AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg har nylig fått påvist ptsd. Har ikke helt skjønt om vi med ptsd er ekstra stress-sensitive og hvorfor er vi i såfall det? Jeg skjønner en del andre symptomer som henger sammen med traumer, men dette med stress, kan noen forklare? Saken er den at når det er mye stress, krav og ting jeg "må" så blir jeg helt satt ut. Jeg sliter med å puste, puster omtrent oppi skuldrene og aldri ned i magen, får det ikke til. Kort pust og høyt høyt oppe....ingen lange drag. Det er ikke sånn at når jeg er stresset, så får jeg mer flashbacks eller noe, men jeg blir bare så ekstremt mye stress og pes i kroppen min. Hvorfor? noen råd? Anonymkode: d34e0...68f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Amygdala i hjernen sliter med å regulere seg, så stress utløser overdreven stressrespons fight or flight. Anonymkode: e3f8d...136 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Amygdala i hjernen sliter med å regulere seg, så stress utløser overdreven stressrespons fight or flight. Anonymkode: e3f8d...136 Amygdala er den delen som gir kroppen signaler om fare, ikke sant? Og hos oss med ptsd så er den overutviklet eller skakk-kjørt kanskje? Så stress i livet kan mistolkes av hjernen som fare? og derfor denne responsen min? Jeg må lære mer om dette. Takk for innspill. Anonymkode: d34e0...68f 1 1
Kaisada Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har nylig fått påvist ptsd. Har ikke helt skjønt om vi med ptsd er ekstra stress-sensitive og hvorfor er vi i såfall det? Jeg skjønner en del andre symptomer som henger sammen med traumer, men dette med stress, kan noen forklare? Saken er den at når det er mye stress, krav og ting jeg "må" så blir jeg helt satt ut. Jeg sliter med å puste, puster omtrent oppi skuldrene og aldri ned i magen, får det ikke til. Kort pust og høyt høyt oppe....ingen lange drag. Det er ikke sånn at når jeg er stresset, så får jeg mer flashbacks eller noe, men jeg blir bare så ekstremt mye stress og pes i kroppen min. Hvorfor? noen råd? Anonymkode: d34e0...68f Kan anbefale Bessel Van der Kolk (kroppen holder regnskap) og Gabor Maté. Sistnevnte har mange videoer på YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=m1NzCPfnfXc ❤️🙏 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Har også ptsd og har hatt det i flere år. Mareritt og traumer har heldigvis forbedret seg. Men jeg sliter sosialt fordi jeg har hvert så isolert i lang tid. Stresser hele tiden alt og ingenting det er så slitsomt. 😕 lurer på når det faktisk går over. Her beroliger meg med røyk 😕 som demper litt av stresset. Anonymkode: 1b451...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 Jeg har også PTSD (antagelig K-PTSD). Sliter med det samme som deg, TS. Kroppen går fort i stressmodus/faremodus. Anonymkode: 06524...bff 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Jeg har kompleks-ptsd og har slitt med stress i alle år, heldigvis har flashbacks roet seg veldig etter intens traumebehandling. Jeg får ekstremt stress-reaksjoner av småting, så jeg holder meg unna mennesker og situasjoner som kan trigge meg. Nå kjenner jeg meg selv veldig godt, men skal svært lite til. Stresset blir utløst pga amygdala i hjernen. Viktig å alltid puste med magen, noen må øve mye på det - for noen kommer det naturlig. Puste-øvelser som fysiologisk gjør godt for kroppen er bra f:eks 4-7-8 øvelsen. Anonymkode: ef216...e41 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Kroppen og hjernen (amygdala) tror man fortsatt er i fare eller på vakt etter farer. I tillegg har man mindre toleranse vindu slik at man blir fortere stresset og tåler mindre. Anonymkode: c09f9...f79 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 Har og PTSD, og sliter med det samme. Men har holdt på med mye meditasjon og yoga. Så jeg er mye bedre nå. Og kjenner jeg på mye stress, så prøver jeg å konsentrere meg om å puste ned i magen. Om det så bare er 2 minutter. Anonymkode: fb246...510 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 Når jeg pustet slik i en periode med mye stress og angst fikk jeg prøve betablokkere. Da slapp knuten i magen og jeg greide å fylle lungene igjen. Anonymkode: 21158...4b7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 Tusen takk for alle svar. Utrolig godt å vite at jeg ikke er alene om dette. Takk for råd også, om YouTube og pusteøvelser osv.. Lurer litt på : Hva er forskjell på ptsd og k-ptsd? Og finnes det et sted online jeg kan lese og forstå mer om dette med hvorfor vi er så stress sensitive? Trenger lære mer om alt sammen. ❤️ Anonymkode: d34e0...68f
Ut på tur! Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 Veldig mye fin info inne på traumebehandling.no ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 Jeg har K-PTSD og har hatt veldig god nytte av yoga for å lære meg å kontrollere pusten og stresset i kroppen min. Før var jeg veldig plaget med overflatisk pust, trøbbel med å trekke pusten og til tider hyperventilering. Anonymkode: 1bf02...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 Jeg hadde også PTSD og klarte ikke puste normalt. Det viste seg at jeg hadde astma også.... Medisiner gjorde susen, gett... Bare et lite obs, så man ikke alltid henger seg opp i én ting. Anonymkode: 2fe2b...116 1
Helene Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Jeg har fått diagnosen kompleks ptsd. I dag er en dårlig dag. Greier nesten ikke puste. Har ikke astma, men sliter med å finne roen. Håper morgendagen går bedre. Alt flyr gjennom hodet mitt. Tanker, før og nå. Opplevelser. Heldigvis, ingen er her og forstyrrer meg. Ingen snakker til meg. Det hadde jeg ikke tålt akkurat nå. Vet, jeg kan senke skuldrene og kun ta vare på meg selv. Og kattene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå