AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Typen har smittet meg med kjønnsvorter. Han har fått et voldsomt utbrudd, imens jeg fikk 1-2 noen mnd etter. Nå er dette over ett år siden, men det jeg lurer på er om jeg er smittebærer nå dersom jeg har sex med noen andre selv om vortene er borte? Noe jeg må/burde informere om? Anonymkode: af530...0d2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Nei, du smitter ikke når du ikke har dem. det er ikke som herpesvirus, det kan forsvinne Anonymkode: 79b19...9bf
Million Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Du kan ha kjønnsvorter på steder du ikke ser dem selv, som inne i vaginaen, innenfor skjedeinngangen. De sitter ikke alltid på synlige plasser, og har du noen du ikke ser, er du jo smittebærer. Du bør gå til gynekolog og få en grundig innvendig undersøkelse, for å sjekke om du har noen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei, du smitter ikke når du ikke har dem. det er ikke som herpesvirus, det kan forsvinne Anonymkode: 79b19...9bf Kjønnsvorter skyldes humant papillomavirus (HPV). https://www.helsenorge.no/sykdom/kjonnssykdommer/kjonnsvorter/ Anonymkode: 2ca00...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Du kan ha viruset uten å ha synlige vorter. Og da kan du smitte noen. Anonymkode: 7d639...eb6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Ja, HPV er smittsomt og man trenger ikke ha kjønnsvorter for at det smitter. Anonymkode: a5c71...8ba
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Million skrev (1 time siden): Du kan ha kjønnsvorter på steder du ikke ser dem selv, som inne i vaginaen, innenfor skjedeinngangen. De sitter ikke alltid på synlige plasser, og har du noen du ikke ser, er du jo smittebærer. Du bør gå til gynekolog og få en grundig innvendig undersøkelse, for å sjekke om du har noen. HPV er ikke det samme som et herpesutbrudd. HPV-virusene smitter uansett om man har kjønnsvorter eller ei. Anonymkode: a5c71...8ba
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Ta vaksinen https://drdropin.no/hpv-vaksine Anonymkode: a7f34...b63
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta vaksinen https://drdropin.no/hpv-vaksine Anonymkode: a7f34...b63 Trodde det var for sent dersom man allerede var smittet, men leser helt på slutten at det ikke er det. Takk for tips, skal undersøke det litt videre. Synd den er så dyr😔 ts Anonymkode: af530...0d2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Trodde det var for sent dersom man allerede var smittet, men leser helt på slutten at det ikke er det. Takk for tips, skal undersøke det litt videre. Synd den er så dyr😔 ts Anonymkode: af530...0d2 Er man ikke lenger smittsom med vaksine? Skjønner ikke Anonymkode: 30657...c1c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 HPV-viruset som gir kjønnsvorter er ikke det samme som HPV-viruset som kan gi kreft. Det finnes mange ulike HPV-varianter. Anonymkode: 077ff...3ad
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Oi, det var nytt for meg. Har hatt kjønnsvorter flere år, huslegen sa at det var ufarlige og så lenge det ikke plager meg m, trenger man ikke å gjøre noe. I fjor ble jeg konisert pga noe celleprøve som ikke var i orden. Heller ikke da fortalte meg noen at det kanskje er en sammenheng. Burde jeg ta vaksinen nå eller er det for seint? Anonymkode: 13cc1...cf0
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, det var nytt for meg. Har hatt kjønnsvorter flere år, huslegen sa at det var ufarlige og så lenge det ikke plager meg m, trenger man ikke å gjøre noe. I fjor ble jeg konisert pga noe celleprøve som ikke var i orden. Heller ikke da fortalte meg noen at det kanskje er en sammenheng. Burde jeg ta vaksinen nå eller er det for seint? Anonymkode: 13cc1...cf0 Det er ufarlig! HPV som gir celleforandringer er en annen variant av viruset. Du kan selvsagt ha mange varianter, det er ikke uvanlig. HPV-vaksinen beskytter mot viruset som kan gi celleforandringer Anonymkode: 077ff...3ad
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Oi, det var nytt for meg. Har hatt kjønnsvorter flere år, huslegen sa at det var ufarlige og så lenge det ikke plager meg m, trenger man ikke å gjøre noe. I fjor ble jeg konisert pga noe celleprøve som ikke var i orden. Heller ikke da fortalte meg noen at det kanskje er en sammenheng. Burde jeg ta vaksinen nå eller er det for seint? Anonymkode: 13cc1...cf0 Det er mange HPV-virus, og man kan ha flere på en gang. Det har nok du, da de typene som gir kjønnsvorter som regel ikke gir celleforandringer. Alle bør ta vaksinen fordi det er flere ulike typer HPV som kan føre til celleforandringer og videre til kreft, så selv om en har hatt eller har en eller flere av de, beskytter den da mot de farlige HPV-typene man ikke har hatt Anonymkode: a5c71...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå