AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Har vært i arbeidslivet siden jeg var 18, er nå 32. Er syk, har vært en del sykemeldt de siste årene Ble sykemeldt i slutten av januar og har ikke vært i jobb etter det..Må snart søke AAP, men bekymret over den økonomiske situasjonen..Jeg eier leilighet og har barna mine boende 60 % hos meg. Godt samarbeid med min x-mann og vi deler på utgiftene knyttet til de, men har barn i barnehage og aks og selvfølgelig andre løpende utgifter som alle familier. Opprettet enk i 2014..Har kombinert det med 60 % stilling i klesbutikk. Kun dagjobb, så ingen tillegg annet enn lørdag. Brutto årslønn er ca. 280 000 / 210 000 kr. Har ligget gjevnt på cirka samme lønn i flere år. Men har mao tjent mer via enk. Regnes AAP kun ut fra jobben i butikken eller begge deler? Dersom de kun regner via butikkjobben kommer min brutto årslønn til å bli 140 000 i året og det går jo ikke rundt økonomisk. Skal selvfølgelig høre med nav også, men neste møte med saksbeh. er om 2 uker og jeg kjenner jeg sliter med søvnen oppå det hele på grunn av bekymringer rundt økonomi. Anonymkode: 1a309...db8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Minstesats på aap er mer enn 140k uansett, 220 000 eller noe Anonymkode: a25a5...55a
Gjest Adobyen Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Jeg tror at AAP beregnes som 66% av din samlede pensjonsgivende inntekt fra året før du ble syk. Altså både lønn og næring. (=den inntekten som det betales trygdeavgift av)
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Det står på NAV sine sider, tok meg under 15 sekunder å finne, her: "Beregningsgrunnlaget er utgangspunktet for hvor mye du kan få i AAP. Dette bestemmes av den tidligere inntekten din, eller minstesats." Arbeidsavklaringspenger (AAP) - nav.no Anonymkode: 724eb...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Du tjener så svimlende lite i utgangspunktet at det ikke er relevant. Anonymkode: ddbbe...e2b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det står på NAV sine sider, tok meg under 15 sekunder å finne, her: "Beregningsgrunnlaget er utgangspunktet for hvor mye du kan få i AAP. Dette bestemmes av den tidligere inntekten din, eller minstesats." Arbeidsavklaringspenger (AAP) - nav.no Anonymkode: 724eb...c4d At det er inntekten som er beregningsgrunnlaget er jo ganske åpenlyst, det skriver jo TS selv. Men du svarer ikke på spørsmålet, for HVA regnes som inntekt? Anonymkode: 22d2f...27e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): At det er inntekten som er beregningsgrunnlaget er jo ganske åpenlyst, det skriver jo TS selv. Men du svarer ikke på spørsmålet, for HVA regnes som inntekt? Anonymkode: 22d2f...27e bare å google det https://www.nav.no/aap#hvor-mye AAP blir fastsatt på grunnlag av den pensjonsgivende inntekten du hadde i året før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. Anonymkode: 9424b...754 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Overskudd fra ENK er pensjonsgivende inntekt(uavhengig om de ikke er fysisk tatt ut av firmaet). Jeg hadde ENK mange år, og det var en del av grunnlaget for min uføretrygd. Anonymkode: 21007...da6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har vært i arbeidslivet siden jeg var 18, er nå 32. Er syk, har vært en del sykemeldt de siste årene Ble sykemeldt i slutten av januar og har ikke vært i jobb etter det..Må snart søke AAP, men bekymret over den økonomiske situasjonen..Jeg eier leilighet og har barna mine boende 60 % hos meg. Godt samarbeid med min x-mann og vi deler på utgiftene knyttet til de, men har barn i barnehage og aks og selvfølgelig andre løpende utgifter som alle familier. Opprettet enk i 2014..Har kombinert det med 60 % stilling i klesbutikk. Kun dagjobb, så ingen tillegg annet enn lørdag. Brutto årslønn er ca. 280 000 / 210 000 kr. Har ligget gjevnt på cirka samme lønn i flere år. Men har mao tjent mer via enk. Regnes AAP kun ut fra jobben i butikken eller begge deler? Dersom de kun regner via butikkjobben kommer min brutto årslønn til å bli 140 000 i året og det går jo ikke rundt økonomisk. Skal selvfølgelig høre med nav også, men neste møte med saksbeh. er om 2 uker og jeg kjenner jeg sliter med søvnen oppå det hele på grunn av bekymringer rundt økonomi. Anonymkode: 1a309...db8 Så lenge du har skattet i begge jobber og vært registrert i selvangivelse, så regner de med begge jobbene. De ser på hele din inntekt og du får dermed 60% - ish av din lønn i AAP. Du burde forresten søke NÅ, siden det er 3 mnd ventetid på AAP Anonymkode: 885e3...823
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): bare å google det https://www.nav.no/aap#hvor-mye AAP blir fastsatt på grunnlag av den pensjonsgivende inntekten du hadde i året før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. Anonymkode: 9424b...754 Jeg har ingen problemer med å finne infoen selv, men den jeg siterer fremhever at det er inntekt som teller, og TS spør HVA som er inntekt. Anonymkode: 22d2f...27e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 AAP regnes ut fra pensjonsgivende inntekt før du ble minst 50% syk. Det som teller med er lønn og næringsinntekt, men også det som kommer i stedet for lønn og næringsinntekt. Dette gjelder sykepenger, dagpenger ved arbeidsledighet, avtjening av verneplikt, fødselspenger og uføretrygd. Anonymkode: 7c360...4f4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ingen problemer med å finne infoen selv, men den jeg siterer fremhever at det er inntekt som teller, og TS spør HVA som er inntekt. Anonymkode: 22d2f...27e Det som er pensjonsgivende. Er da ikke så vanskelig å skjønne Anonymkode: 9424b...754
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det som er pensjonsgivende. Er da ikke så vanskelig å skjønne Anonymkode: 9424b...754 At det er pensjonsgivende inntekt som regnes med i grunnlaget er rett svar, men det er ikke all inntekt som er pensjonsgivende. Og det er nettopp hva som er med i beregningen som TS spør om, og da hjelper det ikke svare "inntekt". Anonymkode: 22d2f...27e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå