AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hei, jeg er en 24 år gammel sivilingeniørstudent som er ferdig med studiet til sommeren. Jeg begynte å studere rett etter videregående(Jeg ble født i 1998, men måtte gå på skole sammen med 99-kullet, da jeg bodde noen år i utlandet og det var vanskelig å hente seg inn igjen og jeg er egt. glad for at jeg kunne gå med 99-kullet) Jeg er en av de heldige som kan vise til relevant arbeidserfaring under studietiden. Jeg har hatt et internshipopphold og en relevant engasjement/deltidsjobb. Jeg har hørt studentene klage på at det er vanskelig å få jobb som sivilingeniør etter studiet og at mange går arbeidsledige i flere måneder før de får seg en jobb. Og at jobben er ofte lite relevant. Jeg har karaktersnitt på B, så jeg har gode karakterer, men er ikke en A-student. Jeg gruer meg! til jeg skal begynne å søke jobb til sommeren Jeg er kjempestressa og angrer på at jeg har valgt et studie som kvalifiserer til sivilingeniør. Selve studieretningen er kjempespennende og jeg elsker det jeg lærer om, men jeg er bekymret for arbeidsledighet og arbeidsmuligheter for en nyutdannet ingeniør. Da jeg skulle søke høyere utdanning vurderte jeg å bli sykepleier, da det er en spennende jobb med gode arbeidsmuligheter. Men siden jeg hadde et karaktersnitt på nesten 6.0 ble jeg anbefalt å søke en av sivilingeniørretninger. Jeg vurderer å søke meg på sykepleiestudiet til neste studieår.. Men da er jeg 25 år gammel og føler jeg burde ha vært ferdig med studiene og begynne å jobbe på fulltid.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre Noen her som har begynt på sykepleiestudiet etter å ha tatt master i noe helt annet? Anonymkode: beca1...9bb
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Men hvorfor det? Fordi du stresser med jobb ei god stund før du er ferdig? Skru ned stresset heller. Tror Tekna har karriereveiledning hvis du er studentmedlem der, snakk med de. Trives du med fagene du har og med deltidsjobb innen faget er det dumt både faglig og økonomisk å bytte til sykepleier. Du skal jo da i tillegg betale på et studielån for åtte år i stedet for fem. Da med en dårligere lønn enn hvis du hadde begynt å jobbe som Siv.ing. Det er et bra jobbmarked for ingeniører, pust med magen Anonymkode: 87c1b...01b 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 For Guds skyld IKKE bli sykepleier, du har allerede snart en utdanning som er bra betalt, greie arbeidstider. Du kommer til å angre. Hilsen sykepleier på 18 året, don't do it. Anonymkode: e552f...982 10 7
Blåpille Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Men er det ikke mer tids-og pengebesparende å gå noen måneder som arbeidssøkende etter endt studium enn å studere 3 nye år og få mer studielån? Hva slags master tar du? Er vel forskjellig hvor stort behov de har + om du er villig til å flytte rundt på deg tenker jeg du ikke er arbeidsledig lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Anbefaler deg å prøve å jobbe som sivil ingeniør. Det er veldig forskjellig å jobbe vs å være student. Selv om første jobben ikke nødvendigvis er relevant direkte ihht studiet er det lærerikt. B i snitt er bra, det er ikke bare A-studenter som får jobb. Personlig erfaring er at i arbeidslivet er ikke karakterer det viktigste for å lykkes, men personlige egenskaper. Anonymkode: ca2b5...ad1 1
HIBSA Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg er en 24 år gammel sivilingeniørstudent som er ferdig med studiet til sommeren. Jeg begynte å studere rett etter videregående(Jeg ble født i 1998, men måtte gå på skole sammen med 99-kullet, da jeg bodde noen år i utlandet og det var vanskelig å hente seg inn igjen og jeg er egt. glad for at jeg kunne gå med 99-kullet) Jeg er en av de heldige som kan vise til relevant arbeidserfaring under studietiden. Jeg har hatt et internshipopphold og en relevant engasjement/deltidsjobb. Jeg har hørt studentene klage på at det er vanskelig å få jobb som sivilingeniør etter studiet og at mange går arbeidsledige i flere måneder før de får seg en jobb. Og at jobben er ofte lite relevant. Jeg har karaktersnitt på B, så jeg har gode karakterer, men er ikke en A-student. Jeg gruer meg! til jeg skal begynne å søke jobb til sommeren Jeg er kjempestressa og angrer på at jeg har valgt et studie som kvalifiserer til sivilingeniør. Selve studieretningen er kjempespennende og jeg elsker det jeg lærer om, men jeg er bekymret for arbeidsledighet og arbeidsmuligheter for en nyutdannet ingeniør. Da jeg skulle søke høyere utdanning vurderte jeg å bli sykepleier, da det er en spennende jobb med gode arbeidsmuligheter. Men siden jeg hadde et karaktersnitt på nesten 6.0 ble jeg anbefalt å søke en av sivilingeniørretninger. Jeg vurderer å søke meg på sykepleiestudiet til neste studieår.. Men da er jeg 25 år gammel og føler jeg burde ha vært ferdig med studiene og begynne å jobbe på fulltid.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre Noen her som har begynt på sykepleiestudiet etter å ha tatt master i noe helt annet? Anonymkode: beca1...9bb Det jeg ville gjort er å gjøre så godt jeg absolutt kan på studiet. Når du har fått siv.ing. tittel åpner det seg dører for deg som du ikke kan se nå. Er du en rimelig omgjengelig person, får du jobb. Kanskje ikke første jobben er den mest spennende, men det løser seg. 1
Reign Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Dette er generasjon prestasjon i et nøtteskall. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg er en 24 år gammel sivilingeniørstudent som er ferdig med studiet til sommeren. Jeg begynte å studere rett etter videregående(Jeg ble født i 1998, men måtte gå på skole sammen med 99-kullet, da jeg bodde noen år i utlandet og det var vanskelig å hente seg inn igjen og jeg er egt. glad for at jeg kunne gå med 99-kullet) Jeg er en av de heldige som kan vise til relevant arbeidserfaring under studietiden. Jeg har hatt et internshipopphold og en relevant engasjement/deltidsjobb. Jeg har hørt studentene klage på at det er vanskelig å få jobb som sivilingeniør etter studiet og at mange går arbeidsledige i flere måneder før de får seg en jobb. Og at jobben er ofte lite relevant. Jeg har karaktersnitt på B, så jeg har gode karakterer, men er ikke en A-student. Jeg gruer meg! til jeg skal begynne å søke jobb til sommeren Jeg er kjempestressa og angrer på at jeg har valgt et studie som kvalifiserer til sivilingeniør. Selve studieretningen er kjempespennende og jeg elsker det jeg lærer om, men jeg er bekymret for arbeidsledighet og arbeidsmuligheter for en nyutdannet ingeniør. Da jeg skulle søke høyere utdanning vurderte jeg å bli sykepleier, da det er en spennende jobb med gode arbeidsmuligheter. Men siden jeg hadde et karaktersnitt på nesten 6.0 ble jeg anbefalt å søke en av sivilingeniørretninger. Jeg vurderer å søke meg på sykepleiestudiet til neste studieår.. Men da er jeg 25 år gammel og føler jeg burde ha vært ferdig med studiene og begynne å jobbe på fulltid.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre Noen her som har begynt på sykepleiestudiet etter å ha tatt master i noe helt annet? Anonymkode: beca1...9bb Å søke nytt studie fordi du ikke tør søke jobber er unnvikende. Du vil bare dytte problemet forran deg. Du liker ingeniørfag og er en god elev, så vil du kaste alt det på båten for å studere til noe som gir en stressende jobb med lav lønn bare fordi du er redd for at du KANSKJE kan bli arbeidsledig? Det er for dumt. Med din bakgrunn kan du få jobb uten å ta et nytt studie HVIS du skulle være så uheldig å ikke få jobb med det første. Dette var unnvikende, engstelig og trist lesning. Anonymkode: a2162...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Enda tre år til med studie så blir studielånet så høyt at du kan se langt etter å eie bolig det neste tiåret også. Anonymkode: a2162...7a6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Jeg begynte på sykepleierutdanningen når jeg var 26 år, for 10 år siden. Mange eldre der også. Har aldri angret en dag på at jeg ble sykepleier, verdens beste jobb. Anonymkode: 3178a...ef1 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Jeg jobber i helsevesenet. Det er trist å si det, men anbefaler ingen å bevege seg i den retningen. Fullfør studiet og ha litt is i magen. Kommer til å ordne seg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Hvilken retning sivilingeniør da? Det varierer en del mellom linjene, noen får lettere jobb enn andre. Jeg er selv sivilingeniør, hadde C-snitt. Slet med å få meg jobb pga. dårlig selvtillit, lite relevant arbeidserfaring, pluss brukte lenger enn ordinær tid på studiet. Jeg fikk til slutt fast jobb via praksisplass gjennom Nav. De aller fleste klarer å få seg jobb selv. Og du stiller sterkere enn jeg gjorde. Men jeg forstår nervene altså. Jeg var selv innom tanken på å søke sykepleien. Er i dag veldig glad jeg ikke gjorde det, for jeg trives i jobben jeg endte med. Og jobb som sykepleier er for mange stressende og med stort ansvar. Ikke tro at det er lett, det er det jo ikke. Anonymkode: 3873b...eb8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Det er jo ikke verre enn å slenge inn en søknad på samordna opptak, og så heller si fra seg plassen hvis du ikke får jobb. Anonymkode: fa41e...01d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg er en 24 år gammel sivilingeniørstudent som er ferdig med studiet til sommeren. Jeg begynte å studere rett etter videregående(Jeg ble født i 1998, men måtte gå på skole sammen med 99-kullet, da jeg bodde noen år i utlandet og det var vanskelig å hente seg inn igjen og jeg er egt. glad for at jeg kunne gå med 99-kullet) Jeg er en av de heldige som kan vise til relevant arbeidserfaring under studietiden. Jeg har hatt et internshipopphold og en relevant engasjement/deltidsjobb. Jeg har hørt studentene klage på at det er vanskelig å få jobb som sivilingeniør etter studiet og at mange går arbeidsledige i flere måneder før de får seg en jobb. Og at jobben er ofte lite relevant. Jeg har karaktersnitt på B, så jeg har gode karakterer, men er ikke en A-student. Jeg gruer meg! til jeg skal begynne å søke jobb til sommeren Jeg er kjempestressa og angrer på at jeg har valgt et studie som kvalifiserer til sivilingeniør. Selve studieretningen er kjempespennende og jeg elsker det jeg lærer om, men jeg er bekymret for arbeidsledighet og arbeidsmuligheter for en nyutdannet ingeniør. Da jeg skulle søke høyere utdanning vurderte jeg å bli sykepleier, da det er en spennende jobb med gode arbeidsmuligheter. Men siden jeg hadde et karaktersnitt på nesten 6.0 ble jeg anbefalt å søke en av sivilingeniørretninger. Jeg vurderer å søke meg på sykepleiestudiet til neste studieår.. Men da er jeg 25 år gammel og føler jeg burde ha vært ferdig med studiene og begynne å jobbe på fulltid.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre Noen her som har begynt på sykepleiestudiet etter å ha tatt master i noe helt annet? Anonymkode: beca1...9bb Forstår ikke helt hva du spør etter, egentlig. Hvis du er en siv.ing-student med B i snitt, så antar jeg at du er smart nok til å forstå at det ikke er noen god logisk eller økonomisk grunn til at du skal bli sykepleier. Den grunnen må i så fall være at det er drømmejobben din, siden både lønn og arbeidstider er mye bedre i de yrkene du kan få nå enn det en sykepleier har. Og så slipper du å bekymre deg for å bli arbeidsledig da, siden det er for lite sykepleiere og etter hva jeg har hørt høyt sykefravær. Anonymkode: 532b8...762 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enda tre år til med studie så blir studielånet så høyt at du kan se langt etter å eie bolig det neste tiåret også. Anonymkode: a2162...7a6 Ja, for dét er det eneste man blir målt i her i livet. Egen bolig. Og jada, jeg hàr egen bolig, men jeg har aldri sett på det som et mål i seg selv for noe som helst. Det bare ble sånn. Anonymkode: 532b8...762 3
mitch92 Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, for dét er det eneste man blir målt i her i livet. Egen bolig. Og jada, jeg hàr egen bolig, men jeg har aldri sett på det som et mål i seg selv for noe som helst. Det bare ble sånn. Anonymkode: 532b8...762 Nordmenn er sykelig opptatt av at alle skal eie bolig. Merkelig at totalt fremmede skal bry seg så mye om man leier eller eier. Hvis sykepleier er drømmen så gå for det, du er IKKE for gammel. Jeg er eldre enn deg og vurderer en ny utdanning fordi jeg ikke trives som sykepleier. Det er bare noe man orker å stå i om man BRENNER for det. Er det ikke en drøm du har så dropp det, man kan godt få seg jobb som sivilingeniør. Du sier jo du trives med studiet. Prøv å søke jobb en stund, jobb, se hvordan du trives. Så kan du eventuelt endre beite senere hvis du ikke trives
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Anbefaler deg å jobbe som siviling først, kanskje du kommer til å like det? Det er ihvertfall verdt forsøket, du får også relevant arbeidserfaring som du kan ta med deg senere i livet. Anonymkode: 27a00...d08
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: For Guds skyld IKKE bli sykepleier, du har allerede snart en utdanning som er bra betalt, greie arbeidstider. Du kommer til å angre. Hilsen sykepleier på 18 året, don't do it. Anonymkode: e552f...982 Men sivilingeniørutdanningen forsvinner jo ikke selv om han/hun/hen tar en ny utdanning. Den kan bli litt utdatert så man dermed kanskje ikke får toppjobbene sånn med en gang (kommer an på retning innen ingeniør). Kan bytte tilbake igjen hvis sykepleieryrket likevel ikke passer. Rent økonomisk er det jo dumt, men alt måles ikke i kroner heller. Anonymkode: dd591...9f2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Du søker ikke jobb til sommeren. Du begynner å se etter jobb NÅ... de fleste jobbene for nyutdannede ingeniører kommer nå rundt jul... iallefall innen bygg og anlegg. De fleste har takket ja til jobb rundt påsketider, før de er ferdige på skolen! Du får ganske sikkert en jobb. Arbeidsmarkedet går så det griner, og alle skriker etter ingeniører. Hvis ikke, tar du noen relevante fag mens du søker på jobb. Eller så får du en semi-relevant jobb og kanskje reiser litt. Du er ung og skal jobbe i 40-50 år. God tid!! Slapp av. Nyt livet som student. Voksenlivet med jobb og boliglån og a4 er kjedelig... Anonymkode: a71e8...eef 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du søker ikke jobb til sommeren. Du begynner å se etter jobb NÅ... de fleste jobbene for nyutdannede ingeniører kommer nå rundt jul... iallefall innen bygg og anlegg. De fleste har takket ja til jobb rundt påsketider, før de er ferdige på skolen! Du får ganske sikkert en jobb. Arbeidsmarkedet går så det griner, og alle skriker etter ingeniører. Hvis ikke, tar du noen relevante fag mens du søker på jobb. Eller så får du en semi-relevant jobb og kanskje reiser litt. Du er ung og skal jobbe i 40-50 år. God tid!! Slapp av. Nyt livet som student. Voksenlivet med jobb og boliglån og a4 er kjedelig... Anonymkode: a71e8...eef Er det på finn disse annonsene ligges ut? Anonymkode: 6ac14...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå