Gå til innhold

Har folk virkelig råd til å kjøpe leilighet/hus nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er håpet ute?

Vi har inntekt på 450-500k hver og ikke nok egenkapital. Alt er så sinnsykt dyrt og jeg vet ikke om vi noen gang klarer betjene et lån...

Hvordan er det med dere?

Anonymkode: 46695...3d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enslig og har inntekt på ca 400 000. Ingen barn. Har godt med egenkapital, og kjøpte nettopp en leilighet til 2.8 inkl fellesgjeld. 

Anonymkode: fd907...26a

Skrevet

Vi har samme lønn som dere nå, og vi hadde med sparing og hjelp fra foreldre nok egenkapital til å kjøpe rekkehus med 4 soverom utenfor Oslo til 4,1mill for to år siden. 

Har dere barn? Hvis ikke er det jo ihvertfall gode muligheter å spare mest mulig i et års tid også ha som mål å kjøpe neste år. Vet ikke hvor dere planlegger å kjøpe, men mange steder er prisene for førstegangskjøpere ganske ok nå! 

Anonymkode: d751b...2cb

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye sløser dere når dere er to om inntekt og ikke klart å spare egenkapital? Ila fem år burde dere klart å spare minst 600-700.000

Anonymkode: 84588...c06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mye sløser dere når dere er to om inntekt og ikke klart å spare egenkapital? Ila fem år burde dere klart å spare minst 600-700.000

Anonymkode: 84588...c06

Helt enig. 

Jeg tenker at boligsparing ikke har vært en prioritiet, men at det nå bør bli det. Er dere bare et par/uten barn, så klarer dere dere fint med en 2-roms - som er vesentlig billigere å leie enn enn 3 og 4 roms. Kutt ut måltider ute, det er helt sykt mye man sparer på det. 

Bor dere i Oslo og har bil, selg bilen og bruk kollektiv. 

Det meste vi kjøper av klær, trenger vi faktisk ikke. 

Kutt ut alt som er unødvendig i 1 år, og dere vil kunne ha spart minst 100 000 bare i løpet av første året. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt enig. 

Jeg tenker at boligsparing ikke har vært en prioritiet, men at det nå bør bli det. Er dere bare et par/uten barn, så klarer dere dere fint med en 2-roms - som er vesentlig billigere å leie enn enn 3 og 4 roms. Kutt ut måltider ute, det er helt sykt mye man sparer på det. 

Bor dere i Oslo og har bil, selg bilen og bruk kollektiv. 

Det meste vi kjøper av klær, trenger vi faktisk ikke. 

Kutt ut alt som er unødvendig i 1 år, og dere vil kunne ha spart minst 100 000 bare i løpet av første året. 

Vi har to barn, så det er ikke barebare. 

Jeg har nesten 200k i egenkapital

Skrevet

Fordelen er at bankene i stor grad ikke låner dere mer enn dere kan betjene.

Men klart, men ikke så veldig høy inntekt, liten egenkapital, og to barn, så er det veldig begrenset hva dere får låne.

Anonymkode: 971f8...906

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde samme lønn for 10 år siden, tre unger og lån på 4 mill. Vi klarte å spare litt i tillegg (til biler og oppussing. Ting er litt dyrere nå, så da hadde det blitt mindre sparing, men det bør være mulig å betjene et lån på ikke altfor mange millioner. Egenkapital er verre å spare på et øyeblikk.

Anonymkode: f101e...f04

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva gjorde dere i 20-årene? Prioriterte dere ikke å spare til bolig?

Da jeg var 25 år, hadde jeg allerede spart 500k i EK. Merkelig prioriteringer å få barn, før man har kjøpt bolig.

Anonymkode: ff11b...e75

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da jeg var 25 år, hadde jeg allerede spart 500k i EK. Merkelig prioriteringer å få barn, før man har kjøpt bolig.

Merkelig prioritering å få barn før man har kjøpt seg bolig? Ikke alle har mulighet til å kjøpe, skal man vente til man er 40 med barn da? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Okey, det kom ikke frem av innlegget. Likevel, med såpass høy inntekt så burde dere være i stand til å spare en hel del. Jeg vet at barn er dyrt, men jeg er helt sikker på at dere (som folk flest) bruker for mye penger på helt unødvendige ting. Det er utrolig hva man klarer å spare når man er villig. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo flott at du hadde muligheten til å spare så mye i så ung alder. Ikke alle har de samme forutsetningene, og ikke alle familieforøkelser er planlagt heller. Jeg syns du er veldig dømmende. 

• Liker 13
Skrevet

Lenge til jeg har råd, og tenker sånn får det bare være. God på ren sparing. Bor billig, har ikke bil, kjøper sjeldent klær/elektronikk/kjøkkenustyr/tekstiler, reiser lite, drikker lite, sjeldent kino/restaurant/konsert o.l. Samtidig er jeg dårligere på inntektsbiten. Suset rundt med studieretning, valgte et lavinntekts helse-omsorg yrke, jobbet lite parallelt med studier av helsetilsyn. Ja, sånn går nu dagan. 

Skrevet

Ja, har råd til å kjøpe nå. Men må også selge i samme marked, der ligger problemet

Anonymkode: d4ecb...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja selvfølgelig.  Derfor jeg lurer på om folk nå har råd til det? Med prisene som er i dag, rentene osv.

Ja, det er mange som kjøper seg bolig i disse dager.

Anonymkode: 22124...1e1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er håpet ute?

Vi har inntekt på 450-500k hver og ikke nok egenkapital. Alt er så sinnsykt dyrt og jeg vet ikke om vi noen gang klarer betjene et lån...

Hvordan er det med dere?

Ja, men det er fordi jeg har mye EK(over 60 prosent av boligens verdi), så får avdragsfritt. Betaler ned litt når jeg har ekstra penger. Det har ikke skjedd de siste mnd for å si det slik. 

Anonymkode: ba51b...ac3

Skrevet

Alene mor inntekt på 400 000 i året. 

Kjøpt leilighet for 2.4 milioner. 

Anonymkode: f4b0b...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, har råd til å kjøpe nå. Men må også selge i samme marked, der ligger problemet

Anonymkode: d4ecb...912

Kanskje det går opp i opp, dere selger for mindre og det dere kjøper har sikkert også gått tilsvarende ned i pris. 

Anonymkode: 3cb4e...f06

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg prioriterte å reise og leve livet i 20 årene, ikke spinke og spare og jobbe livet av meg. Men slapp helt av, har egen bolig nå, selv om du sikkert syntes det var for sent å kjøpe som 35-åring. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg prioriterte annerledes. Jeg har minner og har levd et liv.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Okey, det kom ikke frem av innlegget. Likevel, med såpass høy inntekt så burde dere være i stand til å spare en hel del. Jeg vet at barn er dyrt, men jeg er helt sikker på at dere (som folk flest) bruker for mye penger på helt unødvendige ting. Det er utrolig hva man klarer å spare når man er villig. 

Det er jo flott at du hadde muligheten til å spare så mye i så ung alder. Ikke alle har de samme forutsetningene, og ikke alle familieforøkelser er planlagt heller. Jeg syns du er veldig dømmende. 

«Såpass høy inntekt», om to personer som begge tjener under gjennomsnittet…

Anonymkode: 2aef7...498

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg prioriterte å reise og leve livet i 20 årene, ikke spinke og spare og jobbe livet av meg. Men slapp helt av, har egen bolig nå, selv om du sikkert syntes det var for sent å kjøpe som 35-åring. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg prioriterte annerledes. Jeg har minner og har levd et liv.

Så artig hvordan de som har "levd livet i 20-åra" tilsynelatende alltid finner det så vanskelig å forstå at man kan "leve livet" uten å ødsle ut alle penga sine, og selv om man jobber ved siden av studiene eller velger å bruke mye tid på studiene. Jeg reiste både hit og dit, og samtidig jobbet jeg ved siden av og sparte og kjøpte bolig. Bodde på studenthybel, da, men det er kanskje uforenelig med å leve livet 🤔 

Anonymkode: 7ff51...413

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alene har de ikke mye penger, men når man har en samlet inntekt på rundt 1 million, så har man romslig økonomi. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...