Gå til innhold

Katt som "vasker av seg" pels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for å ha det sagt: Har selvsagt vært i kontakt med dyrlege, men de hadde ikke ledig time til noe ikke-akutt før siste uken i november, og siden det ikke ble ansett som akutt så avventer jeg med å hive meg i bilen og dra pus med meg på en nesten tre timers lang biltur til nest nærmeste veterinær (vi bor lite sentralt til, for å si det mildt), så derfor tok jeg heller den timen i slutten av måneden, og tenkte jeg kunne høre her i mellomtiden om noen har opplevd lignende😄

Jeg har en katt, ca. to år gammel, som alltid har vært og fortsatt er frisk og rask; glad i å leke, spiser og drikker normalt, går på do som normalt, har aldri vært syk, aldri hatt noen skader, normalvektig, osv. Så oppdaget jeg plutselig i går kveld at store deler av innsiden av høyre bakben hadde svært lite pels. Huden under var helt fin, den var sin normale grå-aktige farge, ingen sår eller røde områder eller noe sånt. Jeg observerte henne mer intensjonelt enn jeg pleier utover kvelden og har fortsatt med det så langt i dag, og har bitt meg merke i at hun vasker seg veldig mye på dette området i forhold til på resten av kroppen, virker nesten som hun er besatt av å vaske seg på innsiden av akkurat dette beinet. Vet selvsagt ikke om kyllingen eller egget kom først, dvs. om hun mister pels fordi hun vasker seg for mye, eller om hun vasker seg for mye fordi hun mister pels, men jeg vil anta førstnevnte i og med at huden ser helt fin ut.

Jeg har hatt katt hele livet, men har aldri vært borti noe sånt. Hun virker som sagt ellers i helt fin form, hun er seg selv på alle måter, så det første jeg tenker er jo at det kanskje er noe psykisk som gir utslag gjennom overdreven vasking, fks. at hun er stresset e.l., men... Noen andre som har opplevd noe lignende med sin katt? Løste det seg i så fall?

Anonymkode: 5e494...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en katt som vasket seg pelsløs bak begge ørene en gang, her hjalp det å bytte til kornfri mat. Har du prøvd det?

Anonymkode: a2978...74d

Skrevet

Tipper det har enten noe med allergi, eksem/hudproblemer, midd/lus/parasitter? eller stress/kjedsomhet. Ville googlet de forskjellige tingene å se om det er noen andre tegn du kan ha gått glipp av. 

Vet det er mange katter som steller seg for mye, det er beroligende for de å vaske seg selv så hvis de er veldig stresset kan de gjøre det for mye.. og hvis de kjeder seg så gjør de det gjerne ekstra pga tidsfordriv og stress i forhold til det. 

Anonymkode: f69cd...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper det har enten noe med allergi, eksem/hudproblemer, midd/lus/parasitter? eller stress/kjedsomhet. Ville googlet de forskjellige tingene å se om det er noen andre tegn du kan ha gått glipp av. 

Vet det er mange katter som steller seg for mye, det er beroligende for de å vaske seg selv så hvis de er veldig stresset kan de gjøre det for mye.. og hvis de kjeder seg så gjør de det gjerne ekstra pga tidsfordriv og stress i forhold til det. 

Det kan forresten også være smerter. Kanskje foten gjør vondt. 

Skrevet

Er det innekatt? Mange innekatter utvikler slik oppførsel av stress og kjedsomhet. Så her kan det være rene miljømessige faktorer som spiller inn. 

Om den går ute og er ellers godt stimulert, så er det mer sannsynlig at det er en allergi eller parasitter i huden. Fisk er faktisk en ganske vanlig forallergi, så sjekk hva maten inneholder. Korn kan også være en trigger. Du kan jo sjekke f.eks. Zooplus og bestille småpakker med tørrfôr/ våtfor og sjekke om det bedrer seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...