Gå til innhold

Ressursforsvar og valp hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble overrasket over en hendelse mellom mine to hunder, og vil gjerne ha innspill. Har en unghund, og en valp på 3,5 mnd. De er veldig glade i hverandre og leker fint. 

Oppdaget fort at den store har litt ressursforsvar for mat (ikke overfor oss, men for valpen), så vi mater dem i ulike rom og dette fungerer bra. Hatt et tilfelle av tyggeben på fellesrom, da knurret den største da minste nærmet seg. Og etter det passer vi på å aldri ha mat og tyggeben tilgjengelig i fellesrom.

Men, noe rart skjedde nylig. En pute (!) som vi hele perioden med to hunder har hatt liggende i stua, fikk valpen plutselig ikke lov å røre! Den lå slengt blant fler andre ting på gulvet, og da den lille nærmet seg, så kom det et  bjeff fra den store. Valpen tok ikke hintet og prøvde på nytt, og samme bjeff kom fra den store. Denne puten har som sagt vært her hele tiden og aldri før har jeg sett tegn til at det er noe spesielt med den puta..

Jeg løftet valpen opp i sofaen med meg for å se litt hva som var greia. Store hunden virket fornøyd, begynte å leke med puta, ristet den, koste med den og jokket litt på den! (Hun har ikke tendens til å gjøre dette mye). Var så merkelig. Jeg ba om å få puta, og det var greit, og jeg ga godbit i bytte. Bestemte meg for å hive puta inn på et eget rom der valpen ikke har tilgang. Store hunden sto da lenge på dette rommet med puta i munnen og liksom voktet for at valpen ikke skulle komme inn... Hun virket ikke aggresiv, men veldig rar og annerledes og det var nesten som jeg ikke kjente henne helt igjen. 

Enden på historen var at jeg har kastet puta i søpla, og hundene ble venner igjen så fort puta var ute av huset, og leker som normalt igjen med andre ting de har liggende her. Håper dette bare var en merkelig engangshendelse, og ikke begynnelsen på alvorlig ressursforsvar tilfeldige ting rundt om i huset 🤪 Kom gjerne med innspill, de som klarer å lese denne situasjonen. 

Anonymkode: 15419...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valpen har ikke vært i hus lenge. Valper er masete, mangler manerer og tøyer grenser. Det er helt normalt at den eldre hunden i huset blir litt ekstra defensiv og viser litt ressursforsvar. Den eldre hunden bruker mye mental energi på å bli kjent med den lille, finne ut av hvordan den best skal leke med valpen, håndtere eventuelle konflikter osv. Jokking er et tegn på stress, så mulig hun ville ha jokkeputa i fred. Husk på å gi den eldre hunden pause og ikke minst at den får nok søvn. 

Jeg så samme tendenser fra min hund da den nye valpen kom i hus. 

Du har gjort alt rett hittil. Fortsett å mate de separat. Gi tyggebein separat (det kan være litt enklere med hvert sitt bur. Da blir de vant til å spise/tygge nært hverandre samtidig som de kan være helt trygge på at den andre ikke vil prøve å ta ressursen. Fjern eventuelle konflikter som du gjorde med puten (og på måten du gjorde det med godbit). Sett de opp for suksess ved å unngå situasjoner hvor de kan komme i konflikt med hverandre.

Du vil se at forholdet deres kanskje forandrer seg flere ganger i løpet av det første året. Det er helt greit. Behold roen, unngå at den lille plager den store, og når valpen blir litt eldre, så vil den også få  bedre manerer og de vil utvikle god kommunikasjon og trygghet de imellom. Og, prøv å unngå å korrigere noen av de når de har en interaksjon så de ikke får negativ assosiasjoner til den andre. Bruk heller avledning 🙂

Lykke til, og gratulerer med valp! 😀

Anonymkode: f0bf2...2e6

• Liker 1
Skrevet

Kan unghunden ha innbilt drektighet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lykke til, og gratulerer med valp! 😀

Anonymkode: f0bf2...2e6

Tusen takk for gode innspill, og fint å lese at noen synes jeg har gjort ting riktig så langt. Takk for tipsene.

TS 

Skrevet
Tabris skrev (25 minutter siden):

Kan unghunden ha innbilt drektighet?

Hm, ja samme tanken slo meg, men det kommer vel i etterkant av en løpetid, gjør det ikke? Og da ville vi vel merket fler symptomer?

Hun har bare hatt løpetid én gang, og det var 8 mnd siden, så forventer at det kan komme igjen snart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...