AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Jeg har ikke tidligere jobbet med rekruttering men sjefen min ønsker at jeg skal delta i en rekrutteringsprosess nå, så dette er første gang jeg får lese søknader. Ellers har jeg bare erfaring med å skrive egne søknader. Dette er en stilling som ikke nødvendigvis krever en spesiell utdannelse og relevant erfaring veier tyngre enn teoretisk kunnskap, så jeg var forberedt på at vi ville få søkere fra flere yrkesretninger. Jeg er forbløffet over hvor lav kvalitet det er på disse søknadene og lurer på om det er normalt eller om vi til nå bare har fått søknader fra litt uvanlige søkere. Ingen av søkerne skriver noe om hvordan de ser for seg at det er å ha jobben de søker på, og hva de kan tilføre. Kun én av søkerne referer til noe som står i stillingsutlysningen. Samtlige trekker frem erfaring som i liten grad er relevant for stillingen, og ingen av dem skriver hvorfor de trekker frem disse erfaringene. Jeg synes særlig dette er merkelig. Hvorfor ikke slenge på en setning om hva du lærte av den erfaringen som du ser for deg at vil bli nyttig i denne stillingen? Samtlige informerer om sivilstatus, antall barn og antall kjæledyr, men igjen er det ingen som skriver noe om hvorfor de mener at dette er relevant for stillingen. Jeg synes selv at stillingsannonsen vi utformet ble god. Det er ikke en typisk innholdsløs annonse der man søker etter "fremoverlente og dynamiske" supermennesker. Synes vi forklarer stillingens innhold godt, og også hva/hvem vi ser etter. Så når så få av søkerne viser at de faktisk har lest stillingsannonsen synes jeg det er merkelig. Det får meg til å tenke at de enten er late eller generelt unøyaktige i sitt arbeid. Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Selv da jeg søkte min første jobb i tenårene skrev jeg en utfyllende søknad. Til nå har jeg trodd at dette er normalen. Kanskje jeg overtenker dette, men disse søknadene gjør at jeg lurer på hvordan det egentlig står til med samfunnet vårt, når vi tror det er så enkelt å få en jobb at vi ikke engang gidder å skrive en ordentlig søknad. Samtidig leser jeg ukentlig i pressen om hvor tøft arbeidsmarkedet er i Norge og hvor hardtarbeidende vi er, men jeg synes ikke dette rimer med de søknadene vi har fått inn. Er det noen som jobber med dette som kan si noe om hva som er vanlig? Har kvaliteten på søkere endret seg i nyere tid, eller har det alltid vært slik? Hvis det er vanlig med så lav kvalitet på søknadene så begynner jeg å forstå hvorfor rekrutteringsprosessene er blitt så omfattende de siste årene. Anonymkode: 9bb44...d8a 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Så flink du er, TS. Anonymkode: 0170a...527 17
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så flink du er, TS. Anonymkode: 0170a...527 Javel, for hva da tenker du? Anonymkode: 9bb44...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Javel, for hva da tenker du? Anonymkode: 9bb44...d8a Mye skryt av deg selv i HI. Hva er det egentlig du vil diskutere? Når man lyser ut en stilling i en bransje som ikke krever verken utdannelse eller relevant erfaring vil man få mange ulike søkere med ulike søknader. Anonymkode: 0170a...527 23
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Arbeidsmarkeder er vel rimelig stramt for tiden, dvs det er mange jobber og velge i og dermed færre gode søkere til hver jobb. Anonymkode: 861e0...829 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mye skryt av deg selv i HI. Hva er det egentlig du vil diskutere? Når man lyser ut en stilling i en bransje som ikke krever verken utdannelse eller relevant erfaring vil man få mange ulike søkere med ulike søknader. Anonymkode: 0170a...527 Jeg har ikke ment å skryte av meg selv. Hvis du tenker på at jeg skriver at i mine egne jobbsøknader har jeg fulgt det jeg trodde var normen, så synes jeg ikke det er skryt akkurat. Kan du peke på det du mener er skryting sånn at jeg forstår bedre? Stillingen vi har utlyst krever utdannelse men relevant erfaring veier tyngre. Det jeg ønsker å diskutere er det jeg stiller spørsmål om. Misforstår du med vilje for å prøve å være morsom? Anonymkode: 9bb44...d8a 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke ment å skryte av meg selv. Hvis du tenker på at jeg skriver at i mine egne jobbsøknader har jeg fulgt det jeg trodde var normen, så synes jeg ikke det er skryt akkurat. Kan du peke på det du mener er skryting sånn at jeg forstår bedre? Stillingen vi har utlyst krever utdannelse men relevant erfaring veier tyngre. Det jeg ønsker å diskutere er det jeg stiller spørsmål om. Misforstår du med vilje for å prøve å være morsom? Anonymkode: 9bb44...d8a Innlegget ditt er 50% snikskryt og det veldig tydelig at du ikke er vant med å ansette. Det du stiller spørsmål om er konstruert i ditt eget hode. Anonymkode: 0170a...527 12 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Du forventer, ts, mye for mye av folk uten mer enn grunnskoleutdanning. Dersom dette ikke er et arbeide der man evne skrive rapporter bør man ikke ha krav om «god skriftlig formuleringsevne». Flere av våre ansatte på dette nivået kan knapt stave eget navn riktig (jeg overdriver, men ikke veldig mye). De er likevel fremragende ansatte - til praktiske ting. Er de strateger, planleggere, teoretikere, diplomater? Nei. Kommer de med nye ideer til å løse oppgaver raskere og mer effektivt? Ja. Det siste er viktig. Det første kan andre gjøre. Man får ikke alt. Du gjør bedre i å legge lista lavt. Så skuffer bare rundt 70% av søkerne deg. Legger du den høyt skuffer 99% av søkerne deg. 70% søkere som skuffer er et normalt godt tall - da har du fått god respons. Det er hele 30% som holder mål. Og mer enn det bør aldri noen forvente av noen forsamling. Anonymkode: 45b4c...ed8 11 9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette er en stilling som ikke nødvendigvis krever en spesiell utdannelse AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stillingen vi har utlyst krever utdannelse Bestem deg. Anonymkode: 0170a...527 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Innlegget ditt er 50% snikskryt og det veldig tydelig at du ikke er vant med å ansette. Det du stiller spørsmål om er konstruert i ditt eget hode. Anonymkode: 0170a...527 Nei, jeg har aldri før vært med på en rekrutteringsprosess fra arbeidsgiversiden, så dette er en ny erfaring for meg. Igjen, selvskryting var ikke min intensjon. Om du kan peke på hva i mitt innlegg du mener er selvskryting vil det bli lettere for meg å endre meg for fremtiden, så hadde vært takknemlig for det. Anonymkode: 9bb44...d8a 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 Har holdt kurs i jobbsøk, og hjulpet mange med CV og søknader. Veldig mange har ikke lært det å skrive CV og søknader, verken på skole eller hjemme. Mange har ikke skrevet søknader på mange mange år. Men du kan ikke sitte å forvente at alle skal kunne dette, selv om du selv kunne det allerede før du hadde jobberfaring. Det er en ganske dårlig egenskap om du skal være med i en rekrutteringsprosess. Jeg klarer vanligvis se personen bak søknaden, selv om den ikke er skrevet "etter normen". Anonymkode: 74fec...4d2 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har aldri før vært med på en rekrutteringsprosess fra arbeidsgiversiden, så dette er en ny erfaring for meg. Igjen, selvskryting var ikke min intensjon. Om du kan peke på hva i mitt innlegg du mener er selvskryting vil det bli lettere for meg å endre meg for fremtiden, så hadde vært takknemlig for det. Anonymkode: 9bb44...d8a Ok ... AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er forbløffet over hvor lav kvalitet det er på disse søknadene og lurer på om det er normalt eller om vi til nå bare har fått søknader fra litt uvanlige søkere. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så når så få av søkerne viser at de faktisk har lest stillingsannonsen synes jeg det er merkelig. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det får meg til å tenke at de enten er late eller generelt unøyaktige i sitt arbeid. Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Selv da jeg søkte min første jobb i tenårene skrev jeg en utfyllende søknad. Til nå har jeg trodd at dette er normalen. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kanskje jeg overtenker dette, men disse søknadene gjør at jeg lurer på hvordan det egentlig står til med samfunnet vårt, når vi tror det er så enkelt å få en jobb at vi ikke engang gidder å skrive en ordentlig søknad. Jeg kunne egentlig bare sitert hele HI. Anonymkode: 0170a...527 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du forventer, ts, mye for mye av folk uten mer enn grunnskoleutdanning. Dersom dette ikke er et arbeide der man evne skrive rapporter bør man ikke ha krav om «god skriftlig formuleringsevne». Flere av våre ansatte på dette nivået kan knapt stave eget navn riktig (jeg overdriver, men ikke veldig mye). De er likevel fremragende ansatte - til praktiske ting. Er de strateger, planleggere, teoretikere, diplomater? Nei. Kommer de med nye ideer til å løse oppgaver raskere og mer effektivt? Ja. Det siste er viktig. Det første kan andre gjøre. Man får ikke alt. Du gjør bedre i å legge lista lavt. Så skuffer bare rundt 70% av søkerne deg. Legger du den høyt skuffer 99% av søkerne deg. 70% søkere som skuffer er et normalt godt tall - da har du fått god respons. Det er hele 30% som holder mål. Og mer enn det bør aldri noen forvente av noen forsamling. Anonymkode: 45b4c...ed8 Takk for svar og for råd om å legge lista lavere. Jeg er ikke vant til å jobbe med folk med en nivå som det du beskriver, men jeg skal ta til meg det du skriver om å endre tankegang. Stillingen passer nok ikke for en som kun har grunnskoleutdanning, men dersom det skulle dukke opp en helt spesiell kandidat som har svært relevant erfaring vil vedkommende være aktuell. Anonymkode: 9bb44...d8a 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 Det ER mye rævva søknader der ute. Har selv sett flere tilsendte søknader opp gjennom åra, og det siste året har jeg vært med å rekruttere ca 15 ansatte. Riktignok til en stilling som ikke krever høyere utdannelse, og som bortimot «alle» kan lære seg. Likevel hadde jeg aldri sendt fra meg det vi i blant mottar. Vil si at av 50 søkere er det gjerne 15-20 som har skrevet en relevant søknad og tilpasset søknad og CV til vår utlysning eller i det minste vår type stilling. Mens resten gir en oppramsing av hva de har gjort før og hvem de er, samt mye som ikke kan kobles mot jobben vi lnsker dem i, på noen måte. Også kan du gjerne legge på en drøss med skrivefeil, eller utsagn som indirekte sier «jeg er en litt enkel person»🙈 Jeg skriver masse feil feks her på KG - men i søknader er jeg supernøye. Om ikke annet gjør det jo det veldig lett å luke ut uaktuelle kandidater, og ikke minst søkere som har søkt bare fordi de må søke et visst antall jobber i uka😅 Anonymkode: a1c1a...4ff 6 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når jeg har skrevet mine jobbsøknader oppgjennom årene har jeg alltid forsøkt å svare på det stillingsannonsen spør etter, og forsøkt å vise hvordan jeg passer til det de etterspør. Jeg må innrømme at jeg reagerer på formateringen i innleggene dine Der er du åpenbart ikke stødig. Anonymkode: 0170a...527
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bestem deg. Anonymkode: 0170a...527 De to setningene er jo ikke motsetninger. At det ikke kreves en spesiell utdannelse er ikke det samme som at det kreves null utdannelse. Det kan bety at en med f.eks. PR-utdannelse kan få jobb som saksbehandler i NAV. I mange slike kontorjobber er ikke bacheloren eller masteren så viktig, det viktige er at du har kommet deg gjennom høyere utdanning og at du kan vise til tidligere arbeidserfaring. Anonymkode: a0431...df8 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 Ser jeg tilbake på mine første søknader så var de ikke særlig utfyllende. Jeg hadde heller ikke arbeidserfaring så kunne ikke vise til det i søknaden. Jeg måtte heller ta med generell informasjon om meg selv, som sivilstand, antall barn o.l. for at den som rekrutterer skulle få et bilde av hvem jeg er som person. Jeg har sittet med rekruttering, da stillinger som ikke krever utdannelse, og fikk mange søknader som du beskriver. Jeg måtte da ha forventninger som sto i stil med utlysningen og var mer interessert i personen som søkte og ønsket å gi kandidatene en sjanse og ikke minst arbeidserfaring. Tror du må senke forventningene dine og være mer interessert i mennesket bak søknaden. Når man ikke har erfaring så er det vanskelig å svare opp det som skrives i utlysningen og da blir det mer generell informasjon. Kanskje du til neste gang skal tenke på hvilken person som faktisk passer inn hos dere og ikke fokusere så mye på hva som står i søknaden? Anonymkode: dab99...72c 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Skrevet 9. november 2022 Som en med lite arbeidserfaring og lite relevant å skrive om meg selv, så er det et jævla slit å skrive en god søknad uten at det blir tåpelig eller for innholdsløst. Anonymkode: 211af...f38 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #19 Skrevet 9. november 2022 Det som er så vanskelig med jobbsøknader er at hva som er en "god søknad" egentlig er ganske subjektivt. En tekst som jeg syns er god kan det godt hende at du syns er dårlig. Jeg tenker at man må ha oppsettet i orden, og teksten skal være fri for stavefeil, men utover det så får det nesten gå som det går. Målet med en søknad er å bli innkalt til intervju. Hverken mer eller mindre. Det var overraskende å lese at så mange ikke engang tar seg bryet med å prøve å svare på det som spørres etter i stillingsannonsen. Det kan jeg hvertfall, med hånda på hjertet, si at jeg gjør. Anonymkode: bc078...99b 9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #20 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser jeg tilbake på mine første søknader så var de ikke særlig utfyllende. Jeg hadde heller ikke arbeidserfaring så kunne ikke vise til det i søknaden. Jeg måtte heller ta med generell informasjon om meg selv, som sivilstand, antall barn o.l. for at den som rekrutterer skulle få et bilde av hvem jeg er som person. Anonymkode: dab99...72c AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som en med lite arbeidserfaring og lite relevant å skrive om meg selv, så er det et jævla slit å skrive en god søknad uten at det blir tåpelig eller for innholdsløst. Anonymkode: 211af...f38 Svar på det det spørres etter i annonsen. Forklar hvorfor du passer til den jobben. Søker det etter en effektiv medarbeider til å sitte i kassa på Kiwi så skriver du hvorfor du mener at du er effektiv og hva du kan tilføre arbeidsplassen. Du bruker ikke plass på å skrive at du elsker hunder og har tre kjempesøte barn. Skriv heller en kort og konsis søknad, enn en lang og innholdsløs søknad. Anonymkode: a0431...df8 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå