Gå til innhold

Overgangsalder: Fått sterkere lukt fra underlivet, mer fett hår og sterkere svettelukt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i overgangsalderen og har det siste året fått sterkere kjønnslukt, konstant fett hår og sterkere svettelukt.

Er det hormonspiral som gir mer lukt i underlivet eller overgangsalderen? 

Er disse forvirringene normale?

Anonymkode: 03030...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er i overgangsalderen og har det siste året fått sterkere kjønnslukt, konstant fett hår og sterkere svettelukt.

*Forverringene* skulle det være.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha fått urinveisinfeksjon. Ved overgangsalderen så har vi lettere å få det. Du kan jo sjekke hos legen eller kjøpe selvtest og se fra apoteket. Det skjer mye i kroppen men er det store plager ville jeg ha gått til legen og høre om du burde ta blodprøver og se om det kan være mangler du har i tillegg. Jeg bruker Biotherm sin deodorant og den lukter jeg ikke svette av, eneste som fungerer. Hormonene raser nedover så man kan få ulike plager. 

Anonymkode: bc1d4...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg opplever disse tingene og det begynte etter at jeg fikk mirena-spiral

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (2 timer siden):

Jeg opplever disse tingene og det begynte etter at jeg fikk mirena-spiral

Jeg har Kyleena spiral 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan ha fått urinveisinfeksjon. Ved overgangsalderen så har vi lettere å få det. Du kan jo sjekke hos legen eller kjøpe selvtest og se fra apoteket. Det skjer mye i kroppen men er det store plager ville jeg ha gått til legen og høre om du burde ta blodprøver og se om det kan være mangler du har i tillegg. Jeg bruker Biotherm sin deodorant og den lukter jeg ikke svette av, eneste som fungerer. Hormonene raser nedover så man kan få ulike plager. 

Anonymkode: bc1d4...058

Har ikke urinveisinfeksjon 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd noe av dette i forbindelse med overgangsalder.

Anonymkode: 62ef8...7a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tørrere og tynnere slimhinner i underlivet etter overgangsalder. Fuktigheten forsvinner, og lukten endrer seg. Det lukter rett og slett muggent.

Jeg gikk til legen og ba om østrogentilskudd. Jeg fikset ikke den lukten fra underlivet mer. Det var knusktørt og sårt, ikke mye "slim"hinner lenger! Etter at jeg begynte på Livial har det bedret seg drastisk, og nå lukter underlivet normalt igjen, slik et underliv skal lukte! Det er ikke så tørt lenger pga østrogentilskuddet.

Anonymkode: 5b65a...4de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir tørrere og tynnere slimhinner i underlivet etter overgangsalder. Fuktigheten forsvinner, og lukten endrer seg. Det lukter rett og slett muggent.

Jeg gikk til legen og ba om østrogentilskudd. Jeg fikset ikke den lukten fra underlivet mer. Det var knusktørt og sårt, ikke mye "slim"hinner lenger! Etter at jeg begynte på Livial har det bedret seg drastisk, og nå lukter underlivet normalt igjen, slik et underliv skal lukte! Det er ikke så tørt lenger pga østrogentilskuddet.

Anonymkode: 5b65a...4de

Er ikke tørr i underlivet når jeg har sex, men kanskje jeg blir det senere? Takk for tips.

Tp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nådd menopause eller er du i perimenopause (de siste årene før mens forsvinner)? 

Jeg er i peri selv, har kanskje nådd menopause men kan ikke konkludere ennå. Det med fett hår kan jeg underskrive på! I et par år måtte jeg vaske håret hver eneste dag. Uken før mens kunne jeg ha vasket håret to ganger om dagen, men det nektet jeg å gjøre. Nå har det roet seg, heldigvis. 

Sterkere svette- og underlivslukt er normalt når hormonene svinger opp og ned. Dette er jo som puberteten om igjen, bare motsatt vei. Men det kommer til å gi seg. :) 

Endret av every woman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvor mye man dropper i hormoner. Alle produserer noe hormoner etter overgangsalderen, noen produserer mer, andre mindre. Det er et nytt kjent drop rundt 70. De som har størst tap, og laveste nivåer sliter mer med de symptomene du har enn andre. Og det er mange andre prosesser i kroppen som varierer fra kvinne til kvinne. Men hvis du googler symptomene dine på engelsk, så er det ikke ukjent.

Anonymkode: 01622...bcb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns svettelukten endret seg og ble fæl. Det har gått litt i perioder. Jeg byttet deodorant, prøvde mange, endte med deostick fra Rituals (den hvite sorten), så nå går det bra. Kan ikke lengre bruke topper med polyester. Bomull og lin går bra uten at jeg blir klam og svett. 

Trenger å vaske håret litt oftere enn før, men ikke så dramatisk. Jeg har langt hår der jeg ikke bruker stylingprodukter. Før vasket jeg ca tre ganger på to uker, nå fire ganger på to uker. Vasker to ganger med shampo ved hver hårvask. 

Bruker ikke spiral.

Anonymkode: 8ef5b...937

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (46 minutter siden):

Har du nådd menopause eller er du i perimenopause (de siste årene før mens forsvinner)? 

Jeg er i peri selv, har kanskje nådd menopause men kan ikke konkludere ennå. Det med fett hår kan jeg underskrive på! I et par år måtte jeg vaske håret hver eneste dag. Uken før mens kunne jeg ha vasket håret to ganger om dagen, men det nektet jeg å gjøre. Nå har det roet seg, heldigvis. 

Sterkere svette- og underlivslukt er normalt når hormonene svinger opp og ned. Dette er jo som puberteten om igjen, bare motsatt vei. Men det kommer til å gi seg. :) 

Jeg har ikke peiling på hvor hen i overgangsalderen jeg er, og har ikke hatt  mens på 2,5 år pga spiral som ble satt opp og tok bort blødninger.

Gynekologen sa i januar i år at han kunne se at livmoren hadde trukket seg opp, og det var et tegn på overgangsalder.

Har hetetokter i ny og ne og har plutselig begynt å legge på meg for første gang i mitt liv.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slet veldig med hetetokter dag og natt i en periode men luktet ikke svette eller fett hår. Måtte inn i dusjen morgen og kveld for jeg ble så klam. Vasker håret ca hver 3. dag, da. 

Anonymkode: 530b2...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker lite til noe jeg. Ingen endring i lukt. Forskjellen er at jeg blir veldig varm innimellom og selvfølgelig det fantastiske med at mensen endelig er vekk.  

Anonymkode: 9bba7...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg endret på kostholdet og kuttet mye melk og kornprodukter og grønnsaker. Ble mye mindre lukt fra hele kroppen. Får jeg i meg melk, ost og lignende med hvitløk bla så stinker det med en gang. Også av røkt bacon. Så har gått over til mer eller mindre luktfri svakt luktende mat. Og ja, spiser ikke løk og veldig lite rødt kjøtt. 

Anonymkode: f48aa...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...