Gå til innhold

Blodprøve - skal ikke sykepleier si fra før de stikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset i dag på labben for blodprøver. Hun som stakk, sa ikke fra før hun stakk.. er det ikke vanlig prosedyre å si noe sånt som "nå kommer det et stikk"? Ble bare så oppgitt av hele mennesket, var noe jeg ikke likte ved henne.. 

Anonymkode: 4147d...c2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt masse blodprøver hos Fürst de siste 2-3 årene. Her er det 50/50 om de sier «nå kommer et stikk». På legekontoret mitt pleier de som oftest å gi beskjed før de stikker, men ikke alltid. 

Anonymkode: 8659b...003

• Liker 6
Skrevet

Kanskje hun tok det når du var distrahert. Rart å henge seg sånn opp i det mange timer etterpå

Anonymkode: 179cd...af2

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Næh, du merker jo når de skal stikke? De har tatt på båndet, strammet til, kjenner på åra og finner frem nåla? 🤭 

litt hippsomhapp etter min erfaring om de sier ifra. Til ungene gir de beskjed da 😁

• Liker 14
Skrevet

Du ser vel at de skal stikke? 

Anonymkode: 95d78...69f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Du sitter der med armen fremme og sykepleier holder en prøvenål i hånden rett over armen din...du er en voksen person og VET at nå kommer det et stikk hvert øyeblikk, ikke sant? Det skal være fullstendig unødvendig å måtte varsle om hva hun har tenkt å gjøre da. Og du som voksen vet jo godt hva prosedyren er når det er blodprøve på gang, du er ikke et lite barn som trenger å varsles.

• Liker 38
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan jo se når de stikker, men selv liker jeg egt å ikke vite før de stikker fordi da får jeg ikke tid til å tenke at det kommer til å gjøre vondt. Verre når de vrikker nåla rundt inni armen uten å nevne det 

Anonymkode: 26e63...515

• Liker 2
Skrevet

Har vært borti begge deler. Jeg vet jo at det kommer et stikk, jeg sitter å ser at det skjer, så det kommer ikke akkurat brått på. 

Anonymkode: a1884...bf2

• Liker 1
Skrevet

Altså, er du på blodprøvetagningen, vet du hva som kommer. En er ikke der for å drikke champagne 🙄

Anonymkode: 18519...912

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du hadde likt henne, hadde du da reagert på at det kom et stikk?

• Liker 7
Skrevet

Kan ikke forvente at de sier det synes jeg. For alle voksne som ikke har angst for stikk ol er et lite stikk absolutt ingenting. Er du redd for stikk ville jeg sagt ifra om det så den som jobber kan ta litt ekstra hensyn.

Anonymkode: 391b6...ab5

• Liker 3
Skrevet
Million skrev (35 minutter siden):

Du sitter der med armen fremme og sykepleier holder en prøvenål i hånden rett over armen din...du er en voksen person og VET at nå kommer det et stikk hvert øyeblikk, ikke sant? Det skal være fullstendig unødvendig å måtte varsle om hva hun har tenkt å gjøre da. Og du som voksen vet jo godt hva prosedyren er når det er blodprøve på gang, du er ikke et lite barn som trenger å varsles.

Skjerp deg.

Jeg er ikke TS, men er godt kjent med at mange har blodprøveskrekk - og ikke ønsker å se på når det stikkes. Da er det vel helt naturlig å si ifra til pasienten? Det er ingen prosedyre, men handler derimot om å beroligere og forberede pasienten. 

Utrolig mange kvasse svar du får her TS… 

Anonymkode: f6aba...e68

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ber de om å ikke si i fra når de stikker 😜

Skrevet

Jeg pleier å se på nåla hele tiden, og tror ikke de pleier å si ifra. Hvis du er skeptisk til sprøyter bør det være helt innafor å si, og hvis det er veldig synlig synes jeg de bør spørre om du ønsker beskjed. 

Anonymkode: 5e226...5b1

Skrevet

Så du sitter der og har fått på stasebånd, sykepleieren har vasket med sprit og tar frem kanylen og fører den mot huden din, og så blir du overrasket over at det kommer et stikk?

Folk er rare.

• Liker 12
Skrevet

På studiet lærer vi å si ifra om at nå kommer stikket, men det er ingen graverende feil å ikke gjøre det. Men jeg pleide å spørre om jeg skulle si ifra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bare setter meg i stolen, trekker opp ermet og vrir hodet vekk og så er alt i sin skjønneste orden :3

Skrevet

Jeg spør alltid om pasienten vil at jeg skal si fra før jeg stikker, og jeg spør alltid om de er klar før jeg setter igang.

Anonymkode: fc56e...609

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg syns det er rarere at de sier fra enn at de ikke gjør det. Jeg vet jo hvorfor jeg er der. 

Skrevet

Bioingeniør!!!

Anonymkode: 19683...c6c

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...