Gå til innhold

Parfymeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Parfymeallergi

Føler jeg alltid har vært sensitiv, i tenårene husker jeg fikk røde utslett på halsen og brystet ved bruk av parfyme og utslett under armene ved bruk av deodorant (med lukt). Men de siste årene føler jeg mine migreneanfall stort sett skjer etter eksponering for parfyme. Opplever at de fleste rundt meg ikke tar hensyn og ler det bort. Så hva gjør man? Drar til lege for å få det ned på papir og henvisning til eksperter osv? Er det noen leger som tar dette seriøst? 

Anonymkode: 8856d...145

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parfymeallergi er et stort problem for den det gjelder, og dessverre blir det ikke tatt veldig seriøst av alle. 

Be nettverket ditt sette seg inn i det, og resepekter at du faktisk blir dårlig. For meg er duftpinner "døden", jeg blir dårlig i dagevis hvis jeg har vært hos noen med duftpinner. 

https://www.allergiguiden.no/nb-no/ulike-typer-av-allergi/parfymeallergi/stadig-flere-rammes-av-parfymeallergi-og-duftoverfolsomhet

Lite vits i å be om dokumentasjon på det, jeg syns de rundt deg bør respektere deg nok til å lytte til det du har å si. 

Anonymkode: fe4d8...153

• Liker 2
Skrevet

Intoleranse overfor parfyme blir vanligere og vanligere. Det samme gjelder allergi for MI.

Så at dine venner ikke har forståelse for dine plager vitner om mangel på empati.

Anonymkode: 538b0...bc4

• Liker 2
Skrevet

På venterommet hos min lege står det et skilt med teksten Unngå å bruke parfyme. Så leger tar det seriøst. 

Jeg reagerer på noen typer, vet ikke helt sikkert hvilke. Men møter du meg på eks t-banen og stinker parfyme mens jeg er forkjølt kan du glatt regne med at du blir smitta for da hoster og nyser jeg uten stans. 

Skrevet
Jytte skrev (1 minutt siden):

På venterommet hos min lege står det et skilt med teksten Unngå å bruke parfyme. Så leger tar det seriøst. 

Jeg reagerer på noen typer, vet ikke helt sikkert hvilke. Men møter du meg på eks t-banen og stinker parfyme mens jeg er forkjølt kan du glatt regne med at du blir smitta for da hoster og nyser jeg uten stans. 

Det gjør det hos mitt legekontor også, når jeg tenker meg om. Har også vært hos behandlere hvor det er skilt om parfymeforbud. 

Leit at så mange ikke eier empati. 

Anonymkode: fe4d8...153

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde utviklet allergi mot parfymer, mens så viste det seg at det var sitruser og noen andre duftnoter jeg reagerte på. I tillegg er det sitrus i så og si alt av renholdsmidler for tiden. 

Du kan sikkert få et skriv fra legen som du kan vise til de som ler av deg? Evt få foretatt grundige allergitester først.

Anonymkode: 723f0...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...