Gå til innhold

Tror du det blir oppgang på boligmarkedet i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går trått med boligsalg, og leser at de som «kan» sier at det oppgang på boligmarkedet i januar. Jeg er usikker. Hva tror du?

Anonymkode: 8eb54...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går trått med boligsalg, og leser at de som «kan» sier at det oppgang på boligmarkedet i januar. Jeg er usikker. Hva tror du?

Det blir

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tviler på oppgang allerede i januar. Kanskje til høsten igjen. 

Anonymkode: a07fa...87a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: c0565...ebe

Skrevet

Nei. Tror dette vil vare litt. Det kommer an på så mye, og landet vårt har gitt fra seg kontroll på blant annet strømprisene. Krigen som herjer påvirker matvareprisene, og drivstoff.  

Det "grønne" skiftet koster også, og jeg tror det blir mange konkurser. Alt skipes ut til billigere land. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tror prisene på bolig vil gå ytterligere ned, da prisene har vært kunstig høye nokså lenge. 

Med den økonomiske situasjonen vi står i nå, vil nok bare oppleve at det blir enda vanskeligere. 

Anonymkode: 1283b...477

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Jappetiden er over nå. Det er slutt på gratis penger.

Anonymkode: d7fc5...939

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det blir solgt flere boliger i januar enn november og desember, men jeg har ikke noen tro på noe oppgang i pris.

Anonymkode: 2890a...858

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det kommer veldig an på hvor du bor. Her i landet går 3-roms leiligheter godt over prisantydning fortsatt. Jeg tror kanskje ting flater mer ut fremfor nedgang eller oppgang. 

Anonymkode: 8511c...550

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg ikke.

Men det jeg ser her jeg bor, er at rekkehus selges med en gang. Mens eneboliger som da koster det dobbelte eller mer enn rekkehus, de står lenge til salgs. Og noen blir ikke solgt.

Og sånn som alt er blitt dyrere nå, så skjønner jeg at en småbarnsfamilie heller vil kjøpe rekkehus til 4 mill, og ha greie strømregninger. Istedenfor enebolig til 9 mill og høyere strømregninger. Ser og at de små leilighetene har økt mye i pris de 2 siste årene.

Anonymkode: b9a6a...25b

• Liker 2
Skrevet

Null tro på reell prisoppgang de neste 6 månedene. Tror ikke så veldig på krakk heller men et veldig tregt marked der både kjøpere og selgere henger på gjerdet.  

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel helt an på hvor man bor. Jeg har nylig både solgt og kjøpt bolig i Oslo, og ser at boliger i området fortsatt selger som normalt (godt over prisantydning).

Jeg tror kanskje ike det øker så mye her, men har tro på at det holder seg stabilt. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg ikke.

Men det jeg ser her jeg bor, er at rekkehus selges med en gang. Mens eneboliger som da koster det dobbelte eller mer enn rekkehus, de står lenge til salgs. Og noen blir ikke solgt.

Og sånn som alt er blitt dyrere nå, så skjønner jeg at en småbarnsfamilie heller vil kjøpe rekkehus til 4 mill, og ha greie strømregninger. Istedenfor enebolig til 9 mill og høyere strømregninger. Ser og at de små leilighetene har økt mye i pris de 2 siste årene.

Anonymkode: b9a6a...25b

Det høres veldig riktig ut. Et sted må folk bo og da ser de seg om etter rimeligste fornuftige alternativ. Små leiligheter for single/ barnløse par og små rekkehus/3-4 romsleiligheter for barnefamilier. 

Utflyttingsboomen avtar også siden arbeidsmarkedet blir strammere.

Penthousene og villaene blir for usikkert. 

Skrevet

Nei, det biler jeg på. Renta skal videre opp, mer neste år, enn i år. Folk har ikke penger, så prisene vil ikke gå på opp. Blir et par år til i alle fall.

Anonymkode: f466d...8ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det biler jeg på. Renta skal videre opp, mer neste år, enn i år. Folk har ikke penger, så prisene vil ikke gå på opp. Blir et par år til i alle fall.

Har ikke folk penger? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De som "kan", lever av dette, slik at en eiendomsmegler har like stor troverdighet som en bruktbilselger.

La oss se hva som skjer i Sverige; Norge er litt på etterskudd:

Boligprisene i Sverige raser

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Q7M8wP/boligprisene-i-sverige-raser

Eiendomsprisene i nabolandet har ikke vært så lave som nå siden 2013. Aller størst prisfall er det blant eneboliger.

Boligprisene i Sverige fortsetter nedover.

I oktober gikk prisene på eneboliger ytterligere ned 4 prosent sammenlignet med måneden før. I september var det en nominell nedgang på 2,6 prosent, skriver Bloomberg.

– Prisene fortsetter å falle, men nedgangen er ikke like krapp for leiligheter som for eneboliger, forteller sjeføkonom i SBAB, Robert Boije, i en uttalelse.

Ekspertene peker på at noe av årsakene til den kraftige prisnedgangen spesielt for eneboliger, kan være høyere inflasjon og skyhøye strømpriser.

I Norge kommer dette til å bli mer dramatisk, der det er flere her som eier boligen sin enn i nabolandet; Norge er ikke en øy i verden, og boligprisene kommer også til å synke her. Skulle det bryte ut en omfattende krig ved at Kina går til angrep på Taiwan eller russerne bruker atomvåpen, kommer boligmarkedet til å kollapse fullstendig, sammen med annen økonomi som er bygget på lån - det er greit å huske på at lån er grunnlaget for dagens ville boligpriser.

Anonymkode: 911ba...66f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Tidligst 2024. Men før det kommer det til å gå kraftig ned. Har prøvd å selge siden mai. Kun to på visning sålangt 

Anonymkode: fb5ae...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som "kan", lever av dette, slik at en eiendomsmegler har like stor troverdighet som en bruktbilselger.

La oss se hva som skjer i Sverige; Norge er litt på etterskudd:

Boligprisene i Sverige raser

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Q7M8wP/boligprisene-i-sverige-raser

I Norge kommer dette til å bli mer dramatisk, der det er flere her som eier boligen sin enn i nabolandet; Norge er ikke en øy i verden, og boligprisene kommer også til å synke her. Skulle det bryte ut en omfattende krig ved at Kina går til angrep på Taiwan eller russerne bruker atomvåpen, kommer boligmarkedet til å kollapse fullstendig, sammen med annen økonomi som er bygget på lån - det er greit å huske på at lån er grunnlaget for dagens ville boligpriser.

Anonymkode: 911ba...66f

Svenskene har en fordel, de har mange mange flere utleieboliger via firma /staten - kommunene. Så nedgangen her trenger ikke bli like dramatisk. Den vil ikke bli det, tror jeg. Men boligprisene her har jo vært mye høyere enn hos vårt broderfolk, så hvem vet. 

Russland kommer ikke til å bruke atomvåpen, vås i mine øyne. Det de kanskje gjør er å ødelegge infrastrukturen, og det er skremmende nok... Er mer redd Kina. Kina har sagt at de skal bruke vestens eget "våpen" og det har de gjort ved å selge masse billig dritt til vesten, alt fra puter, nips til gud vet hva. Så de kan bli skumle. 

Hvis jeg skulle kjøpt, ville jeg kjøpt nå, og bundet renta for ti år. Hadde bydd under prisantydning og vært spesielt obs på teknisk verdi på boligen. Om kjøkkenet er fra femtitallet, hva så, men jeg er typen som er ute etter at ting skal fungere,  ikke være moderne. 

Skrevet

Så lenge arbeidsledigheten er lav, så har folk flest penger. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Tidligst 2024. Men før det kommer det til å gå kraftig ned. Har prøvd å selge siden mai. Kun to på visning sålangt 

Anonymkode: fb5ae...b52

Hvor i landet bor du? 2 timer fra Oslo, småby, og her har alt jeg har sett på gått 100-400 000 over prisantydning. Det som ikke har blitt solgt, har hatt ugunstig beliggenhet kombinert med dårlig standard. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...