Gå til innhold

Spørsmål til dere med barneskolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fornøyde er dere som har barn i offentlig skole med skolen? Da tenker jeg særlig på individuell tilpasning ut i fra barnets interesse/nivå, lekse(mas?), karakterpress, bruk av skjerm. Alt, unntatt sistnevnte, er ting jeg husker som ganske dårlig fra egen skoletid, men lurer på hvordan situasjonen er nå for tiden. Jeg var alltid skoleflink og forholdsvis skoleglad, så for meg gikk det fint, men kjenner til så mange som ikke synes det. Og kjenner til noen førsteklassinger som virker ganske skoleleie allerede, og det skremmer meg litt.

Og opplever dere at det jobbes mye med klassemiljø og å forebygge mobbing? Nærskolen her har ikke gjort det bra på mobbestatistikken for et par år siden...

Dere som har barn i Montessoriskole eller Steinerskole, hører gjerne erfaringer mtp det jeg nevnte over. Vurderer det selv (skulle noen ha erfaring med Ringerike spesifikt, så er det enda mer interessant!).

Siste jeg lurer på er om noen har erfaring med å ikke velge nærskole mtp vennekrets. Stor ulempe, eller venner bare barn/foreldre seg til å avtale besøk på forhånd og å kjøre barna hit og dit? Vil ikke at det sosiale skal lide, selv om jeg vil velge best mulige skole.

Anonymkode: 97dbd...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steinerskole bruker ikke digitale hjelpemidler, så er helt håpløs hvis barnet viser seg å ha dysleksi, ifølge bekjent.

Steinalderskole burde det hett. Læring ved pinner, strå, risse bokstaver inn i stein.

Anonymkode: 0bbf3...613

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt fornøyde. To barn i offentlig skole i Oslo, det ene med omfattende behov for tilrettelegging.

Anonymkode: 7f570...5a8

• Liker 1
Skrevet

Barn i vanlig skole. Godt fornøyd men mer fornøyd i fjor. Lærerbytte i sommer og da ble det mindre pad og mindre ambisjoner mtp arbeidsmengde. Litt mye fjas nå spesielt siden det var så bra i fjor. 

Skrevet

Har man veldig store/tydelige forventninger om noe så vil man ofte bli skuffet.  Jeg har et barn som liker lekser og er veldig selvstendig- men ikke veldig faglig flink, og en som vi må tvinge til å gjøre lekser, men som er faglig dyktig når han gidder.  Jeg synes ikke bare det er skolens ansvar å jobbe med motivasjon og fag. Synes vi foreldre har stort ansvar. Selv var jeg både skoleflink og selvstendig så ingen av ungene er som meg. En må jeg kreve å hjelpe og den andre gjør ingenting uten at vi gjør ham selskap. 

Det var tilpasning i flere fag i mange år men spesielt norsk, engelsk og matte. De flinkeste fikk vanskeligere oppgaver/tekster. Lesetester avgjorde nivå. I matte brukte de Smart Lving på ipad og der kunne læreene åpne opp for å gå fortere frem. Her kunne lærerne lett ukentlig ha oversikt over barnas nivå og legge opp undervisning etter hvor hullene var. 

Jeg ville aldri valgt annen skole enn nærskole, for her blir barn som ikke har gang/sykkelvei til klassekompiser utenfor siden all aktivitet foregår i området her. Vennskap skapes i stor grad på skoleveien til/fra skolen. 

Anonymkode: 6d0ba...e3a

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Steinerskole bruker ikke digitale hjelpemidler, så er helt håpløs hvis barnet viser seg å ha dysleksi, ifølge bekjent.

Steinalderskole burde det hett. Læring ved pinner, strå, risse bokstaver inn i stein.

Har motsatt erfaring med dysleksi og steinerskole. Barnet lærte endelig å lese da det begynte på Steinerskolen i 6. klasse.

Anonymkode: 96011...652

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tja, Steinerskolen nå er vel omtrent som da jeg gikk på skolen for 10-20 år siden, ikke helt steinalder føler jeg. Er vel den offentlige som har endret seg mye sånn sett.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man veldig store/tydelige forventninger om noe så vil man ofte bli skuffet.  Jeg har et barn som liker lekser og er veldig selvstendig- men ikke veldig faglig flink, og en som vi må tvinge til å gjøre lekser, men som er faglig dyktig når han gidder.  Jeg synes ikke bare det er skolens ansvar å jobbe med motivasjon og fag. Synes vi foreldre har stort ansvar. Selv var jeg både skoleflink og selvstendig så ingen av ungene er som meg. En må jeg kreve å hjelpe og den andre gjør ingenting uten at vi gjør ham selskap. 

Det var tilpasning i flere fag i mange år men spesielt norsk, engelsk og matte. De flinkeste fikk vanskeligere oppgaver/tekster. Lesetester avgjorde nivå. I matte brukte de Smart Lving på ipad og der kunne læreene åpne opp for å gå fortere frem. Her kunne lærerne lett ukentlig ha oversikt over barnas nivå og legge opp undervisning etter hvor hullene var. 

Jeg ville aldri valgt annen skole enn nærskole, for her blir barn som ikke har gang/sykkelvei til klassekompiser utenfor siden all aktivitet foregår i området her. Vennskap skapes i stor grad på skoleveien til/fra skolen. 

Anonymkode: 6d0ba...e3a

Takk for innspill. Tenker litt annerledes mtp foreldrenes rolle for motivasjon og fag, rett og slett fordi en så veldig liten del av skolearbeid foregår hjemme kontra på skolen, så der tenker jeg skolen har mest å si. Men fint å høre at du opplever dem som gode på tilpasning!

Vi bor litt utpå landet, så direkte gang/sykkelavstand er det nok ikke til alle aktiviteter og klassekamerater uansett. Men litt kan det jo ha å si likevel. Selv om jeg sånn sett lurer på om foreldre med barn på privatskole som kommer fra litt ulike områder kan være bedre å kompensere litt og å kjøre barna, mens på nærskolen drar de heller til vennene i gangavstand... Vanskelig å vite.

Ellers takk for svar så langt!

TS

Skrevet

Steinerskole her. Veldig fornøyd.

Anonymkode: 856d3...c19

• Hjerte 2
Skrevet

Hadde jeg hatt mulig til å ha barna mine i Steinerskolen hadde jeg ikke vært i tvil❤️ Kjenner flere som har gått der og ei som er lærerinne på en Steinerskole. Har faktisk ikke hørt et eneste negativt ord og alle jeg kjenner har endt med å bli ganske  skoleflinke. 

Husker ei jeg gikk med på videregående (en skole man måtte ha nokså gode karakterer for å komme inn) som viste ‘karakterboka’ si fra Steinerskolen. En 5 sider lang neskivelse henne. Både personlighet, egenskaper og kunnskaper. Ut i fra denne beskrivelsen ble det tatt en avgjørelse om hun kom inn på skolen eller ikke. Ganske fascinerende. Alt jeg lest stemt med slik jeg kjente henne på en prikk, så tydelig at de ser hver eneste elev på alle områder❤️

Anonymkode: 3e0c0...bfc

• Liker 1
Skrevet

Offentlig skole. Langt fra fornøyd. Det faglige virker sekundært i skolen.

Vi bor i et område med mye ressurssterke folk (leger, sivilingeniører, siviløkonomer) der foreldre vet hva som skal til for å lykkes på toppnivå. Her har det blitt vanlig at foreldrene selv sørger for at barna får den faglige progresjonen de har behov for. Og at skolen bare blir en sosial arena for barna.

Jeg ville definitivt betalt for et bedre alternativ.

Anonymkode: a4d47...1e6

Skrevet

Jeg hadde behov for tilrettelegging pga. synet (sterkt svaksynt) og fikk langt ifra det jeg hadde krav på (og vedtak på) i offentlig skole. Assistenten som skulle hjelpe meg med å se ble brukt til alle andre elever enn meg, det ekstra settet med skolebøker ble delt ut til andre elever, spes.ped.-timer hadde jeg kun de dagene PPT var på besøk for å observere.. Ikke engang enkle ting som å gi meg blå sytråd når vi skulle sy i rød filt ble fulgt opp. Og jeg opplevde at skolen hele tiden skulle fortelle meg og bestemme hva jeg klarte og ikke. Alt som krevde bittelitt ekstra fra skolens side var ting jeg ikke klarte og skulle slippe å gjøre, selv om jeg klarte det helt fint med de tilpasningene og tilretteleggingene jeg hadde krav på og vedtak om. På et tidspunkt ville de at jeg skulle ha fritak fra alle fag bortsett fra musikk, liksom. Musikk var det eneste faget jeg ikke hadde noen tilrettelegginger i, for da kunne de bare plassere meg foran et piano og la meg sitte der til timen var ferdig.

Ble flyttet til Nyskolen i Oslo (privatskole) på ungdomsskolen og trivdes veldig godt! Var aldri noe problem med tilrettelegging og jeg ble heller spurt om hva jeg hadde behov for å klare mest mulig best mulig i stedet for å bare bli fortalt at jeg ikke klarte noen ting. Læringsmetodene de benytter seg av passer nok ikke for alle, men for oss som trives med dem er det en fantastisk skole. Mye frihet under ansvar og tverrfaglig arbeid (vi hadde tverrfaglige tema-perioder i stedet for å jobbe med enkeltfag). Man får i stor grad jobbe der man vil og på den måten man vil så lenge man svarer på oppgaven innen fristen. Har fremdeles kontakt med den ene læreren jeg hadde, og de jobber på den samme måten i dag. Eneste forskjellen fra da jeg gikk der og nå er visstnok at 10. klasse har lekser. :) 

Anonymkode: 92368...089

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde behov for tilrettelegging pga. synet (sterkt svaksynt) og fikk langt ifra det jeg hadde krav på (og vedtak på) i offentlig skole. Assistenten som skulle hjelpe meg med å se ble brukt til alle andre elever enn meg, det ekstra settet med skolebøker ble delt ut til andre elever, spes.ped.-timer hadde jeg kun de dagene PPT var på besøk for å observere.. Ikke engang enkle ting som å gi meg blå sytråd når vi skulle sy i rød filt ble fulgt opp. Og jeg opplevde at skolen hele tiden skulle fortelle meg og bestemme hva jeg klarte og ikke. Alt som krevde bittelitt ekstra fra skolens side var ting jeg ikke klarte og skulle slippe å gjøre, selv om jeg klarte det helt fint med de tilpasningene og tilretteleggingene jeg hadde krav på og vedtak om. På et tidspunkt ville de at jeg skulle ha fritak fra alle fag bortsett fra musikk, liksom. Musikk var det eneste faget jeg ikke hadde noen tilrettelegginger i, for da kunne de bare plassere meg foran et piano og la meg sitte der til timen var ferdig.

Ble flyttet til Nyskolen i Oslo (privatskole) på ungdomsskolen og trivdes veldig godt! Var aldri noe problem med tilrettelegging og jeg ble heller spurt om hva jeg hadde behov for å klare mest mulig best mulig i stedet for å bare bli fortalt at jeg ikke klarte noen ting. Læringsmetodene de benytter seg av passer nok ikke for alle, men for oss som trives med dem er det en fantastisk skole. Mye frihet under ansvar og tverrfaglig arbeid (vi hadde tverrfaglige tema-perioder i stedet for å jobbe med enkeltfag). Man får i stor grad jobbe der man vil og på den måten man vil så lenge man svarer på oppgaven innen fristen. Har fremdeles kontakt med den ene læreren jeg hadde, og de jobber på den samme måten i dag. Eneste forskjellen fra da jeg gikk der og nå er visstnok at 10. klasse har lekser. :) 

Er det lenge siden du gikk der?

Anonymkode: f8ff1...d98

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det lenge siden du gikk der?

Anonymkode: f8ff1...d98

Gikk ut i 2014, så ikke altfor lenge siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor fornøyde er dere som har barn i offentlig skole med skolen? Da tenker jeg særlig på individuell tilpasning ut i fra barnets interesse/nivå, lekse(mas?), karakterpress, bruk av skjerm. Alt, unntatt sistnevnte, er ting jeg husker som ganske dårlig fra egen skoletid, men lurer på hvordan situasjonen er nå for tiden. Jeg var alltid skoleflink og forholdsvis skoleglad, så for meg gikk det fint, men kjenner til så mange som ikke synes det. Og kjenner til noen førsteklassinger som virker ganske skoleleie allerede, og det skremmer meg litt.

Og opplever dere at det jobbes mye med klassemiljø og å forebygge mobbing? Nærskolen her har ikke gjort det bra på mobbestatistikken for et par år siden...

Dere som har barn i Montessoriskole eller Steinerskole, hører gjerne erfaringer mtp det jeg nevnte over. Vurderer det selv (skulle noen ha erfaring med Ringerike spesifikt, så er det enda mer interessant!).

Siste jeg lurer på er om noen har erfaring med å ikke velge nærskole mtp vennekrets. Stor ulempe, eller venner bare barn/foreldre seg til å avtale besøk på forhånd og å kjøre barna hit og dit? Vil ikke at det sosiale skal lide, selv om jeg vil velge best mulige skole.

vanlige skoler er helt klart best

Anonymkode: 135b0...9bc

Skrevet

Har vært ganske fornøyd, både på barneskole og ungdomsskole. Barna går nå på vgs og har ikke behov for ekstra hjelp lenger. 

Anonymkode: e5737...224

Skrevet

Passe fornøyd med offentlig skole her. Kommer helt an på lærerene. 

Eldstemann har hatt to tøffe, gode og varme lærere som har klart å se enkeltelever. Fått ett godt klassemiljø, selv med barn med utfordringer. God faglig kompetanse. 

Mellomste sine år på barneskolen har.vært ett helvete. Både klassemiljø og faglig. De har hatt 7lærere på 5år. Det var så ille en stund at foreldrene gikk sammen å sendte ett brev til statsforvaltningen, skolesjef etc for å få hjelp. Han er en av 7(!) I klassen med dysleksi. Er ganske sikker på at den diagnosen ikke hadde kommet om han hadde hatt en fast lærer og ett ordentlig læringsmiljø. 

Anonymkode: b4599...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 22.49):

Min går på Steinerskole. Den er ikke i nabolaget, men ungen har med eller er med venner hjem omtrent annenhver dag uansett, og har i tillegg venner fra trening etc, som av og til besøker hverandre etter skolen, så om noe er det nesten for sosialt. Har også venner i nabolaget som hun henger med iblant. 

Det jobbes mye med klassemiljø, jeg synes de tilpasser nivå ganske greit, i hvert fall bedre enn den offentlige skolen har jeg inntrykk av, det er ikke lekser.

Det som fascinerer meg mest er at min unge og klassekameratene elsker å lære, gleder seg til skole, er nysgjerrige og lindrende, mens nesten alle barna vi kjenner som går på offentlig skole "hater" skolen, "hater" lekser, og vil ikke lære eller lese eller gjøre noe som minner om læring på fritiden. Steinerskolen lærer barna å finne glede i å lære, og lærer dem å bli gode mennesker som har det bra med seg selv.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er jo bare tull, ungen min lærer masse på steinerskolen, men ja, også ved hjelp av pinner, strå og sikkert å risse inn i steiner, men selvsagt ikke kun det. Tenker på fravær av iPad i barneskolen som fantastisk positivt, det blir mer enn nok skjerm uansett i dagens samfunn.

Anonymkode: 21658...4bf

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke vært heldige med nærskolen er og valgte å bytte når den mellomste gikk i 6.klasse. Det er det beste valget vi noen gang har tatt. Vi valgte en liten privatskole. Oppfølgingen han fikk der var helt fantastisk. Gutten kunne ikke lese/skrive, vi kranglet i skolen i 6 år om at det ikke var noe i veien med evnene hans, men at han hadde dysleksi. En dag rant det over og jeg tok han ut av skolen. 

Med en gutt på hjemmeskole, startet søken etter et godt alternativ. Vi fant en skole i nabokommunen. Han beholdt vennene sine fra nærskolen og fikk nye venner på ny skole. Han har nå gått grunnskolen ut og gikk ut av ungdomsskolen med over 4 i snitt. Vi er veldig stolte av han.

Den yngste startet rett på samme skole, vi så ingen grunn til å prøve nærskolen en gang til. Selv om vi er klar over at problemene der er personavhengig. Flere av de samme lærerne jobber der enda. 

For henne har det ikke vært noe problem å gå på noe annet enn nærskolen. Hun trives med å være mye ute, være i aktivitet. De har uteskole 1-2 dager i uka, gjennom hele skoleåret. De har penger, de har materiell til aktiviteter, de er mye i bevegelse og har mye "læring ved å gjøre, forske og reflektere" Jeg liker metodene deres som vi kan følge igjennom en lukket nettside. Jenta har venner både på skolen og i nærmiljøet vårt. Hun har beholdt flere venner fra barnehagen. Vi er pådrivere til å beholde både nye og gamle venner ved å ha åpent hus og vi kjører alltid om det er noe. Vi henter venner og kjører dem hjem igjen.

Anonymkode: 40c56...2ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min går på Steinerskole. Den er ikke i nabolaget, men ungen har med eller er med venner hjem omtrent annenhver dag uansett, og har i tillegg venner fra trening etc, som av og til besøker hverandre etter skolen, så om noe er det nesten for sosialt. Har også venner i nabolaget som hun henger med iblant. 

Det jobbes mye med klassemiljø, jeg synes de tilpasser nivå ganske greit, i hvert fall bedre enn den offentlige skolen har jeg inntrykk av, det er ikke lekser.

Det som fascinerer meg mest er at min unge og klassekameratene elsker å lære, gleder seg til skole, er nysgjerrige og lindrende, mens nesten alle barna vi kjenner som går på offentlig skole "hater" skolen, "hater" lekser, og vil ikke lære eller lese eller gjøre noe som minner om læring på fritiden. Steinerskolen lærer barna å finne glede i å lære, og lærer dem å bli gode mennesker som har det bra med seg selv.

Dette er jo bare tull, ungen min lærer masse på steinerskolen, men ja, også ved hjelp av pinner, strå og sikkert å risse inn i steiner, men selvsagt ikke kun det. Tenker på fravær av iPad i barneskolen som fantastisk positivt, det blir mer enn nok skjerm uansett i dagens samfunn.

Anonymkode: 21658...4bf

ipad er viktig, de som går på steinerskolen vil slite når de blir større, da alt vil bli digilasert innen 20 år

Anonymkode: 135b0...9bc

Skrevet

Jeg har to barn på offentlig skole i Oslo (typisk ressurssterkt «vestkant»-område) og er veldig fornøyde. Godt miljø på skolen, veldig lite mobbing, utestengning etc, og høyt faglig nivå (som gjør at barna «strekker seg» litt ekstra). Vi har også et veldig godt foreldremiljø, med en engasjert foreldregruppe som alle ønsker å yte litt ekstra til det beste for barna (arrangere Halloween-fester, turer i skogen, tur til skøytebanen om vinteren osv).

Vår skole har heldigvis heller ikke så mye skjermbruk, jeg ville ha vært mer skeptisk til de såkalte iPad-skolene, der alle barna får utdelt hver sin faste iPad, man knaptnok har skolebøker fordi alt kun foregår digitalt osv.

Vi har en steinerskole i vårt miljø, ca 200 m fra skolen vår. Jeg kjenner til tre barn som har byttet fra Steinerskolen og til vår skole, fordi Steinerskolen ikke fungerte for dem. Steinerskolen er sikkert veldig bra for enkelte, men langt fra for alle. Hvis du googler litt samt sjekker Elevundersøkelsen (Utdanningsdirektoratets undersøkelse for elever fra 5.-10. trinn) vil du se at flere Steinerskoler har slitt med dårlig skolemiljø, mer mobbing enn de fleste offentlige skoler osv. Hvis jeg først skulle ha hatt barna på privatskole, ville jeg mye heller ha valgt Montessori-skole.

Anonymkode: 00009...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...