AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Jeg jobber i et utenlandsk firma, ledelsen min er svensk (firma ikke svensk). For 2022 fikk jeg en lønnsøkning på 3%, mens jeg kommer frem til at den generelt for Norge er 4%. Da jeg ble ansatt i stillingen, ville de også tilby meg samme lønn som svenskene med samme type stilling som meg. Jeg fikk presset lønnen opp noe. Jeg kjenner på en frustrasjon at ledelsen er svensk og muligens ikke tar høyde for at norske ansatte skal ligge en del over svenskene i lønn. Har vært fem år i firmaet og min verdi øker, samtidig som min lønn "går ned" med kun 3% vekst i 2022. Vet at jeg leverer, da jeg kun får gode tilbakemeldinger og alltid mer enn full bonus. Jeg ønsker å ta dette opp med sjefen min. Noen innspill her, tips? Er jeg for krav stor? Anonymkode: 27909...89e
Akay Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Lønnsveksten i Norge er i år på 6.9% så 3% er dårlig. However, så ble frontfagene enige om ca 3.8% tidlig i år (de setter standarden for årets lønnsoppgjør). Så det som gjelder i år er 3.8%. Vil nok se en økning i streiker neste år på grunn av sterk prisvekst og så ønsker folk å øke med prisveksten fra i år og neste år så kravene blir knallhøye neste år. Synes ikke du er kravstor og det er lov å prøve 😊 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 1 minutt siden, Akay said: Lønnsveksten i Norge er i år på 6.9% så 3% er dårlig. However, så ble frontfagene enige om ca 3.8% tidlig i år (de setter standarden for årets lønnsoppgjør). Så det som gjelder i år er 3.8%. Vil nok se en økning i streiker neste år på grunn av sterk prisvekst og så ønsker folk å øke med prisveksten fra i år og neste år så kravene blir knallhøye neste år. Synes ikke du er kravstor og det er lov å prøve 😊 Takk skal du ha. Anonymkode: 27909...89e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Du slår ganske mange ned i støvlene med den der. De fleste statlige ansatte kunne i år kose seg med 2,46 % til fordeling etter at overheng og glidning var trukket fra. Anonymkode: 596c4...033 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Bu fuckings hu 😂 Lønnspotten på min arbeidsplass var på 1% noe som gjorde at kun 1-3 per team fikk lønnsøkning. Anonymkode: 7a0ac...45c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Akay skrev (5 timer siden): Lønnsveksten i Norge er i år på 6.9% så 3% er dårlig. However, så ble frontfagene enige om ca 3.8% tidlig i år (de setter standarden for årets lønnsoppgjør). Så det som gjelder i år er 3.8%. Vil nok se en økning i streiker neste år på grunn av sterk prisvekst og så ønsker folk å øke med prisveksten fra i år og neste år så kravene blir knallhøye neste år. Synes ikke du er kravstor og det er lov å prøve 😊 Prisveksten er på 6,9%, mener du vel? Frontfaget landet som du sier på 3,8%. Er nok ikke mange som har fått 6,9% lønnsøkning i år. Anonymkode: 52825...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Prisveksten er på 6,9%, mener du vel? Frontfaget landet som du sier på 3,8%. Er nok ikke mange som har fått 6,9% lønnsøkning i år. Anonymkode: 52825...eb1 Skulle til å si det, vi kan i hvert fall se laaangt etter 6,9% - og vi er mange. -offentlig ansatt Anonymkode: 3085e...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Jeg jobber privat, vi fikk 3,7 % som er bra i vår bransje. 3 % er ikke spesielt lite sammenlignet med hva mange får, selv om prisene øker med fryktelige 6,9 % Anonymkode: c95d7...ef5 1
Gjest Adobyen Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Mange som snakker om kraftige lønnskrav neste år. Hva skjer da med inflasjon og renter, hmm..
Akay Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Prisveksten er på 6,9%, mener du vel? Frontfaget landet som du sier på 3,8%. Er nok ikke mange som har fått 6,9% lønnsøkning i år. Anonymkode: 52825...eb1 Selvfølgelig. Skulle stå prisveksten 🫣
Toyah Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 Jeg ble tilbudt 2.3% og forbundet mitt gikk til streik. Siden den ble stoppet med tvungen lønnsnemd er det ingen som vet hvor mye vi kommer til å gå opp. Men det ligger nok neppe noe særlig over 3% 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 Heldiggris!! Jeg gikk opp nøyaktig 0%…. Anonymkode: 53866...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 13.06): Jeg jobber i et utenlandsk firma, ledelsen min er svensk (firma ikke svensk). For 2022 fikk jeg en lønnsøkning på 3%, mens jeg kommer frem til at den generelt for Norge er 4%. Da jeg ble ansatt i stillingen, ville de også tilby meg samme lønn som svenskene med samme type stilling som meg. Jeg fikk presset lønnen opp noe. Jeg kjenner på en frustrasjon at ledelsen er svensk og muligens ikke tar høyde for at norske ansatte skal ligge en del over svenskene i lønn. Har vært fem år i firmaet og min verdi øker, samtidig som min lønn "går ned" med kun 3% vekst i 2022. Vet at jeg leverer, da jeg kun får gode tilbakemeldinger og alltid mer enn full bonus. Jeg ønsker å ta dette opp med sjefen min. Noen innspill her, tips? Er jeg for krav stor? Anonymkode: 27909...89e Vel, er mange svensker som bor ved grensa i Sverige og jobber i Norge for norsk lønn. Du må forholde deg til selskapets land, og får lønn deretter. Du har vel egentlig ingenting å klage på her. Du får jobbe for et norskt firma istedenfor Anonymkode: f8209...08a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 Akay skrev (På 8.11.2022 den 13.10): Lønnsveksten i Norge er i år på 6.9% så 3% er dårlig. However, så ble frontfagene enige om ca 3.8% tidlig i år (de setter standarden for årets lønnsoppgjør). Så det som gjelder i år er 3.8%. Vil nok se en økning i streiker neste år på grunn av sterk prisvekst og så ønsker folk å øke med prisveksten fra i år og neste år så kravene blir knallhøye neste år. Synes ikke du er kravstor og det er lov å prøve 😊 Tull, lønnsvekst i Norge er ikke 6.9%. Du blander med KPI. Anonymkode: 21ed5...865
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #15 Skrevet 9. november 2022 Adobyen skrev (På 8.11.2022 den 19.03): Mange som snakker om kraftige lønnskrav neste år. Hva skjer da med inflasjon og renter, hmm.. Tror det vil bli masse streiker til våren. For pga inflasjon og renter kan ikke lønnsveksten bli like høy som prisveksten… Så da blir det «krig» i lønnsoppgjørene. Anonymkode: 52825...eb1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #16 Skrevet 9. november 2022 Blir hvertfall ny lærerstreik til våren, siden lærere ender på under 3%, i tillegg til at lønnsjusteringen nok også justeres ifra datoen for tvungen lønnsnemnd og ikke tidligere i vår. Altså ca. 5 måneder uten lønnsjustering 🙃 Anonymkode: b2db5...834 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #17 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir hvertfall ny lærerstreik til våren, siden lærere ender på under 3%, i tillegg til at lønnsjusteringen nok også justeres ifra datoen for tvungen lønnsnemnd og ikke tidligere i vår. Altså ca. 5 måneder uten lønnsjustering 🙃 Anonymkode: b2db5...834 Det blir nok garantert lærerstreik, ja. Men sent virkningstidspunkt er risikoen man tar når man går inn i en langvarig streik, dette visste fagforeningene om. Tror ikke motparten vil bry seg om at det benyttes som argument, akkurat. Anonymkode: 52825...eb1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #18 Skrevet 9. november 2022 Adobyen skrev (På 8.11.2022 den 19.03): Mange som snakker om kraftige lønnskrav neste år. Hva skjer da med inflasjon og renter, hmm.. Du har helt rett. Om alle priser øker og alle lønninger øker så vil inflasjonen leve i beste velgående og klasseforskjellene øke ytterligere. Renten vil ramme de uføre, studenter og lavtlønte. Det er sjelden de med lavest lønn som får noe særlig lønnsøkning, om de får noe overhodet. Disse får en slant i skattelette, men blir det ikke urimelig at folk med høyere inntekt skal betale mer fordi enkelte arbeidsgivere betaler sine ansatte med knapper og glansbilder? Missforstå rett; jeg syntes å betale mer i skatt for dem med høyere inntekt er rettferdig for å hjelpe de lavtlønte. Det som ikke er rettferdig er at enkelte arbeidsgivere håver inn enorme summer i utbytter og har skyhøye lederlønninger men altså ikke råd til å lønne de ansatte nederst i bedriften. Det er ikke riktig. Nå er sikkert ikke ts i gruppen jeg tenker burde fått lønnsøkning. Jeg tenker på de som får 350-450k. Anonymkode: de5d5...da1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå