AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Et spørsmål til dere. Er det lov å diskutere lønn med kollegaer? Vi har en litt spesiell sak gående på jobben akurrat nå. Pga veldig mange nye ansatte og ny arbeidsleder har det blitt mange nye kontrakter på både de nye og de gamle. Og jeg vet det ikke alltid er lurt å diskutere lønn med andre, men det er da noe vi på avdelingen har gjort. Under disse diskusjonene har vi funnet en del forskjell. Og det er greit det, det var selvsagt forventet. men en av de 2 "mellom lederene" fant ut at hun tjente en del mindre en den andre, og fått en mye dårligere avtale. Hun gikk så til den som har ansvar for lønn og kontrakter og stillte spørsmål om dette. Hun fortalte at vi alle hadde diskutert lønn og ble fullstendig skjelt ut. Det var visst strengt forbudt å snakke om lønn, vi hadde streng taushetsplikt, og vi hadde signert kontakt på det. Vi har nå alle sammen gått nøye igjennom kontrakten og finner ingen ting om det. Er det virkelig en lov om dette? Anonymkode: 592c3...cbd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Nei, det er ikke noen lov som sier at dere ikke kan diskutere lønn med hverandre. Anonymkode: 8a69e...508 20 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Det er absolutt lov, og det er faktisk en veldig bra ting å gjøre det. Å diskutere lønn er det viktigste middelet man ofte kan bruke i forhandling av lønn med arbeidsgiver. Anonymkode: 3eb2b...27b 30 7
Million Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 NITO har en artikkel om temaet: https://www.nito.no/medlemsfordel/case/juridisk-og-lonn/snakk-om-lonna-di-med-kollegene-dine/ 3
Wilma89 Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Jeg jobber i Oslo kommune og vi diskuterer lønn. Har dog en venninne som jobber innen IT. Der har de i kontrakten sin at de ikke har lov til å diskutere lønn. 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Det finnes ingen lov som sier at det er forbudt å diskutere lønn.
Gjest Vitalogy Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 I stat og kommune er lønn offentlig informasjon. Hvem som helst kan. også anonymt utenfor virksomheten, kan få vite din brutto lønn. I private virksomheter må det falle inn under arbeidsgivers generelle styringsrett å nekte dere å snakke om lønn, i så fall. Det finnes ingen lovbestemmelse som nekter dere dette, eller pålegger dere "taushetsplikt" (uansett neppe riktig å bruke det begrepet når det ikke foreligger hjemmel). Om det kan falle inn under styringsretten, så må en nærmere vurdering til, vil jeg tro. Da må det belegges godt - for at det skal vektes opp mot generell ytringsfrihet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Wilma89 skrev (20 minutter siden): Jeg jobber i Oslo kommune og vi diskuterer lønn. Har dog en venninne som jobber innen IT. Der har de i kontrakten sin at de ikke har lov til å diskutere lønn. Så teit. Den kontrakten hadde jeg aldri signert. Anonymkode: ea3ef...617 4
Wilma89 Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så teit. Den kontrakten hadde jeg aldri signert. Anonymkode: ea3ef...617 Ikke jeg heller🙈 1
Christina82 Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Når arbeidsgiver vil at dere ikke skal snakke om lønn så er det for at de skal ha overtaket når dere ikke kan sammenligne dere med kollegaer. Høres veldig ugreit ut. Anonymkode: 7b666...bc7 10 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Veldig uprofesjonelt av den lønningsansvarlige, og veldig lurt av dere å diskutere. Anonymkode: 16f64...f79 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Det er veldig lurt å snakke om lønn med kollegaer. Dersom man føler at man har blitt diskriminert lønnsmessig på grunn av kjønn, legning eller etnisitet, så kan man kreve at sjefen forteller deg hvor mye dine kolleger tjener. Snart kan ansatte kreve å få vite kollegenes lønn | Simployer (artikkelen er noen år gammel) Anonymkode: fc1de...a10 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Wilma89 skrev (4 timer siden): Jeg jobber i Oslo kommune og vi diskuterer lønn. Har dog en venninne som jobber innen IT. Der har de i kontrakten sin at de ikke har lov til å diskutere lønn. Jeg mistenker at den kontrakten er ulovlig. Anonymkode: fc1de...a10 1
Maestro Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Har jobba på en cafe. Der var det strengt forbudt. Jeg var daglig leder på eg bakeri, der diskuterte de ansatte lønn. Helt greit Eneste var at, ei som jobba der, kjente jeg Fra før. Og hun fikk nyss i min lønn, og ble sinna da jeg hadde 20 kr mer i timen, å heller ikke fastlønn. Måtte forklare med te skje at jeg har alt ansvar, av butikk, personale, bestillinger, jeg som ofte herja med tyngre varer som bruskasser(var den yngste på dagtid 😂), eneste jeg ikke hadde var økonomisk og lønn. Enn og sende inn timet, sykemelding, egenmelding osv. Men kontor stasj, på selve butikk internt delte jeg og ei Anna på. Så får jo ledertillegg og hadde fagbrev tillegg. Jobba så sykt mye at jeg ville ha noe mer, da det gikk på helsa løs. Jaja. Shit happening 🥵
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 Har mellomlederen diskutert lønn for ansatte som vedkommende har personalansvar for i åpent forum er jo det kanskje på kanten. Kanskje det ble oppfattet slik? Anonymkode: d1810...684
Portia Catonis Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 Jeg ble skjelt ut av sjefen en gang for å ha diskutert Arbeidsmiljøloven med kollegaer🙈. Det var visst ikke lov. Tenker at det samme gjelder lønn, de er livredde for at de ansatte skal rotte seg sammen og komme med krav. Uproff ledelse, kalles det. 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Skrevet 9. november 2022 Vel, baksiden med å diskutere lønn med kollegaer, er at de ikke forstår mekanismene i lønnsforhandling, men synes heller at "alt er urettferdig". Dette er gjengen som mener at alle skal tjene likt, selv om de presterer dårligere enn de som tjener mer enn dem selv. Så jeg diskuterer ikke lønn med kollegaer, helt uten videre. Jeg tjener mer enn den ene kollegaen min (vi er tre stk), og dette er fordi jeg har relevant tilleggsutdanning. Dette er altså "urettferdig" 🙄 Anonymkode: 0a1ef...eb8
Lulu21 Skrevet 9. november 2022 #19 Skrevet 9. november 2022 Ingen lov om dette nei, så det er bare tull. Spesielt om det ikke engang stod i arbeidskontrakten deres. Der jeg jobber var det i mange år litt «hysj hysj» å snakke med andre kollegaer om lønn. Men etter at man fant ut at det var ganske store forskjeller så ble dette bare tatt videre. Nå diskuterer vi det åpent, og jeg tenker at det kan være lurt, for nå ser vi at noe hvertfall blir gjort. Nå er det ikke lenger like store forskjeller. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #20 Skrevet 9. november 2022 På min arbeidsplass diskuterer vi alle lønn med hverandre, og heier på hverandre i lønnsforhandlinger. Når en av oss kommer seg opp, kan de andre i neste omgang bruke dette for å heve egen lønn. Noen av fagforeningene publiserer også hefter med oversikter over alle ansatte i institusjonen, på hver enhet, og hva alle tjener. Det er altså full åpenhet, vi vet hva kolleger og sjefer tjener. Jobber i staten (universitetssektoren). Anonymkode: 2725c...06f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå