nekonmimi Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 I min familie har vi én vegetarianer. Hun pleier å ta med sin egen nøttestek og spise det samme tilbehøret som oss andre. Hun har tidligere vært provosert over at vertinnen ikke har tilbudt en vegetarisk saus. Hvem er det egentlig som har ansvaret for å sørge for at ulike behov blir dekket? Her tenker jeg ikke bare på vegetarianere/veganere, men også allergier, barn som ikke liker julemat osv. Hva tenker dere? Er det verten eller gjestene som skal sørge for alternativene?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Dette må jo vert og gjester komme frem til sammen. Alle familier er forskjellige. Her pleier jeg å være vert, og har ikke noe problem med å lage vegetarmat i tillegg. Folk må se selv hva de har lyst og kapasitet til, det er min mening. Anonymkode: 8bb2a...63e 22
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Her er jeg som vertinne alltid opptatt av å lage mat som er tilpasset alle. Å lage en rask vegansk saus tar jo null tid. Her er det også de som mener at det bare skal være sky til maten, så da tar jeg bare av litt. Og barn som ikke liker får gjerne litt spagetti med ketchup. Hyggelig av gjester å ta med hovedingrediensen selv, da. Det eneste jeg ikke respekterer er de som velger ekstremdietter, av typen kun kjøtt. Da får de bidra selv. Men har heldigvis ikke vært borte i det i omgangskretsen. Anonymkode: ff102...899 17
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Er man veldig sær i kosten, tilbyr man å ta med egen mat. Enten det nå er fordi en "vil isje", er vegetarianer, allergisk, osv. Det er ikke lett å lage ørten retter samtidig, når man har begrenset med plater på komfyren, og alt skal holdes varmt og være ferdig samtidig. I min familie er det vi som arrangerer julemiddagen. Hadde noen skulle hatt nøttestek, hadde fått ta den med selv. Spesielt når det er julemiddag, synes jeg virkelig de som har spesialkost skal ta med selv. Det er mye jobb å stelle i stand til julemiddag. En ting er maten, men så skal det også pyntes og gjøres koselig, og det gjerne mens man tar seg av unger som er hypergiret fordi det er jul. Jeg har IKKE kapasitet til å lage ørten retter. Vi lager fiskegrateng til ungene i tillegg, og nevøene som ikke vil spise pinnekjøtt, får da enten ta med noe ferdiglaget som kun trenger varmes i mikroen, eller så får de ete fiskegrateng de også. Anonymkode: 724cf...5c9 13
Taluno Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Hos oss ordner verten noe som alle spiser, eller samarbeider med gjester. Det varierer hvor vi spiser, og hva som lages. Om vi skal ha både fisk, pølse og ribbe, så lager en husstand ribbe/pølse, og en annen fisk. Men vi synes det er hyggelig å kunne tilrettelegge så alle kan få spise seg gode å mette, uansett om noen ikke spiser kjøtt, og barna helst vil ha litt pølse ved siden av fisken... 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 Dersom vedkommende tar med nøttesteik sjøk, hadde jeg ikke nølt et sekund med å lage en tilpasset saus - det tar virkelig så lite tid! Julemiddagen lager jo omtrent seg sjøl🤷🏻♀️ Anonymkode: fb144...cff 20
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Det kommer litt ann på hvor vi er. Hos min far vil lage og servere alt selv. Min mor vil gjerne ha hjelp med å lage maten fordi hun blir så stresset. Hjemme hos meg er det ikke plass til å lage så mange retter, men saus får man til:) Anonymkode: c2a21...c1c
Arkana Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Jeg mener at det er den som lager maten som har ansvaret, men det er jo også lov å delegere det ansvaret videre til andre. Har man veldig mange gjester er det helt vanlig å be folk ta med ulikt tilbehør, dessert osv. Er man usikker på om man klarer å lage maten riktig i forhold til allergier (en som har cøliaki skal ikke en gang ha en smule av noe med gluten i seg og det kan være vanskelig å unngå i et kjøkken hvor det ellers bakes og lages glutenholdig mat) og da er det helt greit å be allergikeren ta med noe selv. Jeg mener det er viktigere å tilpasse der det handler om helse (allergier, matintoleranser og andre sykdommer) enn der det er et personlig valg (vegetarianere eller generelt valgfrie selvpålagte dietter) og "liker ikke" er lavest på rangstigen. Når det er sagt handler jo tilpassing først og fremst om hva slags vert(inne) man ønsker å være. Selvfølgelig er man i sin fulle rett til å si at jeg serverer x, y og z på julaften og alle som ikke kan eller vil spise dette må ordne seg selv, men er det den typen feiring man ønsker å ha? Det koster ofte veldig lite å lage noe ekstra eller endre litt på tilberedningsmåten for at alle skal være fornøyde. Det viktigste bør tross alt være at alle skal være glade og ha en fin julaften og da sørger man for at alle får mat de kan og liker å spise. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 nekonmimi skrev (14 minutter siden): I min familie har vi én vegetarianer. Hun pleier å ta med sin egen nøttestek og spise det samme tilbehøret som oss andre. Hun har tidligere vært provosert over at vertinnen ikke har tilbudt en vegetarisk saus. Hvem er det egentlig som har ansvaret for å sørge for at ulike behov blir dekket? Her tenker jeg ikke bare på vegetarianere/veganere, men også allergier, barn som ikke liker julemat osv. Hva tenker dere? Er det verten eller gjestene som skal sørge for alternativene? Verten selvsagt , for mrg er noe annet utenkelig Anonymkode: fcd36...5eb 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er man veldig sær i kosten, tilbyr man å ta med egen mat. Enten det nå er fordi en "vil isje", er vegetarianer, allergisk, osv. Det er ikke lett å lage ørten retter samtidig, når man har begrenset med plater på komfyren, og alt skal holdes varmt og være ferdig samtidig. I min familie er det vi som arrangerer julemiddagen. Hadde noen skulle hatt nøttestek, hadde fått ta den med selv. Spesielt når det er julemiddag, synes jeg virkelig de som har spesialkost skal ta med selv. Det er mye jobb å stelle i stand til julemiddag. En ting er maten, men så skal det også pyntes og gjøres koselig, og det gjerne mens man tar seg av unger som er hypergiret fordi det er jul. Jeg har IKKE kapasitet til å lage ørten retter. Vi lager fiskegrateng til ungene i tillegg, og nevøene som ikke vil spise pinnekjøtt, får da enten ta med noe ferdiglaget som kun trenger varmes i mikroen, eller så får de ete fiskegrateng de også. Anonymkode: 724cf...5c9 Nå sporer jeg solid av her. Men dette har jeg aldri forstått. Synes julemiddagen er et av årets enkleste når det gjelder selskap og besøk. Sjeldent jeg har så mye tid med gjestene. Ingen forrett, da hovedretten er så stor i seg selv. Ribba slenges i ovnen, lager seg selv. Medister og pølser er laget i forkant, hives bare inn på slutten av steketiden. Kutter opp kål i to varianter (kan gjøres tidlig på dagen), koker poteter. Rødløksmarmelade og dadler serveres kaldt. Når ribba er ferdig får den hvile, mens man raskt lager skysaus. Hiver poteter over i form, og setter i ovnen, slik at de holder seg varme uten å bli overkokt gjennom måltidet. Moltekrem og krumkaker, riskrem og rød saus, er laget klar i forkant. Enda enklere da vi har pinnekjøtt. Det lager jo virkelig seg selv. Så er null stress for meg som vertinne å lage et vegansk og et barnevennlig alternativ på siden. Anonymkode: ff102...899 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 Som vertinne så strekker jeg meg til å ta hensyn til allergier. Om man ikke liker, spiser lavkarbo, vegetar osv så får de spise det de kan eller vil, eller ev ta med mat selv Anonymkode: d098f...20f 8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 Jeg ville nok strekt meg ganske langt for å tilfredsstille eventuelle allergier, men å ikke servere juletorsk fordi noen er allergisk mot fisk er ikke et alternativ, da får vi heller lage noe ekstra til den som ikke tåler fisken liksom.. Når det er sagt, gjesten har også et ansvar dersom det er "liker ikke" som er grunnen, julemiddagen du innviterer til er ikke oppe til diskusjon, dersom man trenger ett tillegg derimot kan man komme frem til en enighet tenker jeg innenform rimelighetens grenser - i TS sitt tilfelle syns jeg det er innafor at gjesten selv tar med seg det hun "må" ha.. Anonymkode: 9d257...be8 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 Både jeg og samboer er vegetarianere. Jeg tenker det kommer litt an på hvem som arrangerer. Hos oss er det gjerne foreldrene våre som inviterer, og de er i 70-åra, så jeg tenker at de må få slippe å lage nøttesteik og vegisterkaker. Så vi pleier å ta med egen mat. Men svigermor lager saus, da. Anonymkode: de47f...40b 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 At 1 person trenger en vegetarsaus etc er ikke så stort problem men om plutselig 4 har andre ønsker og behov da .. og barn som ikke har lyst på julemiddag de må innfinne seg. Det kan ikke være pølser og pizza bestandig. Pleier å ha ribbe, medisterkaker og sossisser. Med tilbehør. Erter, gulrøtter, surkål, rødkål og saus. Det burde være nok. Folk må ikke bli så sære at det å invitere til middag blir så avansert at det ikke blir invitasjoner lenger. Det er et besøk ikke en restaurant med ti retters meny. Anonymkode: 87c09...424 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Jeg synes i grunn verten står for det, men det er jo noe man må komme til enighet om. Vi har en med cøliaki i familien, så jeg tilpasser menyen etter det, eller lager noe ekstra som passer f.eks. Nå har ikke jeg vært vert på julaften enda, men hadde gjort det samme da. Vegetar eller vegansk julemat har jeg ikke laget før, så jeg hadde jo spurt vedkommende om hva de ønsket, og om jeg kunne fått tilsendt en oppskrift. For noen er det kanskje tryggere og bedre å lage det selv, men jeg hadde gladelig laget det om de stolte på meg😅 Vegansk saus og annet tilbehør hadde jeg stått for uansett, og det hadde i grunn alle fått da. Anonymkode: 415f1...c39 1
Illuminatum Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 Julemiddagen er fast. Har både ribbe og pinnekjøtt. Det er medisterkaker og medisterpølser også. Ellers poteter, surkål, rødkål og kålrotmos. Har ikke møtt et barn som ikke kan spise noe av dette i alle fall. Heldigvis har vi ikke vegetarianere i selskapet, og ville nok laget noen vegisterkaker til vedkommende. Menyen passer jo også personer med cøliaki, men desserten måtte jeg lage spesielt for vedkommende. 1
Taluno Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå sporer jeg solid av her. Men dette har jeg aldri forstått. Synes julemiddagen er et av årets enkleste når det gjelder selskap og besøk. Sjeldent jeg har så mye tid med gjestene. Ingen forrett, da hovedretten er så stor i seg selv. Ribba slenges i ovnen, lager seg selv. Medister og pølser er laget i forkant, hives bare inn på slutten av steketiden. Kutter opp kål i to varianter (kan gjøres tidlig på dagen), koker poteter. Rødløksmarmelade og dadler serveres kaldt. Når ribba er ferdig får den hvile, mens man raskt lager skysaus. Hiver poteter over i form, og setter i ovnen, slik at de holder seg varme uten å bli overkokt gjennom måltidet. Moltekrem og krumkaker, riskrem og rød saus, er laget klar i forkant. Enda enklere da vi har pinnekjøtt. Det lager jo virkelig seg selv. Så er null stress for meg som vertinne å lage et vegansk og et barnevennlig alternativ på siden. Anonymkode: ff102...899 Men du snakker om EN rett. Hvordan løser du det når du skal lage alt det du har ramset opp, og så enten en fiskerett eller en vegetarrett i tillegg? De fleste har ikke noe stort problem med å lage en rett til julemiddag, men her er det snakk om at noen skal ha tilpasninger. Vi har ikke så mye plass i stekovnen til å ovnsbake torsken sammen med ribbe. Og så lage saus til både fisk og ribbe, samtidig som poteten koker, og rødkålen varmes opp. Og ett sted inni der skal man lage grønnsaker eller annet tilbehør til fisken. Vi har sjeldent plass til alt det på en komfyr. Og vi serverer ikke posesauser til fisk/vegetar på julaften. 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Skrevet 9. november 2022 Taluno skrev (1 minutt siden): Men du snakker om EN rett. Hvordan løser du det når du skal lage alt det du har ramset opp, og så enten en fiskerett eller en vegetarrett i tillegg? De fleste har ikke noe stort problem med å lage en rett til julemiddag, men her er det snakk om at noen skal ha tilpasninger. Vi har ikke så mye plass i stekovnen til å ovnsbake torsken sammen med ribbe. Og så lage saus til både fisk og ribbe, samtidig som poteten koker, og rødkålen varmes opp. Og ett sted inni der skal man lage grønnsaker eller annet tilbehør til fisken. Vi har sjeldent plass til alt det på en komfyr. Og vi serverer ikke posesauser til fisk/vegetar på julaften. Hun avslutter jo med "Så er null stress for meg som vertinne å lage et vegansk og et barnevennlig alternativ på siden. " Nå var vel spørsmålet i HI også bare hvem som lager sausen, og den har vel de fleste tid til. Hvis det er mange tilpasninger, hvor en må ha fisk, en skal ha nøttestek, den andre skal ha sånn osv. så er det jo bare å bli enige om at "dette blir for mye, kunne du tatt med nøttestek, så ordner jeg tilbehør?". Er ikke så kjent med tilbehør til nøttestek, men kan de ikke spise samme rødkål og poteter som de som spiser ribbe? Med andre ord ikke noe ekstra der, eventuelt bare en saus uten egg, melk og kjøttkraft. Den sausen kan man jo også lage til alle. Anonymkode: 415f1...c39 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #19 Skrevet 9. november 2022 Jeg tenker at det ikke finnes en universell fasit på det. Som jeg ser på det, er det hyggelig å prøve å tilrettelegge, og når det er snakk om allergier, syns jeg selv at jeg bør passe på at alle kan spise maten uten å bli dårlig. Når det gjelder dietter, syns jeg gjesten bør bidra. Og å ikke like noe, syns jeg ikke er en god grunn til å be verten lage noe annet eller ekstra, sånn i utgangspunktet. Men spør en pent eller snakker sammen og blir enige, er det noe annet. Julemiddagen er også spesiell for mange, så jeg skjønner at det kan være ekstra viktig å tilpasse maten da. Vi skal ferie jul i vårt hus i år, og har sagt i fra om at det ikke blir ribbe eller pinnekjøtt (for hverken mannen eller jeg liker det, og det ene barnet vårt spiser ikke kjøtt). Så blir det en dialog rundt hva vi da skal servere, vi forteller hva vi har tenkt å lage og at vi er åpne for å tilpasse. Min far misliker at det ikke blir ribbe, men der må jeg innrømme at jeg er frekk nok til å be han ta med og tilberede selv hvis han må ha det. I fjor feiret vi hos noen som serverte ribbe, og da spiste vi julegrøt hjemme før vi dro, og litt av det som ble servert. Anonymkode: 7522a...b5b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #20 Skrevet 9. november 2022 Taluno skrev (32 minutter siden): Men du snakker om EN rett. Hvordan løser du det når du skal lage alt det du har ramset opp, og så enten en fiskerett eller en vegetarrett i tillegg? De fleste har ikke noe stort problem med å lage en rett til julemiddag, men her er det snakk om at noen skal ha tilpasninger. Vi har ikke så mye plass i stekovnen til å ovnsbake torsken sammen med ribbe. Og så lage saus til både fisk og ribbe, samtidig som poteten koker, og rødkålen varmes opp. Og ett sted inni der skal man lage grønnsaker eller annet tilbehør til fisken. Vi har sjeldent plass til alt det på en komfyr. Og vi serverer ikke posesauser til fisk/vegetar på julaften. Ribben må jo hvile en halvtimes tid. Da er stekeovnen ledig. Eller du kan gjøre det motsatt, som jeg skriver. Jeg setter gjerne ovnen ned til 80 grader, deretter kan poteter, kål, og medister, stå der og holde seg varm, mens man lager noe på ovnen. Om det er juletorsk det er snakk bruker jeg damprist i gryte, og så ville jeg gjort klart sprø bacon og ertestuing i forkant, og varmet sistnevnte i mikro rett før. En nøttestek kan også lages i forkant, og er rask å varme opp mens ribba hviler. Samtidig koker man opp spagetti til de mest kresne barna på få minutter, og ketchup får være nok saus for disse. Sausene helles over på isolerte kanner, som også brukes til å fylle på underveis i måltidet. Anonymkode: ff102...899 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå