Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Jeg ble skjelt ut av sjefen en gang for å ha diskutert Arbeidsmiljøloven med kollegaer🙈. Det var visst ikke lov. Tenker at det samme gjelder lønn, de er livredde for at de ansatte skal rotte seg sammen og komme med krav.

Uproff ledelse, kalles det. 

Det er lurt å organisere seg. Man kan også spørre verneombudet om arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 85414...c6c

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi snakker åpent om lønn på joben hos meg, noe som har ført til at vi har funnet forskjeller i grunlønn som er vanskelige for ledelse å forklare - de kommer ikke av ansiennitet, egne forhandlinger eller utdanningstillegg, de som har høyre lønn enn de andre var ikke klar over det selv en gang. Derfor har vi satt i gang en lønnsutjevningsprosess hos oss som vi tenker er viktig.

Jobber kommunalt. 

  • Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Jeg ble skjelt ut av sjefen en gang for å ha diskutert Arbeidsmiljøloven med kollegaer🙈. Det var visst ikke lov. Tenker at det samme gjelder lønn, de er livredde for at de ansatte skal rotte seg sammen og komme med krav.

Uproff ledelse, kalles det. 

Det er ingen lov om at man må lønne alle likt eller ha like arbeidsforhold. Mener man seg forbigått, er det bedre å søke ny jobb. 

Anonymkode: 997df...130

Gjest Vitalogy
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På min arbeidsplass diskuterer vi alle lønn med hverandre, og heier på hverandre i lønnsforhandlinger. Når en av oss kommer seg opp, kan de andre i neste omgang bruke dette for å heve egen lønn.

Noen av fagforeningene publiserer også hefter med oversikter over alle ansatte i institusjonen, på hver enhet, og hva alle tjener. Det er altså full åpenhet, vi vet hva kolleger og sjefer tjener.

Jobber i staten (universitetssektoren).

Anonymkode: 2725c...06f

Hos dere er jo lønn uansett offentlig tilgjengelig ved etterspørsel, både på arbeidstakernivå og gruppenivå ved uttrekk.

Bare som et apropos, så har jeg lagt merke til hvor dårlig lønnet en del administrative stillinger ved universitetene er. Så lav bruk av lønnsspennet at man legger merke til det liksom.

 

Skrevet

For noen år siden jobbet jeg i resepsjonen/bookingen på et større hotell. Etter et par år fikk vi ny site manager, og han utarbeidet nytt arbeidsreglement der et av punktene var at «det er forbudt for ansatte å informere/diskutere eller på annen måtte tilkjennegi lønn/bonus/frynsegoder til noen, både innenfor og utenfor organisasjonen. Brudd på dette vi gi grunn for skriftlig advarsel, og potensielt avskjedigelse»…..  

Så dessverre- det forekommer oftere en man skulle tro…

Anonymkode: 23ef3...cf1

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...