Gå til innhold

Blodprøve til NIPT Danmark - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bestille NIPT testkit fra Danmark, der man må ts blodprøver og sende inn til klinikken. Er det noen som har gjort dette, og vet hvordan man kan få tatt blodprøvene? Jeg klarer ikke ta det på meg selv, og regner ikke med at fastlegekontoret er behjelpelige med å ta blodprøver som skal sendes utenlands? Erfaringer?

Anonymkode: 503ab...72a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon og fastlegen min sa at de kunne ta blodprøve av meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet min fastlege tar sånne blodprøver. De gjorde det også før det var lov i Norge, men snakka ikke høyt om det. Siden det ikke er ulovlig i Norge lenger, så er det sikkert lettere å få ja fra fastlegen. Jeg hadde i allefall spurt der først. 

Anonymkode: 7bf60...c6f

• Liker 2
Skrevet

Nimo klinikken i Drammen og Spiren (?) klinikken i Trondheim gjør det😊

Anonymkode: e5112...db8

Skrevet (endret)
Sydenkupp skrev (5 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon og fastlegen min sa at de kunne ta blodprøve av meg. 

Sa du hva du skulle bruke blodprøven til? Vurderer også

Endret av Kulepenn
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nimo klinikken i Drammen og Spiren (?) klinikken i Trondheim gjør det😊

Vet du om man sier rett ut hva man skal med blodprøven, eller bare spør om de kan ta den for deg til eget bruk? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du om man sier rett ut hva man skal med blodprøven, eller bare spør om de kan ta den for deg til eget bruk? 

ts

Du kan si det rett ut. De er åpne om at de hjelper kvinner med å ta en NIPT test fra utlandet. De var i hvert fall det i fjor når jeg var gravid, var i samtale med begge klinikkene da. Nimo klinikken hjalp meg å ta blodprøve siden de var nærmest. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan si det rett ut. De er åpne om at de hjelper kvinner med å ta en NIPT test fra utlandet. De var i hvert fall det i fjor når jeg var gravid, var i samtale med begge klinikkene da. Nimo klinikken hjalp meg å ta blodprøve siden de var nærmest. 

Tusen takk for svar🥰

TS

Skrevet
Kulepenn skrev (59 minutter siden):

Sa du hva du skulle bruke blodprøven til? Vurderer også

Ja, det sa jeg. Fastlegen sa jeg bare måtte booke time for prøvetaking. 

Skrevet

Jeg ringte til skranken hos fastlegen og de sa at dette gjorde de stadig vekk, var bare å komme innom. 

Du bestiller testkit fra DK, får det i posten, tar det med til fastlegen som tar blodprøver. Setter på klistermerker og fyller ut skjemaer som skal sendes med. Bestiller henting fra DHL og så venter du på svar. De ringer fra klinikken før du får det på mail etterpå.

Anonymkode: 95394...6bc

• Liker 1
Skrevet

Spurte om det samme her i vår og fikk og slike svar som du får her. Men både min fastlege og legesekretærene sa nei fordi prøven ikke er rekvirert av norsk lege. Hadde med testkit fra Danmark. Endte derfor med å måtte reise til privatklinikk flere timer unna.

Har du en venninne som kan stikke er det og mulig. Alt du trenger er med i pakken.

Anonymkode: 5f371...053

Skrevet

Jeg fikk også tatt det hos fastlegen. Jeg ringte kun til sekretæren og spurte om å få time på laboratoriet. Fikk time, hadde med rekvisisjon. Ingen spørsmål stilt n

Anonymkode: ff60b...71b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok hos fastlegen :) Ringte og spurte og resepsjonen sa det bare var å komme innom. Gjorde det og de tok den når de hadde ledig tid. Legen var ikke involvert. 

Anonymkode: 0fd0d...251

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet min fastlege tar sånne blodprøver. De gjorde det også før det var lov i Norge, men snakka ikke høyt om det. Siden det ikke er ulovlig i Norge lenger, så er det sikkert lettere å få ja fra fastlegen. Jeg hadde i allefall spurt der først. 

Anonymkode: 7bf60...c6f

Samme her, fastlegekontoret tok de uten noe spørsmål. Jeg spurte bare om de kunne hjelpe meg å ta en blodprøve som skulle sendes utenlands. 

Anonymkode: 9f03f...98e

Skrevet

De fleste fastleger gjør det, jo. Jeg har tatt det to ganger, hos to ulike fastleger, og ver helt uproblematisk begge gangene. Bare sa at jeg trengte en blodprøve jeg skulle sende til en privat klinikk, og det var null problem. Småpratet med legen og sa det var til NIPT, og de var begge positive, og ingen sure miner. 

Du skal absolutt ikke prøve å ta den selv!

Anonymkode: 5a07a...06e

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det i høst, var null stress! Bestilte fra danmark. Ringte først legekontoret mitt og spurte om de kunne ta prøvene for meg. De skjønte at det  var NIPT til utlandet og at det var null problem.
Når jeg fikk kittet gikk til legen og sykepleier tok prøver og klistra på infolapper. Jeg sendte de selv, bestilte opphenting via DHL.
Var veldig enkelt! Boksen følger med alt av info og steg-for-steg instruksjoner. Du må selv ha tilgang på printer, for å skrive ut fraktetikettene for retur.

Anonymkode: 8c6c7...31a

Skrevet

Jeg gjorde dette tidligere i år. Fastlegekontoret tok blodprøven, null problem. Så kom DHL hjem til meg og hentet prøven etter en time ca.

Anonymkode: e3133...e5d

Skrevet

Man kan vel ta NIPT test i Norge nå?

Anonymkode: 56575...74b

Skrevet

NIPT kan tas i Norge. Om du tenker på utvidet NIPT/gentest så tas dette bl.a i Danmark. OBS- prøven sendes til Kina for analysering, m.a.o så vil kinesiske styresmakter sitte på et komplett genetisk bilde av deg og ditt barn. 

Anonymkode: 74f19...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

NIPT kan tas i Norge. Om du tenker på utvidet NIPT/gentest så tas dette bl.a i Danmark. OBS- prøven sendes til Kina for analysering, m.a.o så vil kinesiske styresmakter sitte på et komplett genetisk bilde av deg og ditt barn. 

Anonymkode: 74f19...14c

Er det du som hver gang det er snakk om NIPT i utlandet sier at den sendes til Kina? For det stemmer ikke. Det kommer an på hvor man tar den. Ultralydklinikken.dk sender til USA. Det samme gjør vi her i Norge

Anonymkode: 95394...6bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...