AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #21 Skrevet 9. november 2022 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Jeg ble skjelt ut av sjefen en gang for å ha diskutert Arbeidsmiljøloven med kollegaer🙈. Det var visst ikke lov. Tenker at det samme gjelder lønn, de er livredde for at de ansatte skal rotte seg sammen og komme med krav. Uproff ledelse, kalles det. Det er lurt å organisere seg. Man kan også spørre verneombudet om arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 85414...c6c 3
hjärterdam Skrevet 9. november 2022 #22 Skrevet 9. november 2022 Vi snakker åpent om lønn på joben hos meg, noe som har ført til at vi har funnet forskjeller i grunlønn som er vanskelige for ledelse å forklare - de kommer ikke av ansiennitet, egne forhandlinger eller utdanningstillegg, de som har høyre lønn enn de andre var ikke klar over det selv en gang. Derfor har vi satt i gang en lønnsutjevningsprosess hos oss som vi tenker er viktig. Jobber kommunalt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #23 Skrevet 9. november 2022 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Jeg ble skjelt ut av sjefen en gang for å ha diskutert Arbeidsmiljøloven med kollegaer🙈. Det var visst ikke lov. Tenker at det samme gjelder lønn, de er livredde for at de ansatte skal rotte seg sammen og komme med krav. Uproff ledelse, kalles det. Det er ingen lov om at man må lønne alle likt eller ha like arbeidsforhold. Mener man seg forbigått, er det bedre å søke ny jobb. Anonymkode: 997df...130
Gjest Vitalogy Skrevet 9. november 2022 #24 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På min arbeidsplass diskuterer vi alle lønn med hverandre, og heier på hverandre i lønnsforhandlinger. Når en av oss kommer seg opp, kan de andre i neste omgang bruke dette for å heve egen lønn. Noen av fagforeningene publiserer også hefter med oversikter over alle ansatte i institusjonen, på hver enhet, og hva alle tjener. Det er altså full åpenhet, vi vet hva kolleger og sjefer tjener. Jobber i staten (universitetssektoren). Anonymkode: 2725c...06f Hos dere er jo lønn uansett offentlig tilgjengelig ved etterspørsel, både på arbeidstakernivå og gruppenivå ved uttrekk. Bare som et apropos, så har jeg lagt merke til hvor dårlig lønnet en del administrative stillinger ved universitetene er. Så lav bruk av lønnsspennet at man legger merke til det liksom.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #25 Skrevet 9. november 2022 For noen år siden jobbet jeg i resepsjonen/bookingen på et større hotell. Etter et par år fikk vi ny site manager, og han utarbeidet nytt arbeidsreglement der et av punktene var at «det er forbudt for ansatte å informere/diskutere eller på annen måtte tilkjennegi lønn/bonus/frynsegoder til noen, både innenfor og utenfor organisasjonen. Brudd på dette vi gi grunn for skriftlig advarsel, og potensielt avskjedigelse»….. Så dessverre- det forekommer oftere en man skulle tro… Anonymkode: 23ef3...cf1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå