AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hei, Jeg har for høyt lønnstrekk, når jeg har klaget på det får jeg ikke medhold. De har lagt til grunn gjennomsnittstrekk fra april til sept. Hvordan kan dette være lov? Jeg har igjen til å leve for er langt under minstesats. I tillegg har jeg barn. Må jeg kontakte advokat via fagforening for at klagen skal ha noe tyngde? Noen som har råd i en fortvilt situasjon? Anonymkode: 6faa7...bb8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Sitter du igjen med 8 tusen? Anonymkode: 8cd42...a22
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Ting har gått veldig langt når du er kommet helt til lønnstrekk. Det får du trolig ikke gjort noe med før du har betalt gjelden din. Tips vil være å øke inntekten din, og kutte alle utgifter. Og få kontroll på økonomien din. Helt sinnsykt at du har levd på en så sløsete måte at du ikke har klart å betjene din egen gjeld når du har BARN å ta vare på. Skjerpings! Her må du bare jobbe beinhardt de neste årene for å få dere ut av dette rotet ditt så ikke barnet blir skadelidende på grunn av din uansvarlighet. Anonymkode: 01afd...fd2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sitter du igjen med 8 tusen? Anonymkode: 8cd42...a22 Sitter igjen med 7500 kr. Anonymkode: 6faa7...bb8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sitter igjen med 7500 kr. Anonymkode: 6faa7...bb8 Bor barna fast hos deg? Barnebidrag? du får si opp Netflix og Disney Anonymkode: 8cd42...a22
Stillalive Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Kemneren forholder seg til SIFO satser og offentlig dokumentasjon, de tar ikke høyde for annen gjeld. Skal mye til for å få gjort om på vedtak, og jeg innbiller meg det er lang behandlingstid på klage (uten at jeg vet) Det er kjipt men bare å bite tennene sammen, selvsagt enklere om man er 2 i økonomien.
pautina Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Du må dokumentere alle utgifter, jo mer kvitteringer du sender , jo mer kan de la deg sitte igjen med. Du har krav på å sitte igjen med mer enn 7500, minstesatsen for en voksen er ca det, i tillegg skal du sitte igjen med ett beløp som varierer med alderen på barna per barn. Hvis du går inn på https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn så kan du skrive beløpene du mener du har krav på å sitte igjen med rett derifra i klagen, jo lettere du gjør det for dem jo mer sannsynlig å bli hørt. Og ikke hør på alle i tråden som mener om alt du burde ha gjort tidligere, dritt kan skje alle og det er ikke mulig å være smartere for mange år siden uten tidsmaskin, Makan til unyttige tips., man får ta det fra der man står nå og da har du krav på å sitte igjen med mer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Takk for innspill Pautina. Jeg har sendt inn absolutt all dokumentasjon på hva jeg har av særlige utgifter. Det blir uansett ikke hensyntatt. Dette blir 4 mnd jeg klager på for høyt trekk. Jeg blir ikke hørt. Nå er jeg i knestående økonomisk. Anonymkode: 6faa7...bb8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Linken Pautina viser til gir deg satsene for livsopphold. Der ser du da hva som skal settes av, avhengig av din sivilstatus, og antall/alder på barn. Livsoppholdsatsen skal dekke det aller meste av de vanlige utgiftene, strøm, klær, mat, kollektivtransport innenfor en sone...o.l. I tillegg kommer avsetning til boligutgifter og der varierer det mellom distriktene hva som avsettes ettersom det er store lokale variasjoner rundt om i landet på boligutgifter. Utgifter til SFO, barnehage kan avsettes ekstra til om du dokumenterer dette. Gitt ekstraordinære strømpriser nå så avsetter det i noen distrikt også ekstra til strømutgifter. Som utgangspunkt legges til grunn et gjennomsnitt av de inntektstall som er innrapportert av arbeidsgiver til Skatteeteaten for de siste månedene. Dersom denne inntekten er mangelfull eller feil må du redegjøre og dokumentere dette i klagen. Dersom den fremtidige inntekten vil være lavere (f.eks pga mindre overtid, avsluttet prosjekt etc...) må dette også redegjøres for og dokumenteres, f.eks ved en uttalelse fra arbeidsgiver om at fremtidig vil det ikke være aktuelt med overtid f.eks da prosjektet nå er avsluttet, det er ansatt flere.... Det som IKKE avsettes til, men som mange krever avsetning til er betaling av annen uprioritert gjeld (følger av dekningsloven) - det vil si forbrukslån, kredittkort, private lån, faktura som ikke er betalt fra forrige måned..etc... Vanskelig å si noe mer spesifikt om ikke du spesifiserer hva slags særlige utgifter du har. Anonymkode: b2d20...a6e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 pautina skrev (51 minutter siden): Du må dokumentere alle utgifter, jo mer kvitteringer du sender , jo mer kan de la deg sitte igjen med. Du har krav på å sitte igjen med mer enn 7500, minstesatsen for en voksen er ca det, i tillegg skal du sitte igjen med ett beløp som varierer med alderen på barna per barn. Hvis du går inn på https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn så kan du skrive beløpene du mener du har krav på å sitte igjen med rett derifra i klagen, jo lettere du gjør det for dem jo mer sannsynlig å bli hørt. Og ikke hør på alle i tråden som mener om alt du burde ha gjort tidligere, dritt kan skje alle og det er ikke mulig å være smartere for mange år siden uten tidsmaskin, Makan til unyttige tips., man får ta det fra der man står nå og da har du krav på å sitte igjen med mer. Hahaha nei lønnstrekk kan ikke skje alle..... Anonymkode: 93ff5...2bf 1
pautina Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hahaha nei lønnstrekk kan ikke skje alle..... Anonymkode: 93ff5...2bf Men så fint hvis ts sine problemer kunne få deg til å føle deg bedre enn noen da, det er jo antageligvis sjelden siden du føler for å være ekkel mot en fremmed du ikke aner hvordan havnet i denne situasjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå