AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hvert år blir butikkene fylt opp av julevarer! Og det flere mnd før jula starter. Så lenge som jula har eksistert, lurer jeg på hvor det blir av den gamle pynten? Begynner det ikke å bli fullt på lageret i hjemmene deres nå? Eller bare kaster folk? Noe skurrer også når det klages på at alt er så dyrt men likevel så kjøpes det masse sånt tull. Anonymkode: cbaa5...04e 10 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 veldig godt spørsmål Anonymkode: f5c06...6f1 2
Embla Othea Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Godt spørsmål. Mitt inntrykk er at se fleste tar vare på julepynten og pakker det vekk i boder. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Det kommer jo nye generasjoner julepyntere. Ikke alle har pynt fra før. Anonymkode: 1c860...0ba 29
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Noen vil ha rød jul ene året og hvit/grønn/gull/sølv/natur/grå osv de neste. I dårlige tider kjøper vi ikke store ting som hus/bil/båt osv, men små ting som pynt og blomster… Anonymkode: 0922b...b47 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Tja… det fødes ca.. hva… 60 000 nye barn hvert år, disse skal jo etter hvert etablere seg i sitt eget hjem, i litt forskjellig alder riktignok. Men disse har jo da kanskje ingen pynt fra før, eller minimalt med seg, de må jo kjøpe nytt. Og slik vil det jo være hvert eneste år, mange tusen nyetablerte som ikke har noe og må kjøpe nytt. For andre går noe i stykker og må erstattes, noe blir gammelt og man ønsker å erstatte det, man gir noe i «arv» til barna så de har noe å starte med den første julen, og man erstatter det. Og så kan du legge til de som kjøper nytt bare for å kjøpe nytt, men de er i mindretall når man ser på det store bildet. Anonymkode: cc88d...dd7 12 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer jo nye generasjoner julepyntere. Ikke alle har pynt fra før. Anonymkode: 1c860...0ba Nettopp. Og av og til blir ting ødelagte, folk flytter til større boliger osv Jeg er en av dem som har supplert litt julepynt de siste to årene. Noe fordi mye av det jeg har brukt til nå har blitt ubrukelig, (Juletrelys fra rundt 1987 blant annet, og noe fordi mye av min gamle julepynt forsvant ut ut av huset sammen med barna da de flyttet. Anonymkode: 3331c...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Julepynt går i stykker….. Jeg kjøper litt nytt hvert år og bytter ut litt. Det kastes litt hvert år også. Jeg kjøpte ikke julepynt før jeg var 25, det var første året jeg ikke var borte hele førjul/romjulstida, så det tok noen år å samle opp mengden med pynt. Vi pynter tidligere til jul enn før og da trengs det mer pynt, jeg har IKKE noe lilla i adventstiden som mine foreldre hadde. Mange føler også trender og kjøper nytt for å være trendy. Jeg er ikke der- for tradisjonell. Har bodd noen år i USA og savner julepyntshopping der- synes ny norsk julepynt er for lite tradisjonell- jeg vil heller ha rødt skotskrutet mønster enn årets grønnfargede duk… Anonymkode: a1af7...fc4 2
Sheik Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Jeg måtte kjøpe all julepynt selv, så det kommer jo nye generasjoner. Ting blir ødelagte og utslitte og må byttes etterhvert. Og noen bytter ofte stil og selger brukt på finn/facebook/marketplace.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Sannheten er nok at folk kjøper og kaster. En gjør det jo ikke så direkte som i den setningen. Men en kjøper litt nå og da, det pipler inn med ting over tid og så :oj da her var det j fullt og noe må ut. Anonymkode: f5c06...6f1 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Aner ikke. Jeg har ikke kjøpt noe julepynt på... 5-6 år, jeg har 2 kasser på loftet. Det er alt. Jeg har nylig flyttet og kunne gjerne hatt litt mer lyslenker, så det skal jeg kjøpe, men jeg syns ikke noe om å ha et hus fullt av pynt sånn generelt. Kun stue som får litt julepynt her. Anonymkode: 3413a...fc5 2
Duff Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Bruker all julepynt om igjen år etter år, det er jo hele sjarmen med å pynte. 2
Snuppe Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Haha, nei ikke for min del. Jeg kjøper en ny nisse hvert år og skriver årstallet under. Jeg er kanskje litt skrudd i hodet, men jeg elsker alt med jul. 🧑🎄 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Jeg har ikke kjøpt julepynt på mange år, har en kiste full i pynt i gangen min. Bruker det samme hver jul. Anonymkode: 7c36c...b14 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Det er nye folk som ikke har julepynt som kjøper hvert år nye studenter, nye førstegangskjøpere, nye huseiere som har fått større plass de skal fylle opp etc… Det er mange nye i ulike situasjoner som har behov for julepynt. Jeg pleier ofte å unne meg noe nytt. Det gamle blir ikke kastet, men da har jeg ting å bytte på fra år til år. Anonymkode: d79a8...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 Jeg har ikke så mye pynt, kjøper litt hvert år/ får av barna fra skole/barnehage men hjemmet mitt skal aldri se dansk ut😂 Anonymkode: 58bd1...c0f
Gjest supernova_87 Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Hvorfor tror du de snakker om at vi i Vesten ville trengt 4 jordkloder. Forbruk. Materialisme. Joda, noe pynt blir ødelagt. Men aller mest handler det om at "denne er utdatert", eller "åh, hadde vært deilig/fint med noe nytt".
Gjest vilkåret Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 Nei 🙃 Jeg kjøper kanskje en gjenstand eller to i året, så er ikke spesielt overfylt her. Mye plass enda 🙂
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Jeg har nesten ikke julepynt fordi jeg ikke er hjemme i julen, men når jeg en gang skal feire julen hjemme kommer jeg til å kjøpe julepynt. Mange er kommet til det punktet i år og "må" derfor kjøpe julepynt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Det er jo alltids folk som nettopp har flyttet i eget hjem, skilt seg, skaffet seg familie osv., som ønsker å kjøpe seg julepynt. Jeg er selv 37, og har egentlig allerede den julepynten jeg trenger. Men jeg kan alltids kjøpe noe nytt om jeg kommer utfor noe jeg syns er skikkelig fint. Men så har vi jo de som er opptatt av trender, og derfor kjøper nye «sett» med julepynt fra år til år. Men for all del, folk bruker jo penger på så mye rart, at om julepynt gir dem glede, syns jeg ikke at det er noe galt i det. Anonymkode: d1ec1...a25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå