AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Vi skal gifte oss i kirken jeg har en sterk tilhørighet til. Jeg har alltid drømt om å gifte meg der og det er en nydelig kirke. Jeg ble litt overrasket over at vi må ha 2-3 salmer og flere skriftlesninger. Vi har egentlig virkelig ikke lyst til å ha salmer fordi vi er redd det skal bli litt «kleint»… våre familier kommer ikke til å synge, og hele greia blir litt rar… jeg forstår at vi gifter oss i kirken og at vi må ha litt innslag av gud osv, og vi kan fint ha noen fine skriftlesninger fra familiemedlemmer ol. Det er bare dette «sangopplegget» vi føler det så ukomfortabelt med.. MÅ man ha salmer? Kan man gjøre det på en annen måte? Synes det er utrolig trist om vi må se på andre alternativer til vielser, for vi har veldig lyst til å gifte oss i den kirken. Anonymkode: f01d1...085
Brunello Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Det er en helt bestemt liturgi for alle kirkelige handlinger. Så ja, du må ha det antall salmer kirken krever. 2
Ulven Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Du må ha salmer ja, men dere står forholdsvis fritt i å velge hvilke dere vil ha. Så da kan dere velge salmer som er kjent for mange. Vil man benytte kirkens tjenester, må man også forholde seg til de regler som kirken har. Enkelt og greit. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Ja, man må ha et visst antall salmer. Jeg har vært i flere bryllup de siste årene hvor brudeparet ikke er kristne eller har kristen familie, og det med salmene har gått helt fint. Noen av salmene er jo også veldig fine, og noe man sikkert har hørt før hvis man har vært i flere bryllup. Angående synging så synger jo presten med mikrofon, også er det jo andre fra kirken der. Det blir med andre ord ikke helt stille, og jeg opplever hvert fall at de fleste synger litt med, selv om det ikke er for full hals. Anonymkode: f57f9...b3c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, man må ha et visst antall salmer. Jeg har vært i flere bryllup de siste årene hvor brudeparet ikke er kristne eller har kristen familie, og det med salmene har gått helt fint. Noen av salmene er jo også veldig fine, og noe man sikkert har hørt før hvis man har vært i flere bryllup. Angående synging så synger jo presten med mikrofon, også er det jo andre fra kirken der. Det blir med andre ord ikke helt stille, og jeg opplever hvert fall at de fleste synger litt med, selv om det ikke er for full hals. Anonymkode: f57f9...b3c Jeg skjønner🙈 har dere noen tips til fine samler da? Som har mer fokus på kjærlighet og som folk kan kjenne seg mer igjen i? Anonymkode: f01d1...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg skjønner🙈 har dere noen tips til fine samler da? Som har mer fokus på kjærlighet og som folk kan kjenne seg mer igjen i? Anonymkode: f01d1...085 Googlet salmer til bryllup og fant denne: https://www.kortshop.no/blogg/23/de_fineste_salmene_til_bryllupet Sist kan jeg huske at vi sang Deilig er jorden, som jeg egentlig forbinder med jul, men "alle" kan den jo. Anonymkode: f57f9...b3c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Be om et møte med organisten, så kan dere få hjelp til å velge innmarsj og utmars-musikk, de tre salmene som alle skal synge, og kanskje dere skal ha en solosanger /musiker? Be organisten finne salmer/sanger som går på kjente melodier, det finnes fine bryllupssalmer som er skrevet på melodier som amazing grace, modning has broken osv. Og kjente salmer som deilig er jorden osv kan gjerne brukes i bryllup. Si at dere trenger hjelp til å finne noe som deres gjester som ikke er vant til å synge, kan bli med på. Les gjennom salmetekstene og finn noe som dere synes er fint, uten at det blir kleint eller alt for mye direkte religion. Organisten kan også foreslå vanlige sanger som kan godtas i kirken. Ta gjerne med noen sanger dere liker godt og som kan passe. Og så snakker dere med noen som kan bidra, noen kusiner, venner og onkler at de må bidra med å synge. Teksten står i programmet, og hvis melodien er kjent er det lett å henge seg på. Anonymkode: a2179...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå