Gå til innhold

Dra fra babyen når den ikke sovner hos far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en baby på 5 mnd. De første 3 månedene gråt bare babyen hos far, selv om han prøvde mye å knytte bånd med babyen. Da den ble 3 mnd ble det gradvis bedre, og babyen kunne være hos far i våken tilstand. Men, babyen sovnet fortsatt kun hos meg. Far prøvde med jevne mellomrom å legge babyen, og en dag gikk det plutselig, helt uten gråt! Far la så babyen 5 dager på rad uten noe gråt, før det på den 6.dagen ble hyling igjen. Etter masse masse hyling endte det med at jeg tok over, og siden har ikke babyen sovnet hos far igjen, selv om han har prøvd. Dette er 3 uker siden. Nå er jeg invitert på noe sosialt på kvelden som jeg har veldig lyst til å bli med på. jeg har enda ikke vært borte fra babyen mer enn våkenvinduet dens (minus tiden amming tar), siden den jo kun sover hos meg. Det frister derfor skikkelig masse å endelig få litt tid for meg selv. Jeg blir isåfall bare borte noen timer, og holder meg edru 😊

Far har lyst til å ha babyen, og klarer å stå i gråten. Det er mer meg det går på, har jeg samvittighet til å la babyen gråte seg i søvn hos far??? Samtidig er jeg møkkalei. Det hadde vært fint å komme seg ut litt, og en glad mamma er jo en god mamma. Babyen liker verken vogn eller bilstol (har vært til manuellterapeut og kiropraktor, de fant ingenting), så jeg har egentlig bare sittet hjemme i 5 måneder nå, så begynner å bli litt sprø 🤪🤪

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: dbc62...9d1

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde vel prøve litt. Hvis det skulle bli sånn at du faktisk må være borte, så er babyen vant til det.

Anonymkode: 35d5b...dd1

• Liker 6
Skrevet

Hvis far er trygg på seg selv og orker å stå i det med en trøtt og sutrete baby så tenker jeg du bare skal dra ut. Min yngste sovnet ikke uten meg da hun var på  den alderen. Og hun tok ikke flaske. Jeg tok meg en tur ut likevel og far og baby fant ut av det sammen, baby fant seg i å sitte i vippestol og spise morsmelk fra skje. Ekstremt lite effektiv mating, men det holdt babyen passe mett og fornøyd. Og for en kveld er det ikke så farlig om babyen legger seg til å sove eller ikke. Hvis det som funker er at far og baby ligger på sofaen eller går rundt i stua, så skal de gjøre det som funker, sånn for en kveld. 

• Liker 10
Skrevet

Bare dra du, de finner ut av det. Stort sett er det lettere for dem begge om du ikke er der også 😊

Anonymkode: ab8e1...cad

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde dratt. :) Dere kan jo bli enige om en "grense" for når dere begge mener det er riktig at du kommer hjem, f.eks. hvis det er gråting på rødt nivå i x tid, og at han gir beskjed om den grensa nås. Men ellers tenker jeg at hvis du knapt har vært borte fra babyen i løpet av fem måneder, har du fortjent å ta en kveld ute og så får far bare stå i det. Kanskje ender det ikke med legging til vanlig tid, kanskje må han ut og trille en lang tur eller ta knebøy i stua med bæresele på, men det går jo helt fint for en kveld.

Anonymkode: 02b4a...e6a

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde dratt. Det er ikke sånn at baby er hjemme med en ukjent person; det er jo far! Hvis/når baby gråter vil de jo få trøst av en trygg omsorgsperson, det er ikke som at de bare ligger der og gråter for seg selv :)

Anonymkode: 88397...41a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde dratt. :) Dere kan jo bli enige om en "grense" for når dere begge mener det er riktig at du kommer hjem, f.eks. hvis det er gråting på rødt nivå i x tid, og at han gir beskjed om den grensa nås. Men ellers tenker jeg at hvis du knapt har vært borte fra babyen i løpet av fem måneder, har du fortjent å ta en kveld ute og så får far bare stå i det. Kanskje ender det ikke med legging til vanlig tid, kanskje må han ut og trille en lang tur eller ta knebøy i stua med bæresele på, men det går jo helt fint for en kveld.

Anonymkode: 02b4a...e6a

Nå sover ikke babyen i vogn da, og hyler bare i bæresele på pappa 😅 Men skjønner hva du mener, de finner vel ut av det 😊

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå sover ikke babyen i vogn da, og hyler bare i bæresele på pappa 😅 Men skjønner hva du mener, de finner vel ut av det 😊

Ts

Jeg er ganske sikker de finner ut av det. Her var det litt skriking fordi jeg var i huset :) Med en gang jeg forsvant, var trøst fra pappa helt flott!

Anonymkode: 0f12d...f41

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Her går legging mye bedre om jeg er borte en stund før legging, men nå er ungen såpass stor at den forstår at jeg faktisk drar ut av huset. Er jeg hjemme så blir det krig om far skal legge, så kanskje det kan være en ide!

Anonymkode: 6f1ab...3d9

Skrevet

Hadde en veldig lik baby og situasjon. Var jeg hjemme var det umulig for far å legge. Så prøvde vi at jeg dro ut (men kjørte bil så jeg kunne kjøre hjem om krise). Da fikk han lagt baby fint, men hun våknet etter en stund og gråt veldig. Men han klarte å roe igjen til slutt og hun sovnet igjen. Sov på pappan da, til jeg kom hjem :) De neste gangene gikk det litt bedre :) Så anbefaler å prøve men kanskje avtale litt hvor mye gråt dere tenker er ok før du må kontaktes. Har følt på det samme som deg, selv om baby er hos pappa, blir den preget av at jeg som jo veldig tydlig er hovedomsorgsperson er borte, at hun følte seg forlatt.. Så derfor har vi tatt sånt veldig forsiktig iallfall. Også tenkte jeg at vi måtte jo iallfall forsøke, jeg følte meg helt kvelt av å alltid måtte være hjemme med og legge baby..

Anonymkode: 29284...417

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt. Syns babyen er for liten. 

Anonymkode: edd73...ab7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For liten til hva?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Enig. 

Anonymkode: 4e60d...e9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ts

Vi har en gutt som har vært ganske vanskelig med søvn og må stort sett ha alle hjelpemidler tilgjengelig. Da jeg var invitert til en på barselgruppa vurderte jeg å ikke dra fordi det ikke passet så bra med søvnen hans, men jeg tok sjansen. Det endte med at jeg fikk ham til å sovne I armene mine uten mye arbeid mens jeg var der. Her hjemme har jeg prøvd og prøvd uten å få det til og alltid endt opp med hengevugge eller bæresele, men når jeg ikke hadde den muligheten løste det seg. Med andre ord tenker jeg at far sikkert klarer å finne en løsning når det ikke er andre alternativer 😊

Anonymkode: 6831f...ef4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hæ, 5 mnd er for liten til at mor er ute en kveld mens baby er hos far?! Min var vel 6 uker da jeg var ute og spiste med venner. Barnet er jo med sin andre omsorgsperson. 

Anonymkode: 88397...41a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For liten til hva?

Til å måtte gråte seg i søvn. Han skjønner veldig lite enda og tror mor har forsvunnet. Mye stress å påføre en baby bare fordi hun vil lufte seg. Jeg forstår at hun vil lufte seg men siden hun spør... Jeg syns det er for tidlig. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke dratt når babyen så tydelig gir beskjed om at den trenger mammaen sin.

Anonymkode: 4d77e...5ab

• Liker 3
Skrevet

Veldig ofte, så klarer baby å roe seg mye mer ned med far om mor er ute av hus. Vi og flere jeg kjenner har erfart det.

Det er akkurat som om baby merker at mamma ikke er hjemme, da får jeg "nøye meg" med pappa denne gangen. 

• Liker 3
Skrevet
Tuppeluri skrev (1 minutt siden):

Veldig ofte, så klarer baby å roe seg mye mer ned med far om mor er ute av hus. Vi og flere jeg kjenner har erfart det.

Det er akkurat som om baby merker at mamma ikke er hjemme, da får jeg "nøye meg" med pappa denne gangen. 

Ja og det er et must syns du? 

Er ikke en 2 åring vi snakker om her. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Lurt å la far få prøve seg alene her. Hun skal jo ikke være borte lenge. Bra for alle sammen at barnet er trygg på begge foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...