Gå til innhold

Er dette vanlig lønn for barnehagestyrere?!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vet at barnehagestyrerne i en kommune (kommunale barnehager) tjener 380.000,- og 370.000,- Den ene har 12 års ansiennitet og den andre noe over det.

Likevel, er dette lønnen man da kan forvente i en kommunal barnehage når man er "barnehagestyrer"?

:overrasket::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønnen er tarifffestet. jobber en innen komunalsektor har den en tariff, en del private bhg er knyttet til PBL og følger tariffen derifra. Husker ikke helt hva lønnen er, men dette høres ut som om det er rett.

Hvorfor spør du?

Kan og sjekke PBL eller utdanningsforbundet sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er følgende:

En jurist og en statsviter i kommune (begge med 6 års utdanning) tjener ikke like mye, selv om begge har svært komplekse stillinger, de fungerer begge som mellomledere og er ansvarlig for mange prosjekter m.m.

De tjener langt under barnehagestyrerne.

Derfor får det meg til å lure på følgende:

Hva i all verden er det Utdanningsforbundet klarer, som ikke Juristforbundet og Samfunnsviterne tydeligvis ikke klarer!??

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tariff i kommunen som sier at de skal ha så mye. I den kommunen jeg jobber har barnehagestyrerne under 320000 i lønn. Vi har ingen jurister eller statsvitere som jobber her, så jeg kan ikke sammenligne.

Men det er nå tross alt et ganske stort ansvar og passe på ungene til folk og at de får det de trenger i barnehagen, så det skulle vel bare mangle at de har litt ok lønn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en barnehagestyrer er daglig leder i bedriften med fullt pedagogisk ansvar. I private barnehager er de også fullt ut ansvarlige for arbeidsstokken. Det er (i mine øyne) en stilling på høyere ledernivå enn mellomledernivå. Kanskje er det derfor?

Sier ikke at jurister og statsvitere ikke burde tjene mer enn de gjør (selv om jeg ikke aner hva det dreier seg om), men syns det blir helt feil å sammenligne dem med styrere av barnehager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar feil ang tariff, utdanningsforbundet jobber med å få vekk lokale forhandlinger slik at det skal bli likelønn for styrere. Lønnen er og avhengig av hvor mange ansatte en har under seg(hvor mange avd i bhg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen tariff i kommunen som sier at de skal ha så mye. I den kommunen jeg jobber har barnehagestyrerne under 320000 i lønn. Vi har ingen jurister eller statsvitere som jobber her, så jeg kan ikke sammenligne.

Men det er nå tross alt et ganske stort ansvar og passe på ungene til folk og at de får det de trenger i barnehagen, så det skulle vel bare mangle at de har litt ok lønn også.

Ja, jeg er enig i at de fortjener lønnen sin, det handler ikke om det.

Jeg vet også at andre stillinger med sammenliknbart ansvarforhold, tettere kompleksitet og med enorm variasjon og omstillingsevne (og lengre utdanning) tjener merkbart mindre og slikt får meg til å stille spørsmål.

¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Tviler på at de tjener så mye... Men det kommer vel helt ann på barnehagen (privat/offentlig, stor/liten)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne jobbet i den barnehagen hvor de tjener såpass. Hos oss er ikke styreren i nærheten av den lønna engang. Og ja, hun har lengre ansenitet enn det det vises til i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall forstår ikk ejeg hvordan de har argumentert for å få en såpass høy lønn til å jobbe i kommunal barnehage.

Kanskje det er vanskelig å rekruttere slike til små bygder og at det dermed kan forsvare lønnen?

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her:

det er sant at den ene tjener 370.000,- og den andre 380.000,-

Jeg synes som sagt at det høres noe uvanlig ut for denne type stillinger og skrev derfor her.

Jeg lurer også på om argumentet om "rekruttering" gjør at enkelte små-kommuner må gi dem det de forlanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trenger ikke tro på det, men i private barnehager som er medlem av pbl er tariffen for styrere fra 325 000 til 373 000, alt etter hvor mange årsverk en har under seg. Vet ikke hvordan det er kommunalt, men de skal ha en avtalefestet tariff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok uansett slik at det er MYE Juristforbundet ikke har klart å få til når det gjelder lønnsfastsettelse i offentlig sektor. Men jeg har aldri vært tatt ut i streik! :)

Selv min søster som var nyutdannet sykepleier lå 30-40 000 over meg i lønn (da jeg hadde ca 4 års arbeidserfaring etter utdannelsen.) Vi får enten blir religiøse eller søke oss over til det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok uansett slik at det er MYE Juristforbundet ikke har klart å få til når det gjelder lønnsfastsettelse i offentlig sektor. Men jeg har aldri vært tatt ut i streik! :)

Selv min søster som var nyutdannet sykepleier lå 30-40 000 over meg i lønn (da jeg hadde ca 4 års arbeidserfaring etter utdannelsen.) Vi får enten blir religiøse eller søke oss over til det private.

Jeg er enig med deg i det. Juristforbundet, og ikke minst Samfunnnsviterne, har gjprt en helt elendig jobb når det gjelder lønnsforhandlinger og arbeidet med lønnsrammer for sine medlemmer i offentlig sektor.

Hva har de to forbundene tenkt til å gjøre for sine medlemmer framover? Situasjonen i dagens offentlige Norge er slik at sykepleiere, lærere og 3-årig utdannede ingeniører tjener langt mer enn jurister/samfunnsvitere.

Det er klart det er noen som ikke gjør jobben sin her. Min teori er at de som jobber med dette i Juristforbundet og i Samfunnsviterne er alt for snille. Hvis man ser på hjemmesidene til NITO, vil man enkelt kunne se at NITO kjemper, slåss, krever og er mer storforlangende enn de andre nevnte.

Man kommer ikke langt med å smile og si "våre medlemmer har så vedifullt arbeid, så vi bryr oss ikke om lønnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer nok fra kommunen til kommune. Noen kommuner har ikke så lett for å få folk til å bli i stillingene (mindre sårbare kommuner) og da kan det være lettere i lokale lønnsforhandlinger "å karre til seg" en høyere lønn enn en ville ha fått et annet sted.

Det er nok ikke uvanlig med styrer-lønninger på 360.000,-, noe de også fortjener, de har tross alt ansvar for administrasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...