AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Så, jeg har vært uheldig og tapt ca. 80k i forbindelse med et bruktbilkjøp. Vil ikke gå innpå saken, men er litt demotivert nå. På lengre sikt så har det jo ikke så mye å si da jeg har god inntekt og økonomi, men likevel... Fortell om hvordan du en gang tapte mye penger! Hva gjorde du? Hvordan føltes det da? Hvordan føles det nå? Anonymkode: fa6eb...096
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Jeg sa opp jobben uten å ha en ny jobb å gå til. Tapte en årslønn, fikk knust økonomien, levde med ekstrem usikkerhet og skam. Jeg visste allerede som tenåring at man aldri måtte finne på å si opp jobben uten å ha en ny jobb å gå til, men da jeg sa opp jobben fokuserte jeg kun på hvor mye jeg hatet den og brutke ikke ett sekund på å tenke over hvor vanskleig det ville være å få ny jobb og hvor dyrt det er å være arbeidsløs. Anonymkode: ed423...8eb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Jeg røkte i 30 år. Det er jo en del penger. Noen millioner faktisk. 80 000,- er 80 tusenlapper. Det er ikke så mye, og de kan du både spare og jobbe inn. Anonymkode: 7b160...0d7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Mistet muligheten til å få ung-satsen da jeg ble ufør pga. manglende dokumentasjon. Anonymkode: 912b5...eaf
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Jeg jobbet frivillig mindre enn 100%, på grunn av litt dårlig helse. Så ble jeg veldig syk. 66% av en lav stilling er veldig lite å leve på. Ikke gjør det jeg gjorde. Var ikke klar over det dessverre. Anonymkode: dd9cd...9dc 1 1
Helene Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Dengang min far valgte å overføre firma aksjer til meg. Mistet barnetrygd, mistet farsbidrag, minstebidraget. Levde på 9400 kr pr mnd. Aksjene er bare en papirverdi. Ikke utløst i kr eller øre. Tøffe tak. Overlevde det og. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Brendte av ti tusen på ett onlinekurs jeg noen timer etterpå fant ut ikke var for meg. Poff. Går bra nå og tenker: da lærte jeg deeeeet.. ( ikke 80 k men mulig like mye i forhold til min og din formue, siden du sier du har god råd) Roer seg over tid. Prøv å ikke mate det innvendige selvkritikktrollet ved å tenke mye på det Anonymkode: bc7cc...719 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Det sies jo tap og vinn med samme sind. Meeeen det svir ja. Som sagt: blir bedre med tiden og ikke gruble Anonymkode: bc7cc...719 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Taper og taper. Vel jeg kommer til å tape mye penger. Fått en skade jeg ikke blir frisk av og ender opp ufør. Fra å ha 1.2 mill i året ned på maks ufør er ganske stort sprik. Ender opp med å tape rundt 700000 i året på det 🥹 Anonymkode: 1ecc0...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Kan jo si jeg har tapt i ganske mange år på å velge banksparing istedenfor aksjer. Spesielt nå det siste året med rekordfast fastrente 😛. Virket jo som renta alltid gikk ned, aldri opp. Så 1,40% trodde jeg var sikkert som banken, bokstavelig talt. Jaja, mister i hvert fall ikke selve innskuddet som man risikerer med akskjer. Men gleder meg til å få litt avkastning på nyåret, selv om den nok fortsatt blir mye lavere enn prisveksten. Anonymkode: 873e7...a73
Jytte Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så, jeg har vært uheldig og tapt ca. 80k i forbindelse med et bruktbilkjøp. Vil ikke gå innpå saken, men er litt demotivert nå. På lengre sikt så har det jo ikke så mye å si da jeg har god inntekt og økonomi, men likevel... Fortell om hvordan du en gang tapte mye penger! Hva gjorde du? Hvordan føltes det da? Hvordan føles det nå? Anonymkode: fa6eb...096 Dette er pinlig, men skal fortelle. Jeg har aldri hatt mange penger, har hatt bolig som gikk med tap på slutten av åttitallet, fikk gjeldsordning, levde nøkternt, hadde ikke klart det uten litt hjelp fra mine foreldre, i alle fall hadde ikke barna fått ferier osv. (jeg selv ble hjemme) Under gjeldsordningen fikk jeg en ekstrainntekt, som jeg hadde lagt ned mye jobb i, men fikk bare beholde 40 prosent selv. Min daværende samboer fikk også penger av dette jeg hadde jobbet med som min assistent, men. Han drakk opp alle pengene og spanderte ute på byen. Til sammen var det snakk om par hundre tusen. Før jeg fikk barn tjente jeg ganske bra, og var vel litt av den typen som kjøpte dyre klær (ikke rådyre), gikk på konserter, spiste ute osv. I perioder bodde jeg også hjemme, men kun i korte perioder. Så en dag for ikke så mange år siden fikk jeg en uventet arv fra en xxxxxxxxx, nesten en million. Og en som ikke er vant til å ha "mye" penger... vel, det gikk ikke så bra. Tror jeg har adhd, gjorde mange dumme valg og kjøpte ting som gikk i tap (ikke aksjer). Spiste ute, spanderte, ferier, men det var ikke feriene som tok knekken på beløpet. Jeg flottet meg for mye, taxi, et skjerf til 1999,-, men sa jeg, fikk jo kjøpt par bluser på salg. En venn av meg lo og sa at det er typisk dere damer. Midt i galskapen pusset jeg i alle fall opp leiligheten, så den skal jeg ha. Vil ikke gå i detalj, men jeg visste ikke hvor raskt pengene krympet. Jeg visste at jeg ikke var rik, men var ikke vant til å håndtere penger. Gikk litt amok kan man si. I dag er jeg litt ovenpå igjen og har en grei buffer, men flotter meg ikke. Nå sparer jeg i stedet. edit. Hvordan jeg følte meg når pengene var borte? Har nesten glemt det, men tenkte livet går videre, men innrømmer at jeg følte meg som en dust i starten, og litt angst og følelse av panikk. Det gikk seg til. Jeg hadde jo tak over hodet, mat og råd til det viktigste. Endret 8. november 2022 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Helene skrev (1 time siden): Dengang min far valgte å overføre firma aksjer til meg. Mistet barnetrygd, mistet farsbidrag, minstebidraget. Levde på 9400 kr pr mnd. Aksjene er bare en papirverdi. Ikke utløst i kr eller øre. Tøffe tak. Overlevde det og. Aldri hørt om noen som mister barnetrygd pga aksjeformue. Gjorde du det? Og bidrag fra far. Var det pga utbytte fra firmaet? Eller var grunnen at du hadde mulighet til å få utbytte. Anonymkode: 48ba8...921
Helene Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Fikk utbytte dengang. 5000 i året. Men eide aksjer, verdt mange penger. Papirformue.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Lånte 250.000 til min bror da han måtte flytte etter et samlivsbrudd. Jeg visste jo godt at han er et økonomisk rotehode men tenkte på også på min niese og nevø. Mine foreldre kunne ikke hjelpe med penger. Det gikk som fryktet, til tross for skriftlig avtale om tilbakebetaling er pengene borte og kommer aldri tilbake. Løgn og bedrag er faktisk verre enn at pengene er tapt, jeg har ingen kontakt med broren min idag utover når man møtes på familiebegivenheter. Anonymkode: 20ac9...538
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Lånte 250.000 til min bror da han måtte flytte etter et samlivsbrudd. Jeg visste jo godt at han er et økonomisk rotehode men tenkte på også på min niese og nevø. Mine foreldre kunne ikke hjelpe med penger. Det gikk som fryktet, til tross for skriftlig avtale om tilbakebetaling er pengene borte og kommer aldri tilbake. Løgn og bedrag er faktisk verre enn at pengene er tapt, jeg har ingen kontakt med broren min idag utover når man møtes på familiebegivenheter. Anonymkode: 20ac9...538 Føler med deg! Opplevd samme med eks-svigers for mange år siden, vi lånte bort 200 000 kr som vi aldri fikk tilbake. Er heldigvis ikke mitt problem lenger, men kjenner at jeg har vondt av barna deres som alle har lånt bort penger over årene... Veldig råttent! Kommer aldri til å gjøre det igjen, avtale eller ei. Anonymkode: 621d2...8f4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 Tapte 600 000 på franchise.... Anonymkode: f7396...031
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Jeg tapte en del penger den gangen det viste seg at sjefen min var en uærlig drittsekk. Det var i et stort og veletablert selskap og (men i nyopprettet avdeling, derav merket vi ikke feilen før det nesten hadde gått et år), så vi var mange som fikk sjokk. Sjefen hadde da klart å trikse det til slik at det så ut på alle papirer at hn hadde trukket skatt, og at alt var i skjønneste orden. De tre siste månedene begynte vi plutselig å få problemer med utbetaling av lønn, og gikk selvsagt videre til Arbeidstilsynet og alle andre instanser med det. En dag var sjefen plutselig bare borte. Da hadde hn tatt med seg lønn for flere måneder fra ganske mange ansatte. Også viste det seg i etterkant at hn hadde tatt alle skattepengene i egen lomme, og lurt både ansatte og etater trill rundt. Det ble en skattesmell jeg aldri har opplevd maken til, og selv om jeg fikk sletter deler av det, så måtte jeg betale mye av smellen selv.. som et siste 'fuck you' så var heller ikke lønn eller ansattforhold meldt inn korrekt, så jeg fikk ikke i nærheten av den summen jeg skulle hatt i sykepenger, da jeg endelig kollapset og ble sykemeldt. Aldri tort å regne på hvor mye det ble i krone og øre. Vi var ca 30 ansatte som opplevde det.. Anonymkode: 26a11...a08 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mistet muligheten til å få ung-satsen da jeg ble ufør pga. manglende dokumentasjon. Anonymkode: 912b5...eaf Litt likt her, dokumentert mer enn godt nok da. Hadde bare rett og slett vært for selvoppofrende og gått på jobb når jeg skulle holdt meg hjemme. Vippet akkurat 27, så de nappet ut teppet under meg og dømte meg til et liv i relativ fattigdom. Det var kreftsykdom liksom, oppstått flere år tidligere. Thanks! Anonymkode: b06ae...14c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 lot være å kjøpe ett par Bitcoins rett etter at dette ble lansert. kunne sikkert tjent en del kroner på dette, hvis man hadde solgt når disse tingene var på høyden... Anonymkode: b0b4e...062
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Jeg er ekstremt dårlig på timing når det gjelder å kjøpe og selge aksjer og fond. Har vel ikke hatt noe avkastning totalt sett på over 10 år. Og så tapte jeg vel nærmere 500.000 da ekssamboer nektet å forholde seg til samboerkontrakten. Kunne tatt han for retten, men det ville kostet penger og siden det tar så lang tid var jeg redd boligens verdi ville bli så høy frem til rettskraftig dom at jeg ikke ville hatt råd til å ta over uansett. Anonymkode: 315e6...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå