Gå til innhold

Dere med enebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har enebolig, hvor mye penger bruker dere på vedlikehold i løpet av et år, og hvor mye av det gjør dere selv? Si gjerne hvor stor boligen er.

Anonymkode: a540e...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår bolig er opprinnelig fra 1978, men er blitt ombygget og bygget på to ganger siden da.  Antar at den er på ca 220 kvm.  
Det årlige vedlikeholdet er å gjøre tak og takrenner rene for mose årlig.  Vi ser også over malingen, og maler årlig et par vinduer.  Utvendig panel males når det behøves, og maks hvert femte år.  
Til våren skal terrassegulvet skiftes.  Det har holdt i mange år, men nå ønsker vi oss et penere og større.  Altså både vedlikehold og oppgradering.  Vi regner med å bruke 80.000 kr på dette.  

Kan ikke si at det har vært behov for innvendig vedlikehold.  Mye er gjort, men det er oppgradering.  Om vi ikke hadde gjort noen oppgraderinger, men kun fokusert på hva som skulle til for å ta vare på huset, så vil jeg tro at kostnaden hadde vært på 5-7.000 kr per år.  

Skrevet

Hus fra 1930-tallet, totalrenovert for ca 7 år siden, ca 180 kvadrat. Vi gjør alt vedlikehold selv, så det blir kun utgifter til maling, leie av stillas o.l. Neste sommer må gjerdet på ene sida av huset byttes ut, men der betaler jo naboen halvparten, så det blir ikke så dyrt.

Anonymkode: 2b8b9...358

Skrevet

Brukt kun 7 000 i år kjøpte dusjkabinett og gjorde all jobb selv :) 

Skrevet

En uskreven regel for de med enebolig er at det bør settes av 25-50 000 i året til kommende vedlikehold. 

Anonymkode: 5705d...d02

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som har enebolig, hvor mye penger bruker dere på vedlikehold i løpet av et år, og hvor mye av det gjør dere selv? Si gjerne hvor stor boligen er.

Vi brukte mer penger i starten da vi skulle pusse opp det som måtte fornyes. Ellers har vi ikke hatt noen ekstra utgifter siden. Men ting blir eldre og må etterhvert byttes - varmtvannbereder, tak, osv

Anonymkode: 20d77...3f9

Skrevet

Alt fra noen få tusenlapper til maling, litt elektrisk, et-par ting her og der. Til det året vi måtte ut med godt over millionen da vi tok taket, samtidig som det ble pålagt rørfornying fra kommunen, samtidig som garasjeportenwaieren røk, og det ble oppdaget en feil på det elektriske anlegget.

Om man velger enebolig bør man ha noe fleksibilitet inn mot banken. 

Anonymkode: a0b8b...35f

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Over hvor lang tidsperiode tenker du? 
Og hva regner du som vedlikehold?

Vår bolig er 30 år, og vi har bodd her i litt over 20 år. 
Noen år bruker vi ingenting, andre år bruker vi noen hundretusen.
Vi gjør det meste snekkerarbeidet selv, men må leie inn folk til våtrom, elektisk arbeid, og rørarbeid.

Til nå har vi reparert mangel på loftet (dårlig lufting), byttet bad etter vannskade, byttet kledning på værutsatt vegg, byttet alle vinduer og verandadør, malt utvendig 3 ganger, byttet varmtvannsbereder, og hatt diverse reparasjoner på det elektriske anlegget. 

På dette har vi brukt ca 500 000 kr.  Fordelt på 20 år gir det en årlig kostnad på ca 25 000 kr året.

I løpet av de neste 10 årene må vi bytte det elektriske anlegget, bytte kjøkken, og bytte kledning på en annen vegg.  Det har vi beregnet til å bli ytterligere ca 300- 500 000 kr.

På 30 år beregner vi å  ha brukt ca 1 000 000 kr på vedlikehold, en årlig kostnad på 33 000 kr året. 

Anonymkode: e4376...e42

• Liker 3
Skrevet

Kjøpte et hus fra 1968 i 2021. Jeg har byttet ut kjøkkenet fordi det var utrolig gammelt og fælt. Alle vinduer hadde behov for å byttes, måtte ikke enda, men gjorde det likevel. 11 vindu ca 130000. Takrenner var veldig dårlige, og noen takstein sprekt, nye takrenner 70000. Kledning måtte males - innleid hjelp ca 50000. Nå tror jeg at jeg ikke må gjøre noe på en stund. I hope. 

Anonymkode: f73f1...ec9

Skrevet

Har eid enebolig i fem år, men ingen år har vært like. Vi kjøpte et "godt brukt" hus, så har gjort masse oppussing. Takbytte, byttet masse dører og vinduer, fikset på det elektriske anlegget, kvittet oss med oljefyr, osv. 

Så altså pøst ut penger ;)

Vi har gjort lite selv. Vi har fått to barn den tiden vi har bodd her, og altså hatt armene (og til tider magen) fulle. Ingen av oss er sånne som liker snekring og elektrikerting og sånt, så vi har kjøpt oss ut av det meste. 

Vi har lagt gulv og malt og slikt selv, men vindusbytte (som vi kunne gjort selv, har gjort det før, men hadde bare ikke tid..), takbytte, el-fiksing, har vi hatt fagfolk til. 

Vi har god økonomi, og vil heller bruke penger på fagfolk, enn å bruke all fritiden på noe vi virkelig ikke liker i det hele tatt. 

Anonymkode: 47537...fef

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har eid enebolig i fem år, men ingen år har vært like. Vi kjøpte et "godt brukt" hus, så har gjort masse oppussing. Takbytte, byttet masse dører og vinduer, fikset på det elektriske anlegget, kvittet oss med oljefyr, osv. 

Så altså pøst ut penger ;)

Vi har gjort lite selv. Vi har fått to barn den tiden vi har bodd her, og altså hatt armene (og til tider magen) fulle. Ingen av oss er sånne som liker snekring og elektrikerting og sånt, så vi har kjøpt oss ut av det meste. 

Vi har lagt gulv og malt og slikt selv, men vindusbytte (som vi kunne gjort selv, har gjort det før, men hadde bare ikke tid..), takbytte, el-fiksing, har vi hatt fagfolk til. 

Vi har god økonomi, og vil heller bruke penger på fagfolk, enn å bruke all fritiden på noe vi virkelig ikke liker i det hele tatt. 

Anonymkode: 47537...fef

Må forresten virkelig understreke dette.

Erfaring fra omgangskretsen er at oppussing, selv om man liker det, kombinert med småbarn, uten unntak har vært oppskriften på skilsmisse. Har man en enebolig har man mer enn nok med det man MÅ gjøre selv. 

Skrevet

Vi kjøpte et oppussingsobjekt. Tak, vinduer, kledning og dører var imidlertid tatt. Altså dyre og kjedelige ting. Huset er ikke stort, 130 m2. Det har gått iallefall 1,5 millioner de 5 årene vi har bodd her. Regner med ca 25000- 35000 kr i årene fremover. 

Anonymkode: c239e...b11

Skrevet

Jeg har vel brukt ca 600.000 på oppussing de 12 årene jeg har bodd her (bolig fra 1957, men oppgradert ganske heftig 10 år før jeg flyttet inn, altså i 2000), men det er jo fordi det har vært en del å pusse opp. Så ca 50 k i året da, hvis en fordeler summen. 

Men feks året vi pusset opp verandaen brukte vi 100.000. Året etter brukte vi null kr. Så det kommer liksom så an på boligen, oppgraderingsbehov, osv. Regner ikke med å bruke store summen det kommende året. :)

Anonymkode: e8a36...4af

Skrevet

Enebolig 120kvm. 2 etasjer. bygd i 1980.

I siste 4 år har vi brukt rundt 100,000kr på bytte av kledning ,bytte av vinduer ,rehabilitering av veger innvendig på begge etasjene ,ny gulv på begge etasjene ,bygging av plating foran og bak ,levegg ,maling utvendig ,leie av stillås ,fjerning av gammel peis og montering av ny vedovn +++ mange andre mindre ting.

Vi betaler bare for materiell da mannen i huset ordner alt selv.

Det stemmer vel med hva andre skriver ,ca 25,000kr per år men da bare for materiell.

Skal en betale andre for jobben så gang 25 tusen med 4 ,hvis ikke mer da.

Anonymkode: 2d2ba...2e6

Skrevet

Nytt hus, har budd her litt over eit år. Har i grunn ikkje brukt så mykje endå. Vi har tenkt å bestilla ein malejobb til sommaren. Det kan fort bli 100.000 vil eg tro. Eller så leige vi stillas og gjer det sjølv, men har ny baby på vei så tviler på at det blir realistisk.

Skal man rensa takrenner kvart år?

Anonymkode: 67432...9ba

Skrevet

I år har vi brukt svært lite. Måtte ha litt gressfrø og gjødsel til plenen. Ellers har det ikke vært mye vedlikehold i år. Neste år så må nok huset males, ei garasjedør som nok må skiftes. Vi gjør det meste av arbeidet selv. Mye vedlikehold som er gratis uansett

Anonymkode: 53858...455

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Dere bekrefter vel egentlig bare det jeg allerede vet: enebolig er dyrt og mye styr:P Jeg har kun bodd i enebolig en gang, et par år, med min mor. Hun skulle egentlig pusse opp huset med hjelp noen hun kjente som var snekker. Men så ble hans kone syk og min mor ble ufør ca. samtidig som huset ble kjøpt. Så det endte med at jeg måkte all snøen fra en enorm oppkjørsel, måkte av taket et år det snødde så mye at vi var bekymret for at taket skulle gi etter. Jeg klipte den like enorme plenen, luket alle blomsterbed, bar og stablet ved i kjelleren, malte bordkledning oppi stige, skrubbet mugg i en kjeller med fuktproblemer, staket sluket i kjellergulvet da kloakkvann kom opp osv. osv... Jeg var 14-17 år, tror det gav meg litt traumer :fnise:

AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 8.11):

Alt fra noen få tusenlapper til maling, litt elektrisk, et-par ting her og der. Til det året vi måtte ut med godt over millionen da vi tok taket, samtidig som det ble pålagt rørfornying fra kommunen, samtidig som garasjeportenwaieren røk, og det ble oppdaget en feil på det elektriske anlegget.

Om man velger enebolig bør man ha noe fleksibilitet inn mot banken. 

Vi tjener 1,4-ish mill i året til sammen og har lite forbruk, så vi har vel teknisk sett råd til det(?), men selv da tror jeg nok vi må belage oss å gjøre en del selv, og vi er begge to nerder og helt ubrukelig til praktiske ting. Jeg er vel hakket mer praktisk pga. overnevnte årsak(min mann kommer fra et annet land og det er vanskelig for han å sette seg helt inn i hva vedlikehold i Norge vil innebære). Jeg skal klare å rive og jeg skal klare å male og legge gulv, men det er det. Jeg har heller ikke noen som jeg kan be om hjelp eller råd.

AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 11.30):

Må forresten virkelig understreke dette.

Erfaring fra omgangskretsen er at oppussing, selv om man liker det, kombinert med småbarn, uten unntak har vært oppskriften på skilsmisse. Har man en enebolig har man mer enn nok med det man MÅ gjøre selv. 

Yeah, det jeg også tenker på, og vi skal jo kjøpe bolig nettopp pga. vi planlegger barn.

Greia er bare at vi har sett en godt stund på boliger(ingen hast), og mannen begynner å bli lei av å ikke finne det vi leter etter(stort kjøkken, garasje/carport og 3 soverom er det eneste direkte kravene) og har begynt å se på eneboliger. Jeg grøsser jo bare av tanken! Da må vi i såfall finne en enebolig vi ikke trenger å gjøre noe med på de første 10 åra liksom, og så selge dritten til en stakkars jævel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...