AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hei! Som tittelen sier så er jeg litt i villrede på hva som er lurt planleggingsmessig. Vi har forsøkt å bli gravide lenge og i høst ble vi henvist til IVF, med første samtaletime på ullevål i desember. Bryllupet vårt skal være i oktober neste høst, og ble planlagt for lenge siden (vi hadde ikke tenkt at vi skulle slite med å få barn, så det ble ikke helt som planlagt kan man trygt si). For det første aner vi ikke hvor lang tid det tar mellom den første timen og faktisk oppstart med behandling, og for det andre aner vi ikke om eller når jeg eventuelt blir gravid. Potensielt sett kan det gå raskt, potensielt sett kan det gå middels sakte, eller veldig sakte osv. Vi skal gifte oss uansett gravid-status (med mindre termin er samme dag som bryllupet, men det skal vel litt til), men sliter litt med å planlegge hvilken kjole jeg eventuelt skal ha og hva som er lurest. Det høres kanskje ekstremt overfladisk ut, men problemet er bare leveringstid og pris på brudekjoler gjør det litt kinkig. Hvis jeg ikke er gravid eller kun tidlig på vei, vil jeg jo ha en ''ordentlig'' kjole/vanlig brudekjole, men disse har jo laaaang leveringstid og kan heller ikke sys noe særlig ut. Hvis jeg er lenger på vei så må man jo ha en kjole som passer over magen. Eller burde jeg kjøpe en kjole i stor størrelse og heller satse på å sy den inn hvis jeg ikke har behov for plass til mage likevel? Heller kanskje mest mot denne, men da blir jo spørsmålet - hvor mye større skal man kjøpe kjolen? Blir det stygt å sy inn en kjole for mye? (hvor stor kan man kjøpe den før den blir stygg å sy inn) - og for det andre, hvordan skal jeg kommunisere dette til butikken? Ønsker ikke å legge ut hele IVF-historien til en fremmed sånn egentlig, og det høres jo rart ut å prioritere å bli gravid når man har et bryllup å planlegge.... Men for oss så må vi nesten bare følge det tilbudet det offentlige gir oss. Det er ikke snakk om å utsette ivf kun pga bryllup. OG er det sånn at alle typer brudekjoler kan passe med gravidmage så lenge den er stor nok, eller er det noen ''stiler'' man bør unngå i det hele tatt? Haha, forventer ikke at noen har svar på alle disse spørsmålene, men kanskje noen råd på veien? Hilsen ufrivillig barnløs på vei til IVF, men samtidig ønsker en kjole som passer<3 Anonymkode: d3081...c87
Veggdyret Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Det er da helt normalt å prøve å bli gravid i perioden før bryllup, uansett om det er med IVF eller på andre måter, så du trenger jo ikke legge ut hele historien i butikken - du kan bare si "vi prøver å bli gravide, har du noen erfaring med/tips om hva vi gjør dersom det klaffer før bryllupet?" (Synes også at det høres rart ut at du mener "det høres jo rart ut å prioritere å bli gravid når man har et bryllup å planlegge", for de fleste mennesker er da barn viktigere enn bryllup og dermed høyere prioritert - og på grunn av alder er det også gjerne noe som foregår omtrent samtidig . Jeg har flere venninner som har flyttet bryllupet fordi det kom for tett innpå fødsel, og ingen har reagert på det.) 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Du kan ikke sy inn en brudekjole all verdens mye. Man kan sy om noen kjoler mye men da snakker vi en langt større jobb enn å sy inn. Jeg ville, for passformen sin del, ventet med kjolen til du ser hvordan det går med første forsøk og når evt andre forsøk blir satt opp. Sykehuset har nok en plan for hvor lang tid du må beregne mellom hvert forsøk. Anonymkode: 17eb9...6fe
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 2 minutter siden, Veggdyret said: Det er da helt normalt å prøve å bli gravid i perioden før bryllup, uansett om det er med IVF eller på andre måter, så du trenger jo ikke legge ut hele historien i butikken - du kan bare si "vi prøver å bli gravide, har du noen erfaring med/tips om hva vi gjør dersom det klaffer før bryllupet?" (Synes også at det høres rart ut at du mener "det høres jo rart ut å prioritere å bli gravid når man har et bryllup å planlegge", for de fleste mennesker er da barn viktigere enn bryllup og dermed høyere prioritert - og på grunn av alder er det også gjerne noe som foregår omtrent samtidig . Jeg har flere venninner som har flyttet bryllupet fordi det kom for tett innpå fødsel, og ingen har reagert på det.) Når du sier det sånn, så er jeg egentlig helt enig. Det er vel kanskje sånn at jeg ikke hadde tenkt det var lurt å prøve å bli gravid rett før et bryllup hvis det skulle blitt upraktisk, (også har mine venninner utrykt det samme i forhold til sine bryllup og i min omgangskrets er dette ''vanlig''), og nå har jeg liksom ikke noe valg, så da ble min tanke at det ville bli sett på som rart. - men ja, det betyr ikke at det er uvanlig for andre! Godt innspill Anonymkode: d3081...c87 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke sy inn en brudekjole all verdens mye. Man kan sy om noen kjoler mye men da snakker vi en langt større jobb enn å sy inn. Jeg ville, for passformen sin del, ventet med kjolen til du ser hvordan det går med første forsøk og når evt andre forsøk blir satt opp. Sykehuset har nok en plan for hvor lang tid du må beregne mellom hvert forsøk. Anonymkode: 17eb9...6fe Nei riktig, jeg vet jo ikke helt hvor mye som er mulig å sy inn. Har tenkt på dette også, men leveringstid er minst 6 måneder, så man burde kanskje bestemme seg før den tid. Jeg kan jo eventuelt gå på noen kjoleprøvinger uten å ''bestemme meg'' også ha noen tanker i hodet før jeg tar en beslutning etter at det første forsøket er gjennomført? Anonymkode: d3081...c87
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Om jeg hadde planlagt og levd livet som om jeg skulle vært gravid på et gitt tidspunkt, ville det vært fire år som ble preget av dette. Mange øyeblikk jeg ikke ville opplevd, og valg jeg ville angret. Mitt beste tips er å leve livet videre, og ikke planlegge for en graviditet. Skjer det så finner du en løsning. Anonymkode: aa833...438 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Tja, vi hadde ivf i november i fjor og giftet oss i mai i år. Jeg var da 30 uker på vei. Var et mareritt å finne en passende kjole, og den måtte også sys ut flere ganger før den store dagen. Ellers gikk det fint. Klarte å holde det gående til 02-03 på natta. Men dansing utgikk for min del. Jeg ville flyttet enten oppstart ivf eller bryllupsdato om jeg hadde vært dere. Anonymkode: 36947...bb5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Jeg ville uansett ikke tenkt noe mer på dette før etter oppstartssamtalen du skal ha i desember. Etter det vet du mer om tidsskjema for forsøkene, og da blir det lettere å se for seg ulike scenarier. Ellers kan du jo satse på en kjole med empireliv, den vil ha plass til mye mage. (Men så kan det jo hende du får større pupper og legger på deg ellers, også.) Anonymkode: 7a5b2...a50 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Noen vil kanskje synes dette forslaget er litt crazy, men for meg er kjolen svært viktig og jeg ville nok gjort det på denne måten: bestille drømmekjolen i den størrelsen du er nå i tilfelle du skal bruke den på et tidspunkt hvor kroppen din ikke er så annerledes enn nå og i tillegg kjøpe en kjole som magen kan vokse i. Stort sett betaler man 50% ved bestilling, så i verste fall går den summen til spille, eller du kan prøve selge kjolen ubrukt. Kjolebudsjettet ditt blir høyere, men du risikerer i hvert fall ikke å ønske deg en annen kjole på selve dagen om du «kunne hatt en annen». Selv har vi valgt å utsette prøving til etter bryllupet fordi jeg har bestilt drømmekjolen min og ønsker å kunne nyte vår egen bryllupsfest nå til sommeren 🙈 Anonymkode: 92d1e...44c 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 Dette ordner seg, jeg ville tatt det litt som det kommer. Jeg ble gravid noen måneder før bryllupet. Da hadde jeg allerede kjøpt kjole men den kunne jeg ikke bruke. Prøvde den på i uke 10 og fikk såvidt glidelåsen i ryggen igjen, ble veldig skuffet. Denne kjolen hadde en A-fasong med fokus på livet og en blonderygg, så den var umulig å sy ut. Så da måtte jeg på kjolejakt igjen..Jeg ønsket ikke noe typisk maternity-brudekjole da alle de har veldig fokus på magen. Valgte en vanlig brudekjole fra utvalget de hadde tilgjengelig i brudesalongen, og fikk den tilpasset. For min del falt valget på en off-the shoulder kjole med litt vidde i stakken og fokus på skuldrene. Da fikk jeg flyttet oppmerksomheten bort fra magen. Den hadde knapper i ryggen men vi byttet de ut med snøring. Da var kjolen enkel å tilpasse til magen. Jeg er ikke så glad i snøring, men det måtte bare bli sånn og jeg skjulte den med sløret utenpå. Var nesten 8 mnd.på vei da jeg giftet meg og flere sa de knapt kunne se magen (som egentlig var ganske stor). Så det er god hjelp å få i en brudesalong med flink skredder. Husk også at brystene kan vokse endel, så det må også en skredder ta hensyn til. Anonymkode: 2caa3...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 11.05): Nei riktig, jeg vet jo ikke helt hvor mye som er mulig å sy inn. Har tenkt på dette også, men leveringstid er minst 6 måneder, så man burde kanskje bestemme seg før den tid. Jeg kan jo eventuelt gå på noen kjoleprøvinger uten å ''bestemme meg'' også ha noen tanker i hodet før jeg tar en beslutning etter at det første forsøket er gjennomført? Anonymkode: d3081...c87 Hvor er det de leverer så seint? I brudesalonger selges jo kjoler som kam syes inn i.l.a kort tid? Det var snakk om få uker. Anonymkode: 50f53...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 Vi var til samtale for oppstart av IVF på Ullevåll i september, første forsøk blir ikke før enn i mars. Så går ganske lang tid før det skjer noe. Anonymkode: 33e27...e81
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 De fleste kjoler kan sys unn 4-5 str. Sy Ut ofte 0-2. Ellers kan man sy snøring, eller heise skjørtet eller sy in kiler mange måter å løse dette på til gravide. I verstefall må du bytte kjole, mange kjoler på finn eller i salong som selges ut av butikken. Dette går nok fint uansett gravid status så kjøp og prøv å finn drømme kjolen og ha dialog med de i salongen om hva som kan gjøres med hver kjole. For å være sikker kjøp kjolen 1 str for stor for den kan alltid sys inn Lykke til hilsen ansatt i brudesalong i 20 år Anonymkode: 9d219...1ac
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 Vi har prøvd å bli gravide i 1,5 år. Vi inviterte gjester i bryllup i slutten av juli. Nå har jeg termin i starten av august. Vi velger å flytte på bryllupsdagen, men vil vente til den største spontanabortfaren er over. Anonymkode: d7445...7e3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 11.11): Tja, vi hadde ivf i november i fjor og giftet oss i mai i år. Jeg var da 30 uker på vei. Var et mareritt å finne en passende kjole, og den måtte også sys ut flere ganger før den store dagen. Ellers gikk det fint. Klarte å holde det gående til 02-03 på natta. Men dansing utgikk for min del. Jeg ville flyttet enten oppstart ivf eller bryllupsdato om jeg hadde vært dere. Anonymkode: 36947...bb5 Syns det er et ganske dårlig råd. Jeg har et vennepar som brukte nesten 5 år på å bli gravid, med IVF både offentlig og privat. Mye bedre å leve som planlagt, og så ser man hvordan det blir etterhvert som det nærmer seg. Utsetter man IVF kan det være det går så lang tid at ting blir enda vanskeligere, og utsetter man bryllupet kan det gå mange år før man er gift. Ts jeg hadde ventet med å kjøpe kjole til etter du ar vært til samtale på Ullevål, så vet du mer om tidsperspektivet. Men det går jo evt an å kjøpe en kjole som tåler litt mage, f.eks med empire waist ala dette Anonymkode: a49a6...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er et ganske dårlig råd. Jeg har et vennepar som brukte nesten 5 år på å bli gravid, med IVF både offentlig og privat. Mye bedre å leve som planlagt, og så ser man hvordan det blir etterhvert som det nærmer seg. Utsetter man IVF kan det være det går så lang tid at ting blir enda vanskeligere, og utsetter man bryllupet kan det gå mange år før man er gift. Ts jeg hadde ventet med å kjøpe kjole til etter du ar vært til samtale på Ullevål, så vet du mer om tidsperspektivet. Men det går jo evt an å kjøpe en kjole som tåler litt mage, f.eks med empire waist ala dette Anonymkode: a49a6...5dc Enig! Kjole ordner seg alltid. Så følg det dere skal med ivf og bryllup også orderen bryllupet seg og blir bra utifra det som er. Lykke til! Anonymkode: 9d219...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå