Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Sitter og leser meg opp på tvangssalg . Bor i en bolig, belånt 85% og boliglån er ikke misligholdt. 
har prøvd å gjøre avtaler med kreditorer men de vil ikke. Samtidig så har vi fått avslag på åpning av Go da de mener vi tjener for godt. Noe som ikke hjelper når kreditorer ikke vil inngå avtaler med oss. 
Og vi har lønnstrekk . skal klage på avslag men mitt spørsmål er : kan det bli tvangssalg ? 
jeg leste noe om dekningsgrad og det er jo ikke dekning for alle kreditorer. Vi har ledig ca 100.000 hver når megler er betalt og de første krav og andre og tredje er ikke så store.  
Vi jobber aktivt med saken men alt tar litt tid så derfor spør jeg : noen med erfaringer ? 

Anonymkode: c8db6...85c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om refinansiering hos husbanken. Få verdi på huset fra megler og send inn søknad om startlån. Det fikk jeg.

Anonymkode: e28a7...3e4

Skrevet

Det kan være at noen kreditorer vil ha av den 15% andelen egenkapital som står ubelånt, og dermed krever tvangssalg for å få det. 

Anonymkode: 99c7a...4e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kan være at noen kreditorer vil ha av den 15% andelen egenkapital som står ubelånt, og dermed krever tvangssalg for å få det. 

Anonymkode: 99c7a...4e4

Den 15% er bare 150.000 kr og så skal megler betales så det tror jeg ikke går 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Spør om refinansiering hos husbanken. Få verdi på huset fra megler og send inn søknad om startlån. Det fikk jeg.

Hvordan gjør man det når huset er belånt så mye 

Skrevet

Du skriver lite om muligheten for å jobbe ekstra ?

Skrevet

Jeg fikk låne over takst på bolig hos husbanken. Med 30 år nedbetalingstid. 

Skrevet

Det pleier nok ofte ikke å være nok dekning til å dekke all utestående gjeld når boliger blir solgt på tvangsauksjon. 
Men om dere ikke har misligholdt boliglånet, har dere pantekrav i boligen som ikke er boliglån? 

Anonymkode: 01aee...7e7

Skrevet

Tviler på at husbanken/kommunen er til noe særlig hjelp. De er ekstremt vanskelige og strenge på hvem de gir startlån til.

Jeg og min samboer har GO nå. Vi prøvde først å få refinansiert gjennom husbanken/kommunen men de mente vi hadde for god inntekt. Selv om vi begge tjener under gjennomsnittet. 😆 Men pga vi hadde jobbet masse overtid, latt være å ta ut ferie og såvidt bikket en million i samlet brutto inntekt året før vi søkte, og selv om vi har barn og en «nøktern» bolig med mye ledig pant, så fikk vi ikke refinansiert. Namsmannen som hjalp oss med gjeldsordningen anmodet også kommunen om å innvilge oss refinansiering og se på saken vår på nytt, men kommunen sto på sitt. Både vi, gjeldsrådgiver og namsmannen mente at kommunen gjorde feil vurdering, i og med at så mange kreditorer har pant i boligen og disse kravene vil bestå etter endt gjeldsordningsperiode. Men det får vi ta når den tid kommer. Forhåpentligvis får vi til en løsning på den resterende gjelden da.

Høy inntekt skal ikke ha noe å si for å få innvilget gjeldsordning. Men mye av gjelden deres er kanskje av nyere dato? Om mye av gjelden er tatt opp de siste par årene så kan det være vanskelig å få GO innvilget…

Anonymkode: c7746...282

Skrevet

Så lenge dere har lønnstrekk og betaler huslånet er et vel ikke å stor sjanse for tvangssalg i første omgang? 

Anonymkode: 27244...21e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk låne over takst på bolig hos husbanken. Med 30 år nedbetalingstid. 

Oi, seriøst? Jeg og min samboer fikk ikke refinansiert gjennom dem. Selv om vi hadde gjeldsrådgiver til å hjelpe oss og «forhandle» med kommunen. Vi oppfylte egentlig alle kravene som står i veilederen for startlån, som saksbehandlere skal forholde seg til, men de var vanskelige. Og mente vi hadde altfor god inntekt, selv om vi begge tjener under 500k hver i året. Men de hang seg opp i de par årene vi jobbet så masse overtid at vi tjente litt over en million. 😅 I tillegg brukte de ekstremt lang tid på å starte med søknaden vår, så flere kreditorer var raske med å sikre seg pant i mellomtiden. Ihvertfall når jeg prøvde å få de til å sette sakene i bero pga at vi jobbet med refinansiering. 😅

Skrevet
Hill83 skrev (43 minutter siden):

Du skriver lite om muligheten for å jobbe ekstra ?

Jobber ekstra når vi kan , men d hjelper ikke når kreditorer ikke vil forhandle 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tviler på at husbanken/kommunen er til noe særlig hjelp. De er ekstremt vanskelige og strenge på hvem de gir startlån til.

Jeg og min samboer har GO nå. Vi prøvde først å få refinansiert gjennom husbanken/kommunen men de mente vi hadde for god inntekt. Selv om vi begge tjener under gjennomsnittet. 😆 Men pga vi hadde jobbet masse overtid, latt være å ta ut ferie og såvidt bikket en million i samlet brutto inntekt året før vi søkte, og selv om vi har barn og en «nøktern» bolig med mye ledig pant, så fikk vi ikke refinansiert. Namsmannen som hjalp oss med gjeldsordningen anmodet også kommunen om å innvilge oss refinansiering og se på saken vår på nytt, men kommunen sto på sitt. Både vi, gjeldsrådgiver og namsmannen mente at kommunen gjorde feil vurdering, i og med at så mange kreditorer har pant i boligen og disse kravene vil bestå etter endt gjeldsordningsperiode. Men det får vi ta når den tid kommer. Forhåpentligvis får vi til en løsning på den resterende gjelden da.

Høy inntekt skal ikke ha noe å si for å få innvilget gjeldsordning. Men mye av gjelden deres er kanskje av nyere dato? Om mye av gjelden er tatt opp de siste par årene så kan det være vanskelig å få GO innvilget…

Nei den er ikke ny. Og vi har lønnstrekk og kreditorer vil ikke forhandle . De som hjalp oss med søknad sier dette er helt meningsløst så vi skal prøve å klage . Men uff blir så stressa av alt

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så lenge dere har lønnstrekk og betaler huslånet er et vel ikke å stor sjanse for tvangssalg i første omgang? 

Anonymkode: 27244...21e

Det jeg håper på , men kan de prøve seg uansett 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det pleier nok ofte ikke å være nok dekning til å dekke all utestående gjeld når boliger blir solgt på tvangsauksjon. 
Men om dere ikke har misligholdt boliglånet, har dere pantekrav i boligen som ikke er boliglån? 

Anonymkode: 01aee...7e7

Vi har pant i bolig utover boliglån 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei den er ikke ny. Og vi har lønnstrekk og kreditorer vil ikke forhandle . De som hjalp oss med søknad sier dette er helt meningsløst så vi skal prøve å klage . Men uff blir så stressa av alt

Kan jeg spørre om hvor mye dere tjener og hvor stor gjelden er utenom boliglån? 🤔 

Hva sier namsmann angående at dere fikk avslag på søknaden? Hvis dere har veldig god inntekt og gjelden ikke er så stor, så kan det kanskje være at de ga avslag pga de mente dere ikke har forhandlet godt nok? Namsmann kan hjelpe dere å forhandle, og kan sende saken til retten for rettslig tvungen gjeldsordning.

Anonymkode: 31b40...f01

Skrevet

Og forstpr veldig godt at du blir stressa TS. 🤗💖 Det føles jo som at hele livet står på spill...grusomt og psykisk belastende å stå i noe sånt selv om det "bare" gjelder penger. Prøv å puste med magen og slapp av så godt det lar seg gjøre. 💖

Anonymkode: 31b40...f01

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har pant i bolig utover boliglån 

Ja, de kan kreve tvangssalg så lenge de har pant i boligen. Dere har jo selv sagt at dere setter boligen som sikkerhet for lånet. 
Og kreditorer pleier ikke være så forhandlingsvillig når det er allerede er gått til lønnstrekk. Forhandlingene bør gjøres før det. 

Anonymkode: 244b4...ecc

Skrevet

Hvis du skal unngå tvangssalg bør du i alle fall fortsette å betale boliglån og prioritere de som har har så høy prioritet at de kan få dekning ved tvangssalg og offentlige kreditorer. De fleste private kreditorer som ikke vil kunne få dekning ved tvangssalg vil neppe kreve tvangssalg da de bare taper penger på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...