Gå til innhold

Utekatt - å sette seg opp for tidlig sorg, bekymring og høye veterinærutgifter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vokste opp med en utekatt, han ble iallefall 10 år.  Neste ute katt jeg fikk da jeg var 8 ble iallefall 12.  Og siste katten min ble 16.  Alle utekatter, ingen var noen gang syke eller skadet  :)

Anonymkode: 964a1...79b

Katter kan leve til de er 20, til og med mer en dette. 

Forøvrig så er forventet levealder på utekatter 2-5 år for utekatter og 10-20 på innekatter. Men dette er i USA da, mulig det hadde vært litt annerledes hvis vi hadde gjort statistikk på det i Norge, men utekatter har uansett betydelig lavere forventet levealder enn innekatter.

Anonymkode: f4b3d...12a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ha utekatt. Det er så mange farer, katter som bare forsvinner, blir skadet osv. For noen år siden var det en ungdomsgjeng i en annen bydel her som fanget katter, tapet dem til lyktestolper og sprutet ketchup/chilli (?) i tarmene deres slik at de døde av innvendige blødninger med store smerter. Syke, syke folk og selvfølgelig ikke noe som skjer så ofte, men det er mange slemme mennesker der ute.

En jeg kjenner sitt barn så fra lekeplassen at katten deres ble påkjørt og døde, ble traumatisert lenge etterpå for det så ikke bra ut og barnet løp selvfølgelig bort til katten for å hjelpe den. 

Du vil sove mye bedre om natten om du vet at katten din er trygg og har det bra❤️

Kattegård er supert😊

Anonymkode: fdc2d...dde

Samme her. 

Mennesker er syke, finnes ekstremt mange hendelser hvert eneste år med dyremishandling.

Synes ofte eiere tar lite ansvar selv også… Leste flere innlegg av en eier som gang på gang på gang var så frustrert fordi katten stadig vekk havnet i slåsskamp med en nabokatt, hun spurte om tips til hvordan hun kunne få gjort noe med denne eieren og det at katten var ukastrert, hun fikk masse tips, blant annet hva hun kunne gjøre med eier/nabokatt men spesielt ble det nevnt innekatt/kattegård/flytting/omplassering da det ikke var bra for katten hennes å konstant havne i slåsskamper pga psykisk og fysisk helse…. Men katten skulle hun ikke holde inne for det var ikke naboeieren og nabokatten sin skyld alt sammen… Endte med at hun dessverre lå ut et innlegg der katten igjen hadde havnet i slåsskamp og skadene var så gale at katten måtte bli avlivet hos veterinær. 

Et annet tilfelle var en som klagde så fælt på reven inne på en hønegruppe fordi reven hadde tatt både høner og to katter.. Når jeg foreslo at forskjellige tiltak og at hun kunne bygge kattegård så var det helt hårreisende at jeg kunne foreslå noe slikt.. Ender jo selvfølgelig med at flere av hønene og de andre kattene forsvinner tilslutt og.. Akkurat samme tilfelle var her inne i forumene for litt siden også, bare at der var det to katter som ble tatt av grevling.. 

Jeg skjønner ikke at man kan frasi seg alt ansvar for et levende individ og bare si «jaja, det er sånn som skjer, han døde en fæl død når han var 5 år, men den andre katten min ble nå 16 år så jeg er fornøyd» 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine er utekatter. Det er 0 trafikk her vi bor, vi bor langt fra andre mennesker og vi er omringet av skog som kattene kan leke i. Eneste negative er jo at de dreper smådyr, derfor vil jeg ikke ha ordentlige utekatter igjen, kun katter med tilgang til luftegård.

Anonymkode: 23a46...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to katter er nå over 16 år gamle og har til sammen vert fire ganger hos veterinær. To ganger for sterilisering, en gang for en forkjølelse som ble litt tøff og en gang fordi pus hadde vondt i foten. Begge er utekatter, den ene trives best inne og den andre trives best ute på terassen.

Anonymkode: db63f...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine tre utekatter siden 2010, de er friske og fine og har kun vært til dyrlege for kastrering. Jeg ville selvsagt aldri bodd et sted det var fare for at de kunne blitt påkjørt. Jeg ser katter etter veien over alt, og lurer på hva som foregår i hodet til eierne...

Det man må passe på er selvsagt at man ikke har veier der biler kjører fort i nærheten. Man må holde kattunger inne til de er rundt ett år, og så må man være ute med dem i begynnelsen. De må kunne komme inn når de vil, eller få sagt fra at de vil inn på en eller annen måte. Om alternativet er å ha dem ute hele natta, så bør man vurdere å skaffe kattedør, eller rett og slett holde dem inne om natta, i et rom som ikke tilstøter soverommet slik at man selv får fred om de lager baluba.
Man bør også lære dem å ropes inn. 
Jeg hadde også vært nølende til å ha utekatt et sted der det er gjenger med ungdommer eller veldig tett befolket slik at naboene kan irritere seg over kattene. Det er mye gærne folk... Mine er livredde folk, i og med at de er adoptert fra dyrebeskyttelsen, og har dårlige erfaringer med folk fra før. Så mine kan i alle fall ikke bli mishandlet av noen, da ingen noen sinne kommer til å få tak i dem om de prøver.

Anonymkode: 1a706...968

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to utekatter nå. De sover inne nesten hele dagen hvis vi ikke driver i hagen, da er de med og koser seg. Jeg går tur med de, og ellers er de kun ute på små lufteturer når de selv vil. De har katteluke og styrer selv når de er inne og ute. Hannkatten får jevnlig bank av andre katter, men har unngått store skader. Hunnkatten har aldri hatt noe trøbbel ute. De elsker livet sitt, og vi bor landlig til med stor uteplass. 

Jeg elsker de over alt, men er også så ufattelig bekymret for de innimellom, at det nesten spiser meg opp.

Så skal jeg ha katt på et senere tidspunkt, skal det være innekatt med stor kattegård ute med egen katteluke fra huset og ut i innhegningen. Så kan man ellers gå turer i bånd. 

Hvis jeg i det hele tatt skulle vurdert en utekatt hadde jeg valgt en jentepus. De får ofte myyye mindre problemer ute. Og katten skulle aldri fått være ute om natta, kun på dagtid. Erfaringsmessig er det på natta at de verste basketakene skjer. 

Men dette er kun for mitt eget kattehjerte sin del ♥️ Det har vært veldig lite trøbbel med utekattene våre, og det er jeg uhyre glad for. Selv om jeg har jaget andre katter fra tomta kl. 3 på natta, og sånne ting.

Anonymkode: 78c7b...aac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/8/2022 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

Jeg har sluttet å ha katt. Har hatt en god del og alle har blitt drept av tog og bil. En ble bare vekk og en frøs ihjel. Det er så utrivelig

Anonymkode: a3d22...d98

Du får det til å høres ut som om det er et problem med katter at dette skjer med de? Som du ser i denne tråden er det ganske mye du som ansvarlig eier kan gjøre for å unngå slike «utrivelige» hendelser. 

Anonymkode: c0bd9...e9d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt innekatter, selv om jeg har utemuligheter og eier selv. 

Det startet, som for deg, med en som ikke kunne gå ut. Og da ble jeg vant med det, visste hva som skulle til. Lærte blant annet raskt at de bør være to. 

Jeg bor dessverre sentrumsnært, med noe trekk mot byen, og tett på naboer. De fleste katter i gata har blitt "borte" i løpet av måneder-1 år. Derfor står jeg støtt i valget mitt. 

Anonymkode: 42a63...4f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får det til å høres ut som om det er et problem med katter at dette skjer med de? Som du ser i denne tråden er det ganske mye du som ansvarlig eier kan gjøre for å unngå slike «utrivelige» hendelser. 

Som ansvarlig eier lar jeg være med å ha katt. Så får smådyr, fugler og naboungenes sandkasse være i fred også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som ansvarlig eier lar jeg være med å ha katt. Så får smådyr, fugler og naboungenes sandkasse være i fred også. 

Som sagt, i tråden beskrives det hvordan mange unngår alle disse problemene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utekatt er 10 år, og hun liker seg best inne på vinteren. 

Hun er en meget forsiktig sjel og holder seg unna mennesker, biler og andre katter. Det har nok spart oss for mye i seg selv. Hun trives så godt ute når været er fint at hun må få komme seg ut.

Hadde selvsagt vurdert bostedet. Vi bor i en rolig blindvei med mye natur rundt. Midt i byen hadde vært noe annet.

Anonymkode: df867...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utekatt. Men så bor vi på et veldig rolig sted, med 50 sone og alle kjenner alle, bitteliten bygd. Alle vet at katten er vår, i tillegg er hu den eneste katten her akkurat nå så ingen puser å krangle med. Vi hadde en nabokatt, men de to var bestevenner. Beklageligvis måtte han avlives. Vi er også omringet av masse natur, er ikke et typisk boligfelt eller noe. 

Katten har luke med wifi og gps halsbånd. Vi har valgt å la henne få utfolde seg ute, men derfor har vi også skaffet ting som gir oss litt mer kontroll. Hun er stort sett inne hele dagen og ute litt nå og da om natten, om sommeren når det er varmt sover hun stort sett ute på dagtid bak huset i buskaset 😅 om vinteren er hun stort sett inne, er knapt ute for å lufte nesa. 

Har foreløpig kun hatt henne hos dyrlegen for kastrering/chipping, behandling av øyekatarr og den årlige helsesjekken. Hun er snart 5 år. 

Jeg hadde ikke likt å ha henne ute så mange andre steder egentlig. Vi har også snakket om at hvis en av oss flytter herfra grunnet samlivsbrudd så blir pus igjen da det er tryggest for henne. 

Anonymkode: f7f98...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 katter og prøvd å ha alle som innekatter fra de var kattunger (rasekatter). ALLE har trivdes utrolig dårlig som innekatter, mye skraping og forsøk på å stikke ut dører og vinduer til tross for all mulig stimuli... Inngjerda balkongen på 40 kvm? Niks, hjalp ikke på noen av dem...  Den eldste er nå 15 år og har alderdomssykdommer, 1 ble påkjørt, 1 døde av kreft og de 2 siste er friske og lykkelige..

Det hadde sikkert vært bedre for MITT velvære at kattene var innekatter, men kattene har alle helt klart vært lykkeligst som frittgående katter. 

Anonymkode: 161de...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt 5 katter og prøvd å ha alle som innekatter fra de var kattunger (rasekatter). ALLE har trivdes utrolig dårlig som innekatter, mye skraping og forsøk på å stikke ut dører og vinduer til tross for all mulig stimuli... Inngjerda balkongen på 40 kvm? Niks, hjalp ikke på noen av dem...  Den eldste er nå 15 år og har alderdomssykdommer, 1 ble påkjørt, 1 døde av kreft og de 2 siste er friske og lykkelige..

Det hadde sikkert vært bedre for MITT velvære at kattene var innekatter, men kattene har alle helt klart vært lykkeligst som frittgående katter. 

Har du valgt feil rase? Finnes det ingen raser som passer spesielt godt til å være innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du valgt feil rase? Finnes det ingen raser som passer spesielt godt til å være innekatt?

Tenker mer det handler om dårlig aktivisering og kunnskap fra eier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er jo den eneste forklaringa noen klarer å forestille seg... For å forestille seg at katter er smarte dyr som skjønner at det er en hel verden der ute og at de vil ut, det er for vanskelig. 🙄 

Jeg har flere katter samtidig, ingen alenekatter, 40 kvm uteplass, hjemmekontor etc etc, men klart det er nok fordi det er noe feil jeg gjør at kattene vil ut. Verste utekatter er faktisk ragdollen, skikkelig villkatt og jeg føler meg lurt av alle som påsto at de var perfekte innekatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i dette faktisk. Har vært forvert i en årrekke, hatt hundrevis, svært få ville så gjerne ut at de klorte ved døren, og gjorde de det, gav de seg etter en liten stund. Man må ha flere, man må aktivisere de og bruke mye tid på de. Men de aller aller fleste katter kan bli vant til et inneliv.

Anonymkode: 23a46...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 19.46):

Jeg hadde en 12 år gamme innekatt som døde i fjor. Han var innekatt fordi jeg leide bolig midt i sentrum, og han var døv og måtte være inne. Han ble valgt nettopp fordi jeg hadde behov for innekatt. 

Tenker nå på å skaffe meg ny katt, da jeg føler meg klar og huset føles så tomt uten dyr. Har også flyttet til et nytt sted (eier nå og leier ikke)

Det sitter litt inne å gå for innekatt, når jeg fint kan ha utekatt her jeg bor nå. Første gangen så var det ikke et valg. Men det er så mye negativt med utekatter! 
De blir påkjørt og dør tidlig. 
De blir plaget, torturert og også drept av slemme folk. Folk er generelt sett lite glad i katter og oppfører seg deretter, det er min oppfatning. 
De forsvinner, og de blir stjålet av gale kattekjerringer som tror alle katter er hjemløse. 
De blir oftere unødvendig syke og skadet enn innekatter. 

Her jeg bor nå er det fint uteområde med et par utekatter fra før. Har blant annet skog rett bak huset, fin plass for en utekatt.
Så hva tenker dere? Innekatt? Utekatt? Er et kort liv ute verdt det? Eller bør man gå for et langt og fint liv som innekatt? 

Anonymkode: 92443...35a

Jeg hadde utekatt i 9 år før den døde. Hva den døde av og hvor vet jeg ikke. Den ble bare borte en dag.

Vi bor rett ved en trafikkert vei og en stor skog. Katten min var aldri syk. Mulig den ble syk og døde, men som sagt det vet jeg ikke noe om. Har undersøkt med alle veterinærer i området om de har fått inn katten min, men nei. Jeg antar den ligger i skogen ett eller annet sted.

Anonymkode: 23c98...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 19.46):

Jeg hadde en 12 år gamme innekatt som døde i fjor. Han var innekatt fordi jeg leide bolig midt i sentrum, og han var døv og måtte være inne. Han ble valgt nettopp fordi jeg hadde behov for innekatt. 

Tenker nå på å skaffe meg ny katt, da jeg føler meg klar og huset føles så tomt uten dyr. Har også flyttet til et nytt sted (eier nå og leier ikke)

Det sitter litt inne å gå for innekatt, når jeg fint kan ha utekatt her jeg bor nå. Første gangen så var det ikke et valg. Men det er så mye negativt med utekatter! 
De blir påkjørt og dør tidlig. 
De blir plaget, torturert og også drept av slemme folk. Folk er generelt sett lite glad i katter og oppfører seg deretter, det er min oppfatning. 
De forsvinner, og de blir stjålet av gale kattekjerringer som tror alle katter er hjemløse. 
De blir oftere unødvendig syke og skadet enn innekatter. 

Her jeg bor nå er det fint uteområde med et par utekatter fra før. Har blant annet skog rett bak huset, fin plass for en utekatt.
Så hva tenker dere? Innekatt? Utekatt? Er et kort liv ute verdt det? Eller bør man gå for et langt og fint liv som innekatt? 

Våre frøkner ble 15 og 19 år gammle og døde av alderdom. De var ute hele livet og hadde ikke skader eller hendelser som følg av det

Anonymkode: 53720...bdc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 20.31):

Kjenner jeg ikke er helt overbevist enda. Er så usikker på om utekatt er verdt sorgene og å miste en katt tidlig

TS

Så det er viktigere for deg at du ikke får en sorg enn at katten får et fint og spennende liv?

Anonymkode: 466bc...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...