Gå til innhold

Permisjon. Hva bruker du tiden til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså bortsett fra det åpenbare, å ta vare på babyen.

Jeg er kanskje heldig. Babyen sover på natta og lenge ut på formiddagen. Og flere lurer på mange timer i løpet av døgnet. En enkel og grei baby så langt som gråter lite. Allikevel så er jeg knapt utendørs, treffer ingen for noe sosialt. Likte gå trilleturer da det var litt varmere men nå som det er regn hele tiden og kaldere har jeg ikke lyst til det heller. Er det sunt for baby å bare være innendørs hele tiden? Jeg selv bruker tiden på å se serier og så trene. Det er alt. Kunne brukt tid på å studere, skrive eller gjøre noe kreativt, eller være mer sosial. Men orker ikke så mye mer. Er dette normalt? Føler andre bruker permisjon på å reise, dra på plenty av kafébesøk, babysvømming, babysang, osv osv. Sliter litt med samvittigheten for føler permisjonstiden flyr avgårde men hver dag er den samme om og om igjen..

Anonymkode: 168f7...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer har godt av frisk luft hver dag. Dagslys er også viktig. Så jeg ville gått ut med babyen for babyens del. Bor i Bergen, og gikk mange turer i drittvær, for å si det sånn ;)

Begge mine har vært stikk motsatt av dine, så hele "problemstillingen" din er absurd for meg 😛 Hadde ikke mulighet til noe annet enn å bære og bysse på en hylende baby, tørke gulp, vaske klær, skifte beier, sic ad nauseum. 

Men det er jo ingenting galt i å gjøre som DU vil? Så lenge babyens behov blir ivaretatt, er det det som teller. Ikke gå på kafé om du ikke vil, hvorfor skulle du gjøre det? Vil du ikke lese, så la være. 

Anonymkode: 51af8...76d

• Liker 3
Skrevet

Hadde også sånn baby 🙂. Trillet lange turer uansett vær. Huset var alltid strøkent, og god middag hver dag. Lagde fotoalbum for de siste 10 årene. Leste bøker. Var ikke noe glad i å gå på kafe/kjøpesenter, så lite av det. Gikk på to kurs med babysvømming.

Anonymkode: aa62a...200

• Hjerte 1
Skrevet

Gikk en tur hver dag, det er sunt for både det og baby. 

var på besøk hos venner med barn, kaféturer, babysang, barselgruppe… 

Vasket huset, trente hver dag, bakte litt hvetebakst å fylte fryseren 😀

Anonymkode: 6c682...811

Skrevet

Høres fantastisk ut! Håper min og blir sånn! 

Jeg tenker jeg kommer til å gå ut hver dag uansett, for frisk luft og dagslys til baby og mosjon til meg. Jeg håper også jeg kommer til å få tid til full nedvask og reorganisering av alt i huset - vi flyttet inn gradvis for 2 år siden, og alt er fullstendig kaos fortsatt med null system. Håper også jeg får malt inne og ute og ryddet opp i hagen. Med hus går man aldri tom for jobb 😨 

Ellers hadde jeg sikkert gått til biblioteket og lest aviser og drukket kaffe, gått på babysvømming, utstillinger etc. 

Eventuelt blir det bare babystress… 

Anonymkode: d65dc...560

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Babyer har godt av frisk luft hver dag. Dagslys er også viktig. Så jeg ville gått ut med babyen for babyens del. Bor i Bergen, og gikk mange turer i drittvær, for å si det sånn ;)

Begge mine har vært stikk motsatt av dine, så hele "problemstillingen" din er absurd for meg 😛 Hadde ikke mulighet til noe annet enn å bære og bysse på en hylende baby, tørke gulp, vaske klær, skifte beier, sic ad nauseum. 

Men det er jo ingenting galt i å gjøre som DU vil? Så lenge babyens behov blir ivaretatt, er det det som teller. Ikke gå på kafé om du ikke vil, hvorfor skulle du gjøre det? Vil du ikke lese, så la være. 

Haha samme her, visste ikke om jeg skulle le eller bli litt irritert når jeg leste dette 😅

Min baby liker verken vogn eller bilstol, så vi er MYE hjemme. Er det oppholds går jeg noen runder rundt huset med baby i armene så vi skal få litt frisk luft og dagslys, men det blir ikke hver dag!  

Anonymkode: 16ff3...be0

Skrevet

Barnet mitt sov aldri, så jeg hadde hendene fulle.. håper kanskje nestemann vil sove litt mer, da håper jeg å kunne bruke litt tid på meg selv, som å ta en dusj.

Dusje kunne jeg aldri gjøre hjemme alene med baby, så vidt jeg kunne spise. Jeg håper også jeg får bakt litt, hjemmelaget bakst i fryseren er alltid greit å ha.

For uten husarbeid så kan man jo være sosial, møte andre med barn. Dra på å åpen barnehage…

Anonymkode: 3cef5...862

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skjønner problemstillingen er absurd, klar over at jeg er heldig så langt. Jeg håper det ikke er helseskadelig å være inne såpass mye, dagslys får babyen i alle fall fra vinduet😅 Jeg har jo lyst å gjøre ting men siden jeg ikke liker å kjøre bil så er jeg avhengig av buss. De fleste jeg kjenner bor langt unna så føler det er ekstra tiltak å dra med en baby på buss. Jeg vet jeg kan la være å gjøre ting, men vil jo egentlig men føler meg bare så tafatt. Orker bare ikke.  Derfor jeg får dårlig samvittighet.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gikk en tur hver dag, det er sunt for både det og baby. 

var på besøk hos venner med barn, kaféturer, babysang, barselgruppe… 

Vasket huset, trente hver dag, bakte litt hvetebakst å fylte fryseren 😀

Anonymkode: 6c682...811

Høres ut som du utnyttet tiden bedre. Huset er jo ryddig men er liksom ikke støvsuging og vasking jeg har lyst å gjøre. Jeg trener noen timer per dag så det blir liksom det jeg orker av fysisk aktivitet. Heldig som hadde venner med barn, tror det hadde hjulpet litt på det sosiale hos meg.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres fantastisk ut! Håper min og blir sånn! 

Jeg tenker jeg kommer til å gå ut hver dag uansett, for frisk luft og dagslys til baby og mosjon til meg. Jeg håper også jeg kommer til å få tid til full nedvask og reorganisering av alt i huset - vi flyttet inn gradvis for 2 år siden, og alt er fullstendig kaos fortsatt med null system. Håper også jeg får malt inne og ute og ryddet opp i hagen. Med hus går man aldri tom for jobb 😨 

Ellers hadde jeg sikkert gått til biblioteket og lest aviser og drukket kaffe, gått på babysvømming, utstillinger etc. 

Eventuelt blir det bare babystress… 

Anonymkode: d65dc...560

Ja man vet jo ikke hvilken baby man får, er fornøyd så langt og klar over at jeg er veldig heldig. Derfor det sliter mer på samvittigheten at jeg ikke gjør mer ut av dagene mine.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha samme her, visste ikke om jeg skulle le eller bli litt irritert når jeg leste dette 😅

Min baby liker verken vogn eller bilstol, så vi er MYE hjemme. Er det oppholds går jeg noen runder rundt huset med baby i armene så vi skal få litt frisk luft og dagslys, men det blir ikke hver dag!  

Anonymkode: 16ff3...be0

Skjønner det er vanskelig med en mer krevende baby, derfor det sliter på samvittigheten min at jeg ikke gjør mye mer i hverdagene. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet mitt sov aldri, så jeg hadde hendene fulle.. håper kanskje nestemann vil sove litt mer, da håper jeg å kunne bruke litt tid på meg selv, som å ta en dusj.

Dusje kunne jeg aldri gjøre hjemme alene med baby, så vidt jeg kunne spise. Jeg håper også jeg får bakt litt, hjemmelaget bakst i fryseren er alltid greit å ha.

For uten husarbeid så kan man jo være sosial, møte andre med barn. Dra på å åpen barnehage…

Anonymkode: 3cef5...862

Jeg orker faktisk ikke dusje når jeg er alene med babyen. Er sikkert mulig med vippestol eller annet men jeg venter til pappaen er hjemme.  Hva er åpen barnehage? Jeg vet man kan gjøre mye med en baby som jeg har, derfor jeg sliter med samvittigheten. Babyen min var krevende i barseltiden, med hyppige oppvåkninger og jeg hadde nesten aldri tid å spise. Så jeg vet jo litt hvordan det kan være.

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Min var også enkel og sov godt, så i starten var det veldig kjedelig. Vi gikk jo en tur hver dag, men de sover jo nesten hele døgnet, så det ble mye netflix og sånt.

Min ble født i desember, så hun var for liten til å bli med på babysvømming fra januar, men vi fikk meldt oss på i slutten av mars. I mellomtiden ble det tur, netflix, besøk av mamma og svigermor, mange runder på kjøpesenter osv. Hadde ingen venninner som var hjemme med barn, og vi fikk ikke barselgruppe pga restriksjoner.

Da vi begynte på svømming så fikk vi hvert fall én aktivitet, og ble kjent med flere der som heller ikke hadde barselgruppe, så vi begynte å være mye sammen. Alle begynte også på babysang, så da hadde vi hele to aktiviteter på en uke, og det var jo luksus.

Ellers har det vært dager jeg bare ikke orket å dra ut og finne på noe. Da var vi hjemme, og det blir jo litt mer aktivitet med tiden, men det ble fortsatt lange dager. Noen dager var slitsomme, morsomme og kjedelige på en og samme tid egentlig.

Anonymkode: 27bbb...364

Skrevet

Vi har gått på barseltrening (utendørs med baby i vogn) og barselyoga. Babysang også. Om vi ikke har noen aktivitet planlagt blir det i alle fall en tur ut med vogn eller bæresele, og ofte en tur til butikken eller kjøpesenteret for å handle. 

Her sover ikke baby spesielt lange dupper "alene", sover vanligvis sin lengste dupp enten i rullende vogn eller i bæresele. Så da blir det en nødvendighet å komme seg ut.

Anonymkode: 0a993...4ad

Skrevet

Har også baby som sover godt og gråter lite. De dagene jeg bare er hjemme og inne, blir jeg utrolig tafatt og rastløs på én gang, og syns permisjon er det kjedeligste i verden. Jeg trenger å ha avtaler og planer, og trenger å komme meg ut hver dag. De dagene jeg ikke har avtaler, lager jeg meg likevel et "mission" som kan være å drikke kaffe alene på kafé eller levere en bok på biblioteket. Ellers går vi på babysvømming, babysang, barseltrening på Sats, babyomvisning på museer, møter barselgruppa, triller tur eller går på kafé med andre jeg kjenner som er i permisjon, går på babykino, møter venner/familie og spiser lunsj i deres lunsjpause. Og sånn går no dagan!

Anonymkode: 76382...617

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså bortsett fra det åpenbare, å ta vare på babyen.

Jeg er kanskje heldig. Babyen sover på natta og lenge ut på formiddagen. Og flere lurer på mange timer i løpet av døgnet. En enkel og grei baby så langt som gråter lite. Allikevel så er jeg knapt utendørs, treffer ingen for noe sosialt. Likte gå trilleturer da det var litt varmere men nå som det er regn hele tiden og kaldere har jeg ikke lyst til det heller. Er det sunt for baby å bare være innendørs hele tiden? Jeg selv bruker tiden på å se serier og så trene. Det er alt. Kunne brukt tid på å studere, skrive eller gjøre noe kreativt, eller være mer sosial. Men orker ikke så mye mer. Er dette normalt? Føler andre bruker permisjon på å reise, dra på plenty av kafébesøk, babysvømming, babysang, osv osv. Sliter litt med samvittigheten for føler permisjonstiden flyr avgårde men hver dag er den samme om og om igjen..

Hvorfor treffer du ingen? Er det et eget valg? Vil du treffe flere? Hvorfor orker du ikke? Er det fysisk, eller mentalt? Du sier du trener, så derfor spør jeg :) Jeg går mye tur, møter venner og familie til kaffe, noen ganger på dagtid hvis jeg reiser til jobben deres, ser serier og filmer, rydder litt her og der, er med babyen og slapper av på sofaen. Det varierer fra dag til dag, men jeg prøver å gjøre noe hver dag. Det er fordi jeg syns det blir kjedelig å ha like dager. Det kan fort bli komfortabelt å bli i sofaen eller inne. Det merker jeg selv. Noen venninner var aldri ute noensinne, og de gjorde ingenting. Noen venninner var noe ute og puslet hjemme. Føler alt er normalt, det handler om deg og dine ønsker. Jeg gjør en god del, selv om jeg er ganske sliten og har jernmangel, men det trenger jeg. Min mentale helse er viktig, akkurat som din - og det er du som definerer hva som er best for deg, og babyen :) 

Anonymkode: 5fe2f...606

Skrevet

Har du ikke fått en barselgruppe du kan arrangere noe med da?

Personlig går jeg kombinert hundetur og trilletur hver dag med mindre været er helt sinnsykt. Jeg har også en del besøk av familie og venner og i tillegg inviterer sjefen min meg på møter, seminarer, lunsjer o.l på jobben hvor jeg kan komme og gå som jeg vil med baby 🥰

Min baby sover svært lite på dagtid da, så jeg synes det er veldig fint å finne på sosiale ting sånn at han også får stimuli. Blir lite tid til tv og mobil og dagene flyr avgårde!

• Hjerte 1
Skrevet

5 mnd baby her. Vi pleier dra på babysang, har vært på babysvømming. Ellers forsøker jeg å legge inn minst et sosialt møte med en annen mamma med baby. Det er ikke sunt for verken meg eller babyen om vi kun sitter hjemme. Babyen må også eksponeres for andre miljø, mennesker, lyder osv. 

Husk at selv om du ikke har lyst til feks babysang, så gjør det for babyens del og ikke din egen. Livet med barn består av mye man må gjøre som man ikke har lyst til 😅

Møtte ei mor som kun hadde vært hjemme med babyen. Denne babyen tålte svært lite støy. Gråt på babysang, og virket mer forsiktig og usosial enn de andre. Det kan så klart være kun personlighet, selv om jeg har vanskelig for å tro det. Jeg sier IKKE at barnet ditt blir sånn, men det kan jo være greit å gjøre seg noen tanker om hvordan man vil legge til rette for barnehagestart også.

Anonymkode: b41c9...70f

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke var minusgrader prøvde jeg å få til en tur i løpet av dagen, men gikk sjeldent på cafe, babysvømming etc. 😛 hadde noen veninner som også hadde permisjon så vi hadde noen babytreff, ellers var det stort sett muddag hos mine eller samboers foreldre vi kom oss ut på 😛 babyen syntes for øvrig det var spennende med en tom flaske eller dorull så de er jo ikke kravstore når det gjelder stimuli 😜

Anonymkode: 5676b...d69

Skrevet

Baby fire uker. Ser på serier, leser, går på tredemølle, og gjør husarbeid når hun sover på dagtid. Møter venner på cafe, får besøk, går tur. Tenkte begynne på babysvømming når hun er 3 mnd. 

Anonymkode: d8e4c...498

Skrevet

Ts her. Skulle ikke klagd på at jeg ikke orker gjøre noe. I dag var en krevende dag med babyen. Gråt uten å vite hva som var feil, nektet å sove, og ammet 4 timer totalt. Puh! 

Nå er vi minst en gang i uken på kjøpesenter, kafé eller liknende og da er babyen helt rolig. Har vært på barseltreff, legetimer, diverse kontroller uten problemer. Men dessverre nå er det sånn at vi har ingen familie i nærområdet, alle vennene mine bor minst 1 time unna. Og ser ikke vitsen med å ta med babyen ut på ettermiddagen/kvelden når pappaen er tilbake. Når jeg går på trilleturer så sover hen som regel så har null idé om at vi har vært noensteder..Babysvømming og sånn har helt elendig tidspunkt, sånn 9 om morgenen og babyen sover til rundt 12. Og ja barselgruppen tror jeg ikke var noen god match for det er ingen som gidder å bli med på noe. 

Det eneste jeg orker er å trene, mest for å føle jeg har kontroll på noe. Når babyen sover til 12 så er det kun 4 timer hvor jeg har ansvaret alene ..

Skrevet

Hvor gammel er babyen din? 

Det er ikke farlig å være inne hele dagen, men det er lurt å få frisk luft og dagslys, og jeg ville gått en tur ut hver dag selv om det er kaldt og vått. Bruk regnbukse og regnjakke, og ha ull under.

Jeg trives veldig godt i egen selskap, men har godt av å snakke med andre voksne, og har derfor gått på babysang og ev. babysvømming. Barselgruppene har dessverre ikke fungert her, hvis ikke hadde jeg nok dratt på det også.

Jeg er i en helt annen situasjon enn deg. Har hatt to svært krevende babyer, og tredjemann som er baby nå, er nok mer normal. Vi er ute og triller flere ganger om dagen når vi følger og henter i skole og barnehage. Må ut og trille minst en gang til slik at han sovner i vogna. Når han sover, bruker jeg mesteparten av tida til rydding, vasking, klesvask og annet husarbeid. Han er i en periode hvor han våkner etter en halvtime, og da er det begrenset hvor mye man rekker. Tar meg stort sett litt tid til å slappe av litt med te/kaffe og mat foran tv-en, og prøver å få strikket litt hver dag (men rekker ikke mye, kanskje 5-10 min). Må prioritere å gjøre noe som er bra for meg for å noen lunde fungere ellers).

Prioriterer babysang hver uke. Gikk på bbysvømming før, men ikke nå lenger.

Anonymkode: 5e200...954

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er babyen din? 

Det er ikke farlig å være inne hele dagen, men det er lurt å få frisk luft og dagslys, og jeg ville gått en tur ut hver dag selv om det er kaldt og vått. Bruk regnbukse og regnjakke, og ha ull under.

Jeg trives veldig godt i egen selskap, men har godt av å snakke med andre voksne, og har derfor gått på babysang og ev. babysvømming. Barselgruppene har dessverre ikke fungert her, hvis ikke hadde jeg nok dratt på det også.

Jeg er i en helt annen situasjon enn deg. Har hatt to svært krevende babyer, og tredjemann som er baby nå, er nok mer normal. Vi er ute og triller flere ganger om dagen når vi følger og henter i skole og barnehage. Må ut og trille minst en gang til slik at han sovner i vogna. Når han sover, bruker jeg mesteparten av tida til rydding, vasking, klesvask og annet husarbeid. Han er i en periode hvor han våkner etter en halvtime, og da er det begrenset hvor mye man rekker. Tar meg stort sett litt tid til å slappe av litt med te/kaffe og mat foran tv-en, og prøver å få strikket litt hver dag (men rekker ikke mye, kanskje 5-10 min). Må prioritere å gjøre noe som er bra for meg for å noen lunde fungere ellers).

Prioriterer babysang hver uke. Gikk på bbysvømming før, men ikke nå lenger.

Anonymkode: 5e200...954

4 måneder. Normal sett så kan jeg gjøre ting selv om babyen er våken. Kan feks fint ligge 30 minutter eller mer i babygym og se på at jeg trener. Jeg har bare aldri vært glad i å gå ute i regn, men bør kanskje skjerpe meg der siden mesteparten av permisjonen blir på vinteren.

Skrevet

Jeg synes det høres litt ut som at du gjør det vanskeligere enn det trenger å være? Med gode klær til både deg og baby skal det litt til for at været skal være for dårlig, og det er som regel godt når du først er kommet ut.

Hva med å gå på butikken? Jeg har så mange ærender jeg skulle ha gjort at jeg legger opp uken min rundt det med f.eks Meny mandag for å hente pakke pluss handle, storsenteret tirsdag for å kjøpe «et eller annet jeg har kommet på at vi trenger», Kiwi onsdag for å handle, apoteket torsdag osv. litt pensjonisttilværelse, men legger du en ting til hver dag har du alltid en grunn til å komme deg ut! 😊👍🏼

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...