AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde en 12 år gamme innekatt som døde i fjor. Han var innekatt fordi jeg leide bolig midt i sentrum, og han var døv og måtte være inne. Han ble valgt nettopp fordi jeg hadde behov for innekatt. Tenker nå på å skaffe meg ny katt, da jeg føler meg klar og huset føles så tomt uten dyr. Har også flyttet til et nytt sted (eier nå og leier ikke) Det sitter litt inne å gå for innekatt, når jeg fint kan ha utekatt her jeg bor nå. Første gangen så var det ikke et valg. Men det er så mye negativt med utekatter! De blir påkjørt og dør tidlig. De blir plaget, torturert og også drept av slemme folk. Folk er generelt sett lite glad i katter og oppfører seg deretter, det er min oppfatning. De forsvinner, og de blir stjålet av gale kattekjerringer som tror alle katter er hjemløse. De blir oftere unødvendig syke og skadet enn innekatter. Her jeg bor nå er det fint uteområde med et par utekatter fra før. Har blant annet skog rett bak huset, fin plass for en utekatt. Så hva tenker dere? Innekatt? Utekatt? Er et kort liv ute verdt det? Eller bør man gå for et langt og fint liv som innekatt? Anonymkode: 92443...35a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. november 2022 #2 Del Skrevet 8. november 2022 Det trenger jo ikke å være enten eller. Jeg har f.eks. en utekatt nå som snart fyller 13 år og aldri har vært syk eller skadet i hele sitt liv. De eneste veterinærbesøkene har vært de vanlige rutinemessige med vaksine, helsesjekk etc. I vår måtte jeg også avlive en gammel (Ca. 15 - 16 år) utekatt fordi hun ble akutt syk. Før dette var hun hos veterinær på akuttbesøk kun en gang og da i forbindelse med en bittskade. Jeg har riktignok også hatt en som ble påkjørt som ganske ung, men gjennomsnittsalderen på mine utekatter ligger nok foreløpig på ca. 10 år og jeg vil jo ikke kalle det et kort katteliv. Uansett finnes det nå fine løsninger med programmerbare katteluker, GPS etc. slik at man kan praktisere løsninger som at katten f.eks. er ute på dagtid og inne om natten (De fleste katter blir påkjørt sent om kvelden eller natten og det er også da rovdyr som rev og grevling er aktive) og kan finnes raskt hvis den f.eks. er innestengt i en garasje eller lignende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg synes absolutt ikke et kort liv som utekatt er verdt det nei, og ville aldri i livet hatt det igjen (hadde det i mange år før).. Spesielt ikke hvis det er mange utekatter der fra før av heller, lukter slåsskamp og veterinærregninger. Hvis du har hage så kan jo du bygge kattegård, da får katten the best og both worlds. Søk opp catio. Man trenger ikke lage med tak heller, hvis du googler «catio angled fence» så ser du hva jeg mener. Instagram, tiktok og pinterest har mange fine ideer, facebook har også noen grupper hvis du søker catio og kattegård så kommer de opp. https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/ Anonymkode: f4b3d...12a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 8. november 2022 #4 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg hadde en 12 år gamme innekatt som døde i fjor. Han var innekatt fordi jeg leide bolig midt i sentrum, og han var døv og måtte være inne. Han ble valgt nettopp fordi jeg hadde behov for innekatt. Tenker nå på å skaffe meg ny katt, da jeg føler meg klar og huset føles så tomt uten dyr. Har også flyttet til et nytt sted (eier nå og leier ikke) Det sitter litt inne å gå for innekatt, når jeg fint kan ha utekatt her jeg bor nå. Første gangen så var det ikke et valg. Men det er så mye negativt med utekatter! De blir påkjørt og dør tidlig. De blir plaget, torturert og også drept av slemme folk. Folk er generelt sett lite glad i katter og oppfører seg deretter, det er min oppfatning. De forsvinner, og de blir stjålet av gale kattekjerringer som tror alle katter er hjemløse. De blir oftere unødvendig syke og skadet enn innekatter. Her jeg bor nå er det fint uteområde med et par utekatter fra før. Har blant annet skog rett bak huset, fin plass for en utekatt. Så hva tenker dere? Innekatt? Utekatt? Er et kort liv ute verdt det? Eller bør man gå for et langt og fint liv som innekatt? Anonymkode: 92443...35a Har utekatt nå jeg, ho er 12 år og trives helt utmerket, god helse hele livet sitt. Men skal den være utekatt, sørg for å chippe den og kastrere, samt sterilisere. Velger du rasekatt ville jeg hatt innekatt, da er det litt mer snakk om innekatt med en liten luftegård ute. Aldri hatt det selv, kun vanlige huskatter. Endret 8. november 2022 av tussi680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Del Skrevet 8. november 2022 Hvis du har et stort uteområde så gå for kattegård og lær katten å gå i sele. Jeg har hatt både innekatter og utekatt. Utekatten mistenker vi ble mishandlet på et tidspunkt (sparket i ryggen) så det ble innekatter etter det. Alle kattene ble avlivet pga intern sykdom da (etter mange år), så det spilte ingen rolle om de var ute eller innekatter mtp det. Men mennesker som er stygge med katter eller påkjørsel, ja kun på grunn av det ville jeg hatt innekatter med utegård. Anonymkode: fa5cb...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Del Skrevet 8. november 2022 Vi hadde en utekatt i 15 år. Hun var aldri syk. Kom et par ganger hjem med tegn etter slåskamp men det ordnet vi opp i med å rense sårene og holde henne inne til de var helet. Så en utekatt blir ikke nødvendigvis utsatt for så mye negativt. Vil mer si at det grenser til dyreplageri å ha innekatt. Det er ikke i kattens natur å være sperret inn i et hus uten mulighet for frisk luft og kunne jakte og roame. Passet en gang en innkatt i flere måneder og den var koko.. Vi har fått ny katt og holder på å venne han til å gå ute. Pt er han kun ute i sele, men planen er etterhvert som han lærer seg området at han skal få gå alene. Blir ikke på en stund da ha bare er 4 md. Alternativet som noen foreslå er en kattegård så den hvertfall får frisk luft og litt variasjon i miljøet og nye imput Anonymkode: cd6bd...a27 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg mener katter er skapt til å være ute og skal få lov til det. De risikoene som følger er verdt å ta for best mulig livskvalitet for kattene. Selv har jeg hatt omplasseringskatter som levde inne det første året. I vår slapp jeg de gradvis løs ute og de ELSKET det. De trives så utrolig mye bedre nå som de også får ta del i livet ute. Anonymkode: 7c48b...945 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Del Skrevet 8. november 2022 Kattegård er en fin løsning om du he mulighet 😊 Jeg har en rasekatt som er utekatt, men bor et sted med lite trafikk. Hun har brukt gps en del, er ellers chippet og har halsbånd med refleks og adresse. Har også katteluke koblet til app på telefonen, den er låst om natta da flest katter er utsatt for ulykker da. Da sover hun sammen med oss. Hun har måttet få behandling en gang etter slåsskamp da, et bitt ble betent. Ellers er det jo veldig viktig å vente til de er gamle nok til å gå ute alene! De fleste utekatter som dør eller forsvinner tipper jeg er veldig unge, og drar snittet veldig ned. Anonymkode: c0bd9...e9d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 8. november 2022 #9 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har to utekatter og det fungerer utmerket. De er 4 og 5 år. Vi bor i et område med flere katter, men mye natur og så det er nok plass. De er masse ut på somneren og mer inne på vinteren. Det har hendt at de får noen skrammer når de er ute, men ikke verre enn at det kan fikses for en tusen ølapp eller to hos veterinæren. Ellers er det litt utgifter til ormekur og flåttkur, rundt 1000 kr i året. Men sparer jo mye penger på kattesand. Ellers er det jo en stor fordel når vi bor i hus at katten fanger mus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 8. november 2022 #10 Del Skrevet 8. november 2022 Det kommer an på hvor du bor. Jeg ville ikke hatt utekatt i et område med mye trafikk eller i et tettbebygget strøk/blokkområde med mange mennesker (som jeg ikke kjenner) samlet. Men jeg må innrømme at hvis jeg hadde bodd i et slikt område, hadde jeg heller latt være å ha katt. Jeg har utekatter, den ene er 17 år, den andre 14. Hannkatten har vært hos veterinær to ganger i sitt liv pga. juling fra fremmed utekatt, hunnkatten aldri. De er selvsagt kastrerte, og jeg holder dem inne om natten, hele nyttårsaften osv. Når jeg er bortreist, er de derimot inne hele tiden med passehjelp som kommer innom og ser til dem. Det er noe med hvordan man holder utekatt. Hvis man ikke gidder å kastrere, lar dem være ute døgnet rundt, lar dem være ute mens man er bortreist, og rett og slett tenker at de skal klare seg selv, er det klart at det går galt. Man må se miljøet der man bor an, og ta vare på utekattene sine. Jeg mener at hvis området der man bor ikke egner seg til å ha utekatt, bør man ikke ha katt. Jeg tror de fleste av oss heller vil ha et medium langt, innholdsrikt liv enn et veldig langt, ekstremt kjedelig liv der man er innesperret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Del Skrevet 8. november 2022 Det er flere utekatter her, men hele 5 naboer i mitt bygg og nabobygget (de er identiske) har innekatter. De har kattenett på verandaen, så det er en mulighet. Har en stor veranda/balkong på 13 kvm som kunne ha vært til en katt. Kjenner jeg ikke er helt overbevist enda. Er så usikker på om utekatt er verdt sorgene og å miste en katt tidlig TS Anonymkode: 92443...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg hadde en 12 år gamme innekatt som døde i fjor. Han var innekatt fordi jeg leide bolig midt i sentrum, og han var døv og måtte være inne. Han ble valgt nettopp fordi jeg hadde behov for innekatt. Tenker nå på å skaffe meg ny katt, da jeg føler meg klar og huset føles så tomt uten dyr. Har også flyttet til et nytt sted (eier nå og leier ikke) Det sitter litt inne å gå for innekatt, når jeg fint kan ha utekatt her jeg bor nå. Første gangen så var det ikke et valg. Men det er så mye negativt med utekatter! De blir påkjørt og dør tidlig. De blir plaget, torturert og også drept av slemme folk. Folk er generelt sett lite glad i katter og oppfører seg deretter, det er min oppfatning. De forsvinner, og de blir stjålet av gale kattekjerringer som tror alle katter er hjemløse. De blir oftere unødvendig syke og skadet enn innekatter. Her jeg bor nå er det fint uteområde med et par utekatter fra før. Har blant annet skog rett bak huset, fin plass for en utekatt. Så hva tenker dere? Innekatt? Utekatt? Er et kort liv ute verdt det? Eller bør man gå for et langt og fint liv som innekatt? Anonymkode: 92443...35a Har alltid hatt utelatt. Og ingen turer til dyrlege pga skader. Kun sykdom Anonymkode: 54253...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er flere utekatter her, men hele 5 naboer i mitt bygg og nabobygget (de er identiske) har innekatter. De har kattenett på verandaen, så det er en mulighet. Har en stor veranda/balkong på 13 kvm som kunne ha vært til en katt. Kjenner jeg ikke er helt overbevist enda. Er så usikker på om utekatt er verdt sorgene og å miste en katt tidlig TS Anonymkode: 92443...35a Jeg som skrev det med kattegård og linket til en studie, og til dere som sier «innekatt er dyremishandling» så viste denne altså at utekatter som var vandt med å gå fritt fikk økt trivsel etter de kun fikk lov å gå i kattegård, men også at katter som kun var inne fikk økt trivsel av å få kattegård. Det finnes også en studie som viste at utekatter hadde ekstremt mye stresshormon i kroppen. Så ser jeg en her skrev «jeg pasdet en innekatt og den var kokko» sorry men da har du ikke gjort jobben din, hvis en innekatt blir deprimert, kjeder seg, stresset eller overvektig så er det pga EIER ikke tilrettelegger nok, leker nok, aktiviserer nok eller har nok kunnskap om temaet. Sorry not sorry. Jeg har hatt utekatter som sagt hele livet, og vi hadde som mange andre mange katter som nesten alltid var friske og som levde til de ble gamle (tja, eldste katten ble 16 så ikke akkurat så veldig mye å skryte av) men i tillegg til de som klarte seg, så hadde vi også noen katter som ble borte og noen som ble påkjørt. Det er unngåelig at det skjer hvis du har mange katter eller har hatt katter lenge, det skjer så ofte ulykker og diverse at man faktisk er heldig hvis man aldri har opplevd det. Bo på landet? Kjempe fint, men hva med rovdyr? Bo i by? Ingen rovdyr, men hva med trafikk? Det er alltid noe. Mine katter idag får alle behov og instinkter dekket (forskning viser at katter som får kjøttrik diett og blir lekt med fanger mindre byttedyr for de ikke gidder rett og slett - så ingenting som tilsier at de må fange en fugl for å kjenne på glede liksom😂 når de selv velger det bort hvis de blir tilfredstilt på andre vis) og de skal faktisk få slippe å ligge i flere dager i en veikant å lide etter påkjørsel, de skal slippe å måtte dra seg etter bakken hjem fordi noen har skutt 25 luftgevær skudd i de, de skal slippe å gå gjennom isen og drukne, de skal slippe å bli stengt inne i en bod og dø en sakte død av sult, de skal slippe å bli forgiftet og dø på en svært smertefull måte, de skal slippe å springe for sitt liv fra et rovdyr som biter de i stykker og de skal slippe å ha gjentatte slåsskamper med andre katter som til slutt ender i avlivning hos veterinær. Alle disse tingene er slikt som skjer «hele tiden» og JEG har ansvar for mine dyr, så jeg lar ikke det skje med de, rett og slett. Anonymkode: f4b3d...12a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Del Skrevet 8. november 2022 Den ene katten vår ble 20 år. Hun var utekatt. Hun var aldri skadet, og aldri hos veterinæren for skader. Den eldste som vi har nå er 17 år, og også utekatt. Hun har heller aldri vært utsatt for noe. Vi har også 3 katter til, som er yngre. Men om du har mulighet for å lage luftegård så er jo det fint også. Adopter enn voksen katt som trenger nytt hjem og som ikke er så interessert i å utforske så mye utendørs lengre. Lære katten å gå i bånd, alle våre har lært det selv om de ikke går i bånd daglig, så kan en fint ha de med andre steder hvor de må gå i bånd. Anonymkode: 1ce56...6ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 8. november 2022 #15 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har utekatt, men har prøvd å ha han som innekatt. Det gikk ikke bra siden han elsker å være ute og han er nå 11 år. Det har vært et par turer til veterinæren på grunn av skader, men stort sett har jeg behandlet sår hjemme. Utenom det har han ikke vært syk, men han har tannproblemer. Det kan innekatter også få og innekatter kan også bli syke. Man vet ikke om en katt blir syk eller om de slåss mye. Jeg er litt usikker på om jeg ville ha hatt utekatt om jeg skal ha flere katter senere, men det kommer nok an på hvordan jeg bor. Jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye om hva katten gjør, men mer over hva andre mennesker kan gjøre. Mange synes det er ok å være voldelige og slemme mot katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Del Skrevet 8. november 2022 Det blir helt opp til deg. Men jeg kan si at om du ønsker at katten skal være innekatt, så er det absolutt ikke et feil valg å ta. Studier viser at innekatter (som får behovene fylt) kjenner på langt mindre stress enn utekatter, har generelt bedre helse osv. Om du vil ha innekatt, så har du innekatt. Det er ikke synd på katten så lenge den får alle behov for aktivitet og stimuli fylt. Du kan for eksempel lage en heftig kattegård, gå tur med den med sele osv Anonymkode: 95736...8f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ha utekatt. Det er så mange farer, katter som bare forsvinner, blir skadet osv. For noen år siden var det en ungdomsgjeng i en annen bydel her som fanget katter, tapet dem til lyktestolper og sprutet ketchup/chilli (?) i tarmene deres slik at de døde av innvendige blødninger med store smerter. Syke, syke folk og selvfølgelig ikke noe som skjer så ofte, men det er mange slemme mennesker der ute. En jeg kjenner sitt barn så fra lekeplassen at katten deres ble påkjørt og døde, ble traumatisert lenge etterpå for det så ikke bra ut og barnet løp selvfølgelig bort til katten for å hjelpe den. Du vil sove mye bedre om natten om du vet at katten din er trygg og har det bra❤️ Kattegård er supert😊 Anonymkode: fdc2d...dde 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Del Skrevet 8. november 2022 Utekatt sterilisert hunkatt 16 år. Den største utgiften var et infisert bitt. Hun er verken chippet eller id-merked men har et reflekshalsbånd med mobilnummer. Anonymkode: c6df4...425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg har sluttet å ha katt. Har hatt en god del og alle har blitt drept av tog og bil. En ble bare vekk og en frøs ihjel. Det er så utrivelig Anonymkode: a3d22...d98 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Del Skrevet 8. november 2022 Vokste opp med en utekatt, han ble iallefall 10 år. Neste ute katt jeg fikk da jeg var 8 ble iallefall 12. Og siste katten min ble 16. Alle utekatter, ingen var noen gang syke eller skadet Anonymkode: 964a1...79b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå