Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis som anbefalte meg å prøve det. 

Noen som vet hva slags type man evt bør velge? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du deg selv så vondt? Tang inneholder store mengder antinæring som hemmer opptak av mineraler. Hvis du trenger jod, så bør du heller spise kjøtt, fisk og meieriprodukter.

Anonymkode: 5d9f0...1ef

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du deg selv så vondt? Tang inneholder store mengder antinæring som hemmer opptak av mineraler. Hvis du trenger jod, så bør du heller spise kjøtt, fisk og meieriprodukter.

Nå er det ikke alle som tilhører menigheten carnivore her i verden.

Anonymkode: 77e4a...afc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eller bare ta en liten pille med jodtilskudd.Man må ikke på død og liv spise animalske produkter

Anonymkode: 97eb9...dc3

• Liker 3
Skrevet

Nå er det ikke alle som tilhører menigheten carnivore her i verden.

Hva snakker du om? Å spise kjøtt er ikke regnet som et livssyn. Å være veganer derimot er regnet som et livssyn av noen. De aller fleste mennesker i verden spiser kjøtt eller ønsker å spise kjøtt hvis de hadde hatt råd til den gode næringen.

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller bare ta en liten pille med jodtilskudd.Man må ikke på død og liv spise animalske produkter

Anbefaler du virkelig å kutte ut næringsrik mat for å spise kosttilskudd? 

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva snakker du om? Å spise kjøtt er ikke regnet som et livssyn. Å være veganer derimot er regnet som et livssyn av noen. De aller fleste mennesker i verden spiser kjøtt eller ønsker å spise kjøtt hvis de hadde hatt råd til den gode næringen.

Men ikke alle tilhører menigheten carnivore. Menigheten carnivore mener at mennesker ikke kan spise planter på grunn av "antinæringsstoffer" og "antibeitestoffer", "lektiner", og jeg vet ikke hva. Og det er en religion, da det ikke er fundert på noe reelt over hodet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man fort kan få for mye jod dersom man spiser tang, og det er heller ikke bra. Det er enklere å få i seg riktig dose dersom man tar kosttilskudd. Alternativet er å sjekke innholdsdeklarasjonen på tangprodukter, og være veldig nøyaktig når man måler opp. 

Anonymkode: 4710c...03d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg mener å ha hørt at man fort kan få for mye jod dersom man spiser tang, og det er heller ikke bra. Det er enklere å få i seg riktig dose dersom man tar kosttilskudd. Alternativet er å sjekke innholdsdeklarasjonen på tangprodukter, og være veldig nøyaktig når man måler opp. 

Jeg gikk konstant med et "press" på skjoldbruskkjertelen og en følelse av en klump i halsen før jeg begynte å spise tang. Med tangen er det helt borte, og jeg har aldri merket noen problemer ved å spise "for  mye". Jeg spiser både nori, kelp og søl. Og man har aldri sett noen faktiske negative konsekvenser av å spise tang som vokser i sjøen. Studier på dette har jeg aldri sett.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk konstant med et "press" på skjoldbruskkjertelen og en følelse av en klump i halsen før jeg begynte å spise tang. Med tangen er det helt borte, og jeg har aldri merket noen problemer ved å spise "for  mye". Jeg spiser både nori, kelp og søl. Og man har aldri sett noen faktiske negative konsekvenser av å spise tang som vokser i sjøen. Studier på dette har jeg aldri sett.

Jeg finner dette hos FHI https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-jod/ 

«Stoffskiftehormoner påvirker mange prosesser i kroppen, og både for lite og for mye jod kan øke risikoen for stoffskifteforstyrrelser. Moderat til alvorlig jodmangel øker risikoen både for lavt og høyt stoffskifte, og det samme gjelder faktisk også ved et høyt jodinntak (9).

Dette betyr at samtidig som det er viktig å sikre tilstrekkelig jod, er det også viktig å passe på at ikke inntaket blir for høyt. Det såkalte intervallet av jod som sikrer et optimalt inntak, er ganske smalt, se tabell 1 der både anbefalt inntak og øvre grense er angitt.»

og videre:

«Vær forsiktig med tang og tare

Tang- og tareprodukter kan ha svært varierende jodinnhold og inneholder av og til så mye jod at det kan være er skadelig å spise. Vi bør derfor være særlig varsomme med å bruke tang og tare som mat eller kosttilskudd. Det er rapportert tilfeller der personer har fått i seg svært store doser med jod fra tilskudd basert på tang og tare».

• Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen burde lese seg opp på jod og hvorfor melk anses som en god kilde. Et hint kraftfôr og tilskudd 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg finner dette hos FHI https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-jod/ 

«Stoffskiftehormoner påvirker mange prosesser i kroppen, og både for lite og for mye jod kan øke risikoen for stoffskifteforstyrrelser. Moderat til alvorlig jodmangel øker risikoen både for lavt og høyt stoffskifte, og det samme gjelder faktisk også ved et høyt jodinntak (9).

Dette betyr at samtidig som det er viktig å sikre tilstrekkelig jod, er det også viktig å passe på at ikke inntaket blir for høyt. Det såkalte intervallet av jod som sikrer et optimalt inntak, er ganske smalt, se tabell 1 der både anbefalt inntak og øvre grense er angitt.»

og videre:

«Vær forsiktig med tang og tare

Tang- og tareprodukter kan ha svært varierende jodinnhold og inneholder av og til så mye jod at det kan være er skadelig å spise. Vi bør derfor være særlig varsomme med å bruke tang og tare som mat eller kosttilskudd. Det er rapportert tilfeller der personer har fått i seg svært store doser med jod fra tilskudd basert på tang og tare».

Som jeg sa, det finnes ingen studier som viser negative effekter ved å spise tang og tare. Og det finnes ikke i denne artikkelen heller, eller i noen av lenkene i artikkelen. Jeg har aldri sett noe sånt noen steder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men ikke alle tilhører menigheten carnivore. Menigheten carnivore mener at mennesker ikke kan spise planter på grunn av "antinæringsstoffer" og "antibeitestoffer", "lektiner", og jeg vet ikke hva. Og det er en religion, da det ikke er fundert på noe reelt over hodet.

Å inkludere kjøtt er en menighet? Hva er det du rabler om? Antinæringsstoffer finnes ikke? Dette er skikkelig flaut for deg. Du viser hvor mye kunnskaper du mangler om emnet.

https://forskning.no/fisk-planteverden/giftig-mat-og-fremragende-forskning/1081857

Sitat

Antinæringsstoffer

- Disse plantestoffene er giftige for mange dyr med bare én mage, forteller Bakke-McKellep, og det inkluderer oss mennesker. Det dreier seg om en hel rekke forskjellige kjemikalier, som vi kaller antinæringsstoffer. Det betyr at de blant annet kan hindre tarmen i å ta opp næringen i maten skikkelig.

Noen av antinæringsstoffene lager en slags betennelsestilstand i tarmen, mens andre binder seg til vitaminer og mineraler, slik at kroppen ikke får tak i dem. Giftstoffene finnes over alt i planteriket, for eksempel i korn, poteter, bønner, mais og kål.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7600777/

Sitat

there have been some concerns raised about whether [plant foods] are beneficial because of the various ‘anti-nutrient’ compounds they contain. Some of these anti-nutrients that have been called into question included lectins, oxalates, goitrogens, phytoestrogens, phytates, and tannins. 

• Nyttig 9
Skrevet

Noen burde lese seg opp på jod og hvorfor melk anses som en god kilde. Et hint kraftfôr og tilskudd 

At noen burde lese seg opp på job i melk er jeg helt enig i! Jeg kan gi deg noen lenker du kan starte med.

https://www.buskap.no/journal/2018/8/m-1121/Selen-_og_jodmangel_en_helseutfordring_for_to-_og_firbeinte 

Sitat

Økt jodtilsetning i melk ingen løsning

Mengden av jod i melk er en direkte følge av jodinnholdet i fôret. Imidlertid vil tilsetting av rapskake og rapsmel i kraftfôret hemme overføringen av jod fra blod til melk. Egil Prestløkken, som er førsteamanuensis ved NMBU, fortalte i sitt innlegg at jodinnholdet i melk kan bli halvert med bruk av raps­produkter i kraftfôret. Dette øker ­risikoen for jodmangel i grupper med lite inntak av meieriprodukter. Tilsettingen av jod i kraftfôret har derfor blitt økt fra 2 til 5 mg tørrstoff som sikrer et stabil jodinnhold i melk på ca. 150 mikrogram pr. liter når det brukes rapsprodukter i fôret.

Altså gjør goitrogener (et antinæringsstoff som finnes i blant annet soya og raps) at vi kroppen tar opp mindre jod. Dette gjelder både for kuer og for mennesker.

https://www.researchgate.net/publication/287959366_A_model_to_secure_a_stable_iodine_concentration_in_milk

Sitat

Different from the concentration of iodine in wintermilk which fell from 231934 mg/kg in 2000, according to measurements in samples from 19 different dairies (9),to 122940 mg/kg in 2008 from 19 different milk toursamples (7). The main hypothesis is that the sizable iodine reduction in winter milk is related to the rise in the use of new rapeseed products in cow fodder in recent years.

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg sa, det finnes ingen studier som viser negative effekter ved å spise tang og tare. Og det finnes ikke i denne artikkelen heller, eller i noen av lenkene i artikkelen. Jeg har aldri sett noe sånt noen steder.

Du har ikke sett det så da finnes det ikke? Du kan ikke ha prøvd hardt. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814608014568

Sitat

Toxic and/or antinutritional factors were detected, such as

• low levels of lectins (32 and 64 HU/g of meal for chicken and rabbit trypsin-treated erythrocytes, respectively),
  • tannins (59 mg/100 g),
  • phytic acid (0.45%),
  • high levels of trypsin inhibitors (99.0% inhibition) and
  • -amylase inhibitors (70.5%).

The 0/80% fraction showed moderate toxicity to mice (LD50 of 63.8 mg kg−1). The presence of heavy metals such as

• cadmium (0.29 mg/100 g),
  • chromium (0.23 mg/100 g),
  • nickel (0.26 mg/100 g) and
  • vanadium (3.56 mg/100 g)

was also detected.

Og denne her viser at mesteparten av joden i tang blir tisset ut https://link.springer.com/article/10.1007/s40618-019-01122-6

Sitat

A sushi meal increased urinary iodine excretion by 40 µg/g, or 400 µg/g if a newly harvested seaweed salad was added

Arsenikk-forgiftning fra tang... Toxicity of so-called edible hijiki seaweed (Sargassum fusiforme) containing inorganic arsenic

Sitat

Hijiki caused arsenic poisoning with arsenic accumulation in tissues.

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har ikke sett det så da finnes det ikke? Du kan ikke ha prøvd hardt. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814608014568

Og denne her viser at mesteparten av joden i tang blir tisset ut https://link.springer.com/article/10.1007/s40618-019-01122-6

Arsenikk-forgiftning fra tang... Toxicity of so-called edible hijiki seaweed (Sargassum fusiforme) containing inorganic arsenic

Fortsatt ikke en eneste studie på faktisk mennesker som spiser tang. Tror ikke du leser det du linker til en gang.

Skrevet

At noen burde lese seg opp på job i melk er jeg helt enig i! Jeg kan gi deg noen lenker du kan starte med.

https://www.buskap.no/journal/2018/8/m-1121/Selen-_og_jodmangel_en_helseutfordring_for_to-_og_firbeinte 

Altså gjør goitrogener (et antinæringsstoff som finnes i blant annet soya og raps) at vi kroppen tar opp mindre jod. Dette gjelder både for kuer og for mennesker.

https://www.researchgate.net/publication/287959366_A_model_to_secure_a_stable_iodine_concentration_in_milk

Du misser poenget,eller du velger vel å overse det

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er ikke meieriprodukter tilsatt jod da? Var det ikke en hel greie hvor resten av EU bestemte seg for å øke mengden tilsatt jod i jodberiket salt, mens her i Norge så var det å støtte meieriindustrien på agendaen? 

Anonymkode: 3fe34...08a

Skrevet

Er ikke meieriprodukter tilsatt jod da? Var det ikke en hel greie hvor resten av EU bestemte seg for å øke mengden tilsatt jod i jodberiket salt, mens her i Norge så var det å støtte meieriindustrien på agendaen? 

Anonymkode: 3fe34...08a

Jo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...