Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat i en diskusjon i et kommentarfelt på Facebook vedrørende billigalternativene First Price og Xtra. (Mulig det finnes flere alternativer også, Rema1000 har sikkert et alternativ også.) Noen kritiserer og mener disse billigproduktene skyver ut de flotte produktene de norske bøndene har produsert, f eks. Men det er vel eksakt slik konkurranse som er bra, at de dyreste produktene får litt konkurranse. Kjedene har jo nettopp blitt kritisert for for liten konkurranse og at de har veldig likt vareutvalg. 

Vet jo at noen mener disse produktene er dårlige, men de er ihvertfall et alternativ. Dessuten er det en del kjente produsenter som står bak, f eks er det Maarud som produserer potetgull for Xtra, leste jeg.

Hva tenker dere? Jeg ønsker debatt rundt konkurransen i matbutikkene, ikke innlegg om at akkurat du ikke liker First Price kjøttdeig. 😉

Anonymkode: aa50e...62e

Skrevet

Jeg synes det er supert at det finnes et billigere alternativ nesten uansett hva man skal ha til middag. På den måten slipper folk med lav inntekt (eller bare liten interesse for å bruke mye penger på mat) å spise kneip til middag. 

Som du skrev er det vel ofte kjente produsenter bak enkelte produkter. Kanskje ble det en ørliten  feil på originalproduktet som gjør at de ikke kan selge den som det, men som en «B-vare» ? Aner ikke om det er tilfellet, men om det er det er jo det bra.

Anonymkode: 436e2...5fd

Skrevet

Problemer er at de kopierer andre leverandørers produkter. Selger litt billigere, noen ganger med tap også. Flere og flere kjøper kopien. Så slutter leverandøren å lage originalproduktet, eventuelt butikken tar det ut av sitt sortiment, bare kopien er igjen og butikken kan sette opp prisen.

Har sett eksempel på at produsenter bruker mye på produktutvikling, ett av produktene slår an, butikkens eget merke kopierer dette og utkonkurrerer originalen. Det stimuler ikke til ny produktutvikling, hvem vil bruke tid og penger på slikt når butikkene stjeler ideene uten skam?

Anonymkode: a7b02...d7e

• Liker 2
Skrevet

Mine svigerforeldre er bønder og sverger til Tine og Gilde osv. Jeg kjøper firct price osv. Er bevisst på hva jeg handler inn. 

Anonymkode: f959a...b09

Skrevet

Jeg kjøper helst frukt og grønt fra billigmerkene da dette er varer de dure produsentene ikke synes er «bra nok» pga størrelse eller form. For meg er det ikke viktig at alle gulrøttene er like lange og tykke, jeg synes det føles bra å være med å redde mat på denne måten. 

Når det gjelder alt annet synes jeg konkurranse er bra. De dyre produsentene må ha ett eller annet ved sitt produkt som gjør at det er verdt å betale ekstra mye, ikke bare pga merket. 

• Liker 2
Skrevet

Kjøper sjeldent billigproduktene. De smaker helt forferdelig. Siste jeg kjøpte var xtra ost bare for å gi det en ny sjanse. Å fy for et elendig produkt. Nei har prøvd min del av de produktene og vil heller kjøpe originalprodukter så vi ikke mister disse. Siste jeg ønsker er et hav av xtra, first price etc.

Har man dårlig råd forstår jeg at man går for disse.

Anonymkode: 8e955...2f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøper sjeldent billigproduktene. De smaker helt forferdelig. Siste jeg kjøpte var xtra ost bare for å gi det en ny sjanse. Å fy for et elendig produkt. Nei har prøvd min del av de produktene og vil heller kjøpe originalprodukter så vi ikke mister disse. Siste jeg ønsker er et hav av xtra, first price etc.

Har man dårlig råd forstår jeg at man går for disse.

Anonymkode: 8e955...2f0

Xtra hvitost smaker i hvert fall en million ganger bedre enn Norvegia.

Anonymkode: c8e4d...146

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott med valgmulighet og håper det kan forbli sånn (mtp det ab skrev i innlegg #3). Jeg har måttet legge skepsisen min til billigprodukter på hylla etter å ha oppdaget at mye smaker like godt - om ikke bedre. First price hvitløksbaguetter f eks er kjempegode og jeg ville foretrukket de foran de andre merkene. 

Er likevel glad for at jeg kan velge de mer kostbare merkene når det gjelder andre ting, som fisk og kjøtt. 

Skrevet

Konkurranse er bra for kjøperen ikke for selgeren. Jeg er kjøper og velger ofte billigmerkene. Eller jeg handler på coop da, synes ekstra og coop er godere enn first price og eldorado. Men så er det noen ting jeg ikke kjøper i billigmerke, feks ost. Men så kjøper jeg ikke vanlig gul Norvegia heller. Kjøper ost i Sverige. 

Anonymkode: d2267...a70

Skrevet

Hvis det finnes et lokalprodusert produkt, eller et produkt av særlig kvalitet (eks Olivenolje eller lignende) så holder jeg meg unna billigprodukter. Ønsker å støtte kvalitet og lokal tilhørighet. Men hvis valget står mellom noe masseprodusert ræl fra utlandet eller  billigprodukter kan jeg vurdere det.

Problemet er at mye av det jeg har prøvd rett og slett smaker litt kjipt. Og da gidder jeg ikke det. Brukte det litt mer da jeg var student, men føler ikke jeg hadde så dårlig råd når jeg levde av Lånekassen at det var nødvendig.

Men forstår at noen velger det når alternativet er å ikke ha nok mat på bordet. Eller hvis man rett og slett ikke har noe imot smaken.

Skrevet

Bra at det finnes og jeg benytter meg av det i noen kategorier, men stort sett kjøper jeg merkevare. . Om vi ser på produkter som first price saft så er jo denne tynnet kraftig ut sammenlignet med merkevarer som er langt mer konsentrert. Så i realiteten blir den nok ikke noe billigere, så man skal passe på. 

Anonymkode: efc6e...00c

• Liker 1
Skrevet

Billiggulrøtter og dyre gulrøtter kommer fra akkurat samme åker, men de billige ser litt rarere ut, har mer ulik størrelse etc. Om de billige gulrøttene presser f.eks Bama til å putte rare gulrøtter i pakkene sine og selge dem billigere ser jeg utelukkende på det som positivt. Matsvinnet er enormt, og presset på 'konforme' grønnsaker er mildt sagt urovekkende sett fra et miljøperspektiv. 

Anonymkode: 25ad6...cd1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Problemer er at de kopierer andre leverandørers produkter. Selger litt billigere, noen ganger med tap også. Flere og flere kjøper kopien. Så slutter leverandøren å lage originalproduktet, eventuelt butikken tar det ut av sitt sortiment, bare kopien er igjen og butikken kan sette opp prisen.

Har sett eksempel på at produsenter bruker mye på produktutvikling, ett av produktene slår an, butikkens eget merke kopierer dette og utkonkurrerer originalen. Det stimuler ikke til ny produktutvikling, hvem vil bruke tid og penger på slikt når butikkene stjeler ideene uten skam?

Anonymkode: a7b02...d7e

Men er dette et reelt problem?

Jeg kan ikke komme på noen kjente merkevareprodukter som vi nå savner fordi de er utkonkurrert av billigmerkene.

• Liker 1
Skrevet

Masse billigprodukter som smaker godt.

FP hvitløksbaguetter elsker jeg. Eldorado nuddelboks er rågodt. FP baconsvor er skikkelig godt og koster halvparten av den andre varianten. Og FP potetgull er skikkelig digg.

Kjøper alltid oppvaskmiddel o.l. fra et billligmerke. 

FP har blitt så utrolig bra de siste årene, nå har de billigvarianter av veldig mye i butikken, tom hundeposer.

Såklart jeg velger FP.

Anonymkode: 97a6b...59a

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper svært sjelden First Price og Xtra. Men det ser ut som ihvertfall First price lager bare de variantene som er mest solgt type. F.eks. finner jeg to typer pizza og to typer potetgull, en type tomater, tre typer pølse (grill-, jule- og middagspølse) i Meny-appen.

De produsentene som lager mange varianter tjener mest på de mest populære variantene. Hvis folk bare kjøper First price av disse typene vil det bli færre varianter i butikken fordi de andre produsentene legger ned, reduserer utvalget sitt, slutter med utvikling av nye varianter.

Maten kommer til å bli ekstremt kjedelig hvis alle bare kjøper First price.

Anonymkode: 02161...afa

• Nyttig 2
Skrevet

Har ikke god erfaring med Xtra, men noen varer fra First Price er veldig bra.

Oppvaskmiddel er det bar Sun og Zalo som er brukendes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Billiggulrøtter og dyre gulrøtter kommer fra akkurat samme åker, men de billige ser litt rarere ut, har mer ulik størrelse etc. Om de billige gulrøttene presser f.eks Bama til å putte rare gulrøtter i pakkene sine og selge dem billigere ser jeg utelukkende på det som positivt. Matsvinnet er enormt, og presset på 'konforme' grønnsaker er mildt sagt urovekkende sett fra et miljøperspektiv. 

Anonymkode: 25ad6...cd1

Helt enig. Dette er en av tilfellene hvor jeg velger billigmerker. Håper på sikt at også "rar" frukt og grønt havner i den vanlige pakken.

Skrevet
LiseTV skrev (8 minutter siden):

Oppvaskmiddel er det bar Sun og Zalo som er brukendes

Synes Klar fungerer fint også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...