Gå til innhold

Peeling med syrer, kan det stemme at jeg ser forskjell så fort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en kickstart forrige uke, på min hud som jeg ikke har peelet på 6mnd minst... Var hos hudpleier og tok noe de kalte glowpeel... Det var med fruktsyrer som ikke ga flass. 

Så har jeg fortsatt hjemme to ganger i uken med en slik peel som sitter på i femten minutter... 

I dag da jeg sminket meg syns jeg huden så yngre og friskere ut, ikke gusten og dratt slik den pleier på denne tiden. Er forresten 45. Kan det stemme at huden kan se så mye bedre ut bare grunnet litt syre peeling altså? Noen med tilsvarende erfaring? 

Anonymkode: 220de...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja syrepeeling fjerner døde hudceller som gjør at huden ser friskere og yngre ut :)

hvilken hjemmepeel bruker du?:)

Anonymkode: 6c0fd...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt forskjell på huden etter at jeg har brukt glycolic acid på første gangen på en stund, så ja

Anonymkode: 48a54...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mistet alt pigment og fett og fått brannskade etter slik peel som skulle være ufarlig. i tillegg utviklet mange hudsykdommer .

Anonymkode: ffff4...8de

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har mistet alt pigment og fett og fått brannskade etter slik peel som skulle være ufarlig. i tillegg utviklet mange hudsykdommer .

Hva slags peel og styrke var det ?

Anonymkode: 6c0fd...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette kan være fordi du har vært i sola for lenge, at du ikke bruker solkrem eller sterk nok faktor, at du blander sammen produkter som krasjer etc. Kan også bare hende du ikke tåler det 

Anonymkode: 5e012...b46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på, jeg ser raskt forskjell på peeling med syrer og peeling med svenske. Peeling med syrer vs. peeling med iraker er derimot mye vanskeligere å se forskjell på.

Anonymkode: 1fee4...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg ville roet ned kraftig på det du gjør hjemme.

Du overeksfolierer nå, og skader hudbarrieren.

Det er fristende nettopp fordi man først tilsynelatende får fin glød, men så ender man med skader og i beste fall irritert barriere.

Ta en pause et par uker, bruk høy spf og så bruker du milde syrer 1-2 ganger i uka etter det. 

Dvs: om du ventet en stund etter salongbesøket kan du fortsette slik du gjør nå sålenge du ikke opplever irritasjon.

Endret av DundreMilfin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar. Jeg begynte med hjemme Peeling to-tre uker etter behandling. Har brukt en fra dermalogica. Men nå har jeg brukt opp de små ampullene og gått over til en litt mildere fra Mary Kay. Den er svin dyr men får så fin glød av den. Heter noe med radiance. 

Har ingen reaksjoner, trengte nok et spark bak til å komme i gang med Peeling igjen og ser jo nå at dette liker jeg veldig godt. Visste bare ikke at syrer har så mye bedre effekt enn vanlig Peeling. 

Takk igjen for alle råd! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Visste bare ikke at syrer har så mye bedre effekt enn vanlig Peeling. 

Takk igjen for alle råd! 

Syreeksfoliering er både mer effektivt og ofte mer skånsomt en fysisk peeling, forutsatt at de brukes korrekt og at huden tolererer syrer. Årsaken til dette er at de fungerer helt ulikt. Fysisk peeling inneholder små "skrubbekort", der skrubbeeffekten er avhengig av at kornene masseres rundt i huden. Dette gjør at man kan få en ujevn peelingeffekt, fordi det er vanskelig å ha jevnt "trykk" over hele hudoverflaten som skal eksfolieres. Det er fort gjort at man skrubber hardt noen steder og svakt andre steder. Det kan også hende at ikke hele ansiktet faktisk blir behandlet. 

Syreeksfoliering virker ved at den løser opp "limet" (keratinet) som binder sammen de døde cellene på hudoverflaten, og avdekker den friske og klare huden under. I tillegg til å eksfoliere, har mange av syrene som benyttes i hudpleie, også andre egenskaper. Noen syrer bidrar til å gi huden ekstra fukt, BHA dyprenser porene og syrer kan redusere ujevn hudtone og pigmenteringer. Forskning viser også at regelmessig eksfoliering med AHA kan gjøre lærhuden tykkere ved å øke kollagenproduksjonen. 

Det er imidlertid viktig å være varsom så man ikke overeksfolierer huden, litt avhengig av hudtype er det vanligvis nok med 1-2 ganger pr uke, som @DundreMilfinpåpeker, kanskje til og med sjeldnere dersom man har en sensitiv hudtype. De døde hudcellene man fjerner, er også en del av hudens egen beskyttelse mot ytre faktorer som vær, vind og forurensning, så det er ekstra viktig å beskytte huden med solfaktor og evt. barrierekrem når man eksfolierer. 

Jeg anser meg for å være rimelig kunnskapsrik når det gjelder hudpleie, men klarte faktisk å overbehandle huden min fordi jeg eksfolierte for ofte, selv om jeg brukte en skånskom glycolsyre og gjorde alt etter "boka". Likevel viste det seg altså at eksfoliering 3 ganger i uka var for mye, og jeg fikk akutt sensitiv hud med tørre og røde utslett i ansiktet. Det tok meg flere måneder å gjenopprette hudbarrieren og normalisere huden, og huden min er fortsatt noe mer sensitiv enn hva den var før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...