Gå til innhold

Selvsabotasje livsstilsendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd lenge å gå ned i vekt, har BMI 32. Problemet er at jeg alltid finner unnskyldninger for å fortjene godteri, typisk: jeg er alene med barna og er sliten, det regner ute, jeg er nedfor, feirer noe bra har skjedd.. osv. Jeg er vel en som «spiser følelsene». Hvordan komme ut av dette og inn i varige endringer?

Jeg trenger desperat å gå ned hvertfall 15 kg for å unngå sykdommer en pådrar seg pga fedme og ikke minst se litt bedre ut. Skammer meg skikkelig nå. Som gjør at jeg unner meg en sjokolade, er jo så nedfor. Hjelp!!  

Anonymkode: 12b0b...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spise følelser kan du fortsette med men bytt til noe sunt istedenfor sjokolade

Anonymkode: 9d8e3...b3c

Skrevet

Jeg er selv en følelsesmessig spiser, så mitt beste råd er å finne andre måter å trøste eller belønne deg selv på enn med bruk av mat(easier said than done:P). Feire noe bra? Blomster, massasje, spa, en ring du har lyst på, et nytt TV-spill, barnevakt, whatever. Trist for ett eller annet; ring en venn/familie, se noe morsomt eller koselig(jeg binget samtlige 8 sesonger av My little pony i en dårlig periode, I shit you not). Har du en hobby som kan holde henda opptatt? Strikking/hekling, fargeleggingsbok etc.? Jeg pleier å tegne, og akkurat nå jobber jeg med et gruppebilde av teamet mitt på jobb:P

Anonymkode: 2a00a...c09

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk for innspill! Skal prøve å spise oppskjærte gullerøtter eller eple, og få meg en hobby. Har fått piano i hus, kan lindre kjipe følelser bedre enn sjokolade, om jeg får dreisen på det da. 

Skrevet

Hvordan du praktisk går frem er opp til deg, Men du må i hvert fall endre tankegangen. Du fortjener å gjøre bra ting for kroppen din. Du fortjener å kose deg på andre måter enn å overspise når det regner ute, du er stresset, du er alene. Du er verdt det ❤️ Spill piano, ring en venn, chat på KG, se en serie, les en bok. Alt det er kos og velvære og egenkjærlighet. Å spise følelsene dine er bare destruktivt. 

Anonymkode: 060dc...054

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Takk for innspill! Skal prøve å spise oppskjærte gullerøtter eller eple, og få meg en hobby. Har fått piano i hus, kan lindre kjipe følelser bedre enn sjokolade, om jeg får dreisen på det da. 

Jeg leste skal prøve å spise omskjærte guttunger. På tide å legge seg gitt... :natti:

Anonymkode: 2a00a...c09

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg investerte i walkingpad. Nå går jeg følelsene av meg istedenfor å spise dem. 
Jeg hadde høyere bmi enn deg og har vært feit hele mitt voksne liv. Jeg går på walkingpaden hver gang jeg får søtsug. Det hjelper faktisk og jeg har allerede gått ned flere kilo 

Anonymkode: 7af74...175

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror du du kan klare å bare trøstespise litt mindre, da?

Jeg er normalvektig. Jeg spiser sunne måltider hver dag, men jeg spiser litt godteri her og der. Altså, jeg lar måltidene være sunne, men dytter inn litt godteri her og der. Jeg er som deg, trøstespiser og tenker at nå fortjener jeg det osv. Det er sykt vanskelig å slutte, men jeg klarer i det minste å begrense meg.

Lykke til. :)

Anonymkode: d3a77...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 21.17):

Jeg har prøvd lenge å gå ned i vekt, har BMI 32. Problemet er at jeg alltid finner unnskyldninger for å fortjene godteri, typisk: jeg er alene med barna og er sliten, det regner ute, jeg er nedfor, feirer noe bra har skjedd.. osv. Jeg er vel en som «spiser følelsene». Hvordan komme ut av dette og inn i varige endringer?

Jeg trenger desperat å gå ned hvertfall 15 kg for å unngå sykdommer en pådrar seg pga fedme og ikke minst se litt bedre ut. Skammer meg skikkelig nå. Som gjør at jeg unner meg en sjokolade, er jo så nedfor. Hjelp!!  

Ville først og fremst vurdert litt terapi . For å jobbe litt med det indre , som utløser denne spisingen . Mange bruker mat som straff / belønning for seg selv . Regel nr 1 , IKKE kjøp snop . Kjøp magrere alternativ å Finn sunne oppskrifter på kaker/ godis . Spis sunnere ting , melon , jordbær duppet i kokesjokolade , gulrøtter / grønnsaker m dip . Bønne -snacks , noe nytt som er kommet i butikkene nå. Gå for magrere varianter , pluss jobb litt med psyken ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 21.17):

Hvis det er så vanskelig for deg å kutte ned på godteri og sukker, kan du ikke snakke med fastlegen? Finnes slanketabeletter osv, min nære venninne begynte nettopp på myshimba(?) og hun har gått ned 10 kg på 2-3 måneder nå. Man mister en god del matlyst på de, men man må også selv gjøre en endring. Være mer i aktivitet og faktisk kutte sukkeret, men det er enklere når man ikke har matlyst. Det kan være et godt hjelpemiddel. Man får disse legemidlene på blå resept hvis man har BMI på 35,men venninnen min hadde lavere BMI enn det og fikk det på blå resept. 

Anonymkode: 0b129...b97

Skrevet

Ser noen foreslår slankepiller, men det får meg til å lure på en ting: hva skjer den dagen man ikke lenger går på pillene? Når matlysten kommer mer tilbake og slankeeffekten avtar? Er ikke sjansen stor for at man faller tilbake til gamle vaner, spesielt om man opplever stress eller negative hendelser i livet?

Jeg tenker at det beste er å finne andre måter å takle følelsene sine på, enten gjennom terapi eller på egen hånd.
Noen ganger klarer jeg å la være å spise snop ved å tenke på at jeg har jobbet hardt for å gå ned noen kilo, og vil ikke ødelegge det ved å gomle i meg masse snop eller mat. For all del: noen ganger gir jeg etter, men så igjen klarer jeg å stoppe meg selv. Det er vanskelig, og kan nok sammenlignes med en livsvarig avhengighet som man aldri blir helt frisk av. Man kan derimot holde den i sjakk ved å bearbeide følelser på en annen måte og finne andre måter å belønne seg selv på.

Anonymkode: cb2e6...f62

• Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Begynn å observere følelsene dine, føl dem, ikke spis dem. Jobb med andre mestringsstrategier før du tar fra deg spisingen. 

Øv på aksept. Akseptering av virkeligheten, cravings, tanker og følelser, gir bedre eksekutiv funksjon. Det innebærer at man blir bedre å planlegge og å følge planer. Ergo velge bort mat. Og å velge det som er nødvendig for å komme dit man vil. Kan anbefale boken "Å leve et liv, ikke vinne en krig". Den handler om noe helt annet, men er noe av det beste jeg har gjort for vektnedgang, og å få bukt med min spiseforstyrrelse. 

Skrevet

Ts her. Tusen takk for gode innspill alle sammen! Jeg er redd for å kjenne etter, redd for å finne ut at jeg er deprimert og ikke takler livet mitt. Derfor spiser jeg godteri, som gir meg en umiddelbar smertelindring. Av avledning. Men må vel bare tørre å kjenne mer etter. Det er bare så skummelt. Men kanskje ikke mer skummelt enn å bli sykelig feit med fare for å dø fra barna mine. Kanskje litt drastisk å tenke med BMI 32, men saken er at jeg trenger stadig mer godteri eller annen nei-mat for å døyve følelsene/få godfølelse. I tillegg skammer jeg meg sånn. Har høy utdannelse og burde vite bedre. Men får det altså ikke til. 

Skrevet

Dette tror jeg kan funke:

Ha klare regler for når det er lov med ekstra kos (snop, kake, snacks, alkohol og mat som er veldig kaloriholdig: pizza etc). For eksempel fra fredag 16:00 til søndag 14:00. Her skal man ha rom for å kose seg, men ikke frotse)

Resten av uken lever du sunt, spiser gode mettende måltider men med mye magert kjøtt/fisk og grønnsaker. Forsøk å kutt ut alt av lyst brød (under 80% grovhet). Prøv å velg fullkorn om mulig på pasta og ris hele uken (altså både helg og hverdag). Poteter, søtpotet og smør annet med mye karbohydrater eller fett er greit, men i minimale mengder. Altså ikke 3 poteter til middag. Erstatt mesteparten av poteten med annen mindre kaloriholdig grønnsaker som for eksempel brokkoli. 

Les deg opp på hva som inneholder lite kalorier per 100 g, men som metter godt. 

I ukedagene ved helt krisetilstander kan man unne seg hjemmelaget gele laget på funligtsaft, saftis (zeroh, evt hjemmelaget smoothieis), smoothie eller nøtter (mandler, hasselnøtter, valnøtter uten salt). 

Dette går det Ann å leve med over lengre tid, fordi man kan kose seg litt. Men her må man være streng, så selv om det er selskap søndag ettermiddag er det uansett ikke lov å spise kake etc. 

Anonymkode: 6c5a1...3ad

• Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Tusen takk for gode innspill alle sammen! Jeg er redd for å kjenne etter, redd for å finne ut at jeg er deprimert og ikke takler livet mitt. Derfor spiser jeg godteri, som gir meg en umiddelbar smertelindring. Av avledning. Men må vel bare tørre å kjenne mer etter. Det er bare så skummelt. Men kanskje ikke mer skummelt enn å bli sykelig feit med fare for å dø fra barna mine. Kanskje litt drastisk å tenke med BMI 32, men saken er at jeg trenger stadig mer godteri eller annen nei-mat for å døyve følelsene/få godfølelse. I tillegg skammer jeg meg sånn. Har høy utdannelse og burde vite bedre. Men får det altså ikke til. 

Kjenner meg veldig igjen i at det er skummelt. Livet ER skummelt. Men når man ser virkeligheten som den er, så kan man også endre den. Det er hovudkjernen i den boken jeg foreslo. 

Jeg synes følelsene mine er kjempeskumle, men litt etter litt våger jeg å føle de, og jeg blir mer og mer informert om hvordan jeg egentlig reagerer på ting, hvordan jeg egentlig har det, hvordan livet mitt er, og jeg får også handlingsrom til å velge annerledes. Det er verdt det, selv om det er skummelt. ❤️ 

Skrevet

Jeg spiser også følelser, og regel nummer en er å ikke ha godteri i hus. Om du vil ha litt på lørdager, så kjøp bare litt. Og akkurat nok til barna, slik at det ikke er noen rester igjen. Ha sunne og gode matvarer tilgjengelig. Jeg spant litt rundt på stua og kjøkkenet den første tiden når jeg begynte med dette, for det er jo godteri og snacks jeg ville ha. Men etterhvert gikk det seg til.

Anonymkode: 65094...8f8

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er viktig å enten fjerne fristelser (som mange over her skriver), men også å passe på at kroppen har god tilgang til ressurser. En del forskning viser for eksempel at stress og lite søvn leder til både dårligere humør og økt matlyst. Anbefaler derfor at du i ekstra stressende perioder passer på å få nok søvn og hvile, og prøver å inkludere noe stressmestring (jeg synes denne artikkelen er ganske god: https://www.kamastressmanagement.no/stressmestring). 

Anonymkode: bc772...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...