anonym ss Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 (endret) Til den gjennomsnittlige normann - med gjennomsnittlig lønn eller grei lønn: Hva bruker dere pengene på, etter at faste utgifter osv er betalt? Liksom, hvor går det ekstra overskuddet fra lønna? Har man billån, shoppes det klær og ting og tang, "luksusshopping" på matbutikken, har dere masse løpende abonnementer som ikke brukes eller brukes? Jeg er interessert i å få en innsikt i hvor folk legger pengene sine, de valgene som gjør at man står igjen med 0,- hver månedsslutt, hvis man gjør det. Edited: "Luksusshopping på matbutikken", betyr jakobs utvalgte, serrano og alt det fine. Ordet "Jalla" er korrigert til "ting og tang." Det er mer et spm, ingen antagelse basert på lønn egentlig. Hva går pengene på for tiden, og hvis man sitter igjen med 0,- hva har spiser budsjettet i disse tider? Endret 9. november 2022 av anonym ss
Jaytee Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Alt som er til overs går til sparing om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Jeg sparer i aksjefond. Anonymkode: 57411...636 1
Trøndelag84 Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Kjøper ev ting vi i fanilein tenger som klær og sko. Frisør om behov for det. Kanskje en kafetur med barna. Ellers sparer vi det vi greier.. bruker ikke mye penger unødvendig. 1
Skyblue7 Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Det går i klær til barna, oppussing/oppgradering hjemme, klær til meg, kreative prosjekter ++ vi sparer en del også. Har en grei lønn (700k), men har også mye utgifter.
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Mat og drikke, spise ute, reise og opplevelser, klær og sko. Sparing.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Kjøper kun nødvendige klær. Muligens en flaske vin en helg. Resten går til bufferkontoen. Brukt litt for mye på reiser i år 😉 Anonymkode: adb97...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Står ikke igjen med 0 Den siste måneden har det gått litt penger til optiker, og et par takeaway. Resten spares. Sjeldent vi shopper, reiser, osv. Sparer i aksjer, fond og på bankkonto siden vi skal pusse opp en del snart. Den neste måneden går det nok litt til julegaver, ellers ingen planer. Det er 5 år siden jeg gikk fra et mer normalt forbruksmønster til å forbruke lite, og jeg angrer ingenting. Har det fint rundt meg uten å bytte møbler ofte eller kjøpe sesong-dekorasjoner. Anonymkode: 41b06...5b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Nå går det til julegaver og resten som jeg kan avse går til sparing. Det er ikke mye da, ca 1000kr i måneden. Må få meg en skikkelig bufferkonto og det er så vanskelig i disse tider. Har bare 6000kr til uforutsette utgifter og det stresser meg noe helt vanvittig å ha så lite på konto. Anonymkode: 6a2d5...e99 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Etter faste utgifter og sparing blir pengene som er igjen alltid borte selvom jeg føler vi er nøye med økonomien og ukeshandling. Er alltid et eller annet, kake til en avslutning, ene ungen trenger ny jakke, barnebursdag, en dyrere hudkrem som er tom, en sekk ekstra med ved, en legetime, unger som skal på skoletur og trenger noe nytt utstyr, en blomst eller plante her og der, en middag på burgerking når alle er trøtte og leie osv osv. Pengene flyr selvom man er bevisst 😅 Anonymkode: 2c697...2b6 3
kri.star Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Sparing, reise, mat, opplevelser, ting til hjemmet, gaver, klær, tenåringen etc etc. Sitter dog aldri igjen med 0,- på konto.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Disse månedene har det blitt ny sofa og stoler, mørkekjøring på yngste, og tur til andre siden av landet til mine foreldre i høstferien for meg og ungene. Nå er det ganske skrapt etter alt det, slik at denne måneden blir det bare å kjøpe noen julegaver, maling til stua, skal ut og spise endel med venninner, julebord....gjerne ny kjole. Det må jeg vel gjerne ha... Flybilletter hjem til student, og gjerne hjelp til litt mat siden hun garantert er blakk før jul. Vipps, der var pengene gått igjen Har ellers huslån, hyttelån og deler bil med mann. Sparer veldig lite for tiden, vi har jo noe på sparekonto men har gått i null de siste månedene og ikke satt av noe. Mannen har mye overskudd i firma, så vet at om det virkelig blir krise, så tar vi utbytte. Men har tenkt å spare noe etter jul.... Anonymkode: 23f4b...565 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Tippe Lotto. Siste halmstrå. Anonymkode: 30f71...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Reising, nå som det endelig går an igjen. Fond. Bruker ganske mye penger på oppussing og nødvendig vedlikehold av hus og hytte. Har tre barn som det går mye til, og en av dem skal konfirmeres til høsten. Julegaver og bursdagsgaver/-feiringer (har mange bursdager om høsten i familien). Anonymkode: 725d5...919
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Jeg selv sitter aldri igjen med 0,- hver måned, har grei lønn over gjennomsnittet, men har maksa leilighetslånet osv, har 5000,- tusen i lånekassen hver mnd,. men har alltid nok igjen til å spise ute, gå til frisør, og spare hver måned. Det er nok takket være mye av det som sies her inne, at man kutter ut sesongdekor, dusjer kortere, unødvendig shopping, og tull og tøv, vet hva man legger i handlekurven på rema100 og handler mye på finn.no om jeg skal bytte ut noe. Anonymkode: 7873a...32d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 Sparer, klær og hobby. Anonymkode: 1f223...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Selv setter jeg mye inn på sparekonto selv, og bruker lite på dilldall. Men eksempelvis utrolig mange jeg kjenner går i minus hver måned.. De tre beste veninnene mine i samme situasjon (uten barn, dyr eller bil, vanlig 5x inntekt huslån, voksne med 550-600 k i året), avlyser planer i hytt og pine for at de ikke har råd. De er alle i samboerskap og deler på utgifter, de har under 20k i faste utgifter hver måned hver, og sitter igjen med 14-18k hver etterpå til å bare leve og kose seg på. Dette er venner som aldri shopper nye klær, går til frisør, eller handler nye møbler til hus eller pusser opp. Og alikevel, har aldri råd å unne seg taxi på 300,- og synes det er ufint å spørre om å bruke penger på kos eller en tur i skibakken i desember Hun ene sa nettopp at hun aldri kan klare å spare til den jenteturen vi skal ta til sommeren i køben. Skal jeg på noe, så setter jeg av penger og legger opp måneden etter det. Men jeg kjenner disse godt, og vet hva slags faste utgifter de har, og vet ingen sparer i askjer osv. Men hva de bruker overskuddet på klarer jeg ikke å fatte og begripe selv og skulle vel gjerne visst det, selv om det ikke er min business foruten om å bli avvist og avlyst hele tiden. 🙄😂 Mistenker 10k i snusbudsjett og hundre løpende abonnementer. Anonymkode: 7873a...32d
Rucula Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Oppussing sparing til oss og barna ting til barna og oss selv 1
Million Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Jeg sparer så mye jeg kan. Men av og til kjøper jeg meg et klesplagg eller noe. I september kjøpte jeg en ny sofa, fordi den gamle var umulig å ligge på og ga meg enda vondere rygg. Så jeg bevilget meg en ny som er bedre for ryggen. Og det var den verdt, selv om den kostet 10 000 (tatt av sparepenger, ikke kredittkort etc). Ellers er jeg ikke den som kjenner det klør i fingrene om det står penger på konto, og tenker ikke sånn at "penger er til for å brukes". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå