søknader vi fikk inn... Noen gjorde et hederlig forsøk selv om de tydelig ikke hadde noe særlig erfaring med å sette opp CV og søknad, og det var helt innafor. Men mange så ikke ut til å ha gjort en innsats en gang, dårlig skrevne søknader med flere skrivefeil, ingen forklaring på hvorfor de søkte, hvorfor de ønsket jobben eller hvorfor de mente de kunne egne seg til stillingen. Masse irrelevant informasjon. Noen hadde tydelig brukt samme malen i flere søknader, og glemt å bytte ut navnet på forrige stedet de søkte på... 🙈. En minneverdig en bestod av tre linjer, hvor kandidaten kun forklarte hvorfor hen mente hen passet til jobben, uten å gi noe informasjon om seg selv, sin erfaring, motivasjon eller noe annet. Jeg ble ganske matt av å gå igjennom den søknadsbunken. Heldigvis glimtet det til noen gode kandidater innimellom. Anonymkode: 57e04...0e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #35 Skrevet 10. november 2022 Når jeg gikk på nav en periode så var det krav til at jeg skulle sende 5(?) søknader hver eneste uke og dokumentere dette.. Så det ble jo til at jeg søkte på en god del stillinger jeg ikke var egnet til eller interessert i, i det hele tatt. Så det er jo mulig at en del søkere du har sett egentlig ikke er reelle søkere. Anonymkode: 12dcf...709 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #36 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jobber som rekrutterer. Jobbet innen dette i 4 år. Høyere stillinger. jeg leser ikke søknader! Ser kun på cv Anonymkode: f6754...a2f Det er jo temmelig useriøst da... Kan også legge til at det er utrolig mange dårlige stillingsannonser også. Anonymkode: 5b02b...f3a 2 1
Daria Skrevet 10. november 2022 #37 Skrevet 10. november 2022 Jeg le overrasket første gang jeg var med i rekrutteringsprosess over hvor mye merkelige søknader vi fikk - og hvor mye rart folk syntes det var relevant å opplyse om. Jeg synes fort at for mange "riktige" formuleringer om hvor lyst de har på jobben og alt de mener å kunne tilføre og bidra med kan virke mot sin hensikt - heller én litt dårlig formulert, men åpenbart oppriktig ment setning enn fire feilfrie og oppkonstruerte - men en del demonstrerte med all tydelig hvor lite de hadde skjønt om stillingen. CV og intervju forteller mer om kvalifikasjoner og egnethet, men søknadsteksten gir et førsteinntrykk av hvem du er - og form og formuleringer sier vel så mye som innholdet, AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har sett en søknad på en stilling som snekker hvor søkeren bare skrev: Jeg er ikke flink til å skrive søknad, men er jævlig god til å snekre. Genialt - hadde det vært opp til meg, hadde han kommet på intervju... 2
Gjest ti10 Skrevet 10. november 2022 #38 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jobber som rekrutterer. Jobbet innen dette i 4 år. Høyere stillinger. jeg leser ikke søknader! Ser kun på cv Anonymkode: f6754...a2f Jeg skjønner at det kan fungere i enkelte bransjer, men det er uansett ofte en fordel å vite om folk faktisk klarer å formulere en forståelig setning, for ikke å snakke om en hel tekst. En ting er formuleringsevne, det er også mye man kan lese mellom linjene i en søknad.
Yoshi Skrevet 10. november 2022 #39 Skrevet 10. november 2022 Jeg lærte å skrive søknader på skolen, men for de som ikke lærte det så er det vel ikke så vanskelig å Google? 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #40 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo temmelig useriøst da... Kan også legge til at det er utrolig mange dårlige stillingsannonser også. Anonymkode: 5b02b...f3a Hvorfor er det useriøst? jeg får det jeg trenger å vite fra cver og vitnemål Anonymkode: f6754...a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå