AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Baby 5 mnd her, og vi er i gang med intro av fast føde. Det går veeeeldig sakte. Hun har fått litt mageknip av grøt så den har vi satt på pause. Vi gir veldig flytende konsistens og veldig lite av hver matvare. Har bare gitt henne typ 3-4 forskjellige ting. Jeg skal smøre meg med tålmodighet altså, men er litt nysgjerrig; ved hvilken alder kan man «kjøre litt mer på»? Dvs gi de en porsjon med litt tøffere konsistens uten å måtte først teste to skjeer i 10 dager… Noen som har noen erfaringer å dele vedr når dette skjøt litt fart? Anonymkode: 85648...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Nå. Å teste ut matvarer over tid er en gammel myte. Frem til 6 mnd er ALL mat kun smaksprøver, fra 6 mnd er det smaksprøver OG motorisk øving osv. Gi så mye babyen vil ha. En god leveregel er at du bestemmer hva som serveres, når og hvor man skal spise, mens barnet får bestemme hva det vil spise (av det som serveres) og hvor mye. Fra 6 mnd OG babyen kan sitte stødig kan du fint gi hele matbiter på størrelse med en finger og la babyen finne ut av det selv. Les deg opp på BLW, og selv om noen mener man ikke kan kombinere - så kan du fint både gi grøt og en variant av blw. Uansett hvordan du går frem, les deg opp på førstehjelp og at brekninger og hosting ikke er farlig, men viktig at babyen får jobbe gjennom selv. Anonymkode: 1f1fe...6ec 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå. Å teste ut matvarer over tid er en gammel myte. Frem til 6 mnd er ALL mat kun smaksprøver, fra 6 mnd er det smaksprøver OG motorisk øving osv. Gi så mye babyen vil ha. En god leveregel er at du bestemmer hva som serveres, når og hvor man skal spise, mens barnet får bestemme hva det vil spise (av det som serveres) og hvor mye. Fra 6 mnd OG babyen kan sitte stødig kan du fint gi hele matbiter på størrelse med en finger og la babyen finne ut av det selv. Les deg opp på BLW, og selv om noen mener man ikke kan kombinere - så kan du fint både gi grøt og en variant av blw. Uansett hvordan du går frem, les deg opp på førstehjelp og at brekninger og hosting ikke er farlig, men viktig at babyen får jobbe gjennom selv. Anonymkode: 1f1fe...6ec Takk for svar. Tror bare jeg ble litt skremt at den mageknipen hun fikk av grøten? Hun var til gjengjeld 4 mnd, og det er sikkert en del som har skjedd siden da… men synes det er veldig vanskelig, hun gaper etter mer, men jeg vil ikke gi i frykt for reaksjon 😵💫 Jeg ønsker å gi henne biter så hun kan spise selv med en gang hun kan sitte men har fått streng beskjed (og nesten kjeft 🥲🤭) om at jeg da absolutt ikkke kan kalle det BLW så lenge jeg også gir grøt/mos i tillegg. En liten avsporing. Anonymkode: 85648...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Har du lest boken "Bare bra barnemat". Den skal visst være veldig fin for å gi trygghet rundt akkurat det du snakker om. Anonymkode: ecfb1...6e0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Takk for svar. Tror bare jeg ble litt skremt at den mageknipen hun fikk av grøten? Hun var til gjengjeld 4 mnd, og det er sikkert en del som har skjedd siden da… men synes det er veldig vanskelig, hun gaper etter mer, men jeg vil ikke gi i frykt for reaksjon 😵💫 Jeg ønsker å gi henne biter så hun kan spise selv med en gang hun kan sitte men har fått streng beskjed (og nesten kjeft 🥲🤭) om at jeg da absolutt ikkke kan kalle det BLW så lenge jeg også gir grøt/mos i tillegg. En liten avsporing. Anonymkode: 85648...60a BWL-fanatikerne er omtrent som en sekt. Du kan jo fint gi biter og mos samtidig selv om BWL-trollene klikker, det er ingen absolutter her (så får du heller la være å kalle det BWL, og heller gå for sunn fornuft ). Vi bare ga via. Babyer gjør så mye rart, så det er jo først etter gang nr 2-3 du kan være relativt sikker på at det er maten og ikke tilfeldigheter. Min var 4,5-5 mnd da vi startet, men vi begynte rett på forskjellige matvarer og forskjellige konsistenser. Var ikke spesielt forsiktig. Bare var obs på at barnet fikk gape og få maten inn munnen selv, slik at den kunne bruke hele munnmotorikken. Gir man med skje godt inni munnen blir det fort mer host og hark, siden det er veldig sensorisk unaturlig. Anonymkode: df473...008
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har du lest boken "Bare bra barnemat". Den skal visst være veldig fin for å gi trygghet rundt akkurat det du snakker om. Anonymkode: ecfb1...6e0 Har den faktisk, men finner ikke så mye om opptrapping 😮💨 den går bare rett fra smaksprøver ved 4 mnd til porsjoner ved 6 mnd Anonymkode: 85648...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): BWL-fanatikerne er omtrent som en sekt. Du kan jo fint gi biter og mos samtidig selv om BWL-trollene klikker, det er ingen absolutter her (så får du heller la være å kalle det BWL, og heller gå for sunn fornuft ). Vi bare ga via. Babyer gjør så mye rart, så det er jo først etter gang nr 2-3 du kan være relativt sikker på at det er maten og ikke tilfeldigheter. Min var 4,5-5 mnd da vi startet, men vi begynte rett på forskjellige matvarer og forskjellige konsistenser. Var ikke spesielt forsiktig. Bare var obs på at barnet fikk gape og få maten inn munnen selv, slik at den kunne bruke hele munnmotorikken. Gir man med skje godt inni munnen blir det fort mer host og hark, siden det er veldig sensorisk unaturlig. Anonymkode: df473...008 Haha ja nettopp… hvorfor er det sånn egentlig? 🙈Nei, jeg tør ikke åpne munnen om blw lengre 🤭 Anonymkode: 85648...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Vi ga smaksprøver av mange slag (i suppe/puréform) fra 4 måneder-6 måneder. Fra 6 måneder begynte vi med to faste måltid per dag. Vi starta med brød i denne tiden og helt i begynnelsen ga jeg småå små biter av brød som jeg hadde liggende i litt brystmelk først, så det ikke skulle være så tørt. Fra 7-8 måneder hadde hun tre faste måltid; brød med ulike pålegg om morgen (leverpostei var en favoritt her), middag på glass eller hjemmelaget middag som vi enten moste eller skjærte i små biter. Grønnsakene ble kokt godt så de kunne tygges lett. Brukte å steke kylling under lokk og så rive det opp (ala pulled pork). Det var lett å spise og mindre sjanse for å sette seg fast. Jeg ammet enda på dagen, men det ble mer som mellommåltid fra 7-8 måneder. Rundt 9-10 måneder var vel ammingen kun om natt, om jeg husker rett, og hun spiste hovedsaklig bare fast føde. Anonymkode: 9f5e9...fe3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 Det er bare å prøve seg fram. Brukte bare noen få dager fra første smak til så mye han ville ha. Merker fort om de får vondt i magen. Fikk tips om å blande med/gi morsmelk samtidig da. For det hjelper å fordøye Anonymkode: 3c1aa...026
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 Min fikk flaske, så hun fikk prøve grøt og mos fra 4 måneder. Vi startet jo med bare noen skjeer den første uka, men hun spiste fort en halv porsjon. Hun ville ha mer, og det gikk greit. Etter dette fikk hun mye forskjellig Vi har ikke testet mat over tid, men vi har introdusert en og en ting. Det ble ikke grøt, mango, brød osv på samme dag, men kanskje en ny ting over en dag eller to. Fra 6 mnd har hun fått sitte oppreist og prøve biter av mat selv, samtidig som hun har fått mos og grøt til andre måltider. Ref. BLW diskusjonen. Nå er hun 11 måneder, og det er fortsatt sånn. Hun får en flaske når hun våkner, så spiser hun brød selv til frokost (jeg hjelper til hvis alt bare kastes på gulvet eller lekes med) og grøt til lunsj hvor hun prøver selv med skje først. Etter at hun har prøvd litt så fyller jeg skjeen for henne og gir den, så spiser hun selv med den. Avslutter som regel med at vi gir litt, og har vi en dårligere dag så gir jeg hele måltidet med skje. Hun får samme middag som oss hvor hun spiser helt selv med henda og en flaske til natta. Det viktigste er jo at hun får prøve selv, men så lenge hun fortsatt vil ha grøt så må hun få hjelp til det, det er jo fortsatt tidlig å mestre bestikk helt på egenhånd. Synes kombinasjonen av mating og "spise selv" er helt topp, og hun har likevel blitt flink til å spise andre måltider selv. Dere må bare finne veien som er best for dere😊 Anonymkode: 71215...667
RockyRose Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 "Må teste først 2 skeier i 10 dagar". Det treng du jo aldri? Mange anbefalar å teste ny matvare (spesielt allergena) i 3 dagar for å passe på evt. reaksjonar eller allergiar. Vi lagde ei liste med ulike matvarer når vi byrja og kryssa av kvar dag vi hadde prøvd. Då vart det veldig oversikteleg kva matvarer vi har prøvd, og kva baby tålte. Etter ei stund når ein har prøvd dei vanlege matvarene som kan gje reaksjonar byrja vi å gje meir måltid, og gjekk vekk ifrå 2-3 dagar for kvar nye matvare. Baby fekk vondt i magen av graut. Prøvd graut av anna mjøl? Havre, hirse, mais...
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 Vi begynte ikke med å gi mer mat før etter 6 mnd. Vår får også lett vondt i magen. Tenkte det ikke var noen hast jeg da. Vår var også treg til å klare å sitte stødig selv. Trappet opp ved å gradvis gi større porsjoner av ting, og gradvis mindre tynn grøt feks. Anonymkode: c6c0c...2b8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Tror bare jeg ble litt skremt at den mageknipen hun fikk av grøten? Hun var til gjengjeld 4 mnd, og det er sikkert en del som har skjedd siden da… men synes det er veldig vanskelig, hun gaper etter mer, men jeg vil ikke gi i frykt for reaksjon 😵💫 Jeg ønsker å gi henne biter så hun kan spise selv med en gang hun kan sitte men har fått streng beskjed (og nesten kjeft 🥲🤭) om at jeg da absolutt ikkke kan kalle det BLW så lenge jeg også gir grøt/mos i tillegg. En liten avsporing. Anonymkode: 85648...60a Min fikk også mageknip av grøt, og vi begynte først ved 6 mnd. Så jeg droppet det en stund 🙂 Ga bare naturlige råvarer, grønnsaker, eggerøre, kjøtt etc, i biter han kunne holde selv. Nå spiser han grøt ca uten problemer, men jeg lager 50/50 grøt og mos (aprikos, pære, sviske etc etc). Jeg turte ikke gi staver til første pga jeg leste at man kunne fucke skikkelig opp hvis man forvirret med mos/grøt og fast mat. Det er bare tull 😆 Babyer lærer relativt fort å håndtere forskjellig konsistenser. Det viktigste er å ikke få panikk ved brekninger etc men la de harke det opp selv. Les deg opp på førstehjelp som sagt samt hva du skal se etter ift kvelning. Solid starts har gode veiledere 🙂 Anonymkode: 1f1fe...6ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 RockyRose skrev (2 timer siden): "Må teste først 2 skeier i 10 dagar". Det treng du jo aldri? Mange anbefalar å teste ny matvare (spesielt allergena) i 3 dagar for å passe på evt. reaksjonar eller allergiar. Vi lagde ei liste med ulike matvarer når vi byrja og kryssa av kvar dag vi hadde prøvd. Då vart det veldig oversikteleg kva matvarer vi har prøvd, og kva baby tålte. Etter ei stund når ein har prøvd dei vanlege matvarene som kan gje reaksjonar byrja vi å gje meir måltid, og gjekk vekk ifrå 2-3 dagar for kvar nye matvare. Baby fekk vondt i magen av graut. Prøvd graut av anna mjøl? Havre, hirse, mais... 2-3 dager er også unødvendig, hvis de er allergisk så får de reaksjon løpet av det første døgnet 🙂 Prøv en ny om dagen om man ønsker. Anonymkode: 1f1fe...6ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Men hvor raskt merker man om det er for «tøft» for mage og tarmsystemet, og skaper mageknip? Kommer mageknip umiddelbart, etter et par timer, etter 12 timer? Anonymkode: 85648...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 For min baby som lett fikk hard mage hjalp det å blande i sviskemos, aprikosmos eller malt i grøt i starten. Sviske- og aprikosmos kan de også smake på som det er Var ganske lett å lage selv. Anonymkode: c6c0c...2b8 1
RockyRose Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2-3 dager er også unødvendig, hvis de er allergisk så får de reaksjon løpet av det første døgnet 🙂 Prøv en ny om dagen om man ønsker. Anonymkode: 1f1fe...6ec Kan få magevondt og andre reaksjonar ila neste døgna, utan at ein får ein allergisk reaksjon. Derfor er det lurt å vente eit par dagar mellom ulike nye matvare for å kartlegge kva dei faktisk reagerte på 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå