Gå til innhold

Hva menes når det snakkes om magefølelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikkje uvanleg å høre folk  gji utrykk for at "magefølelsen seier" når de skal sette ord på noe de ser for seg . Eller det kan vera ein hendelse som har skjedd, og de  hevder at magefølelsene fortalde på forhånd utfallet av en hendelse. Ja, mange kjenner seg nok igjenn i en presset situasjon, og  gjitt utrykk for magesmerter i en eller annen samaheng. 

Anonymkode: 76028...edf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magekjensle har ingenting med fysisk smerte å gjere. Ei magekjense kan seiast å vere det same som ei forutaning.

Anonymkode: 15fb1...5eb

• Liker 3
Skrevet

En slags intuisjon. En følelse av at noe ikke stemmer eller lignende 

Anonymkode: c354f...d00

• Liker 3
Skrevet

Er at du på en måte har fanget opp signaler som ikke er klare nok i seg selv - men likevel nok til å danne seg en oppfattelse av noe. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det betyr bare "generell følelse". Dvs. ikke en fysisk følelse, men hvordan man føler om en situasjon, en person osv.

Følelsen er resultatet av hjernens underbevisste kalkuleringer, og kan være feil. Ser alt for ofte at mange (spesielt kvinner av en eller anen grunn) sier at man alltid må stole på magefølelsen. Jeg er uenig, spesielt i vanskelige og komplekse situasjoner. Magefølelsen har ofte rett, men ikke alltid, og er kun noe man burde bruke hvis man ikke kan få ekstern informasjon.

Anonymkode: 9c797...11e

• Liker 2
Skrevet

Google utrykket ‘intuisjon’🙂

Anonymkode: f36eb...e1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr bare "generell følelse". Dvs. ikke en fysisk følelse, men hvordan man føler om en situasjon, en person osv.

Følelsen er resultatet av hjernens underbevisste kalkuleringer, og kan være feil. Ser alt for ofte at mange (spesielt kvinner av en eller anen grunn) sier at man alltid må stole på magefølelsen. Jeg er uenig, spesielt i vanskelige og komplekse situasjoner. Magefølelsen har ofte rett, men ikke alltid, og er kun noe man burde bruke hvis man ikke kan få ekstern informasjon.

Veldig uenig i at man ikke skal følge magefølelsen. Magefølelsen er en del av evolusjonen, angående at vår ubevisste del av hjernen er utviklet til å konstant analysere våre omgivelser for fare. Dette fordi vi ikke hadde hatt kapasitet til annet dersom vi skulle analysere våre omgivelser bevisst. Når den ubevisste delen av hjernen fanger opp faresignaler, som en analyse vi har utviklet gjennom tusenvis av år har oppdaget, så melder den fra til den bevisste delen av vår hjerne. "Vær på vakt mot...!" er imidlertid eneste den konstante analyserende delen forteller den bevisste delen av oss. Det er likevel dumt å avvise noe som er så velutviklet for å fange opp fare som denne "analysemaskinen" er. Den er ekspert på å oppdage fare, langt utover hva vi bevisst klarer. Den tar sjelden feil, i motsetning til vår bevisste del av hjernen. 

Magefølelsen bør man lytte til. 

Anonymkode: 034ce...353

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig uenig i at man ikke skal følge magefølelsen. Magefølelsen er en del av evolusjonen, angående at vår ubevisste del av hjernen er utviklet til å konstant analysere våre omgivelser for fare. Dette fordi vi ikke hadde hatt kapasitet til annet dersom vi skulle analysere våre omgivelser bevisst. Når den ubevisste delen av hjernen fanger opp faresignaler, som en analyse vi har utviklet gjennom tusenvis av år har oppdaget, så melder den fra til den bevisste delen av vår hjerne. "Vær på vakt mot...!" er imidlertid eneste den konstante analyserende delen forteller den bevisste delen av oss. Det er likevel dumt å avvise noe som er så velutviklet for å fange opp fare som denne "analysemaskinen" er. Den er ekspert på å oppdage fare, langt utover hva vi bevisst klarer. Den tar sjelden feil, i motsetning til vår bevisste del av hjernen. 

Magefølelsen bør man lytte til. 

Tror du bør lese innlegget mitt litt nøyere 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du bør lese innlegget mitt litt nøyere 🙂

Du er uenig i at man må følge magefølelsen. Jeg mener at det bør man absolutt gjøre. 

Utover dette skriver vi mye om det samme. 

Skrevet

Det er en fornemmelse av noe som man ikke klarer å kognitivt formulere. En øyeblikksfølelse av at noe stemmer/stemmer. 

Ofte så er denne magefølelsen "riktig", men ikke alltid. Jeg har opplevd å overstyre magefølelsen når jeg følte at eksen min var utro, men uten bevis på det så holdt jeg ut for lenge helt til jeg fersket han. I begynnelsen var det bare små tegn, endret væremåte, ikke noe konkret. Men jeg har også opplevd å føle en dårlig magefølelse/eller kjemi i starten av bekjentskapet til en person som siden har blitt en av mine beste venninner. Hvorfor jeg fikk en dårlig magefølelse for henne i starten handlet bare om at hun er så ulik meg, og at jeg generelt har problemer med å slippe inn folk og er på vakt (sikkert etter det med eksen hvor jeg ikke stolte på magefølelsen)

Anonymkode: 23342...b03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...