Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førte opp utgifter til barnehage på skattemeldingen. Blir nå bare trekt 7% skatt i november... men så ser jeg at det er max 40.000 for 2 barn men at kost ikke inngår. Teller alt annet? Barnehagen her har tillegg for aktiviteter og er redd summen ble helt feil. Betaler 4500 i måneden, men kun 2800 er foreldrebetaling. 

Hjelp!! 

Anonymkode: 76c12...8c6

Skrevet

Det er vel kun foreldrebetaling som skal føres opp. Her betaler vi 3500kr, 350kr av disse er kostpenger. Så en fulltidsplass her koster 3150kr. Når vi får årsoppgaven på nyåret så står det oppført der totalsummen vi har betalt i år. Kostpenger er da eksludert fra prisen.
Mulig det er andre regler når dere må betale for aktiviteter i barnehagen.

Anonymkode: 15897...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel kun foreldrebetaling som skal føres opp. Her betaler vi 3500kr, 350kr av disse er kostpenger. Så en fulltidsplass her koster 3150kr. Når vi får årsoppgaven på nyåret så står det oppført der totalsummen vi har betalt i år. Kostpenger er da eksludert fra prisen.
Mulig det er andre regler når dere må betale for aktiviteter i barnehagen.

Anonymkode: 15897...c56

Nei du har rett, man får ikke skattefradrag for aktiviteter. Kun foreldrebetalingen, altså prisen man må betale for å barnehageplass for barnet.

Anonymkode: a59c4...e3b

Skrevet

Du mener skattekortet, ikke skattemelding?

Hvis du fører opp før mye på skattekortet er sjansen for baksmell større, og motsatt hvis du fører opp for lite på skattekortet.

Anonymkode: 619b6...576

Skrevet

Om barnehagen ligger slik at du må kjøre en omvei til jobben kan du føre opp reisefradrag under barnerelaterte fradrag. For de fleste er denne posten ubrukelig siden barnehage koster mer enn 25k/40k. 

Skrevet

Takk for svar - da endrer jeg det bare tilbake nå og så vil de trekke mer i desember sant? 😊 veldig synd det er kun foreldrebetaling og ikke faktiske utgifter som gir fradrag, vi fikk kun tilbud om plass i denne barnehagen. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

Du mener skattekortet, ikke skattemelding?

Hvis du fører opp før mye på skattekortet er sjansen for baksmell større, og motsatt hvis du fører opp for lite på skattekortet.

Ja - fikk tilbake alt som skulle vært til barnepass i fjor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar - da endrer jeg det bare tilbake nå og så vil de trekke mer i desember sant? 😊 veldig synd det er kun foreldrebetaling og ikke faktiske utgifter som gir fradrag, vi fikk kun tilbud om plass i denne barnehagen. 

Ja - fikk tilbake alt som skulle vært til barnepass i fjor

Nei, det gjorde du ikke. 🙄

Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: ff150...ff8

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det gjorde du ikke. 🙄

Det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: ff150...ff8

Jeg hadde glemt å føre opp den posten og fikk da tilbake på skatten, så hva var det da? Derfor jeg førte det opp nå slik at det blir så rett som mulig. Forklar gjerne da jeg prøver å lære dette!

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg hadde glemt å føre opp den posten og fikk da tilbake på skatten, så hva var det da? Derfor jeg førte det opp nå slik at det blir så rett som mulig. Forklar gjerne da jeg prøver å lære dette!

Du sendte inn ny skattemelding?

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du sendte inn ny skattemelding?

Ja det gjorde jeg :) etter nytt år en gang. Så barnehagen i fjor, så jeg fikk igjen på skatten tidligere i år. 

Men kan jeg nå bare endre til riktig beløp så trekker de ekstra i desember? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja det gjorde jeg :) etter nytt år en gang. Så barnehagen i fjor, så jeg fikk igjen på skatten tidligere i år. 

Men kan jeg nå bare endre til riktig beløp så trekker de ekstra i desember? 

Det er bare å prøve og se hvilken trekkprosent du ender opp med. Husk å legge inn hva du er blitt trykket i skatt hittil i år.

Alle som betalte for barnehage i fjor (og alle andre) sendte inn skattemelding etter nytt år. Skattemeldingen for i fjor kom ikke før i år.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare å prøve og se hvilken trekkprosent du ender opp med. Husk å legge inn hva du er blitt trykket i skatt hittil i år.

Alle som betalte for barnehage i fjor (og alle andre) sendte inn skattemelding etter nytt år. Skattemeldingen for i fjor kom ikke før i år.

Utrolig tungvint hele greia, skjønner ikke noe av det så regner med det meste har blitt feil. Har alle lønnsslipper og faktura for i år, men må jo også logge inn på alt av sider for å legge sammen renter på alt mulig. Kan man be de trekke 10.000 ekstra i skatt eller noe for å unngå baksmell? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utrolig tungvint hele greia, skjønner ikke noe av det så regner med det meste har blitt feil. Har alle lønnsslipper og faktura for i år, men må jo også logge inn på alt av sider for å legge sammen renter på alt mulig. Kan man be de trekke 10.000 ekstra i skatt eller noe for å unngå baksmell? 

Du kan bare gå inn og øke lønna eller fjerne fradraget på skattekortet ditt slik at de trekker mer skatt.

De aller fleste av oss går igjennom skattekortet for kommende år i desember for å planlegge økonomien sin. Også oppdaterer vi i løpet av året ved endringer. Det er ikke akkurat hjertekirurgi. Du burde kanskje ta en runde for å få kontroll.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan bare gå inn og øke lønna eller fjerne fradraget på skattekortet ditt slik at de trekker mer skatt.

De aller fleste av oss går igjennom skattekortet for kommende år i desember for å planlegge økonomien sin. Også oppdaterer vi i løpet av året ved endringer. Det er ikke akkurat hjertekirurgi. Du burde kanskje ta en runde for å få kontroll.

Ja ja. Noen er gode på økonomi, mens andre er hjelpsomme og hyggelige mennesker. 

Det går an å være begge deler, beklager at du ikke fikk tildet. 

Kjære TS, så bra du spør om hjelp. Ikke la surt oppgulp fra en bezzerwizzer ødelegge deg. 

Anonymkode: 33379...ea1

Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene sommer 21, jobbet fulltid fra juni 21 og ungene begynte i barnehage (1 og 2 år), kjøpte bolig i november. Så fikk jeg en ny stilling med høyere lønn i februar, og igjen ny fast jobb i august - samme avdeling på stedet jeg startet etter studiene.  Sikkert ganske lett om man har samme lønn/situasjon gjennom hele året. Her er det endringer hele tiden og begynte da også å betale ned studielån høsten 21, men siste omgjøring ble ikke gjort før høst 22 - slik at beløp og renter endrer seg hele tiden. Det samme med boliglånet, renta har økt fra under 2% til over 4% så synes ikke det er lett å holde de skattegreiene oppdatert :(

Jeg egner meg sikkert ikke til hjernekirurgi heller, men setter stor pris på hjelp da jeg prøver å få det til. 

Kjære TS, så bra du spør om hjelp. Ikke la surt oppgulp fra en bezzerwizzer ødelegge deg. 

Tusen takk! 

Annonse
Skrevet

Man trenger da egentlig ikke å endre skattekort gjennom året, med mindre man ønsker å få minst mulig avvik på skattemeldingen. 

Stiger rentene og man ikke endrer skattekort får man mer igjen i juni. Om man begynner å betale for barnehage og ikke endrer får man mer igjen i juni. 

Så det er jo egentlig kun i tilfellet man ikke ønsker baksmell man trenger å endre skattekort. 

Det man må sjekke er at alle fradrag er ført opp på skattemeldingen når den dukker opp i april 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg ble ferdig med studiene sommer 21, jobbet fulltid fra juni 21 og ungene begynte i barnehage (1 og 2 år), kjøpte bolig i november. Så fikk jeg en ny stilling med høyere lønn i februar, og igjen ny fast jobb i august - samme avdeling på stedet jeg startet etter studiene.  Sikkert ganske lett om man har samme lønn/situasjon gjennom hele året. Her er det endringer hele tiden og begynte da også å betale ned studielån høsten 21, men siste omgjøring ble ikke gjort før høst 22 - slik at beløp og renter endrer seg hele tiden. Det samme med boliglånet, renta har økt fra under 2% til over 4% så synes ikke det er lett å holde de skattegreiene oppdatert :(

Jeg egner meg sikkert ikke til hjernekirurgi heller, men setter stor pris på hjelp da jeg prøver å få det til. 

Tusen takk! 

Men du skrev jo at du fikk tilbake mtp foreldrefradrag i fjor også så da er jo dette en gjenganger.

Renter er forsåvidt greit å oppsummere på slutten av året, men juster skattekortet når jobbsituasjon osv endrer seg så slipper du noen overraskelser og får følelsen av bedre kontroll. Du kan bare gå på nettsiden til skatteetaten og endre tallene.

Ikke fordi det er så innmari viktig, ikke krise å få tilbake for all del, men det virker jo som at det er noe du tenker på selv og egentlig ønsker å ha på plass.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjør de fleste av oss det? Det har jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 79c02...ebf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjør de fleste av oss det? Det har jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 79c02...ebf

Kjedelig å betale for mye skatt. Men du er vel så rik at du ikke bryr deg?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Kjedelig å betale for mye skatt. Men du er vel så rik at du ikke bryr deg?

Man betaler ikke for mye skatt om man ikke sjekker skattekortet.

Hvis man ikke sjekker skattemeldingen derimot, kan man ende opp med å betale for mye skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...