Gå til innhold

Bråk/problemer hos nyinnflyttet nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg som en "Karen" når jeg skriver dette, men må bare få luftet dette og få feedback fra fremmede. 

Vi bor i rekkehus, 4 leiligheter i rekke og borettslag. Rolig område, lite bråk, stor variasjon på alder på beboere. Det er barn som leker i gatene, ungdommer som fester og pensjonister. Vi er vant til bråk og syns det skaper liv i området. Bare positivt, det er ikke problemet.

I september ble naboleiligheten solgt, kommunen kjøpte og leier ut til flyktninger. Nå vurderer vi å flytte. 

De parkerer akkurat hvor de vil. De parkerte hos oss, hos naboen - alt er private p-plasser, da vi har gravd og betalt ut av egen lomme. Det står skilt at det er privat parkering. Borettslaget har regler på parkering, egne p-plasser og det er strengt fordi man ikke skal hindre trafikk, brann eller ambulanse. 

De parkerte midt i veien, RETT foran døren vår, nesten oppå verandaen vår og forhindret trafikk. Vi har gjentatte ganger snakket med de nye naboene, men de viser null forståelse. Jeg forklarte at jeg ikke kommer inn i EGET hus fordi de blokkerer med sin bil. Da blir naboen sur, jeg forklarer at det er 15-20 m til gjesteparkering. Naboen skriker til meg, skikkelig ubehagelig situasjon. Glad jeg ikke bruker krykker, rullestol eller har barnevogn. Går gjennom hekken min, over verandaen for å komme inn i egen bolig. 

Jeg sendte epost til styret, de gjorde ingenting. Såå passive. De videresender epostene mine til kommunen, som "skal ta dette med leieboer". Ingenting skjer. Naboen fortsetter akkurat som de vil. Så da belønner kommunen naboene med egen parkeringsplass.  I håp om at "dette skal løse konflikten.. De har kjørt og ødelagt plenen vår.

Naboene har fått en enebolig av kommunen til 4 mill, men det brant ned.. så da bor de her midlertidig.....

Det har blitt ugreit å bo her. Det er konstant bråk, de smeller med dører, utløser brannalarm (vi har alarmer som utløses i de andre enhetene). Så når de lager mat går brannalarmen i ALLE fire leilighetene..

Ungene spiller fotball inne, vi hører dunking i vegger og gulv. 

Vi har hund som var rolig som skjæra på tunet, men etter at de flytta inn bjeffer han på alle lyder. Det smeller i en dør, bikkja våkner og bjeffer. Det er folk på utsiden, bikkja bjeffer.

Så jeg vil flytte.. det er ikke noe koselig lengre, har mista gleden av å bo her. Styret og kommunen gjør nada, da står man så alene i dette. 

Ja, skikkelig I-landsproblem. Jeg er en Karen, har tatt bilder av alt. Styret har fått alt. 

Anonymkode: 52827...aea

• Liker 8
  • Hjerte 34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hverken styret eller politiet gjør jobben sin med å ordne opp i dette må du og de andre eierne og øvrige naboer som forstyrres av dette gå til media med det. 

Flytter dere vinner flyktningene, og de burde jo skamme seg for hvordan de oppfører seg siden de tross alt er gjester i Norge.

Anonymkode: a9fff...a1d

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor er dette ? I Oslo har kommunen en vakttelefon som styrene i borettslag kan bruke hvis det er noe med lelighetene Oslo kommune eier. Fungerer bra i vårt borettslag, vi har 5 kommunale leiligheter. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er da ikke en Karen for å føle det sånn.

Anonymkode: 4d28e...5c6

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Se nå å få tauet bort den jævla bilen deres. 

Anonymkode: e2918...396

• Liker 24
  • Nyttig 14
Skrevet

Du er ikke Karen her, problemer er at det er ikke noe problemer med innvandrere og ferdig med det. De skaper ikke problemer, ikke bråk, trenger ikke å integreres, trenger ikke veiledning eller å respektere regler. 

Sånn er det. 

Anonymkode: 5261a...2d0

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

TS her. Takk for alle svar :) det betyr mye. 

Etter at jeg postet innlegget, så har jeg snakket med styreleder. De lurte på hvordan det gikk og jeg svarte "hva tror du?" 😅 jeg sa jeg vurderte å flytte og så etter leilighet.

Han fortalte at han hadde snakket med kommunen mange ganger. Kommunen og NAV hadde visst aldri hatt en så vanskelig leieboer som dette. De hadde hatt gjentatte møter, men ingenting skjedde. De gjør akkurat som de vil. 

Da de flyttet inn fikk vi høre at de skulle bo der ett år, men styreleder sa de var ute før sommeren. 

Så jeg sa fint til styrelederen at de fint kunne ha gitt mer respons/engasjement på epostene jeg har sendt. Litt bevis på at de prøver og jobber med saken, at de forstår frustrasjonen min osv osv... 

Denne familien eier ikke respekt for andres ting eller tomt. Null respekt for regler, ingen høflighet. 

• Liker 6
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

TS her.  Ville ikke at innlegget skulle omhandle etnisitet, kultur o.l. 

De er fra Syria. 

Jeg kjenner en annen familie fra Syria, kjenner de gjennom jobb. De er oppegående mennesker, som jobber hardt for å få seg jobb, lære seg språket og forholde seg til norske lover, regler og kultur. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 17
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke et I-landsproblem, ville først og fremst vært vettskremt ved tanke på at de stadig utløser brannalarmen og det forrige huset deres brant. 

Anonymkode: 923b6...94e

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Når disse er ute, det kommer noen som kan oppføre seg så ville jeg solgt..

Vanskelig å ha visning om naboer bråker, det skremmer vekk kjøpere.

Anonymkode: f5edf...a7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror styret hos dere bør kreve at leiligheten selges da kommunen ikke greier å påse at beboer overholder regler. Borettslaget har trolig en advokat som kan svare på om dette er en mulighet. Alle klager fram til nå må fokumenteres. Alle skader og ulemper, brannalarmer, osv. dette er alvorlig, særlig da det forrige huset brant ned. Høres ut som om de fullstendig mangler boevne. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 12.16):

Føler meg som en "Karen" når jeg skriver dette, men må bare få luftet dette og få feedback fra fremmede. 

Vi bor i rekkehus, 4 leiligheter i rekke og borettslag. Rolig område, lite bråk, stor variasjon på alder på beboere. Det er barn som leker i gatene, ungdommer som fester og pensjonister. Vi er vant til bråk og syns det skaper liv i området. Bare positivt, det er ikke problemet.

I september ble naboleiligheten solgt, kommunen kjøpte og leier ut til flyktninger. Nå vurderer vi å flytte. 

De parkerer akkurat hvor de vil. De parkerte hos oss, hos naboen - alt er private p-plasser, da vi har gravd og betalt ut av egen lomme. Det står skilt at det er privat parkering. Borettslaget har regler på parkering, egne p-plasser og det er strengt fordi man ikke skal hindre trafikk, brann eller ambulanse. 

De parkerte midt i veien, RETT foran døren vår, nesten oppå verandaen vår og forhindret trafikk. Vi har gjentatte ganger snakket med de nye naboene, men de viser null forståelse. Jeg forklarte at jeg ikke kommer inn i EGET hus fordi de blokkerer med sin bil. Da blir naboen sur, jeg forklarer at det er 15-20 m til gjesteparkering. Naboen skriker til meg, skikkelig ubehagelig situasjon. Glad jeg ikke bruker krykker, rullestol eller har barnevogn. Går gjennom hekken min, over verandaen for å komme inn i egen bolig. 

Jeg sendte epost til styret, de gjorde ingenting. Såå passive. De videresender epostene mine til kommunen, som "skal ta dette med leieboer". Ingenting skjer. Naboen fortsetter akkurat som de vil. Så da belønner kommunen naboene med egen parkeringsplass.  I håp om at "dette skal løse konflikten.. De har kjørt og ødelagt plenen vår.

Naboene har fått en enebolig av kommunen til 4 mill, men det brant ned.. så da bor de her midlertidig.....

Det har blitt ugreit å bo her. Det er konstant bråk, de smeller med dører, utløser brannalarm (vi har alarmer som utløses i de andre enhetene). Så når de lager mat går brannalarmen i ALLE fire leilighetene..

Ungene spiller fotball inne, vi hører dunking i vegger og gulv. 

Vi har hund som var rolig som skjæra på tunet, men etter at de flytta inn bjeffer han på alle lyder. Det smeller i en dør, bikkja våkner og bjeffer. Det er folk på utsiden, bikkja bjeffer.

Så jeg vil flytte.. det er ikke noe koselig lengre, har mista gleden av å bo her. Styret og kommunen gjør nada, da står man så alene i dette. 

Ja, skikkelig I-landsproblem. Jeg er en Karen, har tatt bilder av alt. Styret har fått alt. 

Her må du og dine andre naboer gå sammen og ikke gi dere. Dette er en kamp dere må bestemme dere for å ta, sammen. Alle sammen send et felles brev til styret, underskrift fra dere alle. Fortsett med dette til noe virkelig skjer, går alle sammen så kan de ikke ignorere det. Hvis ingenting skjer blir det jo til at dere alle flytter - og det blir gjennomtrekk i leilighetene og dårlig rykte. Det er vel det siste styret vil ha noe av. 

Ta også bilder av ting de gjør f.eks ødelagt plen, går over verandaen din, parkering - alt! 

Anonymkode: b7a47...3b9

• Liker 6
Skrevet

Nå blir jeg sikkert halshogget her, men hvor er de fra? Min erfaring er at i visse kulturer så har ikke mannfolkene respekt for kvinner, så om du er kvinne og prøver å «snakke til» en annen mann så hjelper det lite hva saken gjelder. Be mannen din, broren din ellernoe om å ta en prat med mannen i nabohuset? 

Anonymkode: 53fa8...7a0

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 10.30):

TS her. Takk for alle svar :) det betyr mye. 

Etter at jeg postet innlegget, så har jeg snakket med styreleder. De lurte på hvordan det gikk og jeg svarte "hva tror du?" 😅 jeg sa jeg vurderte å flytte og så etter leilighet.

Han fortalte at han hadde snakket med kommunen mange ganger. Kommunen og NAV hadde visst aldri hatt en så vanskelig leieboer som dette. De hadde hatt gjentatte møter, men ingenting skjedde. De gjør akkurat som de vil. 

Da de flyttet inn fikk vi høre at de skulle bo der ett år, men styreleder sa de var ute før sommeren. 

Så jeg sa fint til styrelederen at de fint kunne ha gitt mer respons/engasjement på epostene jeg har sendt. Litt bevis på at de prøver og jobber med saken, at de forstår frustrasjonen min osv osv... 

Denne familien eier ikke respekt for andres ting eller tomt. Null respekt for regler, ingen høflighet. 

Så bra at noe skjer, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor kommunen kjøper bolig til disse. Den familien skulle hatt en kommunal bolig, som alle andre må ha. Det å kjøpe bolig til noen som ikke beviser boevne eller folkeskikk, er bortkastede penger fra min og din skatteseddel. 

Dere naboer kan faktisk skrive en klage til Statsforvalteren på dette. Da på kommunen. Det ville jeg gjort, sånn at kommunen forhåpentligvis lærer av sine feil. Dere får garantert medhold og evt erstatning for ødeleggelser, tort og svie.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 19.43):

Problemer er at flyktninger i all hovedsak kommer fra land der det er ingen tradisjon for å følge regler. Man gjør akkurat hva man vil, helt til naboen en dag kommer på døra med kniven for hånd.

Anonymkode: 6b702...a50

Det er jo en ting, men de fleste flyktninger som kommer til Norge vet å oppføre seg og ikke være en direkte pest og plage. De som er beskrevet i HI er typiske innvandrere, som aldri kommer til å integrere seg. De gidder ikke lære norsk, de gidder ikke skaffe jobb/skole, de er her fordi de får penger, hus og luksus. Det er en direkte skam at Norge ikke har strengere grenseregler iht til dette. For det kommer bare til å ende med «svenske tilstander» hvis ikke vi blir strengere på integrering. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Farmor opplevde mye av det samme. Bodde i firemannsbolig, og det kom inn en flyktningefamilie på 6. Ungene er ute uten tilsyn døgnet rundt, bråker og styrer. Respekt for andres tomter / hager eller leker er ikke tilstedet. De har og utløst brannalarmer x antall ganger i uka, og går akkurat hvor de vil, når de vil. Mannen i familien kan norsk, men når en kvinne rundt området snakker til han later han som om at han ikke forstår. 

Anonymkode: 1cfee...669

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

TS her! Takk til alle som svarer :)

Svarer felles, stort engasjement!

Kommunen har brukt snart FIRE uker på å bygge p-plass, det skulle ta EN uke. Styret har snakket med kommunen og NAV, og disse naboene er visst noe av det verste NAV har møtt. 

Jeg tar bilder av ALT, så jeg har dato og klokkeslett på alt. 

De parkerer foran døra vår når vi ikke er hjemme, jeg har kommet tidlig hjem fra jobb de siste dagene, de står foran døra vår. Så flytter de bilen sin når gubben kommer hjem fra jobb. 

NULL respekt. 

Samme hvem som snakker med de. 

Ifht brann; har hengt opp ekstra brannalarmer. Har konstant en klump i magen når jeg reiser hjemmefra. Har hund som er alene hjemme. Hva gjør jeg hvis det begynner å brenne? Jeg kan ikke miste den bikkja... 

Også ikke nok med det da. 

Det er hamring i vegger, bråk og nå sånn klukking i slukene våre.... ser for meg alle mulige scenario nå... 

Det blir ny epost til styret. WOHO!!

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommunen har brukt snart FIRE uker på å bygge p-plass, det skulle ta EN uke. Styret har snakket med kommunen og NAV, og disse naboene er visst noe av det verste NAV har møtt. 

De parkerer foran døra vår når vi ikke er hjemme, jeg har kommet tidlig hjem fra jobb de siste dagene, de står foran døra vår. Så flytter de bilen sin når gubben kommer hjem fra jobb. 

NULL respekt. 

Ifht brann; har hengt opp ekstra brannalarmer. Har konstant en klump i magen når jeg reiser hjemmefra. Har hund som er alene hjemme. Hva gjør jeg hvis det begynner å brenne? Jeg kan ikke miste den bikkja... 

Det er hamring i vegger, bråk og nå sånn klukking i slukene våre.... ser for meg alle mulige scenario nå... 

Dette er jo helt drøyt. Utrolig flaut for disse menneskene at NAV og kommunen ytrer slike ting. Tenker jo at kommunen og NAV virkelig ikke har vært "harde" nok med disse menneskene. For de KJØPER jo bolig til dem. De må jo sette hardt mot hardt, for noe tull hele greia - og dette går av skatteseddelen vår, liksom.. Glem det. 

Har du snakket med dine andre, oppegående naboer om problemet? Har de også sendt klager? Hva med å sende kopi av klagen til boligkontoret i kommunen også? 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

NULL respekt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo helt drøyt. Utrolig flaut for disse menneskene at NAV og kommunen ytrer slike ting. Tenker jo at kommunen og NAV virkelig ikke har vært "harde" nok med disse menneskene. For de KJØPER jo bolig til dem. De må jo sette hardt mot hardt, for noe tull hele greia - og dette går av skatteseddelen vår, liksom.. Glem det. 

Har du snakket med dine andre, oppegående naboer om problemet? Har de også sendt klager? Hva med å sende kopi av klagen til boligkontoret i kommunen også? 

Klukking i slukene kommer vel fordi de hiver veldig mye fett oppi slukene. De lager nok mye mat med mye fett (oljer osv) - og alt går i vasken. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her; de merker ikke så mye til de, vi bor innerst i en vei. Men de merker nok mye bråk ja. En i styret ser ned på rekkehuset vårt, han har kommentert alt som foregår og mener at styreleder er alt for slapp i denne saken. 

Alle klager, nav/kommunen tar det opp med leieboer, men ingenting skjer jo. Null respekt.

Da de flyttet inn klagde alle naboene, borettslaget "truet" kommunen med opphevning av leieforholdet. Kommunen bygde at p-plass for at konflikten skulle løse seg.... 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...