AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Oppdaget dette for under 15 minutter siden, og skal selvsagt ringe dyrlege i morgen. Har allerede googlet masse, og det foreslås at katter som plutselig mister tenner kan ha tannkjøttsykdommer og må sjekkes hos dyrlege. Det står også at det er vanlig at katter havner i situasjoner som gjør at de mister noen tenner i løpet av livet, og at dette ikke trenger å være farlig. Denne katta er en skikkelig hardhaus. Hun jakter mye, hun kommer stadig hjem med blod i pelsen (som tydelig ikke er hennes), samt små kutt i munnen og rundt omkring i fjeset, trolig fra protesterende byttedyr. Det hadde ikke vært rart hvis hun hadde prøvd å drepe noe som var litt for kraftig, som kanskje slo/dro løs en tann i løpet av et fluktforsøk. Hun har dessuten ikke endret atferd i det siste, og spiser som normalt. Jeg vet ikke hvor lenge tannen har vært borte, jeg følger jo vanligvis ikke med hver gang hun gjesper - det var helt tilfeldig at hun lå på fanget mitt denne gangen. Hva tenker dere? Har dere opplevd lignende uten at det var grunn til alarm? Er pusen min sannsynligvis bare en liten warrior queen som ikke har tannsykdommer? Anonymkode: 00974...a27
onyx Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Har hun dårlig ånde? Det er som regel et tydelig tegn på at alt ikke er som det skal i munnen. Ellers kan det være at hun har slått ut tanna i kamp eller lignende og det er bare sånt som skjer. Det som er viktig er å få sjekka at alt er ute og at det ikke står igjen en bit som kan bli betent.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 onyx skrev (5 minutter siden): Har hun dårlig ånde? Det er som regel et tydelig tegn på at alt ikke er som det skal i munnen. Ellers kan det være at hun har slått ut tanna i kamp eller lignende og det er bare sånt som skjer. Det som er viktig er å få sjekka at alt er ute og at det ikke står igjen en bit som kan bli betent. Hun har den samme fiskeaktige ånden alle katter jeg noen gang har møtt har hatt - men ingenting som minner om råtne tenner eller sykdom. Hun virker frisk på alle måter, sånn bortsett fra tanna som mangler. Anonymkode: 00974...a27
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Det kan godt hende at hun har slått løs en tann i slåsskamp, ja. Det trenger ikke å være noe farlig, men det må sjekkes av veterinær. Håper dere får raskt time, oppdater gjerne når dere har vært der! ❤️ Anonymkode: 28efc...07e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Uff! Håper det bare er et uhell og ikke noe verre!! Det kan for eksempel være TR, det er sykdom som ødelegger tennene fra roten av, og det er dessverre ingenting som kan forebygge eller hjelpe annet enn å trekke. Den er og ekstremt smertefull for katten. Det går som oftest ikke an å oppdage det uten røntgen. Men dårlig ånde og rødt tannkjøtt rundt tenner er i hvert fall et tegn på at noe ikke er som det skal. Jeg hadde bedt dyrlegen om å sette opp en time til røntgen og tannrens(hvis behov) for de fleste katter trenger litt tannrens eller har noe som skjer, spesielt når ene tannen er borte, så jeg hadde ikke orket å reise inn for at de skal se inni munnen for å si, ja vi kan sette opp en ny time til røntgen😅 Anonymkode: 8648b...dc3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det kan godt hende at hun har slått løs en tann i slåsskamp, ja. Det trenger ikke å være noe farlig, men det må sjekkes av veterinær. Håper dere får raskt time, oppdater gjerne når dere har vært der! ❤️ Anonymkode: 28efc...07e Dyrlege hadde ledig time fredag, så da skal jeg dra dit med katten og få sjekket munnen hennes. Det var litt mer hovent i dag morges, men dyrlege mente det gikk greit å vente to dager. De vil sjekke om det er noen biter av tannen som sitter igjen og lager infeksjon, da blir det vel i så fall røntgen, narkose og tanntrekk... Er det noen har opplevd lignende og kan gi en kompetent gjetning på hva dette kan koste? Vi har ganske dårlig råd nå på grunn av, vel, det samme som gir alle dårlig råd for tiden - strøm, bensin og mat. Anonymkode: 00974...a27
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Siste runden hos veterinær hvor pus måtte i narkose: 3000,-. ikke inkludert kontroll på tennene eller røntgen da. (inne for noe annet, men ser på kvittering for narkose og konsultasjon nå) Men når samme pus skulle trekke en jeksel, og få tannrens, så var vi hos annen veterinær, da ble prisen rundt 3800,-. Anonymkode: 23950...715
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Siste runden hos veterinær hvor pus måtte i narkose: 3000,-. ikke inkludert kontroll på tennene eller røntgen da. (inne for noe annet, men ser på kvittering for narkose og konsultasjon nå) Men når samme pus skulle trekke en jeksel, og få tannrens, så var vi hos annen veterinær, da ble prisen rundt 3800,-. Anonymkode: 23950...715 Takk for info Anonymkode: 00974...a27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå