AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hei dere, Jeg har noe relevant arbeidserfaring fra før, men har akkurat begynt i ny jobb. Jeg har vært her i ca. 6 uker, men føler allerede nå det stilles mange krav til meg. Jeg gjør mitt beste, men for å være helt ærlig så er jeg ikke helt fornøyd med opplæringen jeg har fått. Vedkommende som sto ansvarlig for opplæringen min, var mye sykemeldt. Jeg vil ikke avsløre hva jeg jobber med, i frykt for å bli gjenkjent, men det er en type administrativ stilling. Når er det egentlig forventet at man som ny arbeidstaker jobber selvstendig? Føler terskelen for å stille spørsmål er høy.. Anonymkode: 663fc...770 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Kommer an på stillingen, men ca 3-6 mnd her jeg jobber. Anonymkode: a57c4...40a 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Varierer veldig fra person til person, noen er selvgående etter 2-4 uker, mens andre bruker flere måneder på å lære seg det samme. men uansett er det viktig å spørre om det du er usikker på, ofte veldig mye mer jobb å rette opp noe i etterkant enn å bruke 10 min på ekstra forklaring i forkant. 😊 Anonymkode: 83376...34d
Gjest Albbas Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Kommer helt an på. Jeg ville tenkt etter 3 mnd, tidligere i andre jobber. Obs - å jobbe selvstendig betyr IKKE å ha full kontroll på oppgavene. Det betyr at du tar initiativ til å utføre oppgavene, har noenlunde kontroll på progresjon og frister, og ber om hjelp når du trenger det. Undersøker hvordan andre har løst oppgaven og vurderer om du skal gjøre det likedan. Jeg har også vært borti mye ræva opplæring, men syns egentlig at det å bli oppmuntret til selvstendig arbeid er en god strategi. Men igjen, kommer helt an på arbeidet. Men i en administrativ stilling så ja, noe selvstendig arbeid bør absolutt forventes.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Vi fikk en ny kollega 1. august. Komplekse oppgaver. Hun har begynt å gjøre flere og flere ting alene, men har fortsatt en kollega med på alle sine oppgaver. Det vil variere mye, men 6 uker er garantert innafor. Du trenger ikke si at du har fått dårlig opplæring. Si heller hva du føler du trenger mer opplæring på nå og hvordan du helst vil ha opplæringen. Ellers vet de ikke hva du trenger. 😊 Anonymkode: 89ff2...c47
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei dere, Jeg har noe relevant arbeidserfaring fra før, men har akkurat begynt i ny jobb. Jeg har vært her i ca. 6 uker, men føler allerede nå det stilles mange krav til meg. Jeg gjør mitt beste, men for å være helt ærlig så er jeg ikke helt fornøyd med opplæringen jeg har fått. Vedkommende som sto ansvarlig for opplæringen min, var mye sykemeldt. Jeg vil ikke avsløre hva jeg jobber med, i frykt for å bli gjenkjent, men det er en type administrativ stilling. Når er det egentlig forventet at man som ny arbeidstaker jobber selvstendig? Føler terskelen for å stille spørsmål er høy.. Anonymkode: 663fc...770 Det varier vel fra yrke til yrke, i mitt yrke så er det ventet fra dag en. Noe som også gjenspeiles i lønn og miljø (får ikke jobben uten rett utdanning og erfaring). Anonymkode: 2a1a1...a9d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Mens der jeg jobbet som yngre, var det et krav om å ha vært med som en slags assistent i minst et halvt år, sammen med en erfaren ansatt, før jeg kunne ut å jobbe på egenhånd, og etter hvert ha opplæring av nyansatte. Så tenker veldig variert jeg, ingen fasitsvar her uten mer informasjon. Anonymkode: 2a1a1...a9d
Måneskinn Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Det varierer ja. Jeg jobber også administrativt,(resepsjon) og vi har tre-fem opplæringsvakter. Etter det skal vedkommende ha fått med seg det grunnleggende i jobben, men som vi sier til de vi får på opplæring: vi forventer spørsmål i lange tider Det er så mange småting som dukker opp, alltid noen rare spørsmål og oppgaver som kan endres, så det er bare å spørre sier vi, og er åpne for at det kan ta alt fra 6- 12 mnd før man kjenner at man er på nogenlunde trygg grunn. Til ts, si gjerne fra om at du føler på en viss usikkerhet, og be om å få repetert enkelte ting. Vi lærer alle forskjellig, og tar ting i forskjellig tempo. Ingen skam å si fra 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 3 dager her. Mer enn det så ryker man ut. Anonymkode: 73c73...812
Anononyma Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 I et HR perspektiv er man ny hele det første året så du kan med gooood samvittighet etterlyse mer opplæring etter 6 uker 😊👍🏼 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Kommer helt an på stillingen. Jeg har ny (kontor)jobb, vært her i 7 uker og er laaaangt fra å være selvstendig:P De sier ca. et år før du kan gjøre det meste på egenhånd og bare stille ett og anna spørsmål. Likevel driter erfarne folk på draget. Jeg jobbet i helse tidligere, og da fikk du 2 opplæringsvakter og da skulle du være selvstendig 🙄 Men gjør deg noen tanker på områder du ønsker mer opplæring og vasle leder, det kan ses på som positivt at du ber om det:) Du kan også be om en redegjørelse for hvilke forventninger de har til deg på dette punktet, og hva de forventer om f.eks. 3 mnd frem. Jeg fikk en slik redegjørelse på min jobb, det var kjempenyttig for selvsagt hadde jeg mye høyere forventninger til hva jeg "sikkert burde kunne nå" enn hva realiteten var. Anonymkode: 6fe60...73b 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Man kan jo lure litt på hvorfor det er så viktig med mastergrad og fancy utdanning når man uansett må læres opp i månedsvis for å løse arbeidsoppgavene. Et par uker på å bli kjent med arbeidsplassen burde være nok. Anonymkode: 3df44...5e4 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 I kiosk hadde jeg fem timers opplæring før jeg sto alene i kasse. I resepsjonen på hotell hadde jeg en måned med opplæringsvakter. I annen resepsjon hadde jeg en ukes tid. Som ingeniør er det forventet at jeg er ganske selvstendig etter 1-2 måneder, og ha veldig god kontroll etter 6-10 måneder. Anonymkode: 7da99...623
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 I min bransje et par uker tenker jeg. Anonymkode: f83da...fbf
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Man kan jo lure litt på hvorfor det er så viktig med mastergrad og fancy utdanning når man uansett må læres opp i månedsvis for å løse arbeidsoppgavene. Et par uker på å bli kjent med arbeidsplassen burde være nok. Anonymkode: 3df44...5e4 Hjelper ikke bare å kunne faget da, du må jo gjerne settes inn i systemer spesielle saker, relasjoner osv. Jeg er jurist og den nye juristen hos oss må sette seg inn i saker vi har jobbet med i snart to år som involverer flere eksterne parter. Det er klart det tar tid, selv om hun åpenbart kan den juridiske metoden og også det spesifikke fagfeltet vi jobber med Anonymkode: 89ff2...c47
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 Det er jo fullstendig, klin umulig å si. Da jeg jobbet i kiosk som tenåring hadde jeg fått med meg alt etter en dag, og stod der alene ut sommeren uten problemer. Der jeg jobber nå ringer jeg "en venn" daglig, selv etter 15 år. Da det er så vanvittig faglig krevende til tider, samt en rekke ulike systemer. Anonymkode: 8881b...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 I min verden får du 3 dager opplæring, så må du klare deg selv. Fikser du det ikke, blir du fort silt bort. Anonymkode: e281f...4ff
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Man kan jo lure litt på hvorfor det er så viktig med mastergrad og fancy utdanning når man uansett må læres opp i månedsvis for å løse arbeidsoppgavene. Et par uker på å bli kjent med arbeidsplassen burde være nok. Anonymkode: 3df44...5e4 Nei, et par uker er langt fra nok hvis stillingen krever høyere utdanning, spesielt på mastergrad nivå. De aller fleste mastergrader i Norge er kvalifisert til Ph.D, så det kan ofte bli litt for mye teori og Ph.D-lignende research innenfor mastergraden, i stedet for å ha tettere og mer formell samarbeid med arbeidslivet, mindre eller færre ord for masteroppgaven, og heller mer praktiske case oppgaver. Men det er bare sånn det er i Norge. I andre land er det annerledes, der man kan velge en Research-oriented (kalles gjerne for MRes eller MPhil) mastergrad eller en mer "praktisk" en, der sistnevnte er mer rettet mot arbeidsliv. Leser at i Danmark ønsker de å gå for dette to-veis løpet, som nevnt over og kopiere andre land. Så langt har Danmark kjørt "Norges linja". Altså 2-årige mastergrader og masse teori og rimelig svære masteroppgaver som krever bortimot 30.000 ord, ekskludert litteraturliste og eventuelle andre vedlegg. I Danmark vil de ha 1-årig "yrkesrettet" mastergrad, som er det samme som "praktisk" mastergrad, skissert over. https://www.forskerforum.no/danmark-vil-innfore-ettarig-yrkesrettet-mastergrad/ Målet er å få 50% av alle danske studenter til å ta denne type yrkesrettet mastergrad. Anonymkode: 55eaf...967 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #19 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 23.57): Man kan jo lure litt på hvorfor det er så viktig med mastergrad og fancy utdanning når man uansett må læres opp i månedsvis for å løse arbeidsoppgavene. Et par uker på å bli kjent med arbeidsplassen burde være nok. Anonymkode: 3df44...5e4 Jeg har "kun" bachelor da, og jobber innenfor næringsmidler. Vi lærte bredt om fagområdet, men fagområdet inkluderer både offentlig etat, meieribransje, fisk, kjøtt, korn, frukt/grønt, helsesektor, varehandel, oppdrett, sukkervarer, drikkevarer, og enda flere. Vi lærte lite om de konkrete oppgavene, og hvordan de ulike bransjene og firmaene arbeider i praksis. Min arbeidsplass har en stor mengde produkter, og det tar lang tid lære disse. Jeg er pålagt flere kurs som tar opptil en uke å gjennomføre. Jeg har også måtte ta truckførersertifikat. Igjennom utdanningen lærte vi heller ikke alle de ulike systemene som bedrifter bruker. Det ville jo tatt hundre år dersom man skulle lære seg samtlige av systemer som de ulike bedriftene brukes. Jeg må også bli kjent med over 100 ansatte, og vite hvilke avdelinger de jobber på. Og våre samarbeidspartnere og kunder. I andre stillinger ville jeg kun jobbet på laboratorium, selv med samme utdanning. Jeg kunne ha jobbet i stillinger med personalansvar, eller med mest praktiske oppgaver. Mange utdanninger gir grunnleggende forståelse for veldig brede felt. Anonymkode: 7da99...623 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 23.57): Man kan jo lure litt på hvorfor det er så viktig med mastergrad og fancy utdanning når man uansett må læres opp i månedsvis for å løse arbeidsoppgavene. Et par uker på å bli kjent med arbeidsplassen burde være nok. Anonymkode: 3df44...5e4 Om man aldri har hatt en krevende stilling kan jeg forstå at det føles slik. I mitt yrke løser jeg ulike problemstillinger for kunder. Dette krever at man stadig setter seg inn i nye systemer som brukes på ulike måter. Det krever også at man kommer over veldig sære problemstillinger, der jeg må trekke på kollegaer med annen spisskompetanse, tilsvarende som at jeg innimellom kommer inn på andres oppdrag for å bistå. Det krever at vi behersker rapportskriving, presentasjoner, på norsk eller engelsk, på et høyt nivå. Samt et stadig press på relasjonsbygging og salg. Nytte av mastergradene består i at man raskt tilegner seg kunnskap, søker kilder, ser problemstillinger på tvers. Og derfor kan stå i en jobb som aldri er helt lik fra en dag til neste. For å vedlikeholde nivået av kunnskap som kreves i min jobb er det krav om 40 etterutdanningstimer hvert år, ofte innenfor nye områder og standarder. Jeg må være oppdatert når nytt statsbudsjett presenteres, og ved vesentlige lovendringer som treffer mine fagområder. Så da sier det seg selv at jeg må "ringe en venn" mye oftere enn den gangen jeg stod i skranke på bank, eller jobbet i klesbutikk. Anonymkode: 8881b...7eb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå