Gå til innhold

Begynne på sykepleiestudiet etter sivilingeniørstudiet

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For Guds skyld IKKE bli sykepleier, du har allerede snart en utdanning som er bra betalt, greie arbeidstider. Du kommer til å angre. Hilsen sykepleier på 18 året, don't do it.

Anonymkode: e552f...982

«Du har snart en utdanning» eller «du har allerede en utdanning», må være noe av det mest utdaterte og gammeldagse jeg hører i arbeidslivet i dag. En er såvisst ikke bundet av én utdanning eller arbeidsplass. Vi er privilegerte og kan jevnt over tilegne oss ny utdanning og nye karriereveier hele yrkeslivet. Hvis man vil, så kan man.

Men ts burde kanskje i det minste prøve yrket hen har utdannet seg til, før hen avskriver det. Det var jo ikke slik at hen hadde oppdaget at faget var uinteressant, det var bare at det var skummel å skulle ut i arbeidslivet.

Anonymkode: 532b8...762

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det på finn disse annonsene ligges ut?

Anonymkode: 6ac14...9ae

Ja. Og på hjemmesiden til de ulike firmaene. Og på LinkedIn. Dette er byggebransjen. Antar det er ganske likt for andre retninger. 

Anonymkode: a71e8...eef

• Liker 1
Skrevet

Altså, arbeidsmarkedet skriker etter ingeniører. Dette kommer ikke til å bli noe problem. Hos oss sliter vi med å få ansatt nok folk.

Dette er selvfølgelig individuelt, men jeg ville ikke anbefalt noen å bli sykepleier eller noe annet innen helse for den saks skyld. Skulle ønske jeg hadde gått ingeniørveien med en gang. Jeg har ingenting igjen for årene på sykehus/sykehjem.

Anonymkode: 02cea...3d2

• Liker 2
Skrevet

Du vil studere i 3 år ekstra for å få ekstra mye studielån og gå ned til halvparten av lønna? Den skjønte jeg ikke:klo:

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men sivilingeniørutdanningen forsvinner jo ikke selv om han/hun/hen tar en ny utdanning.

Anonymkode: dd591...9f2

Utdanning er ferskvare, og man blir veldig fort utdatert. Husk på at hun skal konkurrere med alle de nyutdannede, og de som allerede har en fot innafor.

TS, ta deg heller en irrelevant jobb på butikk, som servitør etc. frem til siv.ing jobben dukker opp. Ikke kast bort tre år og hundretusener i studielån.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei, jeg er en 24 år gammel sivilingeniørstudent som er ferdig med studiet til sommeren. Jeg begynte å studere rett etter videregående(Jeg ble født i 1998, men måtte gå på skole sammen med 99-kullet, da jeg bodde noen år i utlandet og det var vanskelig å hente seg inn igjen og jeg er egt. glad for at jeg kunne gå med 99-kullet) Jeg er en av de heldige som kan vise til relevant arbeidserfaring under studietiden. Jeg har hatt et internshipopphold og en relevant engasjement/deltidsjobb. Jeg har hørt studentene klage på at det er vanskelig å få jobb som sivilingeniør etter studiet og at mange går arbeidsledige i flere måneder før de får seg en jobb. Og at jobben er ofte lite relevant. Jeg har karaktersnitt på B, så jeg har gode karakterer, men er ikke en A-student. Jeg gruer meg! til jeg skal begynne å søke jobb til sommeren :( Jeg er kjempestressa og angrer på at jeg har valgt et studie som kvalifiserer til sivilingeniør. Selve studieretningen er kjempespennende og jeg elsker det jeg lærer om, men jeg er bekymret for arbeidsledighet og arbeidsmuligheter for en nyutdannet ingeniør. Da jeg skulle søke høyere utdanning vurderte jeg å bli sykepleier, da det er en spennende jobb med gode arbeidsmuligheter. Men siden jeg hadde et karaktersnitt på nesten 6.0 ble jeg anbefalt å søke en av sivilingeniørretninger. Jeg vurderer å søke meg på sykepleiestudiet til neste studieår.. Men da er jeg 25 år gammel og føler jeg burde ha vært ferdig med studiene og begynne å jobbe på fulltid.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :( Noen her som har begynt på sykepleiestudiet etter å ha tatt master i noe helt annet?

Anonymkode: beca1...9bb

Bare tull. Klart du får jobb som Siving! Lykke til😊

Anonymkode: 0da1c...d02

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Det høres ikke særlig lurt ut å begynne på et nytt studium fordi du gruer deg til å søke jobb etter det (master)studiet du allerede har fullført. Du mister tid i arbeidslivet, du får mer studielån, og en jobb som sykepleier betyr kjipere arbeidstider og dårligere lønn enn som sivilingeniør. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til at du skulle gjøre det, så lenge du faktisk liker det studiet du tar nå. Om det tar noen måneder før du får jobb, så er ikke det verdens undergang. Det er vanlig. Men med B-snitt og relevant arbeidserfaring tipper jeg det ikke tar særlig lang tid.

Endret av Anonymus Notarius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...