Gå til innhold

Kjøpe bolig med mye fellesgjeld.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og titter på en bolig som koster 3.500 000(prisantydning) og 3 945 000 i fellesgjeld. 

Borettslaget har avdragsfrihet til 2041, slik at det bare er renter som betales i fellesutgiftene og fellesutgiftene vil øke kraftig i 2041. Det er mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Jeg måtte ha tatt opp boliglån på ca 2 000 000. 

Jeg ville enten nedbetalt ekstra på boliglån eller fellesgjeld - alt etter hvor renta er best, når det er avdragsfrihet på fellesgjelden. 
Tror dere det vil være et dumt kjøp? Vi planlegger ikke bo der mer enn maksimalt 5-6 år, men redd boligen vil være vanskelig å selge på sikt

Anonymkode: 9c80d...2bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du må ta opp to mill i lån, så har du 1,5 i EK? Har du/dere økonomi til å betjene totalt lån på neste seks millioner da? Pluss fellesutgifter (den delen av fellesutgiftene som ikke er renter)?

Totalprisen på leiligheten er jo 7 455 000. 

Slike leiligheter har stort sett ikke mulighet for å betale månedlig ned på fellesgjelden, men heller større innbetalinger nå og da.

Anonymkode: 4df0a...86a

• Liker 1
Skrevet

20 ÅR!!! avdragsfrihet? Da bor du billig men jo nærmere du kommer dato til avdrag må betales jo vanskeligere blir det å selge. Og ikke forvent noe særlig prisstigning, med mindre det er midt i sentrum.

Anonymkode: e5ed6...4bf

• Liker 1
Skrevet

Å tro på at det ikke kommer ekstrautgifter for en bolig før 2041, er som å tro på Julenissen. Da må man ta opp nytt lån.

Og når man snakker om bolig med stor fellesgjeld, ble slike leiligheter solgt for 1 krone i 1990-årene; de færreste tok sjansen på å kjøpe dem etter avisoppslag om at de resterende eierne måtte overta gjelden til dem som ikke kunne betale for seg.

Anonymkode: 57d20...ce7

• Liker 6
Skrevet

Du er skeptisk til å kjøpe pga den latterlig lange avdragsfriheten på fellesgjelda, det er jeg også, og det er også mange andre kjøpere. Derfor vil det være færre kjøpere om beinet = du vil få mindre når du selger. Jeg ville funnet noe annet. Det finnes masse leiligheter man kan kjøpe. 

Anonymkode: 8a729...99f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke tatt risikoen på en slik bolig. Selv om totalprisen er ok og det er lang avdragsfrihet, så risikerer du i større grad å ha problemer med å selge denne kontra en annen bolig. Og 20 års avdragsfrihet er snodig, etter 20 år så må man jo sette i gang med vedlikehold og evt låne mer. Hadde jeg ikke satsa på. 

Anonymkode: 56411...f7f

• Liker 4
Skrevet

Høres litt ut som et pensjonistbygg. Hvor de regner med å være døde om 20 år, og det er arvingene som får problemene til å selge, så de kjører avdragsfrihet her og nå - hva som skjer senere er ikke deres problem.

Anonymkode: 8a729...99f

Skrevet

Hadde aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld, og 20 års avdragsfrihet. Om 20 år, så må man starte med vedlikehold, hvis ikke før. 

Anonymkode: 76b7d...134

• Liker 2
Skrevet

Noop, hadde ikke kjøpt

Skrevet

Så lenge det er IN ordningen, så ville jeg kjøpt, og betalt ned mesteparten av fellesgjelden med en gang.

Anonymkode: 31a18...51f

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor fort du ser for deg å klare å betale tilbake boliglånet. Men avdragsfrihet eller ikke spiller vel praksis egentlig ikke så veldig stor rolle. Jeg tror det viktigste spørsmålet å stille seg er om dere har råd til å sitte med en leilighet til rundt 7.5 mill. (Du må tenke at det er dette den koster)

Forskjellen med og uten avdragsfrihet blir egentlig mest hvilket lån du ender opp med å betale ned først. Sålenge det er avdragsfrihet vil du ha mer overskudd til å betjene egen gjeld raskere og nesten bli kvitt den til avdragsfriheten løper ut, mens hvis det ikke hadde vært avdragsfrihet, ville fellesutgifter vært høyere, og overskuddet til å betjene egen gjeld lavere, slik at disse to lånene ville blitt betalt ned parallelt over dobbelt så lang tid. Totalsummen blir den samme uansett.

Anonymkode: 8376e...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 14.10):

Borettslaget har avdragsfrihet til 2041

hva, er det mulig? avdragsfrihet i 20 år? røde bjeller ringer her.. 

Anonymkode: 4e17f...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 14.10):

Driver og titter på en bolig som koster 3.500 000(prisantydning) og 3 945 000 i fellesgjeld. 

Borettslaget har avdragsfrihet til 2041, slik at det bare er renter som betales i fellesutgiftene og fellesutgiftene vil øke kraftig i 2041. Det er mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Jeg måtte ha tatt opp boliglån på ca 2 000 000. 

Jeg ville enten nedbetalt ekstra på boliglån eller fellesgjeld - alt etter hvor renta er best, når det er avdragsfrihet på fellesgjelden. 
Tror dere det vil være et dumt kjøp? Vi planlegger ikke bo der mer enn maksimalt 5-6 år, men redd boligen vil være vanskelig å selge på sikt

Anonymkode: 9c80d...2bb

Siden dere kan nedbetale fellesgjelda individuelt, kan dere jo bare betale inn på fellesgjelda som om det er deres egen, og når dere skal selge boligen har den lav fellesgjeld. Problemet løst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

hva, er det mulig? avdragsfrihet i 20 år? røde bjeller ringer her.. 

Anonymkode: 4e17f...d25

Det er ikke noe røde flagg ved dette opplegget. Ganske standard egentlig. Så lenge man ser på totalprisen så er det ikke så ille. Og det er jo den man må se på for det er det man totalt kjøper for.

Her kan man også gjøre individuell betaling på fellesgjelden. La oss si man bor der i ti år da, og betaler ut hele fellesgjelden, så selger man jo ikke leiligheten til 3,5 millioner igjen. Man legger ut leiligheten for 7,5 og sitter igjen med hele overskuddet selv. (Eksemepelet hensyntar ikke eventuell prisstigning)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe røde flagg ved dette opplegget. Ganske standard egentlig. Så lenge man ser på totalprisen så er det ikke så ille. Og det er jo den man må se på for det er det man totalt kjøper for.

Her kan man også gjøre individuell betaling på fellesgjelden. La oss si man bor der i ti år da, og betaler ut hele fellesgjelden, så selger man jo ikke leiligheten til 3,5 millioner igjen. Man legger ut leiligheten for 7,5 og sitter igjen med hele overskuddet selv. (Eksemepelet hensyntar ikke eventuell prisstigning)

Selvfølgelig er det rødt flagg. Ja, man kan betale ned sin andel av fellesgjeld men hvis ikke flere gjør det, hva skjer da om 20 år? Når vedlikehold begynner å rulle. Det er ting man eier i fellesskap og ikke individuelt og da er det ugreit at flere ikke har nedbetalt ei krone av lånet, så skal de låne mer.

Hadde aldri kjøpt der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det rødt flagg. Ja, man kan betale ned sin andel av fellesgjeld men hvis ikke flere gjør det, hva skjer da om 20 år? Når vedlikehold begynner å rulle. Det er ting man eier i fellesskap og ikke individuelt og da er det ugreit at flere ikke har nedbetalt ei krone av lånet, så skal de låne mer.

Hadde aldri kjøpt der.

Hvorfor det? Nå har jeg ikke prospektet foran meg, men det nevnes ikke at man er solidarisk ansvarlig for fellesgjelden. Dersom fellesgjelden er personlig er det vel knakende likegyldig for meg om naboen ikke har betalt ned sitt før avdragene begynner å løpe, eller det blir lagt på lånet pga vedlikehold?

Jeg vil jo ikke få en større andel av fellesgjelden bare fordi jeg har vært flink å betale ned min andel.

• Liker 1
Skrevet

I hovedsak så er jeg skeptisk til å ha 20 års avdragsfrihet på et lån, spesielt på bolig. Tak og vinduer har stort sett 20-25 års levetid, og så skal man bo under taket i 20 år, og måtte begynne å se på bytte av tak FØR man har begynt å betale ned på det første taket? 

Det har blitt en trendy greie å ha så lang avdragsfrihet på lån fordi folk tenker at de skal begynne å selge før avdragsfriheten tikker av, dette gagner bare korttids-eiere og byggherrer egentlig. Noen kommer til å stå igjen med en kjemperegning om 20 år. 

Anonymkode: 734cf...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har blitt en trendy greie å ha så lang avdragsfrihet på lån fordi folk tenker at de skal begynne å selge før avdragsfriheten tikker av, dette gagner bare korttids-eiere og byggherrer egentlig. Noen kommer til å stå igjen med en kjemperegning om 20 år. 

Anonymkode: 734cf...b44

Hvorfor det? Totalprisen på leiligheten blir den samme uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...